Gå til innhold

Kriterier for valg av faddere?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi er kommet i et dilemma når det gjelder valg av fadder og vil gjerne ha litt tilbakemeldinger på hva dere syns.

Våre kriterier for valg av faddere har vært følgende;

Noen som har noenlunde like oppfatninger som oss når det gjelder verdier og oppdragelse, og noen som kommer til å ha god kontakt med barnet.

Vi har valgt bort venner da det ofte viser seg at vennskap endrer seg og mange ikke har kontakt med faddere etter en del år. Familien er ikke så stor så vi står da igjen med 3 søsken med partnere + foreldre.

Mine foreldre ble valgt til faddere på eldstemann og vi føler oss derfor noe forpliktet til å ha svigerforeldrene mine som faddere til vårt ventede barn, selv om svigermor er en nokså vanskelig dame, og forholdet til dem kunne vært bedre. (Må bare si at det faktum at farfar, og spesielt farmor, er vanskelig med oss voksne, ikke har påvirket forholdet mellom dem og vårt eldste barn.) Men så diskuterte vi dåp nå i helga (uavhengig av babyen som er ventet om 2 mndr) og svigermor gikk helt av hengslene. Den som var døpt SKULLE konfirmeres!! Våre nymotens tanker om at barnet som 14 åring selv skulle velge konfirmasjon var HELT FEIL! Som fadder hadde man rett og plikt til å blande seg inn i diverse ting ang. oppdragelse m.m. og som fadder ville hun kreve, ikke bare fra foreldrene, men også fra barnet at det konfirmerte seg! Hun var ikke til å rikke - skikkelig sint var hun, og både mannen min og jeg var temmelig overrasket. Vel er hun en steil dame, men....

Vi har nå bestemt oss for å ta en ny, forhåpentligvis rolig, diskusjon med henne der vi sier at vi gjerne vil ha dem som faddere, men kun dersom de kan immøtekomme våre ønsker for barnet vårt. Vi tar et valg for barnet ved at vi døper han eller henne. Når barnet så er gammelt nok må han/hun selv velge om det ønsker å bekrefte dette valget, eller om hun/han ikke føler at det er riktig å følge det valget vi foreldre gjorde for ham/henne som baby. Dersom svigermor ikke kan akseptere dette, må vi dessverre avskrive henne som fadder. Eller hva sier dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig... Men mener også at dere ikke er forpliktet til å velge svigemor, selv om hun kanskje forventer/forlanger at det er hennes tur. Det er viktig å tenke seg senarioet at dere blir borte... Hvem vil dere skal ha mest påvirkningskraft på barne og hvem anser dere som best skikket til å ta over deres rolle? Det er barnets beste dere skal tenke på, ikke om svigermor eller andre blir såret fordi de ikke velges. Jeg løste problemet med å ha flere faddere, hvorpå den jeg mest ønsket å evt. ta bare på barnet ble valgt til førstefadder. Ingen ble sure og jeg fikk den personen jeg ville som førstefadder icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For et dilemma!Hvorfor i allverden kan dere ikke ta søsken til faddere?Dropp svigerforeldre og foreldre. Har man søsken eller meget god venn, slektning, så kan man spørre disse. Jeg selv har fire barn og valgte ikke foreldre eller svigerforeldre.Vi tok våre søsken og kusiner, fettere. Fungerer alldeles utmerket. Datter min er nylig konfirmert, og hun valgte selv. Tok kirkelig og hennes faddere var til stede. Nå skal hun selv stå fadder til sitt tantebarn på tre måneder, og hun tar sin oppgave alvorlig. Så mitt råd til dere, dropp svigermor!!

Hilsen Maeve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt faddere til datteren min litt med tanke på at det er greit at de faktisk er der når hun er stor. Selv om det kanskje virker kaldt, har jeg tenkt at besteforeldre er gamle og kanskje ikke til stede til å være der for barnet. Derfor valgte jeg mine og faren til barnet sine søsken. Og GJETT om jeg ble glad da jeg ble valgt til fadder for gutten til min søster! kys_2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å velge svigers/foreldre?

Det er ikke vanlig rundt om her jeg bor,

Fadderskapet går vel ut ved konfirmasjon+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke og skal ikke tvinge noen til å konfirmere seg. Det er det faktisk barnet som bestemmer for det er jo barnet som må igjennom dette. Dette må din svigermor bare akseptere.

Og faddere skal komme til bursdager o.l. og oppdra barnet i den kristne tro ( selv om det er så som så ), men å overta og bestemme hva som skal gjøres med både det ene og det andre er helt feil.

Det er helt opp til barnet deres om det vil konfirmeres eller ikke.

Hvis din svigermor ikke liker deres valg, så er det ikke noe dere kan gjøre, men hun bestemmer ikke hva som skal gjøres, det er det dere som gjør.

Hvis hun ikke kan akseptere det, så hadde ikke jeg brukt henne som fadder.

Om hun ble utrolig furten, ja det hadde ikke brydd meg.

Ved vårt første barn, så hadde jeg mine 2 søstre som faddere og min samboer hadde sin søster og sin far.

Ved vårt andre barn så valgte jeg min mor og min bror. Min mor bar sønnen vår fram til dåpen. Da ble jo hun gudmor. Det var ikke det jeg hadde i tankene akkurat, men hun klagde sånn over at hun ikke fikk bære førstemann ( hun sa hele tiden at det er mormor som skal bære jenten og farmor som skal bære gutten ) og ikke skjønte hvorfor samboeren min ville bære datteren vår selv.

Det er jo et enkelt svar: det var hans førstefødte og han ville ha æren selv da.

Vel, skulle ønske jeg kunne gjort det litt annerledes, men det er for sent det nå.

Uansett, valget er deres og bare deres. Svigermor skal ikke blande seg inn i verken dåp eller konfirmasjon. Der er det dere som bestemmer og ingen andre.

Be svigermor om å bli voksen og godta andres valg.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Takk for fine svar. Grunnen til at vi har valgt også å inkludere foreldre/svigerser i dåpen, er som sagt at vi har liten familie. Vi valgte derfor mine foreldre + et par yngre faddere til førstemann. Hadde tenkt å gjenta noe av det samme med nestemann, men etter å tenkt litt har vi funnet ut at svigermor (og tildels svigerfar) står for langt unna våre standpunkt i diverse saker vedr. oppdragelse, livsverdier osv. (Og ikke minst det faktum at de mener et fadderskap gir dem full tilgang til å styre livet til både oss og minstemann, stakkar...) Vi kommer nok heller til å velge en av søsknene våre m/partner + kansje et meget kjært vennepar vi har hatt i 10 år. Problemet er at de bor i utlandet nå. Hva syns dere om å ha faddere som evt. ikke har anledning til å komme i selve dåpen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan som sagt velge de du vil ha til faddere, men jeg vet ikke om de må være i kirken når barnet blir døpt. Minst to av fadderne må være til stede i kirken under dåpen.

Du kan jo snakke med presten om dette og hvis det går, så kan du velge de. Og da er jo hele problemet løst.

Tror ikke det står noe om dette på sidene som omtaler dåpen ( faddere i utlandet altså ). Jeg har ihvertfall ikke sett det.

Lykke til med dåpen! Det kommer til å gå bra skal dere se!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Takk for fine svar. Grunnen til at vi har valgt også å inkludere foreldre/svigerser i dåpen, er som sagt at vi har liten familie. Vi valgte derfor mine foreldre + et par yngre faddere til førstemann. Hadde tenkt å gjenta noe av det samme med nestemann, men etter å tenkt litt har vi funnet ut at svigermor (og tildels svigerfar) står for langt unna våre standpunkt i diverse saker vedr. oppdragelse, livsverdier osv. (Og ikke minst det faktum at de mener et fadderskap gir dem full tilgang til å styre livet til både oss og minstemann, stakkar...) Vi kommer nok heller til å velge en av søsknene våre m/partner + kansje et meget kjært vennepar vi har hatt i 10 år. Problemet er at de bor i utlandet nå. Hva syns dere om å ha faddere som evt. ikke har anledning til å komme i selve dåpen???
:lol: :evil: :blunke: :wink: :oops: :P:roll::sjarmor::hoho::kul::ler: :D :):( sdasdasdsadasdasdasdasdasdasdasdasdasd
asdasdasd
asdasdasd
asdasdasd

sadasdasd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du teste-gjest, vi har et helt forum beregnet til slikt... :wink:

.....

Jeg synes ikke dere skal føle dere forpliktet til å ha svigermor til fadder, dersom hun ikke respekterer deres syn.

Nå har ikke jeg så god greie på dette med dåp generelt (min sønn er udøpt) men jeg kan ikke tro det at noen ikke kan komme i selve dåpen betyr at de er ekskludert som mulige faddere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ville helt klart valgt mine eller min manns søsken som faddere. Fadderene skal jo liksom ta foreldrenes plass dersom disse faller fra og da synes ikke jeg besteforeldrene, som det jo er enda større sjanse for at faller fra, er noe lurt valg. Dessuten er ofte besteforeldregenerasjonen hakket mer konservative på alle måter en foreldregenerasjonen og det kan derfor bli mer problemfylt for et barn å måtte flytte til besteforeldrene enn tante/onkel. Tenk på barnets beste og drit i bestemor, som tydeligvis er uegnet for oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...