Portvinpiken Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #41 Skrevet 25. juni 2012 Unnskyld meg, men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom disse to. Klart man gjør en hvilken som helst anledning så hyggelig som mulig for de som ønsker (eller blir tvunget) til å komme. Men i overskriften spør du klart og tydelig om bryllupet er for brudeparet eller gjestene. Og da er svaret brudeparet, for halvparten av gjestene kommer fordi det er hyggelig eller fordi de må- ikke fordi det betyr så mye for dem. På lik linje med bursdager, navnefester og konfirmasjoner. Jeg tror jeg har til gode å høre om noen som åpner en konfirmasjonsinvitasjon og tenker "Hurra!". Og lik det eller ei, det er ofte tilsvarende med et bryllup. Men ok, jeg svarer sikkert feil. Anonym poster: 4a56fa5ce9db2baa50d547c509225c0d Det var ingen sammenheng. Ergo postet jeg det i to ulike innlegg, og som du ser var det første skrevet i en meget ironisk tone ;-) Jeg har en helt annen erfaring en det du har ser det ut til, for jeg har aldri følt meg "tvunget" til hverken å gå i konfirmasjoner eller bryllup. Tvert om synes jeg det er hyggelig og bli invitert, og jeg synes det er veldig hyggelig å møte familie jeg kanskje sjeldent ellers ser. Du svarer ikke "feil". Du svarer etter dine erfaringer. Så enkelt er det :-) 1
Gjest _Blomsten_ Skrevet 25. juni 2012 #42 Skrevet 25. juni 2012 Bryllupet er for brudeparet og festen er for gjestene. Det kommer vel ann på hvordan minner man vil at folk skal sitte igjen med egentlig. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #43 Skrevet 25. juni 2012 Bryllupet er for brudeparet og festen er for gjestene. Det kommer vel ann på hvordan minner man vil at folk skal sitte igjen med egentlig. Godt vi bare skal ha bryllup da... Anonym poster: 9e453952785367a6b990cc844c6c5ac2
CathFoto Skrevet 25. juni 2012 #44 Skrevet 25. juni 2012 Bryllupet er for brudeparet og festen er for gjestene. Det kommer vel ann på hvordan minner man vil at folk skal sitte igjen med egentlig. Veldig godt sagt! 1
Gjest _Blomsten_ Skrevet 25. juni 2012 #45 Skrevet 25. juni 2012 Veldig godt sagt! Jepp. Det jeg husker fra bryllup er stemningen og maten. Det jeg glemmer er brudekjolen, lokalene og dokurvene. 4
Athene Skrevet 26. juni 2012 #46 Skrevet 26. juni 2012 Vel, for mye drikke kan også ødelegge et bryllup da. Jeg har vært i maange bryllup, nesten alltid med åpen bar. Og jeg har aldri opplevd at fri tilgang til alkohol og kelnere som etterfyller glassene i ett, har ødelagt et bryllup. Jeg har verken sett venner eller familie bli overstadig beruset. De fleste voksne mennesker klarer å begrense seg selv. 2
Grønt blad Skrevet 26. juni 2012 #47 Skrevet 26. juni 2012 I mitt startinnlegg var det ikke meningen å lure på om vi som planlegger bryllup skal ta hensyn til om gjestene trives eller ikke. Det ser jeg på som det aller største selvfølge. Man skal jo ikke være så sær at man byr til fest og så gjør det så kjipt som mulig for gjestene! Hvis du har dette som forutsetning så faller mye av grunnlaget for mitt svar bort. I enkelte tråder her på KG virker det som bruden/brudeparet ikke tenker så mye på gjestene sine når de byr til fest. 1
Portvinpiken Skrevet 26. juni 2012 Forfatter #48 Skrevet 26. juni 2012 (endret) Hvis du har dette som forutsetning så faller mye av grunnlaget for mitt svar bort. I enkelte tråder her på KG virker det som bruden/brudeparet ikke tenker så mye på gjestene sine når de byr til fest. Da ser vi det litt ulikt, for det jeg ser mye av er gjester som har ganske så sterke meninger om hva de ønsker (og i noen tilfeller ser det ut til å kreve) for å "måtte" komme i bryllup. Mulig jeg har ordlagt meg litt knotete, men jeg ser det som en forutsetning og helt alldeles naturlig at man tar godt vare på de gjestene man inviterer. Spørsmålene er for eksempel hvem man skal invitere; og om man skal gå på kompromiss og ha et billigere lokale for å få plass til flere periferere onkler og tanter, eller skjære ned på mat og drikkebudsjettet for å ha råd til flere til middag og kutte ut venner til kaffegjester osv osv. Presset mange ser ut til å ha er jo nettopp at foreldre (og anonyme brukere på KG) mener man skal invitere både den og den, og heller kutte ned på andre ting, bare for at det forventes at man inviterer alle. Jeg presiserer at jeg ikke her snakker om ytterpunktene - de er det alltid få av uansett, men helt vanlige problemstillinger som for eksempel den pågående tråden om en som ønsker å invitere en venninnegjeng uten partnere. Som jeg tidligere har sagt så ser jeg jo det som helt naturlig at de gjestene som er invitert får et hyggelig selskap, og det tror jeg de aller, aller fleste også legger opp til, og ønsker selv. Jeg ser at det er flere som har det med å anbefale brudeparet å vente med bryllupet til de har spart seg opp mer penger. I mitt hodet kan det også være sånn at flere faktisk ikke ønsker å spare i årevis for å ha et bryllup. Da må det nødvendigvis kanskje bli et mindre bryllup med færre gjester og noen blir vel da kanskje skuffet over ikke å ha blitt invitert. Som et helt konkret eksempel: skal man gå etter sine egne ønsker å ha en hyggelig bryllup på et fint, hyggelig hotell for 30 pers, eller skal man la være å skuffe folk og heller leie et grendehus og invitere 60 pers til koldtbor og fri bar? Evt. måtte spare et par år ekstra og vente med giftemålet til man har råd å ta med alle på hotellet (til tross for at disse pengene kunne bli brukt mer fornuftig i mellomtiden). Etter å ha lest endel tråder her på KG ser det ut som mange mener det siste alternativet er det mest akseptable. Det jeg heller ikke skjønner, er jo at mange legger til at de ser på bryllupsinvitasjoner som rene kostander og ikke en fest de veldig gjerne går på. Så da blir det jo for meg enda mer rart at man skal gå på kompromiss for å invitere folk som kanskje ikke engang har så lyst å komme. Lenge leve "tradisjoner"....-) Endret 26. juni 2012 av Portvinpiken
Amens Skrevet 26. juni 2012 #49 Skrevet 26. juni 2012 Da ser vi det litt ulikt, for det jeg ser mye av er gjester som har ganske så sterke meninger om hva de ønsker (og i noen tilfeller ser det ut til å kreve) for å "måtte" komme i bryllup. Mulig jeg har ordlagt meg litt knotete, men jeg ser det som en forutsetning og helt alldeles naturlig at man tar godt vare på de gjestene man inviterer. Spørsmålene er for eksempel hvem man skal invitere; og om man skal gå på kompromiss og ha et billigere lokale for å få plass til flere periferere onkler og tanter, eller skjære ned på mat og drikkebudsjettet for å ha råd til flere til middag og kutte ut venner til kaffegjester osv osv. Presset mange ser ut til å ha er jo nettopp at foreldre (og anonyme brukere på KG) mener man skal invitere både den og den, og heller kutte ned på andre ting, bare for at det forventes at man inviterer alle. Jeg presiserer at jeg ikke her snakker om ytterpunktene - de er det alltid få av uansett, men helt vanlige problemstillinger som for eksempel den pågående tråden om en som ønsker å invitere en venninnegjeng uten partnere. Som jeg tidligere har sagt så ser jeg jo det som helt naturlig at de gjestene som er invitert får et hyggelig selskap, og det tror jeg de aller, aller fleste også legger opp til, og ønsker selv. Jeg ser at det er flere som har det med å anbefale brudeparet å vente med bryllupet til de har spart seg opp mer penger. I mitt hodet kan det også være sånn at flere faktisk ikke ønsker å spare i årevis for å ha et bryllup. Da må det nødvendigvis kanskje bli et mindre bryllup med færre gjester og noen blir vel da kanskje skuffet over ikke å ha blitt invitert. Som et helt konkret eksempel: skal man gå etter sine egne ønsker å ha en hyggelig bryllup på et fint, hyggelig hotell for 30 pers, eller skal man la være å skuffe folk og heller leie et grendehus og invitere 60 pers til koldtbor og fri bar? Evt. måtte spare et par år ekstra og vente med giftemålet til man har råd å ta med alle på hotellet (til tross for at disse pengene kunne bli brukt mer fornuftig i mellomtiden). Etter å ha lest endel tråder her på KG ser det ut som mange mener det siste alternativet er det mest akseptable. Det jeg heller ikke skjønner, er jo at mange legger til at de ser på bryllupsinvitasjoner som rene kostander og ikke en fest de veldig gjerne går på. Så da blir det jo for meg enda mer rart at man skal gå på kompromiss for å invitere folk som kanskje ikke engang har så lyst å komme. Lenge leve "tradisjoner"....-) Vi har valgt å prioritere mat og drikke og heller la være å invitere perifere slektninger som man ikke har truffet siden sist bryllup for 8 år siden... Som gjest hadde jeg heller villet dra på litt færre bryllup der mat og drikke var skikkelig enn å måtte lide meg igjenom svære bryllup hvor maten er tørr og lokalene mangler skikkelige toaletter... 5
Gjest _Blomsten_ Skrevet 26. juni 2012 #50 Skrevet 26. juni 2012 Hvorfor blir grendehus sett på som mindre fint enn hotell? Jeg har fått knallbra treretters på grendehus, så ser ikke akkurat noen ulemper med det. Hadde ikke reagert negativt på koldbord heller, men jeg synes det er helt ok at noen ønsker lite bryllup med 30 gjester. Kaffegjester derimot synes jeg er ufint. 1
Gjest _Blomsten_ Skrevet 26. juni 2012 #51 Skrevet 26. juni 2012 Vi har valgt å prioritere mat og drikke og heller la være å invitere perifere slektninger som man ikke har truffet siden sist bryllup for 8 år siden... Som gjest hadde jeg heller villet dra på litt færre bryllup der mat og drikke var skikkelig enn å måtte lide meg igjenom svære bryllup hvor maten er tørr og lokalene mangler skikkelige toaletter... Tørr mat? Det har jeg verken opplevd i dåp eller konfirmasjon som har hatt langt lavere budsjett enn et bryllup. Kan ikke komme på noen ganger jeg har fått bedre mat enn på hjemmelagde koldbord i hvertfall.
Gjest "gjest" Skrevet 26. juni 2012 #52 Skrevet 26. juni 2012 Hvorfor blir grendehus sett på som mindre fint enn hotell? Jeg har fått knallbra treretters på grendehus, så ser ikke akkurat noen ulemper med det. Hadde ikke reagert negativt på koldbord heller, men jeg synes det er helt ok at noen ønsker lite bryllup med 30 gjester. Kaffegjester derimot synes jeg er ufint. Folk har blitt storforlangende rett og slett. 1
Gjest _Blomsten_ Skrevet 26. juni 2012 #53 Skrevet 26. juni 2012 Folk har blitt storforlangende rett og slett. Ja, folk har blitt.så fine på det. Drømmer om et hagebryllup i mammas og pappas hage jeg, med stående buffet av av skalldyr, grillmat også lignende. Og fri bar så klart Dette er hvis jeg er så heldig å finne en å gifte meg med da... 2
Portvinpiken Skrevet 26. juni 2012 Forfatter #54 Skrevet 26. juni 2012 (endret) Jeg synes ikke det er storforlangende. Selv velger vi å ha et lite bryllup og det skal feires på en fin, hyggelig restaurant. Dette er dyrere enn å leie et grendehus (om vi skulle vært i Norge), men det er dette vi som brudepar ønsker. Det har ikke nødvendigvis noe med å være "fine på det", men man får da lov til å ha ulike meninger om hva som er hyggelig. En, hyggelig, intim restaurant hvor en får servert god mat, eller et mer upersonlig grendehus med mange flere gjester, og nødvendigvis mer "jobb" med å pynte lokalet etc. Til neste runde fødselsdag så blir det nok grendehus med full pakke. Så alt ettersom man ønsker sier nå jeg da :-) Endret 26. juni 2012 av Portvinpiken
Amens Skrevet 26. juni 2012 #55 Skrevet 26. juni 2012 Tørr mat? Det har jeg verken opplevd i dåp eller konfirmasjon som har hatt langt lavere budsjett enn et bryllup. Kan ikke komme på noen ganger jeg har fått bedre mat enn på hjemmelagde koldbord i hvertfall. Det har jeg. Og siden god mat ofte er viktig for at folk skal kose seg, så har vi valgt å legger mer penger i det for å være sikker på at det blir bra. Dessuten, hvorfor skal vi ned prioritere mat, drikke og lokasjon for å kunne invitere slekt vi nesten aldri har noe med og egentlig ikke liker? 1
Gjest _Blomsten_ Skrevet 26. juni 2012 #56 Skrevet 26. juni 2012 Det har jeg. Og siden god mat ofte er viktig for at folk skal kose seg, så har vi valgt å legger mer penger i det for å være sikker på at det blir bra. Dessuten, hvorfor skal vi ned prioritere mat, drikke og lokasjon for å kunne invitere slekt vi nesten aldri har noe med og egentlig ikke liker? Jeg har ikke sagt at man skal nedprioritere mat, drikke og lokasjon, det jeg reagerer på er at grendehus blir sett på som mindre fint en hotell, til tross for at maten kan være vell så bra, og beliggenheten ofte kan være mer gunstig for gjestene.
Portvinpiken Skrevet 26. juni 2012 Forfatter #57 Skrevet 26. juni 2012 (endret) Jeg har ikke sagt at man skal nedprioritere mat, drikke og lokasjon, det jeg reagerer på er at grendehus blir sett på som mindre fint en hotell, til tross for at maten kan være vell så bra, og beliggenheten ofte kan være mer gunstig for gjestene. Men fakta ER jo at grendehus er "mindre bra" enn hotell. Det er jo bare fakta det. Det finnes sikkert noen få spesielt fine grendehus, men fakta er at man jo betaler mye mindre i leie for dette og det er jo en grunn til det. Blant annet må man ordne alt selv og det behøver man ikke på hotell. Klart man kan få god mat på grendehus hvis man bestiller fra en god catering. Men min erfaring er at grendehus er mindre formelt, og sjansene større for at maten er kald og ikke like god som på et hotell eller bedre restaurant. Angående beliggehnet er jo det øyet som ser. Hvis alle gjestene bor i gåavstand til grendehuset men må ta taxi til hotellet så er det jo klart bedre, men om man tar taxi til høyre eller venstre er vel det samme. Poenget er vel ikke å sammenlikne et femstjerners hotell med et grendehus - men faktisk stå for det man sier og velger og ergo mener det er det man selv har lyst å gjøre. Er ingenting i veien med å feire på grendehus, men man må jo også da akseptere at andre igjen ikke ønsker dette. Endret 26. juni 2012 av Portvinpiken
Amens Skrevet 26. juni 2012 #58 Skrevet 26. juni 2012 Jeg har ikke sagt at man skal nedprioritere mat, drikke og lokasjon, det jeg reagerer på er at grendehus blir sett på som mindre fint en hotell, til tross for at maten kan være vell så bra, og beliggenheten ofte kan være mer gunstig for gjestene. De gangene festen har vert i grendehus så har det vert lite gunstig. Langt ute i gokk, sånn at det blir timesvis i bil. Dårlig med parkering. Og har lokalene vert lite vakre og med for få toaletter sånn at man står i kø hver gang man må på do. Det finnes helt sikkert flotte grendehus som ligger lurt til, med rikelig med parkering og toaletter, men siden vi bor i storby så blir det mer knot å ha det utenfor byen. 1
Gjest _Blomsten_ Skrevet 26. juni 2012 #59 Skrevet 26. juni 2012 Det er mere jobb å ha det på grendehus/samfunnshus ja, men dårligere vil jeg ikke si. Har ikke vært i så mange bryllup, men vært i flere bursdager med catering, hvor maten og opplevelsen har vært knallbra. Sier ikke noe negativt om hotell eller, men synes det blir feil å se på grendehusfester som mindreverdige/dårligere. Var ikke klar over at folk så sånn på det heller, før jeg begynte å lese her inne på KG. 1
Portvinpiken Skrevet 26. juni 2012 Forfatter #60 Skrevet 26. juni 2012 Det er mere jobb å ha det på grendehus/samfunnshus ja, men dårligere vil jeg ikke si. Har ikke vært i så mange bryllup, men vært i flere bursdager med catering, hvor maten og opplevelsen har vært knallbra. Sier ikke noe negativt om hotell eller, men synes det blir feil å se på grendehusfester som mindreverdige/dårligere. Var ikke klar over at folk så sånn på det heller, før jeg begynte å lese her inne på KG. Ikke dårligere. Ikke mindreverdige. Men noen annet enn et bedre hotell eller restaurant. Det er jo ingen her som sier at det ikke er bra nok, men noen av oss foretrekker noe annet. Akkurat som noen vil ha en stor herregård eller slott, andre hjemme i hagen, noen på restaurant/hotell og noen på grendehus. Jeg ser ikke på det som noe dårligere, men det er jo en annen type fest/selskap. Må ikke trekke inn ting som ikke er relevant for diskusjonen, og det var det jeg reagerte på først, at noen mener en er kravstore fordi en ønsker noe annet. Et selskap på et grendehus med mange gjester kan jo være vel så dyrt som å ha et mindre selskap på en restaurant.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå