Gå til innhold

barn/ting som står fremme

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Og når hun nekter meg å ha stearinlys på bordet - da klikker det for meg. Et bord vi sitter fire voksne rundt, alle kapable til å si "ikke rør" eller "nei" hvis poden kommer for nærme... Han må jo engang lære seg det, eller?

:o :o :o

Det hadde jeg bare ikke akseptert i det HELE tatt!

Eventuelt hadde jeg plassert poden ved et eget lite bord for seg selv, uten duk og stearinlys, og med plastdekketøy.

Det er bare ris til egen (og andres...) bak å dulle sånn med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

....den døra er lukket. Om den spretter opp av seg selv....

Spretter opp av seg selv...?? :o

Bor det spøkelser hjemme hos deg....????? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk som ikke klarer det burde ikke ha barn.....

mamma kan jeg få dra på hyttetur med fjorten gutter? Jeg er jo fjorten år....?

Ehh... jada, skatten min, vær grei da....

:hoho: Vel talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil fram til er at det er en vurderingssak for foreldrene hva som skal sikres da ingen barn er like.

Dessuten vil jeg bare si at selv om min sønn ofte plukker på ting selv om det ikke er lov er han allikevel ingen uoppdragen og slem unge. Han er bare utstyrt med en enorm posjon nysgjerrighet og forskertrang.Hvis man får besøk av unger og er livredd for ting må man huske på at unger er unger, de ødelegger sjelden ting fordi de har lyst. Uhell skjer og det er ikke dermed sagt at barna er uoppdragne av den grunn. Bruk litt sun fornuft da vel det skader ikke.

Helt enig med Gjest her. Min eldste var slik som du beskriver i ditt innlegg, mens min yngste aldri har "klådd" noe særlig i det hele tatt. Barn er forskjellige, og det er ikke dermed sagt at foreldrene ikke har ordet "nei!" i sitt vokabular.

De fleste i denne tråden er helt forferdet over barn som klår og alle må lære seg ditt og datt. Jeg brukte faktisk ikke duker og stearinlys på bordet når barna var helt små, og når kopper med varm kaffe sto fremme osv. var jeg forsiktig. Dette har ikke bare med at en barn må lære seg forskjell på rett og galt, men også med at ulykker kan skje. Jeg har selv vært til stede da et barn har brent seg på kaffe og det resulterte i en lang prosess med bandasjer, smerter og salver. Datteren til ei jeg kjenner tok det fyr i fra et stearinlys som følge av et uhell. Dere aner ikke hvor fort barneklær smelter fast til en liten kropp.... Spør på helesestasjonene om de anbefaler duk og levende lys + noen stabbende 1 - 2 åringer som drar seg opp etter bordben og duker!!??

Og jeg er ikke noen hysterisk mor; Her klipper ungene med saks, hamrer og sager fra de kan holde verktøy og har brukt limpistol fra de var to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spretter opp av seg selv...?? :o

Bor det spøkelser hjemme hos deg....????? :o

Hehe.. det er nok heller "trykk knapp" festet som er litt dårlig og på en måte slipper av og til. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Og når hun nekter meg å ha stearinlys på bordet - da klikker det for meg. Et bord vi sitter fire voksne rundt, alle kapable til å si "ikke rør" eller "nei" hvis poden kommer for nærme... Han må jo engang lære seg det, eller?

På grensen til hysteri, ja....

Det kanjo hende at grunnen er at hun som mor gjerne ville ha en liten stund sammen med dere der hun kan snakke normalt.

Da min sønn var 18 mnd ca var han absolutt overalt. ALT skulle undersøkes. Hjemme fjernet vi det som var farlig, eller som vi ville være forsiktig med... men når man da kommer på besøk til noen som har en lav hylle nede ved golvet med: HIFI, laptop og et gjenglemt høyt glass med rødvin; som man som mor bare SER at kommer til å ende oppe i lap topen om man ikke tar affære... Hva skal man gjøre da?

Skal man:

- GJETE barnet for å unngå katastrofen

- Være så "ekstrem" (tydeligvis i noens øyne) at man flytter glasset og unngår katastrofen

- Snu i døra..

Eller aller best:

- Ikke ta med seg barnet på besøk noe sted før det er gammelt nok til at man kan føle seg 100 prosent sikker på at de gjør som man vil.

(De er nemlig ikke født med oppdragelse men må oppdras underveis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kanjo hende at grunnen er at hun som mor gjerne ville ha en liten stund sammen med dere der hun kan snakke normalt

og da skal andre legge til rett for det ønsket?

det er foreldrene som har valgt å få barn og valgt å ta dem med bort osv

man må selv vurdere hvor man tar med barna og om man kommer til å være i stand til å "passe på" barnet på dette stedet..

fjerning av stearinlys fra kaffebordet går langt over streken for hva man kan gjøre når man er gjest.. barn eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er foreldrene som har valgt å få barn og valgt å ta dem med bort osv

man må selv vurdere hvor man tar med barna og om man kommer til å være i stand til å "passe på" barnet på dette stedet..

fjerning av stearinlys fra kaffebordet går langt over streken for hva man kan gjøre når man er gjest.. barn eller ikke

Himmel! :roll:

Mine barn er nå fire og seks år gamle og dette er ikke et problem lenger. Men får jeg besøk av venninner med mindre barn så tar jeg hensyn til dette hvis det er nødvendig. Det behøver ikke bety at jeg snur huset på hodet, men jeg gjør oppmerksom på den varme ovnen, skyver kniven godt inn på benken, tenner ikke stearinlys + duk osv. Og synes heller ikke det er hysterisk og flytte et rødvinsglass på stett fra Laptop'en - som var nevnt som et eksempel i ett tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjør oppmerksom på den varme ovnen' date=' skyver kniven godt inn på benken, tenner ikke stearinlys + duk osv. Og synes heller ikke det er hysterisk og flytte et rødvinsglass på stett fra Laptop'en - som var nevnt som et eksempel i ett tidligere innlegg.[/quote']

jeg har da ikke sagt at det er noe galt i å gjøre noe av dette.. ikke hysterisk heller..

men å KREVE av andre at de skal gjøre dette før man kommer osv, synes jeg blir sært..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man:

- GJETE barnet for å unngå katastrofen

Ja, det skal man. Greit nok at man kan spørre om det er greit å flytte på et par ting, men i det store og hele skal man gjete barnet. Og å holde barn unna glovarm kaffe, kniver, stearinlys etc. synes jeg ikke er ekstremt.. men helt normalt! Har jeg et barn på fanget, så setter jeg kaffekoppen langt utenfor rekkevidde. Fører den aldri over/i nærheten av barnet, det kommer fort en veivende arm og uhellet er ute. Men sånn pleier vel de fleste å forutse mulig ulykker? Småbarnstiden varer da heller ikke såå lenge..

Jeg skjønner ikke at når man er på besøk, så klarer man ikke å holde oppsikt med krabaten. Når han nærmer seg bordet, pass duken. Evt. brett inn dukhjørnet som henger ned på den siden mamma sitter, hvor ungen kommer mest. Og ta med noen leker/lån leker, så krabaten har noe å drive med. Men jeg er fullt klar over at noen barn er umuliguser når de er små, og at det ikke nødvendigvis er oppdragelse det skorter på. Litt sånn Emil-unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som var gjest litt lengre opp her...

- var ikke klar over at jeg ikke var pålogga.

Faktisk ja... Hvorfor kan man ikke gjøre det da?!

Jeg er glad for at mine venninner tenker som meg og tok hensyn de også i den perioden vår sønn var i fingreklå-alderen.

Vi har ikke mye familie her vi bor, og om vi skal ha kontakt med vennene våre må ofte sønnen vår være med.

Heldigvis så er vennene mine rause nok til å ta imot sønnen min med åpne armer også... og det har de gjort hele tiden.

De gjorde ikke noe stor greie av å flytte planter som stod på gulvet litt høyere opp... eller å unngå brennede lys på bordene akkurat i den perioden det var nødvendig.

(Og de jeg kjente som ikke gjorde mine til å flytte unna porselensdokkene fra golvet... de orka jeg ikke å besøke. Det ble for slitsomt å springe etter sønnen min HELE tida... formålet med besøket forsvant rett og slett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet aldri ting da sønnen min var liten, men hadde heller de fineste tingene stående litt utenfor hans rekkevidde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Faktisk ja... Hvorfor kan man ikke gjøre det da?!

klar man KAN.. men jeg synes slett ikke at man MÅ..

det er en stor forskjell på hva man gjør som en tjeneste for en venninne osv, og hva man forventer/krever at andre skal gjøre for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tule ikke i log
Vimsevips: Godt du oppklarte dette. Jeg så et øyeblikk for meg hjemmet ditt som en polstret celle... :wink: Du tar jo bare forbehold som de fleste andre gjør.

Det å bolte bokhyller er faktisk ikke så dumt enten man har barn eller ikke, en full bokhylle veier ganske mye hvis uhellet skulle være ute og den kantet!

hei

der sa dyu no bra, jeg slnegte cappeølens norges historie og noen andre tunge bøker i hyllen plutselig kom d3te et brak og hyllen og bøkene lå i gulvet jeg kom ikke inn på rommeyt jeg måtte rydde opp og detokt timer den kolapset og var ikke fast jeg måtte kjølpe ny

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tule ikke i log

Hvis ungen tar opp en kasserolle og slipper i hodet sitt, så lærer han vel en nyttig lekse om tyngdekraften.. Det skjer nok bare en gang! Det er viktig at de små får prøve seg før de er sterke nok til å gjøre alvorlig skade. Man kan uansett ikke legge seg til å sove middag med en smårolling som ikke har lært hva som er lov enda.. Men kasseroller og øser er jo mest interessant når noen andre driver på med noe på kjøkkenet. Og det er ikke så mye tromming, mest ta-alt-ut og undersøke det.

hei

det gikk litt langt men det var en fleip men va vis han finner gryteskapet senere. :roll:

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tule ikke i log

Og folk som ikke klarer det burde ikke ha barn.....

mamma kan jeg få dra på hyttetur med fjorten gutter? Jeg er jo fjorten år....?

Ehh... jada, skatten min, vær grei da....

hei

håper den hytteturen ikke var en realitet men en spøk, men det kommeran på hytteturen om det er alene med 14 gutter eller om det er i regi av fire h eler urken el no :ler:.

eller kanskje det er drølmmehytteture n fra du var på den alderen :hoho::hoho:

uanset jeg tror ikke det er så mange som sender barna på slike hytteturer

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tule ikke i log

Helt enig med Gjest her. Min eldste var slik som du beskriver i ditt innlegg, mens min yngste aldri har "klådd" noe særlig i det hele tatt. Barn er forskjellige, og det er ikke dermed sagt at foreldrene ikke har ordet "nei!" i sitt vokabular.

De fleste i denne tråden er helt forferdet over barn som klår og alle må lære seg ditt og datt. Jeg brukte faktisk ikke duker og stearinlys på bordet når barna var helt små, og når kopper med varm kaffe sto fremme osv. var jeg forsiktig. Dette har ikke bare med at en barn må lære seg forskjell på rett og galt, men også med at ulykker kan skje. Jeg har selv vært til stede da et barn har brent seg på kaffe og det resulterte i en lang prosess med bandasjer, smerter og salver. Datteren til ei jeg kjenner tok det fyr i fra et stearinlys som følge av et uhell. Dere aner ikke hvor fort barneklær smelter fast til en liten kropp.... Spør på helesestasjonene om de anbefaler duk og levende lys + noen stabbende 1 - 2 åringer som drar seg opp etter bordben og duker!!??

Og jeg er ikke noen hysterisk mor; Her klipper ungene med saks, hamrer og sager fra de kan holde verktøy og har brukt limpistol fra de var to år.

hei

jeg er helt enig med deg det er mange som ikke har skjønt aøl her

men det og leke med limpistol du har ikke blitt limt fast da. :sjarmor:

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tule ike i log

hei

jeg er enig med deg jegsyns ikke man kan kreve maen kan spøre pent jeg syns og at vis man har med barnet fordi man er hos gjerne vil sse det og er optat av det så syns man kan forvente at det lbir legges litt til rette jeg syns og de som har hat barn før kan forstå litt prøve den syn

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...