Gå til innhold

Fordeler å være gift?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om man får skattefordeler når man er gift, så lurer jeg på hvilke fordeler det egentlig er å være gift? Sånn sett bort i fra det følelsesmessige. Gjerne mtp barn, hus osv.

Anonym poster: 12eeb5127c1991d08e3a4a472b60bf73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg giftet meg på grunn av det følelsesmessige. Men i tillegg synes jeg det skaper en fin ramme rundt samlivet vårt, vi ønsker å vise verden at vi elsker hverandre så høyt at vi har lovet hverandre i gode og onde dager, noe barna også er glade for fordi det gir dem en ekstra trygghet. Og skulle en av oss falle i fra, så har den andre rett til å sitte i uskiftet bo.

Og så er det alle minnene fra selve bryllupet og bryllupsreisen, en av de beste opplevelsene i livet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gifte har flere økonomiske fordeler enn samboere ihvertfall.

Hvis den ene skulle komme ut for noe og dø tidlig, er det arverettigheter og sånt noe for ektefelle, men ikke for samboere.

Det var det jeg kom på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gift og har samme etternavn. Lett for barba å vite hvilke familie de er fra.

Man har rett til å ta den andres etternavn som samboer også. (Selv om det ikke er like vanlig.)

Gifte har flere og bedre rettigheter hvis de har felles barn og den ene faller fra. (Da må man ikke selge bolig for å ta arveoppgjøret med felles barn.) Ellers stiller vel det meste ganske likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...