Gå til innhold

Har du opplevd synkronisert mens?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du opplevd at du får mensen samtidig som noen du bor med eller jobber tett med? Jeg fikk det samtidig som mamma da jeg var tennåring. Og nå med en jente på jobben, vi sitter ved siden av hverandre og jobber mye sammen, lunsj etc.

Jeg syntes det er så RART. Og egentlig litt ekkelt. Som om kjønnsorganene kobles eller forenes på en måte. Men det er vel ganske naturlig og normalt, eller?

Anonym poster: 42cbd70958485241c23eebceade5224d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg har opplevd det. Ser ikke på det som ekkelt, og tenker heller ikke på at det er noen kobling mellom kjønnsorganene. Det er vel hormoner som styrer menssyklus, ikke kjønnsorganene? :)

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok rett :) Husker hverfall jeg syntes det var litt ubehagelig da jeg var 16 og fikk det samtidig som mamma. Det er sikkert naturlig og ikke rart i det hele tatt. Men alikevel, ser ikke helt hensikten.

Lurte egentlig mest på hvor vanlig dette egentlig er, om andre har opplevd det også :)

Husker noen jenter snakket om det på fest for lenge siden, mange år siden, og guttene der trodde rett og slett ikke på det, at det liksom ble sendt ut noen signaler som gjorde at kroppene bestemte seg for å ha det likt. Hehe, det høres jo litt snodig ut.

Anonym poster: 42cbd70958485241c23eebceade5224d

Skrevet

Lurer på hvordan det funker jeg..

Skrevet

Vet ikke om jeg og mamma fikk mensen samtidig, men jeg og søsteren min hadde det

Skrevet (endret)

Lurer på hvorfor det skjer. Dette må jeg sjekket ut.. google*

Edit:

Fant en artikkel om det: link

Endret av Sofie_22
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har jeg opplevd! Får det sammen med mine treningsvenniner, hver gang! Ganske så okay egentlig, har du ikke tamponger med deg, så er det alltid noen av de som har :fnise:

Anonym poster: e15fdd5410832364a2f85982450a93b9

Skrevet (endret)

Lurer på hvordan det funker jeg..

Tenkte å forklare med egne ord, men fant litt mer faglig tekst om det på nett:

Fenomenet med samtidig menstruasjon er velkjent. Det forekommer blant kvinner som bor eller arbeider tett sammen. Årsaken er sannsynligvis å finne i de såkalte feromonene. Det er enkle organiske forbindelser som likner hormoner, men er luftbårne. De fleste levende vesener utskiller feromoner. Enkelte dyr sender ut feromoner hvis de kommer til skade. Stoffene advarer andre individer om at det er fare på ferde og at de må flykte.

I en rekke undersøkelser fra 1990-årene har forskere påvist at kvinner også sender ut ulike feromoner i forbindelse med menstruasjonssyklusen. Det dreier seg om minst to forskjellige stoffer. Det ene utskilles etter menstruasjonen, men før eggløsningen. Det virker forkortende på syklusen hos andre kvinner. Det andre stoffet utskilles under og etter eggløsningen. Det virker forlengende på andre kvinners syklus. Hvis en gruppe kvinner oppholder seg sammen en stor del av dagen i lengre tid, vil konsentrasjonen av feromoner i luften omkring dem bli relativt høy, og de vil alle bli påvirket av dem. Forholdet mellom konsentrasjonen av de to feromonene vil så avgjøre hvordan den felles menstruasjonssyklusen blir.

I dyreverdenen har synkroniseringen av menstruasjonen eller løpetiden, som man ville kalle den her, klare fordeler. Den hindrer at noen av hunnene får løpetid før andre og dermed får et forsprang. Samtidig dirigerer den aktiviteten i en gruppe slik at medlemmene ikke hele tiden må ha oppgjør i forbindelse med kurtiseringen.

Det er antakelig en rest av disse forholdene som gjør seg gjeldende hos mennesker.

Kort fortalt: konkurranse mellom hukjønnene.

Endret av Micolina
  • Liker 1
Skrevet

Da jeg bodde hjemme hadde alle tre "damene" det samtidig :) Merkelige greier, men har hørt mange har det sånn.

Skrevet

Så fascinerende!!

Gjest _La Femme
Skrevet

Jeg har sett et program på Discovery(?) om dette der forskere hadde funnet ut at det var en myte. Det var et veldig overbevisende program, for min del. Jeg tror det er en myte. Også fordi at jeg har til tider bodd sammen med 3 andre kvinner, og vi fikk ikke synkronisert mens.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør ikke andre folk om de har mensen, så det vet jeg ikke.

Anonym poster: 0d7f232f9c0c3535a31322499af0c121

Skrevet

Jeg har sett et program på Discovery(?) om dette der forskere hadde funnet ut at det var en myte. Det var et veldig overbevisende program, for min del. Jeg tror det er en myte. Også fordi at jeg har til tider bodd sammen med 3 andre kvinner, og vi fikk ikke synkronisert mens.

Jeg går på Cerazette, som er blanding mellom mini-pille og p-pille.

Da jeg bodde i kollektiv sammen med noen gutter, mista jeg mensen helt (man kan gjøre det med denne pillen). Da jeg flytta sammen med to jenter, så fikk jeg mensen så og si samtidig som dem - og da hadde jeg ikke hatt mensen siden jeg startet på Cerazette (1år)!

Nå bor jeg med ei venninne. I en periode da jeg jobbet med kun menn og var nesten ikke hjemme, hadde jeg ikke mensen, mens da jeg startet å være mer hjemme fikk jeg mensen da venninna mi fikk det. Dette har vært 1år. Nå har jeg ei kvinnelig kollega og mensen min har forandret syklus som ikke samsvarer med hun jeg bor med sin.

Hvorfor tror du på ungdomskolen at samtlige av jentene i klassen alltid satt på benken sammen og ikke kunne ha gym ;) ?

Skrevet

Da jeg bodde i kollektiv sammen med noen gutter, mista jeg mensen helt (man kan gjøre det med denne pillen). Da jeg flytta sammen med to jenter, så fikk jeg mensen så og si samtidig som dem - og da hadde jeg ikke hatt mensen siden jeg startet på Cerazette (1år)!

Nå bor jeg med ei venninne. I en periode da jeg jobbet med kun menn og var nesten ikke hjemme, hadde jeg ikke mensen, mens da jeg startet å være mer hjemme fikk jeg mensen da venninna mi fikk det. Dette har vært 1år. Nå har jeg ei kvinnelig kollega og mensen min har forandret syklus som ikke samsvarer med hun jeg bor med sin.

Hvorfor tror du på ungdomskolen at samtlige av jentene i klassen alltid satt på benken sammen og ikke kunne ha gym ;) ?

Fordi mange jenter bruker mensen som unnskyldning for ikke å gymme!

Gjest _La Femme
Skrevet

Det husker jeg selv at det var andre grunner til hvorfor vi satt på benken samtidig ;)

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde aldri at alle satt samtidig.

Anonym poster: 0d7f232f9c0c3535a31322499af0c121

Skrevet

Jeg har jentekjæreste og vi har aldri hatt mensen samtidig! Litt merkelig for vi sover jo ved siden av hverandre hele natta og er også sammen hele ettermiddagen og kvelden.

Skrevet

Jeg har jentekjæreste og vi har aldri hatt mensen samtidig! Litt merkelig for vi sover jo ved siden av hverandre hele natta og er også sammen hele ettermiddagen og kvelden.

Nå går jeg kanskje litt langt, men hvis dere er homofile, så kanskje dere ikke "skyter" ut de samme/like mye hormoner som hetrofile jenter. Det er jo NOE som gjør at enkelte blir homofile.

• Liker 2
Skrevet

Bodde et år på folkehøyskole. Alle elevene bodde i små hus med plass til seks personer. Mitt hus bestod av fem jenter. Jeg og en til gikk på p-piller, med pillefri uke på forskjellig tid. (jeg blødde først, hun blødde to-tre uker seinere)

De tre andre justerte seg pent og pyntelig etter min syklus i løpet av de tre første månedene, så fire av fem jenter hadde mensen mandag til torsdag den samme uka, resten av året. Internatlederen skreiv til og med merke i almanakken sin for å unngå å komme innom på den verste pms-dagen. :fnise:

Vi lurte litt på hvorfor de tre pilleløse justerte seg etter nettopp meg, og fant ut at når kvinner bor så tett sammen og ender opp med samme syklus, justerer de seg etter den jenta med høyest testosteronnivå.

Jeg var åpenbart mest mann av oss. :skratte:

Skrevet

Ja, meg og bestevenninna mi har alltid mensen på likt! Vi sitter ved siden av hverandre i klasserommet, og er mye med hverandre på fritiden, sover hos hverandre osv. Det var hun som først fant utav dette for noen år siden, og siden dengang har vi vært synkronisert, haha :-) Synes det er utrolig fascinerende at det blir sånn. Hvordan kan kroppen merke dette liksom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...