Furstina Skrevet 9. februar 2004 #1 Del Skrevet 9. februar 2004 Malvin ska på andningsmätning på sjukhuset på fredag. Nu behöver jag lite råd om sömn. Malvin andades fort vid födseln och i dag, 5 veckor gammal andas han fortfarande snabbt i perioder. Vi låg kvar på sjukhuset några dagar för observation och nu följs han upp med undersökningar och mätningar. På fredag ska de mäta hur lungorna fungerar, hur mycket kapacitet de har och om det finns några hinder i andningen. Själva mätningen görs så att Malvin ska få en mask över näsa och mun, och så får de en massa mätdata på en skärm. MEN Malvin måste sova då... Hur lätt är det att få en baby att sova när man vill? Vi (han) kommer åka barnvagn dit vilket betyder att han kommer somna... det gäller att han inte vaknar vid framkomsten då. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 9. februar 2004 #2 Del Skrevet 9. februar 2004 Når min minstemann har vært på sykehuset og hatt undersøkelser som innebærer at han må sove har han enten fått narkose eller sovemedisin. Narkose er jo uaktuelt her går jeg ut i fra. Så da får han kanskje sovemedisin? Sønnen min reagerer veldig på sovemiddelet. Han blir fullstendig hyper, får kjempekrefter og nekter å holde seg i ro. Dette er selvfølgelig farlig, for beina er rimelig gele ganske lenge før han sovner. Nå er jo din så liten at dette ikke er noe problem, men det kan jo hende han vil bli veldig urolig med armer og bein likevel. Det er vanlig at noen barn reagerer slikt. Andre bare blir søvnig og sovner, og det er jo selvfølgelig det enkleste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 9. februar 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 9. februar 2004 Narkose er jo uaktuelt her går jeg ut i fra. Så da får han kanskje sovemedisin? Han kommer varken få narkos eller sömnmedicin. De vill ju ha en naturlig och opåverkad andning. Kvinnan som ringde mig sa att "det är ditt jobb att se till att han sover...". Jag fick bestämma tid på förmiddagen, lunchtid eller eftermiddagen utifrån hans ungefärliga sovvanor - men sånt är ju svårt att förutsäga med en baby. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 9. februar 2004 #4 Del Skrevet 9. februar 2004 Det du bør gjøre er nok å passe på at han ikke sover så mye tidligere på formiddagen. Da vil han være sliten når dere starter på turen til sykehuset, og forhåpentligvis sove så tungt at han ikke våkner når dere kommer frem. Ha på han uteklær som er lette å ta av, slik at dere ikke vekker han når der kler av han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 9. februar 2004 #5 Del Skrevet 9. februar 2004 Vel, da er det jo nesten umulig å gi deg noen tips. Du kjenner vel best til hans vaner og det er jo vanskelig å gi noen råd som kan få en fem uker gammel baby til å sove tyngre enn vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 9. februar 2004 #6 Del Skrevet 9. februar 2004 Det du bør gjøre er nok å passe på at han ikke sover så mye tidligere på formiddagen. Da vil han være sliten når dere starter på turen til sykehuset, og forhåpentligvis sove så tungt at han ikke våkner når dere kommer frem. Ha på han uteklær som er lette å ta av, slik at dere ikke vekker han når der kler av han. Dette hjalp sjelden med mine barn! For lite søvn førte ofte til urolig søvn og de tok heller ikke igjen tapt søvn. Men alle barn er forskjellig; Kanskje det går i dette tilfellet?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 9. februar 2004 #7 Del Skrevet 9. februar 2004 Har han noen rutine til vanlig enda da? Eller sover han når han føler for det? Kanskje prøv å holde ham oppe /ta ham opp tidlig og aktiviser ham så han ikke får sove får han blir lagt i vogna. Og sørg for at han er god og varm, det kan få enhver helt til å duppe Jeg synes i utgangspunktet det er lurt av sykehuset å la dere bestemme tiden, siden de fleste babyer har fast sovetid på dagen. Unntatt de som er veldig små og ikke har fått seg rutiner enda.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 9. februar 2004 #8 Del Skrevet 9. februar 2004 Hvis det ikke er for kaldt kan du kanskje ha han i bæresele i stedet for i vognen....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 9. februar 2004 #9 Del Skrevet 9. februar 2004 Andreas sover veldig godt etter et måltid... Jeg ville tatt turen inn til sykehuset tidligere enn timen... Gitt ham mat før undersøkelsen slik han sov tungt da... God tid og ikke stress = ro for baby... Lykke til. Klem fra Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 9. februar 2004 #10 Del Skrevet 9. februar 2004 Jeg ville gjort som Mayamor sier; sørget for å være på sykehuset i god tid før timen slik at babyen kan få mat og stell, og ikke minst roe helt ned før han skal sove. Uansett må de på sykehuset ta høyde for at babyer ikke nødvendigvis gjør som de blir bedt om Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 9. februar 2004 Forfatter #11 Del Skrevet 9. februar 2004 Jag tror nog det ska gå bra... Malvin sover gott på natten, är vaken på förmiddagen och brukar sova en längre stund efter lunch. Han har dock perioder där han somnar vid bröstet men vaknar så fort man flyttar på honom. Nu har han till exempel varit vaken i dryga tre timmar och jag tror han kommer vara vaken till elva eller så. Han är dock bara fem veckor och mycket kan ändras till på fredag... jag kommer försöka aktivera honom på förmiddagen och så åker vi sedan buss med barnvagnen så vi är på sjukhuset i 45 minuter innan. Gott om tid för ammning och kanske en liten promenad i vagnen för att somna igen. Bärselen var en bra idé - den gillar han och det är sövande. Jag har en stor jacka som går runt oss båda så kylan ska nog inte vara något problem. Jag tror jag tar med selen. De har tagit till gott om tid för undersökningen - de är ju vana med små babys på en Neonatalavdelning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2004 #12 Del Skrevet 9. februar 2004 Hadde det vært mine barn, ville jeg ha gidd babyen mat rett før du legger han i vognen slik at han er god og mett. Da sovner barnet som regel og sover en stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 14. februar 2004 Forfatter #13 Del Skrevet 14. februar 2004 Det gick bra med undersökningen och sömnen. Malvin och jag sov till halv tio och sen var han vaken fram till strax innan tolv då jag klädde på honom och la honom i vagnen. Han sov hela turen till sjukhuset och vaknade naturligtvis i hissen på väg upp. Han fick amma lite när vi var inne på undersökningsrummet och somnade snabbt om igen. Han sov 13.10 och sov genom hela undersökningen. Sköterskan tyckte att han var jätteduktig! Appropå undersökningen: Hon såg ingen direkt orsak till att han andas så snabbt - vilket är bra. Vad hon kunde se så använder han inte hela lungorna när han andas, vad det beror på är svårt att säga. Antingen har han små lungor (men röntgen visade på normalstora lungor), eller så har han dåligt utvecklade lungareoler (lungblåsor) eller så använder han bara inte hela lungan. Vi ska följas upp och han ska undersökas på nytt om en månad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå