Gå til innhold

Båtførerkurs + seilig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Må man ha båtførerbevis for å kjøpe a-jolle egentlig? . Jollen er 3 meter lang, og jeg trodde det var 8 som var grensen? Men nå kom en nabo og sa at båtførerbevis trenger man uansett.

Jeg er over 40 og slipper uansett, men har "halvvoksne" barn, og venter nok heller til neste år om de må "kjøre opp" først uansett, siden den er tiltenkt som en felles familiebåt.

Anonym poster: b91012276e6457f57cffb5477bf88637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det har jeg aldri hørt om

Vet det har kommet en del nye regler i det siste, men tviler sterkt på at man trenger noe som helst for å seile i ei lita A-jolle

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Når man er over 16 år og ikke har båtførerbevis kan man føre båter opptil 8 meter med motor på inntil 25 hestekrefter.

- Er man under 16år kan man føre båter på opptil 8 meter med motor inntil 10 hestekrefter, som ikke kan gå over 10 knop.

Kan ikke tenke meg at man trenger båtførerbevis for å kjøpe en a-jolle på 3 meter. Men det er jo bare til å prøve så finner du ut av det ;)

Endret av Lubbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lubbe, det er strengere regler siden 1. mai 2010: For båtfører som har fylt 16, men ikke har båtførerprøven er grensene maks 8 meter og maks 25 hk.

Forøvrig kan meldes at det siden 1. januar 2012 er en viktig endring for førere av båter over 15 meter: Sertifikatene D5L/D5LA (fritidsbåtskipper) er nå gyldige for maks 24 meter lengde, mot tidligere 50 bruttotonn (volum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lubbe, det er strengere regler siden 1. mai 2010: For båtfører som har fylt 16, men ikke har båtførerprøven er grensene maks 8 meter og maks 25 hk.

Forøvrig kan meldes at det siden 1. januar 2012 er en viktig endring for førere av båter over 15 meter: Sertifikatene D5L/D5LA (fritidsbåtskipper) er nå gyldige for maks 24 meter lengde, mot tidligere 50 bruttotonn (volum).

Takk skal rette det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

- Når man er over 16 år og ikke har båtførerbevis kan man føre båter inntil 15 meter (50 fot), med så stor motor man vil, i så stor fart man vil.

- Er man under 16år kan man føre båter på opptil 8 meter med motor inntil 10 hestekrefter, som ikke kan gå over 10 knop.

Kan ikke tenke meg at man trenger båtførerbevis for å kjøpe en a-jolle på 3 meter. Men det er jo bare til å prøve så finner du ut av det ;)

9,9 hestekrefter ja! :) Du kan likevel ikke føre en båt over det selv om du er 16 år gammel. Da må du ha båtførerbevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En skulle tro at i en båtførernasjon som Norge så var slikt som dette allmenn viten.

Trist nok må jeg medgi at ikke en gang jeg vet svaret på dette. :(

Anonym poster: 78caa2074ccac37cf261fdef7d74f5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9,9 hestekrefter ja! :) Du kan likevel ikke føre en båt over det selv om du er 16 år gammel. Da må du ha båtførerbevis.

Ja, inntil 10 hk, altså 9,9 hk. Om man har fylt 16 år kan man føre båt på inntil 25 hk uten båtførerbevis.

Fra Sjøfartsdirektoratet:

Er båtførerprøven obligatorisk?

Ja. Hvis du skal føre båt over 25 hk, eller 8 meter, må du ha båtførerbevis hvis du er født 1.1.1980 eller senere

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det trenger man ikke, men jeg ville lært barna ferdselsreglene før jeg lar de sette ut.

Anonym poster: c38d1171846f61c8c9af44663b5eff77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...