Gå til innhold

5-åring som "klikker"


Avenodite

Anbefalte innlegg

Jeg bor sammen med en 5-åring. Av og til "klikker" han når han ikke får viljen sin. Hyler, griner, slår og sparker, kaster ting i veggen o.s.v. Er dette normalt?? Det virker så voldsomt. Jeg er som dere sikkert skjønner ikke særlig vant med unger. Heldigvis går det fort over, men det setter en støkk i meg..Det er sikkert noe annet når det er din egen unge, men er alle unger slik??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 5 åring forsøker seg med slikt når han absolutt vil ha vilja si, men ikke får det.. Jeg løser det med å ignorere han totalt mens det pågår og forteller han etterpå et man oppnår ingenting med slik oppførsel. Det funker... det går lenger og lenger mellom hver gang icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke enkelt å si hva som er "normalt" når det gjelder barn og deres reaksjoner. Det er en ganske stor ramme rundt det "normale".

Jeg kan jo kun snakke ut i fra egen erfaring med mine barn, og jeg har ikke hatt barn som slår og sparker når de ikke fikk eller får viljen sin. Men hyling, trygling, grining..... det kaller jeg normalt. Innenfor en viss grense.

Noen barn har en lav terskel for hvilke frustrasjoner de takler, og det virker på meg som denne 5 åringen har en lav terskel. Kanskje er jeg en mor som overanalyserer mine barn, men jeg vet at dersom MITT barn oppførte seg som "din" fem åring, så ville jeg sjekket om han ellers har det greit. Er det noe i barnehagen som plager ham, osv.. For jeg har erfart at dersom det er noe som gnager i barnet så reagerer h*n på uante måter i andre settinger.

Kanskje er jeg helt på bær tur her, men som sagt: jeg analyserer og vurdere... sikkert alt for mye.. icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...