AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #41 Skrevet 27. juni 2012 Nei, jeg er enig. Det er rent hypotetisk, og for naskeriforsøket kan hun ikke straffes. Og TS, les dette: Du kan ikke straffes for tyveri. Paragrafen som er nevnt her er bare vås. §257 om tyveri er ikke aktuell. Det er §391a som gjelder her. Dette faller under naskeri grunnet "de tilvendte gjenstanders ubetydelige verdier og forholdene for øvrig". At du prøvde å ro deg unna og bortforklare det er ikke nok til at "forholdene for øvrig" tilsier tyveri. Du har ikke nasket noe. Forsøk på naskeri er ikke straffbart. Forsøk på tyveri er straffbart, forsøk på naskeri er ikke. Det som er straffbart er forsøkene på å unngå forfølgelse, og det er det du eventuelt kan få bot for. Men sjansene for det er kun hypotetiske. Det skjer ikke. Anonym poster: 40d5c2d3331132f77adac0062b90f8a3 Takk! Skulle ønske jeg tenkte like klart som deg nå. Men nå er jeg veldig letta, har lært leksa mi, og legger saken død. OM den skulle dukke opp igjen, så oppdaterer jeg dere her! Men jeg håper/regner med at det ikke skjer etter så mange beroligelser. Takk! Anonym poster: 624fee539f2b9207bbf9e26a9a3a112d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #42 Skrevet 27. juni 2012 Det stemmer. Var jeg som postet feil paragraf, beklager. Anonym poster: 73e2848cbf6f5e2368834b7ffaa737eb Han (ja, han) du siterte her igjen: Fullt forståelig, det er en jungel av paragrafer. Det var ikke meningen å høres så krass ut, beklager det. Jeg har bare sjelden sett en tråd gå så fort fremover, så det var greit å være mest mulig tydelig Anonym poster: 40d5c2d3331132f77adac0062b90f8a3
zzn Skrevet 27. juni 2012 #43 Skrevet 27. juni 2012 Hehe, det minste de burde ha gjort var jo å sjekke kortet ditt opp imot navnet du ga de. Slapp av du.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #44 Skrevet 27. juni 2012 Jeg syns det er dumt om du ikke blir tatt!! Men de bruker vel ikke resursser på det her, nei Anonym poster: 624fee539f2b9207bbf9e26a9a3a112d 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #45 Skrevet 27. juni 2012 Noen som har vært i liknende situasjon? Anonym poster: 624fee539f2b9207bbf9e26a9a3a112d
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #46 Skrevet 28. juni 2012 Har du hørt noe, eller, TS? Anonym poster: 624fee539f2b9207bbf9e26a9a3a112d
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #47 Skrevet 3. juli 2012 *dytt* Anonym poster: 51fbbc37b190a4ab38589dc6c61fb4bd
hermoine Skrevet 4. juli 2012 #48 Skrevet 4. juli 2012 Det kommer ikke til å skje noen ting. Da jeg var yngre stjal jeg og en veninne noen ganger. (Gjør det ikke nå lenger da). Jeg stjal en yoghurt til 10 kr. Sjefen på butikken klikka i vinkel, og dette skulle hun anmelde, og joda, jeg kom til å få en bot!! Og jeg fikk ALDRI vise meg i butikken igjen!!! Jeg måtte også legge igjen navn og nummer, og vise legitimasjon, og skrive under på noe sånn anmeldelsespapirer. Hun truet også med å ringe politiet hvis jeg nekta. (Noe jeg gjorde først) Har ikke hørt noenting. Ikke fått noe bot eller noe. Har vært innom den butikken flere ganger i etterkant og har tilogmed betalt i kassa mens hun sjefen satt i kassa. Venninna mi stjal også noe undertøy til rundt 200 kr engang, og hun fikk også samme beskjed. Hun har heller aldri hørt noe mer om det i etterkant, og kan fint gå inn igjen i den butikken å handle også. Politiet bryr seg ikke, og de ansatte glemmer det nok. Med mindre du rana hele butikken da. To neglelakker er ingenting. Politiet gidder ikke bry seg om at noen stjal noe til 20 kr. De har andre viktige saker å jobbe med. Men blir du anmeldt, kommer den til å ligge i et register, og hvis du blir tatt for å naske sånn 5 ganger til, så vil de ta det mer alvorlig. Men ligger det en anmeldelse om deg i arkivet som gjelder to negle-lakker så ligger den der mest sannsynlig bare å støver. Så ta det helt med ro:)
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #50 Skrevet 4. juli 2012 Hvis du ikke gikk ut av butikken med varen, har du pr. definisjon ikke nasket. Når jeg jobbet i butikk måtte jeg vente til personen hadde gått ut av butikken førjeg kunne ta de på det. En gang tok jeg ei jente i å putte en liten jenstand inn i genserermet sitt. Når jeg påpekte at hun hadde noe der (inne i butikken) sa hun bare "åja, jeg skal kjøpe den", la den på disken, sa hun hadde glemt pengene og "gikk for å hente pengene" som hun hadde "glemt". Jeg visste at hun løy, men kunne ikke gjøre noe siden hun ikke hadde gått ut av butikken med varen (=ikke tyveri) Så det kommer ikke til å skje noen ting. Skulle det, mot formodning, gjøre det, er det bare å si til onkel politi (som ikke kommer til å bruke en kalori av ressurser på en slik sak) at du skulle ha varen, og puttet de oppi goodiebagen slik at du hadde hendene fri mens du shoppet, og at ekspeditøren minnet deg på at du hadde glemt å betale for de ved kassen (altså FØR du gikk ut av butikken) De har ingen mikrofoner som har tatt opp din samtale med ekspeditøren, så her hadde det bare vært å ro i vei. Anonym poster: 0b1bab3a8a0f37b1f54786c4490412ef
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #51 Skrevet 4. juli 2012 Huff! Jeg falt for fristelsen til å dytte to neglelakker oppi en sånn goodiebag de deler ut hos det lokale parfymeriet. Når jeg skulle betale noen andre varer, ble dette oppdaget, jeg nektet såklart for at det var meg, og sa de lå der fra før. (vet ikke om det er kameraer der) Ekspeditrisen ringte sjefen, og jeg måtte legge igjen navn og nummer. La igjen feil navn og nummer, men kom på i ettertid at jeg betalte med kort... Huff, hva tror dere skjer med meg nå? Tar politiet slike saker seriøst? Kan jeg bli trodd om det ikke er noen kameraer som har meg? Hva skjer om det er noen kameraer som har meg.... Huff. Noen erfaringer?? Kall meg en tyv, og døm meg gjerne, men jeg trenger ingen moralpreken. har lært nå. Anonym poster: 554748962e8d47aac715d1042756a95b Du er en tyv ja. Hvis de har kamera der, det har de fleste, vil de finne deg der. Noen butikker melder til politiet, andre nøyer seg med en advarsel. Blir det politianmeldelse, får duu en advarsel med dem. Anonym poster: 0cb9a00a642a342551b36e2fb0e70981
Avi Skrevet 4. juli 2012 #52 Skrevet 4. juli 2012 Men hva skulle de (butikken) med mitt navn og nummer da? Hva gjør de med det? Anonym poster: 624fee539f2b9207bbf9e26a9a3a112d Jeg har alltid pleid å gi navn og nummer videre til vekterne, så får de ta seg av det.
Gjest ms_kwang Skrevet 5. juli 2012 #53 Skrevet 5. juli 2012 Jeg husker engang jeg var på en butikk, holdt på å kikke på noe, og holdt den tingen i hånda.. Jeg fjern og vimsete som jeg er gikk ut av butikken, og det begynner å ule og pipe Ja da sto jeg der ENDA med den tingen i hånda Var en litt urkomisk situasjon der jeg står og forteller vekterne hva som egentlig hadde hendt, jeg bare skyldte på at jeg hadde mye ting å tenke på og derfor var jeg ikke OBS på hva jeg egentlig gjorde Med meg gikk det helt fint da.. Var litt OT, men måtte bare fortelle det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå