Gå til innhold

Bryllup for brudepar eller gjester?

Fremhevede innlegg

Gjest Purple Haze
Skrevet

Ja, bryllupsdagen og selskapet er for brudeparet, men jeg går ut fra at brudeparet inviterer de de ønsker å feire sammen med, og legger opp dagen der etter.

Hvis man ønsker å ha 100 gjester til både middag og fest, men har begrenset budsjett, må man jo legge opp til det man har råd til. Something`s gotta give...

Man kan ikke forvente at folk synes det er ok med kaffegjester, betalbar osv, hvis bruden stiller i en kjole til gudvethvormye og det ellers er brukt masse penger på unødvendig dill som dokurver, gjestegaver, svindyre blomster o.l.

Hvis man i tillegg får en streng dresskode, blir invitert uten partner eller det er ønskelister med bare ekstravagante ønsker, lurer man jo på hvem brudeparet tenker mest på.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg (vi) er invitert til en diger extravaganza på en herregård, titalls mil unna, må bo på hotell i nærheten,og alle i gjengen vet at denne bruden har drømt og planlagt dette i mange år allerede... vi skal i hvert vårt utdrikningslag med store planer (og tilhørende kostnader...) og med heftig kleskode og sikkert fancy gaveliste ryker vi på mange, mange tusen i denne omgang, og det for å delta i en greie som vil kreve mange timers intens innsats sosialtog etter alle kunstens regler - så da håper man jammen at brudeparet (les: bruden) faktisk blir fornøyd... Noen her sier at da må man bare takke nei, men det tar seg ikke ut hvis man er "nær nok" brudeparet og ville bli tatt veldig ille opp. Man er litt tvunget til å si ja, selv om det forventes at man faktisk setter av tre hele helger (har ikke folk et liv utenom?)og mange tusen kroner til det.

Helt ærlig - jeg forstår ikke hvordan folk har samvittighet til slike opplegg. But that's me. Skal du imponere gjestene eller dele dagen med dem, lurer jeg på.

Kan bare krysse fingre for at man i hvert fall blir plassert noenlunde fornuftig ved bordene og at de ikke har en eller annen "kreativ" løsning med å trekke partner opp av flosshatten eller noe :fnise:

Anonym poster: 5d8c512c14adc6da0fef4517962571c8

• Liker 3
Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg (vi) er invitert til en diger extravaganza på en herregård, titalls mil unna, må bo på hotell i nærheten,og alle i gjengen vet at denne bruden har drømt og planlagt dette i mange år allerede... vi skal i hvert vårt utdrikningslag med store planer (og tilhørende kostnader...) og med heftig kleskode og sikkert fancy gaveliste ryker vi på mange, mange tusen i denne omgang, og det for å delta i en greie som vil kreve mange timers intens innsats sosialtog etter alle kunstens regler - så da håper man jammen at brudeparet (les: bruden) faktisk blir fornøyd... Noen her sier at da må man bare takke nei, men det tar seg ikke ut hvis man er "nær nok" brudeparet og ville bli tatt veldig ille opp. Man er litt tvunget til å si ja, selv om det forventes at man faktisk setter av tre hele helger (har ikke folk et liv utenom?)og mange tusen kroner til det.

Helt ærlig - jeg forstår ikke hvordan folk har samvittighet til slike opplegg. But that's me. Skal du imponere gjestene eller dele dagen med dem, lurer jeg på.

Kan bare krysse fingre for at man i hvert fall blir plassert noenlunde fornuftig ved bordene og at de ikke har en eller annen "kreativ" løsning med å trekke partner opp av flosshatten eller noe :fnise:

Du må alliere deg med gjestemafiaen her inne.

Skrevet

Jeg er vel blant dem som har svar x, for deretter å skrive at det er brudeparet som bestemmer.

De gangene jeg har gjort det er vel når brudeparet har ønsker om et eller annet og deretter spør hva gjestene vil synes om det eller lignende.

Å tilfredsstille alles høyeste ønsker er umulig, og når man har flere gjester vil det alltid bli noen kompromisser. Gjestene er også forskjellig, det er ikke bare "gjester" mot "brudepar".

Mitt inntrykk fra KG er at mange brudepar har store planer og ønsker for bryllupet, og de klarer ofte ikke helt se for seg hvordan gjestene vil tenke om det de ønsker. Når man da svarer hvordan mange gjester kanskje vil tenke om valgene, blir kanskje TS sur, og man slenger da på "men det er brudeparets/deres dag, så dere bestemmer selvfølgelig". Inni seg tenker man i tillegg "men kom ikke hit etterpå og si at vi/jeg ikke advarte deg/dere".

Ofte er det vel snakk om bryllup der gjestene blir helt glemt/tilsidesatt, enten det gjelder timesvis med venting, partnere som ikke blir bedt (der de fleste mener de burde bli bedt) eller store kostnader for gjestene osv. Mitt inntrykk fra de bryllupene jeg har vært i er at brudeparet har tatt valg som jeg som gjest synes er gode. De har tenkt på seg, men også gjestene, og de har vært flinke verter.

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

En kan vel i grunn slå fast at en del brudepar (eller bruder) mister helt gangsynet når de skal arrangere bryllup. Argumentet om at "jammen, det er VÅR dag" blir for tynn hvis man mister helt av syne at det skal være hyggelig for gjestene også.

Heldigvis finnes det også par som har en litt mer nøktern tilnærming til det hele.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vel blant dem som har svar x, for deretter å skrive at det er brudeparet som bestemmer.

De gangene jeg har gjort det er vel når brudeparet har ønsker om et eller annet og deretter spør hva gjestene vil synes om det eller lignende.

Å tilfredsstille alles høyeste ønsker er umulig, og når man har flere gjester vil det alltid bli noen kompromisser. Gjestene er også forskjellig, det er ikke bare "gjester" mot "brudepar".

Mitt inntrykk fra KG er at mange brudepar har store planer og ønsker for bryllupet, og de klarer ofte ikke helt se for seg hvordan gjestene vil tenke om det de ønsker. Når man da svarer hvordan mange gjester kanskje vil tenke om valgene, blir kanskje TS sur, og man slenger da på "men det er brudeparets/deres dag, så dere bestemmer selvfølgelig". Inni seg tenker man i tillegg "men kom ikke hit etterpå og si at vi/jeg ikke advarte deg/dere".

Ofte er det vel snakk om bryllup der gjestene blir helt glemt/tilsidesatt, enten det gjelder timesvis med venting, partnere som ikke blir bedt (der de fleste mener de burde bli bedt) eller store kostnader for gjestene osv. Mitt inntrykk fra de bryllupene jeg har vært i er at brudeparet har tatt valg som jeg som gjest synes er gode. De har tenkt på seg, men også gjestene, og de har vært flinke verter.

Jeg er enig i dette, men jeg ser også at der er en del kravstore gjester der ute som fører til en "gjester" mot "brudepar" type situasjon. Dette gjelder som oftest urimelige matønsker (lavkarbo o.l) og spørsmål om å kunne bringe med nye partnere/date, kort tid før bryllupet. I slike tilfeller synes jeg brudeparet har lov til å sette ned foten og si nei, for når det gjelder tilfeller som fører til ekstra kostnader synes jeg brudeparets ønsker trumfer gjestenes. Men med forbehold om at det ikke går ut over rimlighetens grenser så klart, jeg synes det for eksempel er stygt å ikke ta hensyn til allergier, samt at jeg er enig i det resten av dere sier om synlige kostnadskutt i mat og drikke mens bruden bærer en kjole til flerfoldig tusen :fy_fy:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et spørsmål til dere som kritiserer mange av de som planlegger bryllup og oppretter tråder om hysteriske bruder: Har dere selv planlagt et bryllup? Det er faktisk ikke gjort på en dag og det er mange ting som skal klaffe med hverandre. Jeg er absolutt ingen bridezilla og liker ikke så godt den planleggingen, men dette er faktisk noe man må gjøre for at det i det hele tatt skal bli bryllup.

Syns det virker litt som noen er bitre for at de aldri selv ble brud.

For vår del må vi gjøre ting litt annerledes enn det jeg kanskje ville gjort pga mannens familie ikke drikker alkohol. Da har vi droppet alkohol til maten for at ikke vi skal støte dem. Selv ville jeg helst ha alkohol, men jeg vil også ha familien hans i bryllupet så da må vi bare møtes på halvveien.

Anonym poster: 594ef233ced930ea45a1393223be27c9

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Det er da ingen heksekunst å planlegge en fest.

• Liker 3
Skrevet

Det er da ingen heksekunst å planlegge en fest.

Hvis man leser på dette forumet og skal ta hensyn til alle gjestenes ønsker så er det ikke bare-bare ser det ut som nei! :sjokkert:

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Hvis man leser på dette forumet og skal ta hensyn til alle gjestenes ønsker så er det ikke bare-bare ser det ut som nei! :sjokkert:

Nei da.

1. Ikke ha bryllupet utenfor alllfarvei.

2. Ikke la gjestene vente for mye ( i tilfelle kaffegjester).

3. Ikke la middagen trekke ut i langdrag i tilfelle kaffegjester.

4. Fri bar.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Syns det virker litt som noen er bitre for at de aldri selv ble brud

Virker som at noen tror de er bedre enn alle andre fordi de er gift og ikke bare samboere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er brudeparets dag og alt det der, men hvis jeg kan få sitte med noen jeg kjenner, få mat nok til at jeg blir mett og drikke nok til at det holder til hele måltidet, så skal jeg klare å gjennomleve det meste. Tror nok det er slik for mange, for lite mat og drikke kan ødelegge enhver fest.

Anonym poster: 0068dceb41ad87ce3af14ff0a49d9f23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er brudeparets dag og alt det der, men hvis jeg kan få sitte med noen jeg kjenner, få mat nok til at jeg blir mett og drikke nok til at det holder til hele måltidet, så skal jeg klare å gjennomleve det meste. Tror nok det er slik for mange, for lite mat og drikke kan ødelegge enhver fest.

Vel, for mye drikke kan også ødelegge et bryllup da. Og for lite mat og bryllup hører ikke sammen ;-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, for mye drikke kan også ødelegge et bryllup da.

Ja, men bare ett eller to glass vin til en firetimers middag kan også gjøre kvelden ganske sur...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å snu litt på det: jeg og mannen min hadde et typisk "lunsj-bryllup". Vi gikk ned på Tinghuset, giftet oss, gikk på nærmeste cafe, og spiste kake- før vi dro tilbake på jobb. Til stede var barna våre (yngste i parkdress på halv tolv :hjerter: , min familie, våre forlovere, og så sto plutselig mine kolleger utenfor døren med champagne. That's it.

Og vet dere hva? Det er ingen som har savnet et stort bryllup, blant våre bekjente. Vi fikk en nydelig, dyr salatbolle, og en champagneskål (med "ringelingeling- dere må kliiine"), fra våre venner den neste middagen vi arrangerte, men det er virkelig ingen av våre venner som savnet det store bryllupet. De klarte seg utmerket godt uten. Og det skjønner jeg godt, de har jo sine egne agendaer, kjolebudsjett og barnevaktproblemer, uten at det betyr at de gir blanke.

Den eneste som savnet Bryllupet med stor B, er min mor. Hun maser om det ennå.

Konklusjonen er: her må vi være edruelige. Bryllupet er kanskje brudeparets fest, men å be andre være kjempetakknemlige for å feire ens egen kjærlighet, er kanskje litt storforlangendes? Jeg ville i alle fall gjort mitt for at gjestene skulle trives.

Anonym poster: 4a56fa5ce9db2baa50d547c509225c0d

• Liker 5
Skrevet

For å snu litt på det: jeg og mannen min hadde et typisk "lunsj-bryllup". Vi gikk ned på Tinghuset, giftet oss, gikk på nærmeste cafe, og spiste kake- før vi dro tilbake på jobb. Til stede var barna våre (yngste i parkdress på halv tolv :hjerter: , min familie, våre forlovere, og så sto plutselig mine kolleger utenfor døren med champagne. That's it.

Og vet dere hva? Det er ingen som har savnet et stort bryllup, blant våre bekjente. Vi fikk en nydelig, dyr salatbolle, og en champagneskål (med "ringelingeling- dere må kliiine"), fra våre venner den neste middagen vi arrangerte, men det er virkelig ingen av våre venner som savnet det store bryllupet. De klarte seg utmerket godt uten. Og det skjønner jeg godt, de har jo sine egne agendaer, kjolebudsjett og barnevaktproblemer, uten at det betyr at de gir blanke.

Den eneste som savnet Bryllupet med stor B, er min mor. Hun maser om det ennå.

Konklusjonen er: her må vi være edruelige. Bryllupet er kanskje brudeparets fest, [b]men å be andre være kjempetakknemlige for å feire ens egen kjærlighet, er kanskje litt storforlangendes? Jeg ville i alle fall gjort mitt for at gjestene skulle trives.

Ja, nei... for all del. Hvorfor skal vi igrunn feire noe som helst? Tenkt så irriterende å måtte feire at barn får navn, at folk gifter seg, at noen har bursdag, jul, eller hva det nå skal være.

Jeg stemmer for at vi skal slutte sporenstrekst med dette sosiale "feiring-tullet"! :ironi:

• Liker 1
Skrevet

I mitt startinnlegg var det ikke meningen å lure på om vi som planlegger bryllup skal ta hensyn til om gjestene trives eller ikke. Det ser jeg på som det aller største selvfølge. Man skal jo ikke være så sær at man byr til fest og så gjør det så kjipt som mulig for gjestene! :fnise:

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, for mye drikke kan også ødelegge et bryllup da. Og for lite mat og bryllup hører ikke sammen ;-)

Det skal være fri bar.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, nei... for all del. Hvorfor skal vi igrunn feire noe som helst? Tenkt så irriterende å måtte feire at barn får navn, at folk gifter seg, at noen har bursdag, jul, eller hva det nå skal være.

Jeg stemmer for at vi skal slutte sporenstrekst med dette sosiale "feiring-tullet"! :ironi:

I mitt startinnlegg var det ikke meningen å lure på om vi som planlegger bryllup skal ta hensyn til om gjestene trives eller ikke. Det ser jeg på som det aller største selvfølge. Man skal jo ikke være så sær at man byr til fest og så gjør det så kjipt som mulig for gjestene! :fnise:

Unnskyld meg, men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom disse to.

Klart man gjør en hvilken som helst anledning så hyggelig som mulig for de som ønsker (eller blir tvunget) til å komme. Men i overskriften spør du klart og tydelig om bryllupet er for brudeparet eller gjestene. Og da er svaret brudeparet, for halvparten av gjestene kommer fordi det er hyggelig eller fordi de må- ikke fordi det betyr så mye for dem. På lik linje med bursdager, navnefester og konfirmasjoner. Jeg tror jeg har til gode å høre om noen som åpner en konfirmasjonsinvitasjon og tenker "Hurra!". Og lik det eller ei, det er ofte tilsvarende med et bryllup.

Men ok, jeg svarer sikkert feil.

• Liker 3
Gjest "gjest"
Skrevet

Unnskyld meg, men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom disse to.

Klart man gjør en hvilken som helst anledning så hyggelig som mulig for de som ønsker (eller blir tvunget) til å komme. Men i overskriften spør du klart og tydelig om bryllupet er for brudeparet eller gjestene. Og da er svaret brudeparet, for halvparten av gjestene kommer fordi det er hyggelig eller fordi de må- ikke fordi det betyr så mye for dem. På lik linje med bursdager, navnefester og konfirmasjoner. Jeg tror jeg har til gode å høre om noen som åpner en konfirmasjonsinvitasjon og tenker "Hurra!". Og lik det eller ei, det er ofte tilsvarende med et bryllup.

Men ok, jeg svarer sikkert feil.

Du svarte helt rett. :popcorn:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...