Gå til innhold

Til dere som ikke ønsker å få barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Starlit

Du Skreppa...

Nå er det nå en gang slik at du ikke vet hvem jeg er eller hvilket liv jeg har levd eller lever. Alle mennesker har ulike erfaringer og mange fasetter. Min mening om ufrivillige barnløse utgjør ikke hele meg.

Du kan kalle meg hva du vil (og selv om du tar feil, så er det greit), men faktum er at jeg representerer en motvekt mot den relativt nye trenden som er å velge bort barn. Noen bestemmer seg når de er 15 at de aldri skal ha barn, og slik blir det. Noen er fornøyd med det, andre er ikke det. Noen bestemmer seg når de er 15 at de aldri skal ha barn, og ombestemmer seg når de er 20, 30 eller 40, for så å få barn.

Mitt personlige syn er at de færreste (ja, selv jeg kan erkjenne at de finnes) er inst inni sjelen fornøyde som barnløs livet ut. Mitt personlige syn er at noen av de som velger å være barnløs egentlig ombestemmer seg når de er f.eks. 40. Da prøver de å få barn eller ikke, så viser det seg at det ikke blir noe barn, og de fortsetter å hevde at de er fornøyde som barnløse. Og det er de, for så vidt. Det er ikke noen krise at de ikke fikk barn, men bare de vet om at de bar eller bærer på et ørlite barneønske som ingen andre får vite om.

Jeg har erfart alle varianter med mine venner og min omgangskrets. Jeg har venner som er 35 og lykkelige barnløse (men jeg blir ikke overrasket om barn kommer etterhvert samtidig som det selfølgelig er greit om det ikke gjør det). Jeg har venner som har levd lenge som lykkelige frivillige barnløse for så å få barn nummer en ved 40 og barn nummer to ved 42. Jeg har barnløs familie som sitter på gamlehjem og snakker om savnet etter barn som ingen visste om. Jeg har ufrivillige barnløse venner som er desperate. Jeg har et lesbisk venninnepar som nettopp har fått sin førstefødte. Jeg har et barnløst vennepar som er forsterforeldre osv osv.

Likevel, min personlige oppfatning av verden er at vi mennesker i utgangspunktet er programmert til å finne oss en make og å formere oss. At biologisk utvikling og samfunnsutvikling på godt og vodt har endret menneskers levemåte over tid er et faktum.

Majoriteten av jordens befolkning føler et slags driv mot å få barn = meningen med livet for denne majoriteten. Dette for meg er faktum. Det betyr ikke at jeg fordømmer de som ikke kjenner eller erkjenner dette drivet. Tvert imot, jeg er (tro det eller ei) en meget tolerant person med en fundamental respekt for alle mennesker.

Hør hør! :)

Har fått inntrykk av at de som er for barn, er de som svarer mest ordentlig her ;)

Den andre part derigmot, må spre kvalme pga. at det bor en liten bitterhet inne i dem alle.

Glad jeg skal bli lykkelig mor om ikke så lenge! Så får resten være bitre så mye de vil.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fått inntrykk av at de som er for barn, er de som svarer mest ordentlig her ;)

Den andre part derigmot, må spre kvalme pga. at det bor en liten bitterhet inne i dem alle.

Glad jeg skal bli lykkelig mor om ikke så lenge! Så får resten være bitre så mye de vil.

Hvorfor skulle de være bitre hvis de faktisk ikke ønsker barn? Det er det jo ingen grunn til. Eller mener du at frivillig barnløse innerst inne ønsker seg barn selv om de utad sier det motsatte? Det er det heller ingen grunn til å spekulere i. Det er nedlatende, og det er bedrevitende.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

starlig og cilja: hvorfor blir dere truet av de som ikke ønsker barn?

Anonym poster: 2bdf213207aebf9d3b86987c583464ed

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en iboende bitterhet som fører til det du oppfatter som å spre kvalme, men heller det at dine meningsytringer er sårende for de av oss det gjelder. Det er vanskelig å holde seg på matta når man blir konstant utsatt for folk som vet så mye bedre enn oss og ser på seg selv som bedre mennesker.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Hvorfor skulle de være bitre hvis de faktisk ikke ønsker barn? Det er det jo ingen grunn til. Eller mener du at frivillig barnløse innerst inne ønsker seg barn selv om de utad sier det motsatte? Det er det heller ingen grunn til å spekulere i. Det er nedlatende, og det er bedrevitende.

Det virker som det er akkurat det de mener ja. Og ja, det er utrolig nedlatende.

Og hvilken grunn skulle de egentlig ha til å si at de ikke ønsker seg barn, når de egentlig vil? Det gir jo ingen mening. Med mindre de er ufrivillig barnløse da, og ikke ønsker å si det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Etter alle de stygge kommentarene vi har fått, så JA! :)

Når dere har vært så nedlatende så lenge så må dere jo forvente at vi begynner å ta igjenn med samme mynt etter hvert, dere kan da ikke mene at det er så rart?

Anonym poster: 48bff0f499345c232629f103c06c5cac

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Jeg syns de innleggene du har skrevet i denne tråden er helt horrible, og utrolig nedlatende. Og jeg er gravid selv, så at jeg skulle være bitter for at jeg ikke har barn faller vel på sin egen urimelighet?

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starlit

Jeg syns de innleggene du har skrevet i denne tråden er helt horrible, og utrolig nedlatende. Og jeg er gravid selv, så at jeg skulle være bitter for at jeg ikke har barn faller vel på sin egen urimelighet?

Du må vise meg hvor i innleggene jeg snakket nedlatende til deg :)

At du er gravid er noe de aller fleste har fått med seg her.

Har kun kommentert de som ikke ønsker barn, som ikke tåler at vi andre ønsker oss det.

De har til og med kalt en av oss brukere for søppel..

Endret av Starlit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Har kun kommentert de som ikke ønsker barn, som ikke tåler at vi andre ønsker oss det.

Ikke til meg spesifikt, men til alle som ikke ønsker å få barn. Der har jeg vært selv en gang, men jeg ombestemt meg. Det betyr ikke at alle som ikke ønsker barn innerst inne ønsker egentlig vil ha det likevel.

Og vis meg gjerne det innlegget der det står at noen ikke tåler at andre ønsker seg barn... Jeg syns ikke noe om å kalle andre mennesker for søppel, uansett, men jeg tror dine innlegg vekker mye sinne hos folk, ikke fordi du ønsker deg barn selvfølgelig, men måten du formulerer deg på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem er det som har noe mot at dere ønsker barn?Dere har svart meg, jeg har ingenting mot deres ønsker om barnefamilie... :)

Anonym poster: 48bff0f499345c232629f103c06c5cac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stille vann

Du snakker nedlatende til ALLE da du sier at vi kvinner kun er skapt til å føde barn. Og at om vi ikke føder barn hva skal vi gjøre? Være til pynt! Det svarte du faktisk!

Selv om DU ikke duger til annet enn å føde barn (noe du ikke har gjort enda...), så er vi veldig mange som duger til mye mer enn det.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor noen ikke ønsker seg barn?

Du kan lure. Men det har du ikke noe med. Akkurat som ikke jeg har noe med hvorfor du har lyst på barn.

Anonym poster: c7abd7fa863dd4d197a115a8e33b314c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns at alle som ikke liker sopp er teite mennesker som ikke skjønner hvilken yummy sak de går glipp av. Vi mennesker er som skapt for å spise sopp. Egentlig liker nok alle mennesker sopp, de bare vet det ikke selv ennå.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker nedlatende til ALLE da du sier at vi kvinner kun er skapt til å føde barn. Og at om vi ikke føder barn hva skal vi gjøre? Være til pynt! Det svarte du faktisk!

Selv om DU ikke duger til annet enn å føde barn (noe du ikke har gjort enda...), så er vi veldig mange som duger til mye mer enn det.

Personlig så hadde jeg blitt rimelig fornærmet dersom noen hadde sagt til meg at det eneste jeg er skapt til er å få barn. For det første så har jeg en jobb og en utdanning som tilsier at jeg er vesentlig mer verdt enn som så og for et andre så har jeg en kropp som definitivt ikke egner seg som verpehøne.

Det er rimelig tydelig at min kropp (og hjerne) egner seg bedre som ingeniør enn den egner seg som gravid, og skal jeg være helt ærlig så gjør det meg ikke noe som helst. Jeg har aldri hatt noe ønske om barn, så om det blir med det ene her så er det veldig greit for min del. Da kan jeg bruke hodet mitt til noe fornuftig i tillegg, nemlig å være med på å skaffe Norge godt med inntekter i årene fremover. Det er tross alt bevist at barn virker fordummende, så da slipper jeg ihvertfall å bli dummere og dummere for hvert barn. ;)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er bitre fordi vi ikke får barn når vi ikke ønsker oss barn? :klo: Tror ikke det, altså. Jeg er ikke bitter, men en smule frustrert over at du og andre mener vi tydeligvis bare bør slutte å eksistere, siden vi ikke har mening i livet, siden dere mener barn er eneste mening i livet og alt kvinner duger til.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likevel, min personlige oppfatning av verden er at vi mennesker i utgangspunktet er programmert til å finne oss en make og å formere oss.

Men denne tråden var om de av oss som ikke vil formere oss, og om våre grunner til ikke å få barn, ikke en omvend-alle-som-ikke-vil-ha-barn-med-å-si-hvor-trist-det-er-å-ikke-ha-barn-tråd. Det er ganske sårende når man forteller om hvordan man føler det om et så personlig spørsmål, bare for å få høre at det er jo ganske teit å ikke få barn når det er så fantastisk, og vi går glipp av selveste meningen med livet. Jeg ville ikke sagt til noen som har fått barn at det må jo være fælt å være bundet til det barnet hele tiden, for det er sårende å si sånt, og ikke slik den nybakte forelderen forhåpentligvis føler det. Men å si til barnløse at det må være fælt å ha det sånn og dere går glipp av alt, det er liksom greit, det... :sukk:

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine er barna mine. Liker ikke unger. Skriker, driter, hyler, bråker osv.. Klarer dem ikke!

Morsinstinktet mitt har gått til fjells for godt!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om dere kvinner har mye press på dere til å få barn. Foreldre og slektninger, venner, fremmede vatthoder på Kg....

Det er synd, synes jeg. Ingen bør avkreves forklaring eller begrunnelse for at de ikke ønsker barn. Prøv å still barnepusherne samme spørsmål i retur: "Hvorfor vil du ha barn?". Da kan de se hvor kjipt det er å bli ransaket for opplysninger som faktisk er så private som du kan få det.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men denne tråden var om de av oss som ikke vil formere oss, og om våre grunner til ikke å få barn, ikke en omvend-alle-som-ikke-vil-ha-barn-med-å-si-hvor-trist-det-er-å-ikke-ha-barn-tråd. Det er ganske sårende når man forteller om hvordan man føler det om et så personlig spørsmål, bare for å få høre at det er jo ganske teit å ikke få barn når det er så fantastisk, og vi går glipp av selveste meningen med livet. Jeg ville ikke sagt til noen som har fått barn at det må jo være fælt å være bundet til det barnet hele tiden, for det er sårende å si sånt, og ikke slik den nybakte forelderen forhåpentligvis føler det. Men å si til barnløse at det må være fælt å ha det sånn og dere går glipp av alt, det er liksom greit, det... :sukk:

Jeg har faktisk rapportert noen av innleggene til Starlit og cilja i tråden, fordi de avsporer den. Men rapportene har ikke blitt tatt til følge, såvidt jeg har sett.

Og Flanør: Ja, jeg tror du har rett i at presset er sterkere på kvinner (noe opprettelsen av denne tråden er et eklatant eksempel på - selve startinnlegget er det mest provoserende for meg, fordi det virker å være skrevet i fullt alvor, noe jeg ikke klarer å tro om feks Starlits innlegg, som bare er ute etter å fordumme debatten).

Selv forskrekker det meg at presset på meg som frivillig barnløs om svar og argumenter er større nå når jeg er over 40, enn da jeg var 20. Selv om toget liksom har gått, for å si det sånn. :rolleyes:

Anonym poster: 9f58b7c7bee1ebf24f8c66813b0fcc9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...