Gjest lillepia_ Skrevet 9. februar 2004 #1 Del Skrevet 9. februar 2004 Hei! I morgen er altså den store dagen; jeg skal framføre særemnet mitt! I 10 min. skal jeg vise hva jeg har jobbet med i de siste ukene (månedene?). Faktum er at jeg ikke egentlig har jobbet så mye med det... Problemstillingen min er følgende: "Nyheter - Hva blir presentert som viktige, og hva blir presentert som mindre viktige nyheter i ulike medier? Jeg skal undersøke ulike medier, dvs. aviser og fjernsyn for å finne ut hvordan ulike medier vektlegger nyhetsstoff. Jeg skal undersøke hvordan nyheten blir presentert, og hvordan den blir vektlagt i forhold til andre nyheter. Jeg skal blant annet undersøke rekkefølgen av nyhetsinnslagene på fjernsynet og hvor mye tid som brukes på ulike typer nyheter." Er det noen som har noen ide om hvordan jeg kan framføre dette? Har foreløpig flere transperanger (lysark) og har dessuten tatt opp "Aktuelt og været" som gikk på TV i går kveld... Tuuusen takk for alle (eventuelle) svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2004 #2 Del Skrevet 9. februar 2004 Hei! Det er litt vanskelig å komme med noen konkrete forslag når man ikke vet hva du har kommet frem til. Hvilke hjelpemidler du har til rådighet er også interessant å vite. Jeg studerer media og vi har nettopp hatt om nyheter, og ut fra din problemstilling ser jeg muligheten for flere diskusjoner i klassen. Hva man skal diskutere må du ta utgangspunkt i fra din oppgave. Aktivisering av tilhørerene er alltid positivt! Jeg må nok ha litt mer info om hva du vil trekke frem før jeg kan hjelpe deg med fremføring! (Er det personifiseringen, sterkere scener, mer kjendisstoff osv...?) Uansett går ti minutter veldig fort, og hvis du har videoopptak så trenger du nok ikke si så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillepia_ Skrevet 9. februar 2004 #3 Del Skrevet 9. februar 2004 Jeg har transparanger der jeg sammenligner to forskjellige aviser fra samme by. Her ser jeg på hvilke nyheter de har fokusert mest på. I den ene er det f.eks. fokusert på at noen ungdommer har blitt brutalt banka av politiet, mens den andre har fokusert på ski NM. Jeg tenkte også jeg skal se på små avisartikler som kanskje dekker 1/8 av ei hel avisside, for å se på hva de vektlegger når de skal skrive artkler.. Lengden og fokuserringa sier jo nemlig litt om det... Grunnen til at jeg tok opp aktuelt og været er for å se om det de tok opp i går, kommer i dagbladet i dag. TV-innslag er jo ferskere enn aviser.. Det er stort sett det jeg har kommet fram til.. men trenger inspirasjon til andre ting jeg kan gjøre..og det må selvfølgelig passe med problemstillinga... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 9. februar 2004 #4 Del Skrevet 9. februar 2004 Jeg veit det ble skrevet en artikkel på Universitetet i Oslo for et par år siden som konkluderte med at sex er et eget nyhetskriterium for løssalgsavisene Dagbladet og VG, særlig for Dagbladet. Kanskje det kunne være noe? Ellers er det forsket mye på nyhetskriterier i mediene. Kanskje kan dette hjelpe deg litt? http://www.forskningsdagene.no/admin/press...t/nyhetskr.html http://www.nordicom.gu.se/nordic_conferenc...ten/SAllern.doc http://www.kongsberg.vgs.no/default.asp?Uid=182&Cid=7 Du kan jo se om noen av mediene har dekt samme sak på forskjellig måte, og evt. si noe om årsaker (som du tror)? Mvh. Ingeborg (journalist) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2004 #5 Del Skrevet 9. februar 2004 Jeg synes fortsatt det er vanskelig å gi noen konkrete forslag, siden jeg ikke egentlig vet hva du har kommet frem til/konkludert med. Et interessant aspekt ved emnet ditt er hvorfor mediene velger å blåse opp saker som ikke er viktig, men som selger fordi det har en underholdningsverdi. En aktuelt sak er "Team Antonsen" og deres interne hevntokt. Var det nødvendig å sette saken på første side? Eller i det hele tatt nevne det? Dette er noe de fleste har fått med seg, og som det hadde vært mulig å diskutert. (Under temaet: "Går underholdningsstoff på bekostning av viktige nyheter?" eller noe) Men som sagt vet jeg ikke hva du har fokusert på. Dette er bare noe av det jeg ville ha syntes var interessant. Derfor er det eneste jeg kan hjelpe deg med å anbefale en variert fremføring, og gjerne aktiviser tilhørerne. I tillegg så er det viktig å passe på tiden. Ti minutter går fortere enn man skulle tro! -ikke innlogget maiaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå