Gjest Belle Gunnes Skrevet 28. juni 2012 #21 Skrevet 28. juni 2012 Ja jeg er redd de. Spesielt siden jeg er mye med dyr på veldig utsatte steder og har en tendens til å bushe rundt i skauen også. Gjerdefiksing i skauen er ganske risky. Aldri fått på meg selv før *bank i bordet* men er som sagt utsatt. Friker helt ut bare jeg må ta av flått på dyra, så aner ikke hva som skjer om jeg får på meg selv. Svimer av eller får hysterisk anfall? :gjeiper:
Kattugla Skrevet 28. juni 2012 #22 Skrevet 28. juni 2012 Ja, jeg virkelig avskyr de ekle krypene.. *grøss*
Cata Skrevet 28. juni 2012 #23 Skrevet 28. juni 2012 (endret) Ja, men ikke egentlig fordi de er farlige. Mer fordi jeg har generell insektfobi og plasserer flåtten i samme kategori selv om jeg utmerket godt vet de er edderkoppdyr. Men takket være selvsamme fobi så ferdes jeg bare unntaksvis i skogen og da helst på åpne stier, så jeg er ikke blant de mest utsatte. Tror jeg har hatt flått som har bitt seg fast en gang, og den fikk jeg fjernet kjapt så jeg unngikk problemer. Sjekker for øvrig hver gang jeg har vært ute i naturen. Men ekle er de, og hvis noen hadde fått utryddet dem (eller i det minste redusert antallet kraftig så hadde jeg nok pustet litt lettere om sommeren. PS.: Autan insektmiddel hjelper til en viss grad mot flått. Endret 28. juni 2012 av Cata
FrøkenC Skrevet 28. juni 2012 #24 Skrevet 28. juni 2012 JA, jeg er ekstremt redd for de krypa! Wææh. Har aldri blitt bitt av flått, men har fått én krypende bortover armen min. Kan ikke beskrive den panikken jeg fikk, heiv meg rundt og hylte. Elsker sterk mat og spiser sterkt krydret mat hver dag, men vet ikke om dette har noe å si. I tillegg er jeg rene nervevraket når jeg skal fjerne flått fra hunden min... hun får ca 3 stk hver sesong... I år har jeg laget hjemmelaget flåttmiddel, som er basert på naturlige ingredienser: 1/2 liter vann 1 bunt krydderurter (f.eks rosmarin) 1 sitron 3 hvitløksfedd Kok alt dette opp i en kjele og vent til det blir helt kaldt. Så heller du "saften" oppi en sprayflaske. Har brukt dette på hunden min og meg selv i år = null flått! Vet ikke om det er flaks eller ei, men satser på at den lukta skremmer vettet av flåtten. ADVARSEL: Lukter helt forjævlig i heimen når du lager den, bikkja lukter helt jævlig og du lukter helt jævlig (dersom du sprayer den på deg selv) men hva gjør man ikke for flåtten
Aubree Skrevet 28. juni 2012 #25 Skrevet 28. juni 2012 Ja æsj er livredd dem. Noe så ekkelt, aner ikke hva jeg hadde gjort om jeg fant en på meg. Antageligvis svimt av haha Samboer mente jeg burde hatt vernedrakt så redd som jeg er for dem :gjeiper:
Siggen! Skrevet 28. juni 2012 #26 Skrevet 28. juni 2012 Jeg sover ikke dårlig om natta pga dem, selv om det KRYR av dem her i området, og jeg allerede har fått 5 på meg i år, men er vant til flått pga katten. Men følger alltid med!
Silfen Skrevet 28. juni 2012 #27 Skrevet 28. juni 2012 Jeg hater flått intenst. Jeg var ofte redd for Mini, som på det meste hadde 10-12 flått pr sesong. Friluftsbhg er fine greier, men skogen er ikke alltid det. Hjorteår var verst, da florerte det med flått.
Leno Skrevet 28. juni 2012 #28 Skrevet 28. juni 2012 Nei, jeg er ikke det minste bekymret for flott, selvom det ikke ville være ubegrunnet å være det. Jeg er derimot helt urasjonelt redd for snegler, av og til hyler jeg til når jeg uventet kommer over en. Gud det er pinlig når man er blant folk.
Siggen! Skrevet 28. juni 2012 #29 Skrevet 28. juni 2012 Nei, jeg er ikke det minste bekymret for flott, selvom det ikke ville være ubegrunnet å være det. Jeg er derimot helt urasjonelt redd for snegler, av og til hyler jeg til når jeg uventet kommer over en. Gud det er pinlig når man er blant folk. haha! Der den kommer krypende i full fart mot deg? 1
Gjest Leopard Skrevet 28. juni 2012 #30 Skrevet 28. juni 2012 Ja, men det er nok mer den skremselspropagandaen rundt flåtten som skremmer vettet av meg. Har aldri fått det krypet på meg, og det vil jeg heller ikke ha til gode å få.
Leno Skrevet 28. juni 2012 #31 Skrevet 28. juni 2012 haha! Der den kommer krypende i full fart mot deg? Ja! Har du sett farten på noen av de slimklumpene? De er jo rene mini-Ferrariene noen av dem. Grøss.
Siggen! Skrevet 28. juni 2012 #32 Skrevet 28. juni 2012 Ja! Har du sett farten på noen av de slimklumpene? De er jo rene mini-Ferrariene noen av dem. Grøss. Tror vi klarer å løpe fra dem
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #33 Skrevet 28. juni 2012 Jeg bor i Arendal, er visst den verste kommune med flått, faktisk anbefalt å vaksinere folk som er mye rundt i skauen. Har en i familie som nesten stryk etter flåttbitt, hun fikk nevrologisk problemer, hjerneskade og lå flere uker på Rikshospitalet. Hun overlevde såvidt, men har nå epilepsi som er vanskelig å behandle. Hun er et ekstremt tilfelle, men likevel veldig skremmende. Så ja, jeg er redd for flått og vi vaksinerer oss. Ikke at det er garantert å beskytte, men gjør det vi kan. Anonym poster: 47c8d42986d85219e391580a1ab36e45
Siggen! Skrevet 28. juni 2012 #34 Skrevet 28. juni 2012 Så bra at ho kom seg i gjennom det da, men synd med epilepsien.. Jeg bor i Grimstad, så vet alt om flått ja, har veldig respekt for den sykdommen mange av de krypa bærer på. Tror vi kommer til å vaksinere oss vi også, men sabla å dyrt det var.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #35 Skrevet 28. juni 2012 Tror vi kommer til å vaksinere oss vi også, men sabla å dyrt det var. Enig, syns det er rart at Folkehelseinstitutt anbefaler vaksinering, men at man må betale selv. Koster 900 kroner hvis jeg husker korrekt, må også har flere vaksineringer - og så er vi flere i familien. Er en grei investering likevel, alternativen kan være så dårlig og jeg ville har sååå dårlig samvittighet hvis det skjedde oss med sykdom og vi kunne ha forhindret det. Anonym poster: 47c8d42986d85219e391580a1ab36e45
Siggen! Skrevet 28. juni 2012 #36 Skrevet 28. juni 2012 Enig, syns det er rart at Folkehelseinstitutt anbefaler vaksinering, men at man må betale selv. Koster 900 kroner hvis jeg husker korrekt, må også har flere vaksineringer - og så er vi flere i familien. Er en grei investering likevel, alternativen kan være så dårlig og jeg ville har sååå dårlig samvittighet hvis det skjedde oss med sykdom og vi kunne ha forhindret det. Anonym poster: 47c8d42986d85219e391580a1ab36e45 Ja, akkurat sånn tenker vi og. Var det ikke 900,- PER vaksinering, og man trengte 3-4 stk? :s
Gjest BM2 Skrevet 28. juni 2012 #37 Skrevet 28. juni 2012 Flåtten er livsfarlig, men siden den er så liten er det få som tenker over hvor farlig den er. Mange tenker knapt over at den finnes. Den kan angripe nervesystemet ditt og gjøre deg lam. Er du redd for flåtten? Anonym poster: 403b98a6d73ddbe8e744fca453fdc85a Nei, Jeg er bare redd for Flaathen
Gjest villrev Skrevet 28. juni 2012 #38 Skrevet 28. juni 2012 Er redd den ja. Leser jo om de som blir lamme eller syke, og dét er ikke noe jeg ønsker bli. Er ikke så mye i skog og høyt gress, men om jeg er det håper jeg at jeg husker å sjekke kroppen for flått etterpå. Og skal gå med lange bukser over støvlene. Husker jeg fant en flått på en venn sin hund en gang, den var stor som en liten drue.
Gjest Candy Pie Skrevet 28. juni 2012 #39 Skrevet 28. juni 2012 Nja...er ikke sånn at jeg holder meg vekk fra skogen, men får litt frysninger når jeg tenker på de små krypene. Vil jo ikke bli lam.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå