Gå til innhold

Hvorfor viktig med vektnedgang?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en mild variant av pcos, med stabil syklus og eggløsning hver mnd på egenhånd.

Er lett overvektig. Hvorfor er det da viktig at jeg går ned i vekt?

Jeg har uansett planer om å gå ned i vekt med å minske inntaket av usunn mat,spise mer frukt og trene, men jeg lurer på hva dette kan gjøre med pcos'en?

Vil cystene forsvinne?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

60–70 prosent av PCOS-kvinner er overvektige. Og for dem vil en vektnedgang på bare fem prosent av kroppsvekten bidra til å normalisere hormonbalansen i kroppen, og dermed øke sjansene for å kunne bli gravid, for dem som ønsker det. Vektnedgang vil også gi bedre forutsetning for å gjennomføre ukompliserte svangerskap.

Å gå ned i vekt vil også forebygge sykdommer som diabetes, høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. Regelmessig trening vil dessuten senke insulinnivået i kroppen.

Legen min er ganske nøye på å oppfordre meg til å gå ned. I følge han er jeg (som i likhet med deg er "bare" litt overvektig) ekstra utsatt for alt som er negativt med fedme, og han vil helst ha meg på rundt 24 i BMI.

Anonym poster: 88df4ee18fbcdca29ddade82c3ac739e

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar AB. Jeg er helt enig med deg, viktig å være normalvektig.

Hva er din høyde og vekt? Tipper jeg er mye tyngre enn deg

TS

AnonymBruker
Skrevet

85 kg og litt over 170 cm, altså er jeg i klassen "overvektig", og ikke såå langt unna "fedme", dessverre.

Jeg kunne selvfølgelig tenkt meg å gå ned, men det er først og fremst vekten + pcos jeg er bekymret for. Jeg er ikke blant de hardest rammede, men legen mener at både symptomer og helsa mi i et lengre perspektiv har mye å vinne på å gå ned.

Anonym poster: 88df4ee18fbcdca29ddade82c3ac739e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...