Gå til innhold

Montessori

Sannasol

Anbefalte innlegg

Her hvor jeg bor skal det startes opp Montessori-skole fra høsten av.

Er det noen av dere brukere i Kvinneguiden som har barna deres i Montessori-skole eller kjenner noen som har barna sine der?

Positivt - negativt?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ikke mye til det, men har hørt ( ...ikke nødvendighvis sikkert det stemmer, da... :wink: ) at lærerne der bare trenger en 1-årig lærerutdanning for å jobbe der.

En utdanning de selv styrer... :o :klø:

Hvis det stemmer ville ikke jeg hatt mine barn der... :roll::riste:

Det er litt merkelig, synes nå jeg... :o

Her kan du jo lese litt:

http://www.montessori.no/oms/index.php?s=hjem

..har ikke selv lest noe særlig her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke at lærerne der bare må ha et år på skole.

De må ha gått lærerhøyskolen og i tilleg ha et år til med skole som er ganske intenst.

Ellers så vet jeg ikke så veldig mye.

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Solstråle

Har et par venninner som har gått på Montesorriskolen i Oslo, og de er veldig fornøyde! De fikk en helt annen oppfølging enn oss på offentlige skoler, personlig forhold til lærerne og en annen arbeidsmoral.

Problemet som oppsto, var at alle var opptatte av å være perfekte. Dette kan ha noe å gjøre med at skolen i Oslo er forholdsvis dyr og ligger på beste vestkant, og at lærerne ofte egget elevene opp til å bli det beste de kunne, noe som virket litt mot sin hensikt. Mange av jentene fikk spisefortyrrelser/stressproblemer. Men venninnene mine hadde et mye bedre utgangspunkt enn oss andre da de begynte på offentlig videregående, de hadde gode og selvstendige arbeidsvaner, samtidig som de var opptatte av å bestandig gjøre sitt beste.

Det er nok både positive og negative sider ved Montesorri, og som sagt kan disse negative tingene ha noe å gjøre med at bare "de fine og rike" går på skolen i Oslo. Mangfold er jo viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har ikke erfaring med montesorriskole,men vet ihvertfall at de må ha utdanning i montesorripedogikk....

Jeg har jobbet i en montesorribarnehage og allerede der så ser man jo prinsippet i montesorripedogi..

barna lærer fortere,de tvinges ikke til noe men blir oppfordret til å gjøre det meste selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille Kykkeliky

Hei

Min brors eldste datter går i Montesorri skole og stortrives der !

Hans andre to begynner der til høsten.

Motesorri er en pedagogikk som er bygget opp rundt andre prinsipper en de vi kjenner fra den offentlige skole. Bla. ser de barnets eget initiativ og interesser som utgangspunkt for læring. De har ikke timeplan slik vi hadde da vi gikk i skolen med en time matte, en time norsk osv..

Men jobber mer i "bolker". Er et barn f.eks. spesielt motivert for å jobbe med og lære gangetabellen- så avbrytes ikke barnet i sitt arbeide fordi det nå er nork time. Dette gjøres jo også i vanlig skole, men i Montesorri er dette en mer intergret del av den pedagogiske tankegangen.

En annen ting som er flott med Montesorri pedagogikken er at barna jobber i aldersblanda grupper - slik skapes læring på mange områder.

Her lærer man å hjelpe, spørre om hjelp + at i og med at barna er på ulikt nivå kan de dra hverandre.

Er du intr i pedagogikken og undervisningen - ta kontakt med skolen der du bor eller en annen skole og spør om du kan få komme på besøk for å se hvordan de jobber!

Må bare avslutte med å si at jeg ikke er Montesorri pedagog og at jeg kun kjenner til skolen gjennom besøk der i forbindelse med mitt tantebarn og ellers fra det jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...