AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 Flåtten er livsfarlig, men siden den er så liten er det få som tenker over hvor farlig den er. Mange tenker knapt over at den finnes. Den kan angripe nervesystemet ditt og gjøre deg lam. Er du redd for flåtten? Anonym poster: 403b98a6d73ddbe8e744fca453fdc85a
Gjest Bobler Skrevet 28. juni 2012 #2 Skrevet 28. juni 2012 Ikke spesielt når det kommer til meg selv. Har nok noe med at jeg aldri har blitt bitt av flått, til tross for timesvis i skogen hver uke. Bikkja derimot
muesli Skrevet 28. juni 2012 #3 Skrevet 28. juni 2012 Ja! Eg er redd for flåtten! Var sjuk i fleire år som barn, samt 6 måneder som voksen, pga det lille krypet!
Ryvre Skrevet 28. juni 2012 #4 Skrevet 28. juni 2012 Nei, jeg er ikke spesielt redd for den. Jeg vet hva som kan skje om man blir bitt, men å gå rundt å väre redd er bare bortkastet energi. Redd blir jeg om jeg om jeg föler meg dårlig etter ett bitt. Har fått flått noen ganger (en gang mellom beina!! Det var ekkelt), men har fjernet de og ikke tenkt så mye mer på det.
Gjest HunterLady Skrevet 28. juni 2012 #5 Skrevet 28. juni 2012 (endret) Ja, jeg er livredd de jævla små krekene. Skulle ønske vi kunne ha utryddet dem eller at det hadde eksistert et middel man kunne smurt seg i som gjør at de ikke vil sette seg på deg! Sjekker barnet mitt hver kveld, spesielt under haka med halsen, bak ører, i armhuler, i lysken og bak knærne. Men det er vanskelig å sjekke på hodet, pga alt håret. Er det vanlig at de setter seg i hodebunnen?? Endret 28. juni 2012 av HunterLady 1
Ryvre Skrevet 28. juni 2012 #6 Skrevet 28. juni 2012 Fikk et tips her på forumet et sted at man kunne spraye seg med eddikblanding Ellers så kan man jo spise en del hvitlök så liker flåtten deg mindre
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #7 Skrevet 28. juni 2012 Jeg ble bitt av flått og fikk "erythema migrans" (stort, rødt merke på bittstedet) ca 14 dager etter bitt. Jeg var uheldig pga det ikke er alle flått som er smittebærere av borrelia, og dessuten sjekket jeg ikke meg selv godt nok etter å ha vært ute i skogen. Det gjorde at den satt på noen dager før jeg oppdaget den og da er sannsynligheten større for å bli smittet. Gikk på antibiotikakur i 3 uker og ble kvitt elendigheten. Jeg synes ikke det er noen grunn til å være redd for flått, men greit å ta noen forholdsregler. Gå med lange bukser i skogen feks. Og veldig viktig å sjekke seg etterpå, spesielt der huden er tynn som bak på kneet, bak øret osv. På sommeren pleier jeg å sjekke meg hver gang jeg dusjer. Det røde merket man får noen uker etter bitt er også så stort at det er vanskelig å ikke legge merke til. Man skal være veldig uheldig om man ikke oppdager flåtten når den suger, eller merker noe til "erythema migrans". Anonym poster: 2f023d05923d782485f49299851354d0
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #8 Skrevet 28. juni 2012 ja, er livredd.. Anonym poster: 25d9d5c2202e46e80eeb1c6a9cc7356c
Gjest Raindrops Skrevet 28. juni 2012 #9 Skrevet 28. juni 2012 Nei, jeg tenker ikke så mye over det. Sjekker meg når jeg dusjer bare og sjekker kattene hver gang vi koser. 1
Niennas Skrevet 28. juni 2012 #10 Skrevet 28. juni 2012 Er ikke redd i den forstand at det hindrer meg til noe, men tar mine forholdsregler. Mannen min var en av de som lo av meg når jeg ba ham ikke gå i singlet i skogen. "Jeg har hatt hver sommer på sørlandet, og blitt bitt av tusenvis av flått, jeg har ALDRI blitt dårlig!" Vel, nå har han akkurat kommet tilbake på jobb etter åtte måneder sykemelding pga borreliose, tre antibiotikakurer (den ene foregikk på sykehuset med intravinøst), og alt dette skjedde mens jeg lå nesten sengeliggende med bekkenløsning, og mens vi var nybakte foreldre. Han har fått mer respekt for flåtten han også, nå. 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 28. juni 2012 #11 Skrevet 28. juni 2012 Har aldri sett en eller hørt om noen-mennesker eller dyr, som har fått flått på seg her i området jeg bor, til tross for at det er midt i skævven. Så nei, jeg er ikke redd.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 28. juni 2012 #12 Skrevet 28. juni 2012 (endret) Ja, men det har jeg vært hele livet. Har fått over 10 stk iløpet av livet. Sist gang fikk jeg i skogen i tyskland når jeg var 13. Barn er mer utsatt, for jeg har gått i samme skogen minst en time om dagen som voksen og ikke fått det. Den skogen i norge som jeg fikk det i som barn. mulig det er ren flaks også Endret 28. juni 2012 av Evilposelos
Lilac Skrevet 28. juni 2012 #13 Skrevet 28. juni 2012 Har alltid vært livredd for dem!! Husker når jeg var mindre så gikk jeg med sandaler ute på kvelden en gang og hoppet opp og ned av fortvilelse på gresset fordi jeg ikke hadde andre sko og tenkte at flotten skulle bite meg. Tilslutt måtte noen bære meg resten av kvelden, haha 2
Cordelia Skrevet 28. juni 2012 #14 Skrevet 28. juni 2012 (endret) hehe, siden jeg har huggormskrekk og det er spådd huggormår, så kommer jeg nok ikke til å bevege meg så langt ut at det er noe problem. Har aldri sette en heller, tror ikke dette er noe kjerneområde for den. Noen er det muligens men.. Tenker ikke noe særlig over det, men når jeg faktisk tenker over det akkurat nå så er det en ekkel tanke. Åh, eller blodigler. De er enda eklere, men litt ufarligere da...urk. De finnes i badevann rundt her. Endret 28. juni 2012 av Cordelia
Mafalda Skrevet 28. juni 2012 #15 Skrevet 28. juni 2012 Ikke direkte redd, men de er jo utrolig ekle! Blir ikke bedre av at de er potensielt farlige også... For min egen del er jeg ikke så bekymret, men tenker en del på barna og bikkja. Stakkars hunden har i alle fall hatt ti flåtter hittil i år, og det er ikke juli ennå
Vulpes Skrevet 28. juni 2012 #16 Skrevet 28. juni 2012 Går ikke rundt og tenker på det, men unngår helst steder med ekstremt mye flått. Ble bitt flere ganger som barn og to tester viser at jeg sannsynligvis går med en borreliose i kroppen som visstnok ikke er lett å bli kvitt. Bør egentlig få undersøkt det nærmere. Hadde flått ikke vært skummelt hadde jeg ikke brydd meg like mye. De er ekle, ja, men ikke så ekle at jeg freaker ut.
Gjest glædelig Skrevet 28. juni 2012 #17 Skrevet 28. juni 2012 Jeg er litt redd, ja. Men det er vel ikke så stor sannsynlighet for å bå bitt så lenge man ikke oppholder seg i skogen? Pusekatten min, hun blir bitt hvert år. Stakkars dyra <3 Jeg vet om ei som ble veldig dårlig for et par år siden, og legene fant ikke ut av hva det var. Etter mange undersøkelser, inn og ut av sykehuset, så viste det seg at det var et flåttbitt i hodebunnen. Så sjekk hodebunnen, og ved hårfestet!
Alvina Skrevet 28. juni 2012 #18 Skrevet 28. juni 2012 Flåtten er livsfarlig, men siden den er så liten er det få som tenker over hvor farlig den er. Mange tenker knapt over at den finnes. Den kan angripe nervesystemet ditt og gjøre deg lam. Er du redd for flåtten? Anonym poster: 403b98a6d73ddbe8e744fca453fdc85a Egentlig ikke, men når jeg må tisse i skogen, kan jeg få tanker og forteller mine venner røverhistorier om at jeg er singel i kveld, og at de må bli med meg hjem for å sjekke meg der nede. Jeg er engstelig ja, men ikke på den måten at jeg må sjekkes uten trusa på... Men nå er det jo bare å lese ny forskning, det finnes et motmiddel som er basert på en type soppkultur. Men om det kan slippes ut i naturen uten å gjøre skade, vet vel ingen i dag. Jeg har andre fobier enn flott, men vil helst ikke bli smittet av noe alvorlig.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #19 Skrevet 28. juni 2012 Jeg er litt redd, ja. Men det er vel ikke så stor sannsynlighet for å bå bitt så lenge man ikke oppholder seg i skogen? Pusekatten min, hun blir bitt hvert år. Stakkars dyra <3 De ligger å kryper i pelsen til katten din, så jeg ville ikke følt meg helt trygg selv om jeg ikke vari skogen selv :gjeiper: Anonym poster: 4c5797bc602ab180b4809d37fe50f566
hermoine Skrevet 28. juni 2012 #20 Skrevet 28. juni 2012 Nei, er ikke redd. Vi bor langt inn i skauen, men ingen av oss har fått flått. Katta har fått det et par ganger da, men det er snakk om ca 3-4 ganger iløpet av 16 år...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå