Millimani Skrevet 23. juni 2012 #1 Skrevet 23. juni 2012 Et epileptisk anfall Slik opplever jeg mine kraftigste anfall: Begynner med en aura, dvs. forvarsel, og kan skje når som helst på dagen, ikke nødvendigvis etter en spesiell aktivitet. Stress og/eller nervøsitet kan imidlertid være utløsende faktorer. Aura: Jeg får alltid aura, -forvarsel, rett før et anfall kommer. Dermed kan jeg også ofte klare å si fra til noen. Jeg får et merkelig trykk på hodet. Ikke hodepine bare et sånt merkelig trykk. I tillegg til dette har jeg en slags fjern følelse. Plutselig begynner jeg å tenke på noe, som jeg ikke alltid helt klarer å finne ut om er fra en drøm eller fra virkeligheten, og ’henger meg veldig opp i’ de tankene. Det er fortid, men vet ikke alltid om det er fra en drøm eller om det virkelig har skjedd. Jeg vil muligens snakke veldig usammenhengende eller uforståelig, og kanskje repetere om og om igjen de samme ordene eller lage rare lyder. Blikket mitt kan kanskje virke tomt eller ’oppgitt’. For meg virker tankene som en utløsende faktor. Jeg liksom tvinner meg inn i en tankerekke, og så blir jeg helt svimmel. Etter hvert som jeg ikke klarer å la være å tenke på det, blir det bare verre… Anfallet starter: Jeg blir svimmel, mister balansen og faller (så sant jeg ikke har klart å legge meg ned selv først). Jeg får helt puste-besvær og nærmest en kvalmebølge som skyller gjennom kroppen. Går fra underlivet og oppover kroppen til hodet. Det er helt merkelig og veldig ubehagelig. Blir veldig trøtt, og svimmel og kvalm. På en måte kan det minne litt om deja vu, men bare at det fører til kvalme. Anfallene kan arte seg forskjellig, noen er lette mens andre er litt kraftigere. Jeg er oftest delvis bevisst, men ute av stand til å ta vare på meg selv. Jeg ligger fullstendig hjelpeløs i kramper, og jeg ruller og blunker mye med øynene. Føler meg på en måte delt i to eller tre. Den ene delen av meg ligger i kramper/rykninger og blir mer og mer ’borte’. Det er slik dere ser meg. Samtidig er den delen av meg oftest bevisst at det kanskje er andre tilstede i rommet, men jo fullstendig ute av stand til å kommunisere med dem. Den andre delen av meg er ofte ’et annet sted’, og prøver å sette noe på plass. Det er et eller annet som skal være mellom to enkle hyller, og det bare ramler ut av den nederste hylla (der det skal være). Jeg vet ikke hva det er som skal på plass i hylla, men noe er det. Det bare ramler ut av hylla, og jeg prøver forgjeves å holde det på plass der/dytte det på plass igjen, med begge hendene, så det ikke skal ramle ut. Den siste delen av meg er beina, de kjennes helt visne, og tilsynelatende uberørt av anfallet. ~~ Under et anfall er det viktig at jeg må få ligge i ro. Dere må ikke holde meg fast, men pass på at jeg ikke skader meg. Legg meg i stabilt sideleie, sørg for frie luftveier. Ikke forsøk å stanse krampene eller ’gjenopplive’ meg. Anfallet er oftest helt ufarlig og går over av seg selv. Ikke gi mat eller drikke, jeg vil ikke klare å svelge det ned. Legg noe mykt under hodet mitt, og løsne på evt stramme klær i halsåpningen. Dere skal ikke legge noe mellom tennene, det kan gi tannskader. Anfallene mine består oftest i kramper fra underlivet, gjennom overkroppen og opp til hodet. Anfallene varer oftest ca ett til tre minutter, og vil gå over av seg selv. Det er normalt ikke farlig for meg, men det er kanskje skremmende å se på. Blir oftest veldig trøtt og kan trenge å hvile ut etter et anfall. Det er ikke alltid like lett å huske alt som har skjedd rundt anfallet. Det kan også medføre en dundrende hodepine. Kvalmen som kommer kan medføre at jeg senere kaster opp, derfor skal jeg være forsiktig med spising og drikking rett etter et anfall. Men det er likevel viktig å få i seg litt væske for å unngå kraftig hodepine. Mye er avhengig av hvor kraftig anfallet har vært. 9
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #2 Skrevet 24. juni 2012 Spennende å lese, siden jeg jobber med barn med epilepsi. Anonym poster: 662bd774b6a176ee0a467a6f4c113a63
nissejenta Skrevet 24. juni 2012 #3 Skrevet 24. juni 2012 Høres både skummelt og slitsomt ut.. Takk for at du delte
Gjest Uanonymbruker Skrevet 24. juni 2012 #4 Skrevet 24. juni 2012 Spennende å lese.. venninnen min har epilepsi og hennes anfall er sånn at hun ser helt vanlig ut men man får ikke kontakt med henne, og så "kommer hun tilbake" igjen.
She_Leiva Skrevet 24. juni 2012 #5 Skrevet 24. juni 2012 Tusen takk for at du delte dette. Har alltid lurt litt på hvordan det hele oppleves av den som får ett Grand Mal. Jeg har selv en stefar med epilepsi, men han kontrollerer dette veldig godt med medisiner og har ikke hatt anfall siden 2003. Da var anfallet provosert frem av, lite eller ingen medisin, bryllypsnerver, stress og alkohol i utdrikningslag. Nok en gang: Takk for at du gjør at man forstår litt hva som skjer iallefall.
ladamafia Skrevet 24. juni 2012 #6 Skrevet 24. juni 2012 jeg hadde et par anfall da jeg var rundt 18(flere som barn), er 30 nå så er under kontroll for min del. men er noe jeg husker fra det, eller kanskje riktigere ikke husker. de gangene jeg hadde anfall så er hele dagen, både før og etter anfallet visket fra hukommelsen. bare noen ørsmå sekunder jeg kan huske fra hele dagen, men disse kan like gjerne ha vært en drøm eller noe midt i mellom. bra initiativ fra TS å skrive dette her, siden den allmenne kunnskapen om og rundt epilepsi dessverre ikke virker å være alt for god.
Millimani Skrevet 24. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 24. juni 2012 Det er skummelt og slitsomt ja! Har opplevd en gang 12 minutter anfall, men ellers er varigheten alt fra ett til rundt fire minutter. Mine anfall er ikke så kraftige lenger, men har tidligere vært sånn som beskrivelsen over. Anfallene jeg har nå er oftest av den lettere sorten. Nå har jeg ikke den følelsen av det med at noe må på plass i ei hylle. Er man ikke vant med anfall vil man muligens oppfatte de som kraftige. Men jeg er ofte delvis bevisst, iallfall føler jeg det sånn selv. Jeg har oftest ingen problemer med å høre folk rundt meg snakke, eller kjenne at folk tar i meg under anfall.
Millimani Skrevet 24. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 24. juni 2012 jeg hadde et par anfall da jeg var rundt 18(flere som barn), er 30 nå så er under kontroll for min del. men er noe jeg husker fra det, eller kanskje riktigere ikke husker. de gangene jeg hadde anfall så er hele dagen, både før og etter anfallet visket fra hukommelsen. bare noen ørsmå sekunder jeg kan huske fra hele dagen, men disse kan like gjerne ha vært en drøm eller noe midt i mellom. bra initiativ fra TS å skrive dette her, siden den allmenne kunnskapen om og rundt epilepsi dessverre ikke virker å være alt for god. Bra initiativ fra TS? Jeg er ny, og vet ikke hvem denne TS er. Det er jeg, Millimani, som starta denne tråden. Jeg er ikke anonym her. Jeg er gjerne "ødelagt" i rundt ett døgn etter anfall. Bruker medisiner, men ikke alltid helt under kontroll likevel. Dessverre. Stress/nervøsitet er utløsende faktorer, og jeg kan også trigge fram anfall.
ladamafia Skrevet 24. juni 2012 #9 Skrevet 24. juni 2012 TS = TrådStarter. En forkortelse som blir flittig brukt i forumverdenen(enklere å skrive TS enn brukernavnet). 2
Millimani Skrevet 24. juni 2012 Forfatter #10 Skrevet 24. juni 2012 Aha....lenge siden jeg har vært på forum nå ja...., men når du skriver det så har jeg nok vært borti det i et annet forum ja
Gjest Swipper Skrevet 24. juni 2012 #11 Skrevet 24. juni 2012 Jeg har epilepsi, men kontrollerer dette godt med medisiner og har kun hatt anfall to ganger i løpet av livet. Jeg har bare falt om og vært bevisstløs i ca 20 minutter før jeg våkner sakte, men sikkert. Da jeg har våknet husker jeg ingenting fra hele dagen i forvegen. Har verken noe krampeanfall eller noe, kun bevisstløs.
Millimani Skrevet 20. september 2012 Forfatter #12 Skrevet 20. september 2012 Nyttig hjelpemiddel for epileptikere. Jeg er så heldig å ha fallofon, og den hjelper til å varsle mine nærmeste ved anfall http://youtu.be/zyiYuVKG4Fg
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #13 Skrevet 20. september 2012 Jeg har også epilepsi, og kjenner meg veldig godt igjen i anfallsbeskrivelsen din! Spesielt hvordan anfallene starter, har det akkurat på samme måte. Har ikke så ofte anfall, men det hender. Starter alltid slik som dine, noen ganger går de over fort, andre ganger ender de i krampeanfall. Anonym poster: 8a840761a3241d4051aef24e3805ad26
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #14 Skrevet 20. september 2012 Hva slags medisiner bruker du, forresten? Anonym poster: 8a840761a3241d4051aef24e3805ad26
rorodinbåt Skrevet 20. september 2012 #15 Skrevet 20. september 2012 Hallo har også epilepsi og har hatt noen grand mal, men jeg får ikke noe forvarsel. Husker ingen ting av selve anfallet og heller ikke etterpå. Men etterhvert når jeg kommer til meg selv, kan jeg huske at folk snakka med meg når jeg driver å kommer til meg selv. En gang hadde jeg et lite anfall, der jeg ble svimmel og snakka uklart. Var da på et utested og ble kasta ut, fordi de trodde jeg var for full. Gikk så rundt i gatene uten å vite "hvor jeg var", selv om jeg var veldig kjent på stedet. venninnnene ble redde for meg fordi jeg plutselig ble borte, fikk ringt til de da jeg kom til meg selv. Jeg prøvde å forklare vaktene at jeg var uvell og hadde epilepsi, men snakka usammenhegende. Så etter den episoden så jeg verdien av å ha epilesi merke rundt halsen. Men så spørs det da, vet folk at det betyr epilepsi? Er viktig med info om epilepsi trur jeg, lurt ts.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #16 Skrevet 20. september 2012 Jeg bruker også merket rundt halsen, men tror få vet hva det betyr. Det å bli tatt for å være full/rusa under anfall er dessverre vanlig, og viser hvor lite folk flest vet om epilepsi.. For øvrig heter det ikke grand mal/petit mal lenger, dette er betegnelser man slutta å bruke for 30 år siden Oppfordrar folk til å lese på sidene til epilepsiforbundet, der står også ulike typer anfall godt beskrevet. http://www.epilepsi.no/ Anonym poster: 8a840761a3241d4051aef24e3805ad26
Millimani Skrevet 26. september 2012 Forfatter #17 Skrevet 26. september 2012 Hva slags medisiner bruker du, forresten? Anonym poster: 8a840761a3241d4051aef24e3805ad26 Bruker Lamictal 200 mg morgen og kveld
Millimani Skrevet 26. september 2012 Forfatter #18 Skrevet 26. september 2012 Hallo har også epilepsi og har hatt noen grand mal, men jeg får ikke noe forvarsel. Husker ingen ting av selve anfallet og heller ikke etterpå. Men etterhvert når jeg kommer til meg selv, kan jeg huske at folk snakka med meg når jeg driver å kommer til meg selv. En gang hadde jeg et lite anfall, der jeg ble svimmel og snakka uklart. Var da på et utested og ble kasta ut, fordi de trodde jeg var for full. Gikk så rundt i gatene uten å vite "hvor jeg var", selv om jeg var veldig kjent på stedet. venninnnene ble redde for meg fordi jeg plutselig ble borte, fikk ringt til de da jeg kom til meg selv. Jeg prøvde å forklare vaktene at jeg var uvell og hadde epilepsi, men snakka usammenhegende. Så etter den episoden så jeg verdien av å ha epilesi merke rundt halsen. Men så spørs det da, vet folk at det betyr epilepsi? Er viktig med info om epilepsi trur jeg, lurt ts. Mange vet at det betyr epilepsi eller diabetes. Det går også an å skaffe seg et identitets-kort hvor du skriver navn, adresse, medisiner, kontaktperson osv. og jeg tror det skal være mulig å bestille et lite anheng med stearinlys på. Stearinlys er symbol for epilepsi, mens vektskåler er symbol for diabetes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå