Gå til innhold

Hvordan går man fram når man skal kjøpe bolig?


Surriball

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvordan rekkefølgen i boligkjøpet er når man endelig har fått spart seg opp en del EK.

Tar man seg en tur i banken først og snakker om hvor høyt lån man kan få, eller byr man på boligen først slik at man vet hvor mye man faktisk trenger? Eller vet man at "jeg får maks 3 millioner, så jeg må passe på å holde meg godt under når jeg leter."? jeg tenker jo at det fort går over takst, pluss alle gebyr og nye møbler kommer inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Banken først. Du kan gi bud uten å ha snakket med banken, men bud med forbehold om finansiering blir svært sjelden godtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvordan rekkefølgen i boligkjøpet er når man endelig har fått spart seg opp en del EK.

Tar man seg en tur i banken først og snakker om hvor høyt lån man kan få, eller byr man på boligen først slik at man vet hvor mye man faktisk trenger?

Man tar alltid en tur i banken først!

Eller vet man at "jeg får maks 3 millioner, så jeg må passe på å holde meg godt under når jeg leter."?

Når du har snakket med banken og fått vite hva du eventuelt får i lån, så er det denne summen + EK du kan forholde deg til. Og da er det den makssummen du kan ta utgangspunkt i.

jeg tenker jo at det fort går over takst, pluss alle gebyr og nye møbler kommer inn i bildet.

Gebyrer, oppussing, møbler etc er ting man er nødt til å ta høyde for før man faktisk byr på et objekt. Du får f.eks ikke er separat lån til kjøp av møbler - dette er ting du må sette av penger til eller spare opp til etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på at bud er binnende, uansett om det skulle vise seg at du ikke får i orden finansieringen.

Det er eksempler på at personer har måttet dekke evt tap selger har hatt etter at de ikke har fått lån i bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...