JaneD Skrevet 25. juni 2012 #1 Skrevet 25. juni 2012 Er det noen her som har bodd i usa eller bor der? er det lett å få oppholdstillatelse? har drømt om å flytte dit siden jeg var liten.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #2 Skrevet 25. juni 2012 Green card lottery er en mulighet, jeg kjenner flere som har vunnet det, selv om det jo er veldig tilfeldig. Andre muligheter er å finne en jobb i en internasjonal organisasjon, da får man visum, eller hvis du har en utdannelse det er stor mangel på. Ellers er det nok lettest å dra som student, da får du nesten automatisk visum. Anonym poster: 274c9cdd6b40ed429fb81d647cc376c1
Riskrem Skrevet 25. juni 2012 #3 Skrevet 25. juni 2012 Hvorfor tror du USA er så mye bedre enn Norge? USA er et land i økonomisk krise, det er vanskelig å få seg jobb, du må skaffe deg dyr helseforsikring, lønningene er generelt lavere enn i Norge, det er mye mer kriminalitet og fattigdom enn i Norge. Da jeg var yngre ville jeg flytte til USA, men gud, nå er jeg så glad for at jeg er norsk! 10
Lovealii Skrevet 25. juni 2012 #4 Skrevet 25. juni 2012 Hvorfor tror du USA er så mye bedre enn Norge? USA er et land i økonomisk krise, det er vanskelig å få seg jobb, du må skaffe deg dyr helseforsikring, lønningene er generelt lavere enn i Norge, det er mye mer kriminalitet og fattigdom enn i Norge. Da jeg var yngre ville jeg flytte til USA, men gud, nå er jeg så glad for at jeg er norsk! +1
ini Skrevet 25. juni 2012 #5 Skrevet 25. juni 2012 Jeg har bodd noen år i USA, stort sett med såkalt "Invitational Visa" via en av mine foreldres arbeidsgiver. Oppholdstillatelse er en ting, det kan man alltids få som student e.l., men det er verre med arbeidstillatelsen. At man kan være der som student er ikke dermed sagt at man har lov til å jobbe der. Men vet om flere som "studerer forholdene" hos bedrifter..
Kristina Skrevet 25. juni 2012 #6 Skrevet 25. juni 2012 Hvorfor tror du USA er så mye bedre enn Norge? USA er et land i økonomisk krise, det er vanskelig å få seg jobb, du må skaffe deg dyr helseforsikring, lønningene er generelt lavere enn i Norge, det er mye mer kriminalitet og fattigdom enn i Norge. Da jeg var yngre ville jeg flytte til USA, men gud, nå er jeg så glad for at jeg er norsk! Synes dette blir litt rart - hvis hun har lyst til å bo i USA en stund så må hun jo kunne ville det, selv om det er en del problemer der? Jeg elsker Italia og vil gjerne flytte tilbake dit selv om det jo er et rotehus av dimensjoner når det kommer til jobber, staten osv. Og siden hun er norsk kan hun alltids flytte tilbake til Norge... 7
Riskrem Skrevet 25. juni 2012 #7 Skrevet 25. juni 2012 Synes dette blir litt rart - hvis hun har lyst til å bo i USA en stund så må hun jo kunne ville det, selv om det er en del problemer der? Jeg elsker Italia og vil gjerne flytte tilbake dit selv om det jo er et rotehus av dimensjoner når det kommer til jobber, staten osv. Og siden hun er norsk kan hun alltids flytte tilbake til Norge... Så klart USA er et land med utrolige mange muligheter for den enkelte, og mange flotte steder å bo. Men det er ikke bare-bare heller. Det er en grunn til at Norge scorer svært høyt på de fleste internasjonale kåringer. 1
Monica1968 Skrevet 25. juni 2012 #8 Skrevet 25. juni 2012 Så klart USA er et land med utrolige mange muligheter for den enkelte, og mange flotte steder å bo. Men det er ikke bare-bare heller. Det er en grunn til at Norge scorer svært høyt på de fleste internasjonale kåringer. Og den grunnen er oljefondet. Problemet er at vi ikke ser noe til disse pengene, ettersom de er investert i diverse utenlandske fond. Hvorvidt vi her i landet noensinne vil se noe til dem, blir et umulig spørsmål. Vi kan selvsagt være heldige, slik at pengene er der i fremtiden, men det skal nå en gang ikke mer enn et par fall på børsene til før det forsvinner noen hundre milliarder, så jeg ville ikke festet lit til Norges fremtid. TS: Det enkleste er å komme seg til USA via ekteskap, studier eller arbeid. Dersom du har en ettertraktet utdannelse, og finner en arbeidsgiver som er villig til å sponse deg, har du gode muligheter for å komme deg dit.
Kristina Skrevet 25. juni 2012 #9 Skrevet 25. juni 2012 Så klart USA er et land med utrolige mange muligheter for den enkelte, og mange flotte steder å bo. Men det er ikke bare-bare heller. Det er en grunn til at Norge scorer svært høyt på de fleste internasjonale kåringer. Jeg vet det, siden jeg bor i USA selv. Men synes det er helt annerledes som nordmann, siden jeg faktisk kan flytte tilbake til Norge hvis ting går galt.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #10 Skrevet 25. juni 2012 Og den grunnen er oljefondet. Problemet er at vi ikke ser noe til disse pengene, ettersom de er investert i diverse utenlandske fond. Hvorvidt vi her i landet noensinne vil se noe til dem, blir et umulig spørsmål. Vi kan selvsagt være heldige, slik at pengene er der i fremtiden, men det skal nå en gang ikke mer enn et par fall på børsene til før det forsvinner noen hundre milliarder, så jeg ville ikke festet lit til Norges fremtid. Du ser disse pengene hver dag, i form av f.eks veier, skoler, sykehus, trygdeutbetalinger, forskning, naturforvaltning, politi og forsvar. Norge drives ikke bare av skattepenger om du er en av dem som innbiller deg det, AS Norge drives av oljepenger, mer direkte gjennom avkastninger i oljefondet. Fordi om du ikke får en pengebunke til Monica 1968 fra Oljefondet, så betyr ikke det at du ikke ser noe til dem. Det er oljefondet som gir mulighet for gratis skolegang, studielån, pensjon, foreldrepermisjon, sykepenger, gratis sykehus, gode helsetilbud, gratis vaksiner, offentlig veiutbygging, nasjonalparker, subsidiering av matvareproduksjon, sykehjem, strømutbygging osv. Det er helt urolig at du kan si på et forum at vi ikke ser noe til ojefondet, du bør virkelig bli flau over egen uttalelser og sette deg litt inn i driftingen av landet vårt, samt basale økonomikunnskaper! Kjære vene, er det mulig å være så lite innsiktsfull. TS, du må gjerne prøve deg, du får kanskje oppholdstillatelse, men det er veldig vanskelig å få arbeidstillatelse. Kjenner to stykker som giftet seg med hver sin amerikaner, og de måtte vente i 8-9 mnd på å få arbeidstillatelse. Du som ikke engang er "inngift" risikerer å ikke få i det hele tatt. Husk også at lønningene er lavere, støttordningene i det offentlige færre, og mye av det som er gratis og subsidiert i Norge koster penger i USA. Begge de jeg kjenner tok med seg mann og barn til Norge, rett og slett fordi det er bedre levevilkår her. Husk at USA ikke er det som du ser på tv. Anonym poster: 3b20e05ab5a75b405ff7f5125de8456c 5
xalo Skrevet 25. juni 2012 #11 Skrevet 25. juni 2012 Og den grunnen er oljefondet. Problemet er at vi ikke ser noe til disse pengene, ettersom de er investert i diverse utenlandske fond. International Human Development Index - Norway HDI er en veldig sammensatt indeks basert på helse, utdanning og økonomi, det er veldig mye mer enn oljefondet som forklarer hvorfor vi troner på førsteplassen her. 2
Gjest Loverdose Skrevet 25. juni 2012 #12 Skrevet 25. juni 2012 Misunner deg om du flytter dit. Har vært min store drøm siden jeg var liten også, men så plutselig møtte jeg kjæresten min og må bli i Norge. Å få oppholdstillatelse skal ikke være så veldig vanskelig, håper noen her inne greier å slutte med avsporing og faktisk svare på spørsmålet ditt. Har hørt noe snakk om green card, er litt usikker på hva det er, kanskje du finner noe om du søker rundt på nettet. Link. 1
Kristina Skrevet 25. juni 2012 #13 Skrevet 25. juni 2012 Å få oppholdstillatelse skal ikke være så veldig vanskelig, håper noen her inne greier å slutte med avsporing og faktisk svare på spørsmålet ditt. Det er faktisk ganske vanskelig... Som sagt kjenner jeg flere som har vunnet Green Card Lottery, så det går faktisk an, men ellers må man enten bli rekruttert av et firma som trenger ens kompetanse, og det skjer i mye mindre grad enn tidligere (HB-1), jobbe i internasjonal organisasjon (G4), praksis (H3, tror jeg), au pair, student (J1 eller F1) eller gifte seg og få Green Card gjennom ektefellen. Tror jeg ville satset på et studieår til å begynne med! Kanskje en master?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #14 Skrevet 25. juni 2012 Du ser disse pengene hver dag, i form av f.eks veier, skoler, sykehus, trygdeutbetalinger, forskning, naturforvaltning, politi og forsvar. Norge drives ikke bare av skattepenger om du er en av dem som innbiller deg det, AS Norge drives av oljepenger, mer direkte gjennom avkastninger i oljefondet. Fordi om du ikke får en pengebunke til Monica 1968 fra Oljefondet, så betyr ikke det at du ikke ser noe til dem. Det er oljefondet som gir mulighet for gratis skolegang, studielån, pensjon, foreldrepermisjon, sykepenger, gratis sykehus, gode helsetilbud, gratis vaksiner, offentlig veiutbygging, nasjonalparker, subsidiering av matvareproduksjon, sykehjem, strømutbygging osv. Det er helt urolig at du kan si på et forum at vi ikke ser noe til ojefondet, du bør virkelig bli flau over egen uttalelser og sette deg litt inn i driftingen av landet vårt, samt basale økonomikunnskaper! Kjære vene, er det mulig å være så lite innsiktsfull. TS, du må gjerne prøve deg, du får kanskje oppholdstillatelse, men det er veldig vanskelig å få arbeidstillatelse. Kjenner to stykker som giftet seg med hver sin amerikaner, og de måtte vente i 8-9 mnd på å få arbeidstillatelse. Du som ikke engang er "inngift" risikerer å ikke få i det hele tatt. Husk også at lønningene er lavere, støttordningene i det offentlige færre, og mye av det som er gratis og subsidiert i Norge koster penger i USA. Begge de jeg kjenner tok med seg mann og barn til Norge, rett og slett fordi det er bedre levevilkår her. Husk at USA ikke er det som du ser på tv. Anonym poster: 3b20e05ab5a75b405ff7f5125de8456c Alt det du nevner har man i andre nordiske land også, og de har ikke olje. Oljepengene er bare 10% av statsbudsjettet, så det blir feil å si at disse godene som du prater om skyldes oljefondet. Og ingenting er gratis. Selvom støtteordningene er færre i USA, så er skattene og avgiftene mye lavere. Har du i tillegg bra utdannelse så lever man bedre i USA enn i Norge, bedre kjøpekraft, mulighetene er større, og klimaet er mer variert og bedre. Anonym poster: 1d5db2721f6a77f7dfefaa7b8698a8d7
Ryvre Skrevet 25. juni 2012 #15 Skrevet 25. juni 2012 Kjente en som gikk på skole der borte. Han endte opp som brannmann og har bidd der nå i mange år. Var visst ikke så vanskelig ifølge ham
Gjest utoginn Skrevet 25. juni 2012 #16 Skrevet 25. juni 2012 Hvorfor tror du USA er så mye bedre enn Norge? USA er et land i økonomisk krise, det er vanskelig å få seg jobb, du må skaffe deg dyr helseforsikring, lønningene er generelt lavere enn i Norge, det er mye mer kriminalitet og fattigdom enn i Norge. Da jeg var yngre ville jeg flytte til USA, men gud, nå er jeg så glad for at jeg er norsk! Heeeelt enig Norge er veldig bra. For de fleste som er oppvokst her og blitt diktert hva som er viktig i livet. Vi har skylappene på. Vi har den beste stndard på statssystem i verden - sett med våre øyne. Og vi scorer høyt på de fleste målingene. Derfor må vi fortsette. Det er vel kanskje bare utdanningssystemet som scorer dårlig, helsevesenet er sånn passe middelmådig, men ellers er vi veldig fornøyd med vår jungel av lover og paragrafer. Vi tror det blir likt. Da er det litt synd at noen vil ta bort skylappene og flytte og prøve å leve i andre land, kulturer; hvordan overlever amerikanerne, hvorfor vil noen frivillig bo i Japan, er det bare klimaet som gjør at det bor folk i Frankrike....vi har da ingenting å lære av andre levesett. Look at Norway - er det fremdeles noen som ikke har skjønt det??? Vi har jo sagt det lenge. Vi har svaret Men hvorfor snakker vi egentlig ikke engelsk???
Monica1968 Skrevet 26. juni 2012 #17 Skrevet 26. juni 2012 Du ser disse pengene hver dag, i form av f.eks veier, skoler, sykehus, trygdeutbetalinger, forskning, naturforvaltning, politi og forsvar. Norge drives ikke bare av skattepenger om du er en av dem som innbiller deg det, AS Norge drives av oljepenger, mer direkte gjennom avkastninger i oljefondet. Fordi om du ikke får en pengebunke til Monica 1968 fra Oljefondet, så betyr ikke det at du ikke ser noe til dem. Det er oljefondet som gir mulighet for gratis skolegang, studielån, pensjon, foreldrepermisjon, sykepenger, gratis sykehus, gode helsetilbud, gratis vaksiner, offentlig veiutbygging, nasjonalparker, subsidiering av matvareproduksjon, sykehjem, strømutbygging osv. Det er helt urolig at du kan si på et forum at vi ikke ser noe til ojefondet, du bør virkelig bli flau over egen uttalelser og sette deg litt inn i driftingen av landet vårt, samt basale økonomikunnskaper! Kjære vene, er det mulig å være så lite innsiktsfull. Jeg ser at du tok det jeg skrev helt bokstavelig, så greit, jeg skal modifisere utsagnet mitt litt: Man ser svært lite til pengene, i forhold til hvor store summer det er snakk om. Handlinsregelen setter en streng grense for hvor mye av pengene man kan bruke hvert år; det resterende står plassert i diverse utenlandske fond. Det er ingen overdrivelse å hevde at Norge har dårlige veier, skoler, sykehus, sykehjem osv., og at standaren på alt dette, ville ha vært adskillig høyere dersom man i større grad hadde brukt oljefondet til investeringer i vårt eget land. Når man regner ut Norges BNP, tar man med oljefondet, og fordeler det ut på innbyggerne. Dette gir dog helt feilaktige tall, ettersom vi ikke ser noe til de aller fleste av disse pengene: Mesteparten er investert i utlandet, og det trengs bare noen fall på børsene før det forsvinner forholdsvis store summer. Henger du med nå? Fint. Hadde det ikke vært for at oljefondet i all hovedsak blir brukt til investeringer i utenlandske fond, kunne vi i dag hatt en helt annen standard på alt fra veiene til skolene våre. Istedet satser man på å investere pengene i utlandet, i håp om at de skal være der i fremtiden. Jeg karakteriserer dette som et sjansespill på høyt nivå.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #18 Skrevet 28. oktober 2012 Så klart USA er et land med utrolige mange muligheter for den enkelte, og mange flotte steder å bo. Men det er ikke bare-bare heller. Det er en grunn til at Norge scorer svært høyt på de fleste internasjonale kåringer. Det gjør USA også, faktisk har USA økt på blant annet FN's Human Development Index de siste årene og ledigheten er på vei ned. Anonym poster: 4b86803b25bd1ac8ff56fce827c63bb0
attegløyma Skrevet 28. oktober 2012 #19 Skrevet 28. oktober 2012 Heeeelt enig Norge er veldig bra. For de fleste som er oppvokst her og blitt diktert hva som er viktig i livet. Vi har skylappene på. Vi har den beste stndard på statssystem i verden - sett med våre øyne. Og vi scorer høyt på de fleste målingene. Derfor må vi fortsette. Det er vel kanskje bare utdanningssystemet som scorer dårlig, helsevesenet er sånn passe middelmådig, men ellers er vi veldig fornøyd med vår jungel av lover og paragrafer. Vi tror det blir likt. Da er det litt synd at noen vil ta bort skylappene og flytte og prøve å leve i andre land, kulturer; hvordan overlever amerikanerne, hvorfor vil noen frivillig bo i Japan, er det bare klimaet som gjør at det bor folk i Frankrike....vi har da ingenting å lære av andre levesett. Look at Norway - er det fremdeles noen som ikke har skjønt det??? Vi har jo sagt det lenge. Vi har svaret Men hvorfor snakker vi egentlig ikke engelsk??? Eg har budd i eit land i EU, Australia og Japan, samt vore lengre periodar i USA og Canada. Eg er veldig, veldig glad for at eg er norsk, og kunne aldri, aldri, aldri tenkt meg å flytte ungen min til nokon av dei landa eg har budd i. Elles kjenner eg ein familie med to økonomar som var invitert til å bu i NY i eit år og jobbe i filialen der. Dei innsåg at dei ikkje ville få råd sia dei måtte betale så dyre forsikringar og barnehage/skule. Så eg tykkjer nordmenn syt voldsomt. Men lukke til med å følge draumen! Det har eg gjort, og eg kom heim, det gjorde dei aller fleste venninnene mine og
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #20 Skrevet 28. oktober 2012 Hvorfor tror du USA er så mye bedre enn Norge? USA er et land i økonomisk krise, det er vanskelig å få seg jobb, du må skaffe deg dyr helseforsikring, lønningene er generelt lavere enn i Norge, det er mye mer kriminalitet og fattigdom enn i Norge. Da jeg var yngre ville jeg flytte til USA, men gud, nå er jeg så glad for at jeg er norsk! 2+ Anonym poster: 7fc54d4bfd2da46f99d5fc999d977ab6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå