Gå til innhold

Har jeg sosial angst?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg poster rett. Lurer på om jeg kan ha sosial angst? Er en jente på 28.

- dårlig selvtillit

- veldig opptatt av hva andre mener om meg

- føler at ingen liker meg

- sliter med å snakke med kollegaer på jobb om andre ting enn jobb

- føler meg veldig lett utafor og i konkurranse med andre jenter

- føler meg mindreverdig

- liker ikke å være midtpunktet

- er litt sløv og innadvendt til tider

- føler meg ofte misforstått og feiltolket

- nervøs rundt de populære som alle liker

- redd for å bli forskjellsbehandlet

- redd for å bli holdt utenfor

- mindreverdighetskompleks til tusen!

Er sliten hver dag når jeg kommer for jobb og føler meg bare teit! Sett utifra så ville man tro at jeg er midt på treet til ganske sosialt akseptert, men jeg føler meg bare keitete og enkelte kollegaer virker avvisende. Poenget er at de mest sannsynlig ikke er det, det er nok bare jeg som er paranoid....

Slitsomt å føle seg teit, ubrukelig og mindreverdig i en alder av 28!

Noen som vet om dette kan være en slags form for sosial angst?

Jeg er så redd for å bli holdt utenfor.

Anonym poster: 37eea299f6011a770d52307e7991ddbd

Videoannonse
Annonse
Gjest badeand1
Skrevet

Jeg er ingen lege, men det ser ut som du har de typiske symptomene. :klemmer:

• Liker 2
Skrevet

Nei, du har dårlig selvtillit og er sjenert.

Men det er jo på moten å kalle all form for dårlig selvtillit og sjenanse for sosial angst. Sosial angst er et veldig utvannet begrep.

• Liker 4
Skrevet

Det er normalt å føle det du gjør. Veldig mange går rundt og tenker slik som du, noen mer enn andre. Helt sikkert noen som tenker slik i din omkrets som tror at det er bare h*n som tenker slik av de rundt seg. Akkurat som du gjerne tror det er bare deg :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Nei, du har dårlig selvtillit og er sjenert.

Men det er jo på moten å kalle all form for dårlig selvtillit og sjenanse for sosial angst. Sosial angst er et veldig utvannet begrep.

Hvordan kan du være så sikker på det..?!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt sosial angst i 6 år. Høres mer ut som om du har et kraftig mindreverdighetskompleks.

Jeg er livredd for å gå ut døra. redd for å hente posten. redd for alle sosiale sammenkomster. redd for at jeg skal drite meg totalt ut forran folk når det kanskje ikke kommer til å skje i det hele tatt. Hjertet mitt banker hardt, jeg skjelver når jeg er ute pga at jeg er så redd for mennesker. Føttene mine må tvinges fremover. Jeg har lyst til å springe hjem igjen, låse dørene, trekke for gardiner, slå av lyset, hive meg under dyna i mørket og bli der. Føler du det sånn...?

Du må jobbe mye med selvfølelsen din..

Anonym poster: b46c4a17e15c7ed914958cd1b5873cd2

• Liker 2
Skrevet

Hvordan kan du være så sikker på det..?!

Har du noen gang hørt om noen med reell sosial angst som fungerer på jobb, for å nevne en ting?

Det har ikke jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det må vel finnes ulike grader av sosal angst som med alt annet?

Anonym poster: 5ea11ec135c9b19da27a021f6bd49642

Skrevet

Jeg har hatt sosial angst i 6 år. Høres mer ut som om du har et kraftig mindreverdighetskompleks.

Jeg er livredd for å gå ut døra. redd for å hente posten. redd for alle sosiale sammenkomster. redd for at jeg skal drite meg totalt ut forran folk når det kanskje ikke kommer til å skje i det hele tatt. Hjertet mitt banker hardt, jeg skjelver når jeg er ute pga at jeg er så redd for mennesker. Føttene mine må tvinges fremover. Jeg har lyst til å springe hjem igjen, låse dørene, trekke for gardiner, slå av lyset, hive meg under dyna i mørket og bli der. Føler du det sånn...?

Nå finnes det forskjellige grader av sosial angst da, selv om ts ikke har det fullt så fælt som deg så kan hun ha sosial angst allikevel..

Foreslår at du tar en prat med legen din om det TS.

Skrevet

Du har ikke nødvendigvis sosial angst. Folk med sosial angst opplever fysisk ubehag i sosiale situasjoner i form av kvalme, urolig mage, høy puls, høyt blodtrykk, muskelspenninger, svette etc. Opplever du noen av disse symptomene i sosiale situasjoner?

Det virker uansett som du sliter med veldig dårlig selvtillit og lavt selvbilde. Om dette er problemet eller du har sosial angst eller begge deler. Finnes det idag en rekke effektive behandlingsformer for å løse disse problemene. Jeg syns du bør kontakte fastlegen din og forklare problemet, for å finne den beste behandlingen på problemet.

Skrevet

Har du noen gang hørt om noen med reell sosial angst som fungerer på jobb, for å nevne en ting?

Det har ikke jeg.

Ja, jeg har sosial angst og jeg fungerer i jobb. Det funka ikke på skole, men jobb går. Det er ikke lett å komme seg gjennom dagen, men det går. Er det kun de som stenger seg inne hjemme som kan ha sosial angst?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sliter nok med noe annet enn sosial angst. Det er noe du kan få hjelp til. Høres blant annet ut som om du kanskje har en eller er på vei til å få en depresjon. Vil råde deg til å snakke med noen, f.eks. få fastlegen til å henvise deg til psykolog eller liknende.

Anonym poster: 0345ce0c57b65ed6d0d4d2ff55f22026

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke nødvendigvis sosial angst. Folk med sosial angst opplever fysisk ubehag i sosiale situasjoner i form av kvalme, urolig mage, høy puls, høyt blodtrykk, muskelspenninger, svette etc. Opplever du noen av disse symptomene i sosiale situasjoner?

Det virker uansett som du sliter med veldig dårlig selvtillit og lavt selvbilde. Om dette er problemet eller du har sosial angst eller begge deler. Finnes det idag en rekke effektive behandlingsformer for å løse disse problemene. Jeg syns du bør kontakte fastlegen din og forklare problemet, for å finne den beste behandlingen på problemet.

Man MÅ ikke oppleve det for å ha sosial angst.

Anonym poster: ae456adfb9ca509effdf544332f9d9d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man MÅ ikke oppleve det for å ha sosial angst.

Jo. Om du har sosial angst så trigger det disse kroppslige funksjonene.

AnonymBruker
Skrevet

Jo. Om du har sosial angst så trigger det disse kroppslige funksjonene.

Ja, men det ikke skje.

"skjer ikke dette med kroppen din så har du ikke sosial angst" - Feil.

Og jeg velger å tro på psykologen min angående dette. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. Jeg har ikke det så kraftig som deg, men jeg har veldig problemer når vi treffer nye folk osv. Folk jeg ikke er trygg på sliter jeg med å åpne meg for. det blir veldig overfladisk for jeg er så redd for at de skal dømme meg som taper.... Jeg kan plutselig få panikkanfall på folksomme steder. En gang måtte jeg rømme inn på et toalett for å få igjen pusten og roe meg ned. Hjertet gikk i hundre og jeg holdt på å svime av. det var på et kjøpesenter.

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. Jeg har ikke det så kraftig som deg, men jeg har veldig problemer når vi treffer nye folk osv. Folk jeg ikke er trygg på sliter jeg med å åpne meg for. det blir veldig overfladisk for jeg er så redd for at de skal dømme meg som taper.... Jeg kan plutselig få panikkanfall på folksomme steder. En gang måtte jeg rømme inn på et toalett for å få igjen pusten og roe meg ned. Hjertet gikk i hundre og jeg holdt på å svime av. det var på et kjøpesenter.

Ok. Da synes jeg at du må gripe tak i dette med en gang. Få en god samtalepartner, eller gå til psykolog før det blir verre. Skaff deg hjelp nå, det er ikke lurt å utsette det.. Jeg har latt det gå alt for langt. Lykke til! Ps; Du er god nok som du er. Ingen er bedre enn deg på noen måte selv om du sliter med dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter igjen. Noen som har hatt det slik som meg, som har lært seg å bli glad igjen, eventuelt leve med dette og bli litt mer tøff?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det ikke skje.

"skjer ikke dette med kroppen din så har du ikke sosial angst" - Feil.

Og jeg velger å tro på psykologen min angående dette. :)

Neivel, men om ikke den sosiale angsten din trigger 1, flere eller alle de kroppslige funksjonene så kan du ikke ha mye til angst spør du meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Neivel, men om ikke den sosiale angsten din trigger 1, flere eller alle de kroppslige funksjonene så kan du ikke ha mye til angst spør du meg.

Jeg har ikke sosial angst, så ikke prat til meg som om jeg har det. Svarte bare på det du sa. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...