Gå til innhold

Har jeg sosial angst?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei du,

Du kan jo begynne med å ta denne testen. Prøv å vær så ærlig som mulig i alle svar, og ikke heng deg for mye opp i sum-scoren:

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/bsps-sosial-fobi-skar-13431.html

Det var den testen jeg gikk gjennom sammen med min fastlege, da jeg skulle prøve å gjøre noe med min angst. Til tross for at jeg fikk en høy score, så bestemte vi oss for at jeg skulle prøve å jobbe med den selv. Alternativet var jo å begynne på noe antideppresive medisiner, og det ville jeg ikke.

Det værste er de fysiske symptomene jeg får. Ekstrem svetting, skjelving, rødming.... Men nå har jeg lært meg noen puste- og avslappingsteknikker, og da går det mye bedre. Løsningen på det du sliter med, er å utfordre deg selv på det du er redd for. Alltid fokuser på det positive og det du lærer, og ikke det negative.

Det finnes også mange gode selvhjelspbøker der ute om akkurat dette temaet. :klemmer:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Da synes jeg at du må gripe tak i dette med en gang. Få en god samtalepartner, eller gå til psykolog før det blir verre. Skaff deg hjelp nå, det er ikke lurt å utsette det.. Jeg har latt det gå alt for langt. Lykke til! Ps; Du er god nok som du er. Ingen er bedre enn deg på noen måte selv om du sliter med dette.

Anonym poster: b46c4a17e15c7ed914958cd1b5873cd2

Takk :klemmer:

Anonym poster: 37eea299f6011a770d52307e7991ddbd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sosial angst, så ikke prat til meg som om jeg har det. Svarte bare på det du sa. :)

Anonym poster: ae456adfb9ca509effdf544332f9d9d8

Åja, trodde at du hadde det nemlig, siden du kunne uttale deg om det :)

AnonymBruker
Skrevet

Åja, trodde at du hadde det nemlig, siden du kunne uttale deg om det :)

Neida, bare refererer til det psykologen min har fortalt meg. :)

Anonym poster: ae456adfb9ca509effdf544332f9d9d8

AnonymBruker
Skrevet

Hei du,

Du kan jo begynne med å ta denne testen. Prøv å vær så ærlig som mulig i alle svar, og ikke heng deg for mye opp i sum-scoren:

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/bsps-sosial-fobi-skar-13431.html

Det var den testen jeg gikk gjennom sammen med min fastlege, da jeg skulle prøve å gjøre noe med min angst. Til tross for at jeg fikk en høy score, så bestemte vi oss for at jeg skulle prøve å jobbe med den selv. Alternativet var jo å begynne på noe antideppresive medisiner, og det ville jeg ikke.

Det værste er de fysiske symptomene jeg får. Ekstrem svetting, skjelving, rødming.... Men nå har jeg lært meg noen puste- og avslappingsteknikker, og da går det mye bedre. Løsningen på det du sliter med, er å utfordre deg selv på det du er redd for. Alltid fokuser på det positive og det du lærer, og ikke det negative.

Det finnes også mange gode selvhjelspbøker der ute om akkurat dette temaet. :klemmer:

Takk for gode ord og link. Jeg skal ta testen, er litt spent på om hvor jeg faller. Det var noen som foreslo til meg at jeg kanskje hadde litt sosial angst siden jeg følte meg så nedfor i sosiale sammenhenger. Når jeg er alene har jeg det bra. Men kan jo ikke sitte i hybelen alene resten av livet. En annen greie er at når jeg får angstanfall så vil jeg hjem, kun der greier jeg å roe meg ned. Hos mor...

Pinlig. Snart 30 også...

Gjest Gjest
Skrevet

Har du noen gang hørt om noen med reell sosial angst som fungerer på jobb, for å nevne en ting?

Det har ikke jeg.

Jeg har sosial angst og sliter med akkurat det samme som TS. Har vært hos to psykologer, en psykiatrisk sykepleier og to psykiatere, og de har gitt meg diagnosen alle sammen.

Jeg jobber, og det er mange med sosial angst som jobber, men de sliter noe enormt. Men jeg blir mobbet på jobben, fordi jeg er stille, innesluttet, stammer når jeg er nervøs, og da hermer de etter meg, og ting blir enda værre

Dette har resultert i at jeg prater minst mulig.

De mobber meg fordi jeg ikke har kjæreste, og fordi de mener jeg ikke har hatt sex. De hermer etter meg når jeg prater, og de er egnetlig utrolig slemme.

Er vel likefør jeg blir sykmeldt nå, fordi det er uutholdelig å gå på jobb.

Den sosiale angsten mine er iallfall blitt skikkelig ille nå.

Jeg sitter å skjelver på jobb, og når vi må spise sammen i lunsj, dirrer det i meg. Alt¨går rundt for meg, og jeg klarer nestne ikke å spise.

Hver gang jeg svelger, svelger jeg en stor klump følelse sammen med maten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sosial angst og sliter med akkurat det samme som TS. Har vært hos to psykologer, en psykiatrisk sykepleier og to psykiatere, og de har gitt meg diagnosen alle sammen.

Jeg jobber, og det er mange med sosial angst som jobber, men de sliter noe enormt. Men jeg blir mobbet på jobben, fordi jeg er stille, innesluttet, stammer når jeg er nervøs, og da hermer de etter meg, og ting blir enda værre

Dette har resultert i at jeg prater minst mulig.

De mobber meg fordi jeg ikke har kjæreste, og fordi de mener jeg ikke har hatt sex. De hermer etter meg når jeg prater, og de er egnetlig utrolig slemme.

Er vel likefør jeg blir sykmeldt nå, fordi det er uutholdelig å gå på jobb.

Den sosiale angsten mine er iallfall blitt skikkelig ille nå.

Jeg sitter å skjelver på jobb, og når vi må spise sammen i lunsj, dirrer det i meg. Alt¨går rundt for meg, og jeg klarer nestne ikke å spise.

Hver gang jeg svelger, svelger jeg en stor klump følelse sammen med maten.

Jeg er trådstarter. Nei, så trist jeg ble av det du forteller her!

Ingen skulle måtte ha det slik. Jeg jobber også i et miljø der det finnes en del forskjellige personligheter og de mest dominerende personene kan være utrolig frekke i munnen. Flere ganger har det endt med at jeg fikk tårer i øynene og måtte gå på toalettet for å samle meg igjen. hvis noen har lagt merke til at jeg var lei meg, har jeg ledd det vekk eller fått et angst anfall. Jeg skjjuler alt for kollegaene mine, vil ikke at de skal vite noe de kan bruke mot meg senere.

Jeg har bare lært meg til å svare og å holde alle på en armlengdes avstand. Slitsomt, men heller det enn å bli gjort til latter og svakeliggjort av de dominerende typene der.

Gjest WendyClear
Skrevet

Har du nedsatt funksjonsnivå?; kommer deg ikke på jobb, gjør ikke ting på fritiden som du ellers ville gjort, avlyser ting pga. engstelser? Hvis du har et nedsatt funksjonsnivå, kan du faktisk lide av sosial angst (eller annen form for psykisk lidelse (eks. depresjon?)).

Føler du at tingene du engster deg for er verdt å være redd for? Er det mange som faktisk sier stygge ting til deg eller holder deg utenfor? Eller er dette ting du bekymrer deg for uten at det faktisk skjer?

AnonymBruker
Skrevet

Har du nedsatt funksjonsnivå?; kommer deg ikke på jobb, gjør ikke ting på fritiden som du ellers ville gjort, avlyser ting pga. engstelser? Hvis du har et nedsatt funksjonsnivå, kan du faktisk lide av sosial angst (eller annen form for psykisk lidelse (eks. depresjon?)).

Føler du at tingene du engster deg for er verdt å være redd for? Er det mange som faktisk sier stygge ting til deg eller holder deg utenfor? Eller er dette ting du bekymrer deg for uten at det faktisk skjer?

Jeg vet at jeg er overdrevet bekymret av natur. Dette har nok mye med barndommen min å gjøre og jeg ser en klar linje til dette med at jeg har en mindreverdighetsfølelse som er overaktiv. og som ble utviklet av at mye skjedde rundt meg og jeg var vel litt overlatt til meg selv.

Når det gjelder folk på jobb så må jeg si at jeg tror (når jeg tenker over det) så er det gjerne uskyldige kommentarer som jeg tar meg litt for nær av. Men det finnes også enkelte ganger der jeg føler at folk er litt skarpe med meg, og da blir jeg lei meg for jeg føler jeg har lagt litt opp til det selv ved å være på en sånn måte at jeg holder alle på god avstand.

Noen ting er vanskelige for meg, feks utredninger på sykehus som jeg skulle på var ekstremt vanskelig. Mens det å gå på jobb går fint. Men så plutselig kan jeg være nødt til å ta en egenmelding fra jobb for jeg trenger å sove eller slappe av hjemme. Veldig opp og ned.

Skrevet

Ingen her inne kan gi deg noen diagnose eller si om du har sosialangst eller ikke, det har vi ikke verken kunnskapen til eller kjennskapen til deg og dine problemer for å klare.

Vi kan si vi tror du ikke har det, eller at vi tror du har det, men det betyr ingenting i det store og hele, fordi vi ikke aner.

Du MÅ faktisk oppsøke lege og ta det videre til noen som er utdannet innen psykisk helse, kun da kan du få en utredning og finne ut hva det er.

Dersom det er en diagnose, så har du som regel så sterke problemer med dette at du vil kunne få svar og hjelp om du søker det.

Mange har angst, mange mener de har angst uten å ha noen diagnose, den eneste måten å faktisk finne det ut på og gjøre noe med det på, er å søke hjelp til rette instanser (lege,psykolog)

Lykke til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- dårlig selvtillit

- veldig opptatt av hva andre mener om meg

- føler at ingen liker meg

- sliter med å snakke med kollegaer på jobb om andre ting enn jobb

- føler meg veldig lett utafor og i konkurranse med andre jenter

- føler meg mindreverdig

- liker ikke å være midtpunktet

- er litt sløv og innadvendt til tider

- føler meg ofte misforstått og feiltolket

- nervøs rundt de populære som alle liker

- redd for å bli forskjellsbehandlet

- redd for å bli holdt utenfor

- mindreverdighetskompleks til tusen!

Dette høres vondt ut, men ikke sykelig. Du må bare manne deg selv opp og bli litt tøffere!

(ja, jeg vet at det ikke er så enkelt. Men ingen lege kan hjelpe deg med selvfølelsen din, det må du gjøre selv. Og de kan du- skritt etter skritt!!) :klem:

Anonym poster: 60f163697613e7efba53b2a6f578db08

AnonymBruker
Skrevet

sosial angst vs. dårlig selvtillit og sjenert og hodepine vs migrene. For mange blir disse diagnosene bare slengt ut og brukt for ingenting. Veldig trist for de som faktisk sliter ordentlig med dette...

Anonym poster: 238e002aed12d2ebd0010a7242b55433

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...