Gå til innhold

Prosjekt: drømmekroppen

Lucky Charm

Anbefalte innlegg

Nok er jammen meg nok, og for første gang i mitt liv er jeg faktisk supermotivert til å endre livstilen min. Jeg har aldri vært fornøyd med kroppen min, men jeg har heller aldri hatt innsatsviljen til å trene regelmessig og spise riktig. Alle mine forsøk på ekstremdietter som lover raske resultater har feilet, men endelig har jeg funnet ut at dette er rett tid for en livstilsendring. De siste seks månedene har jeg trent regelmessig og prøvd å lære mest mulig om næring, kosthold og trening, og føler at jeg endelig kan nok til å vite hva jeg driver med. Min kostholdsfilosofi er god gammeldags kaloritelling og et stort inntak av proteiner. Alle typer mat er lov, med måte.

The ugly, moist facts:

Kjønn: kvinne

Alder: 21 år

Høyde: 171 cm

Vekt: 90 kg

Fettprosent: Vet ikke enda, skal måle på mandag

Kroppstype: Mesomorph pæreform

Waist to hip ratio: 0,71

Mål:

Hofter: 110 cm

Midje: 78 cm

Byste (omkrets under brystene: 85 cm

Overarm: 35 cm

Lår: 70 cm

As a rough guide, 3500 extra calories equals a pound of fat Women's Health Magazine

Daglig kaloriforbruk ved lett aktivitet: 2376 kcal

Planlagt daglig inntak: 1600 kcal, som gir 776 kcal underskudd

Planlagt daglig kaloriforbruk ved trening: 750 kcal

2376-776-750=1526 kcal daglig underskudd

1526*7=10682 ukentlig kaloriunderskudd = ca 3 lbs fett i uka = ned 1360 gram fett i uka

Okei, 1526 daglig kaloriunderskudd høres gjerne helt sykt ut, men jeg har følgt en kostholdsplan basert på 1600 kcal og 198 gram proteiner per dag et par dager nå, og føler jeg spiser mer enn nok. Proteiner er veldig mettende og kroppen bruker lang tid på å forbrenne proteinrik mat, noe som holder deg mett lengre. Med min høye vekt er det ikke spesielt vanskelig å forbrenne 750 kcal ved trening.

Om jeg klarer å gå ned 1360 gram i uka (om man ser bort i fra redusert kaloriforbruk ved redusert vekt), vil jeg ha gått ned 19 kg innen utgangen av september. Målet mitt er derfor 71 kg ved utgangen av september, og delmål vil naturligvis være å gå ned 1,36 kg per uke, å se resultater med målebåndet og lavere fettprosent når jeg får vite denne.

Når jeg kommer til 71 kg vil jeg vurdere endringer av kostholdsplan og treningsmetode. Jeg tør ikke si hva drømmevekta er, fordi jeg aner ikke hvor mye av vekta mi som vil være muskelmasse. Jeg gjetter at 64 kg er optimalt, med en fettprosent på 18-22% og en klesstørrelse 38. Disse figurene tar jeg ut av luften og må selvsagt revideres når jeg kommer dit. Ved 71 kg kan jeg tenke meg at jeg er i en fase hvor det å miste fett ikke lenger er det eneste hovedfokuset, og jeg ønsker gjerne da å fokusere like mye på å balansere overkroppen i forhold til min naturlige pæreform ved å trene mye styrke på armer, rygg og skuldre.

Jeg forstår at jeg først vil miste fett i ansikt og armer, og jeg håper derfor at jeg vil få slankere armer jeg ikke trenger å gjemme i cardigans i løpet av sommeren! Resten av det jeg ikke er fornøyd med kan jeg alltids skjule i kjoler og topper med empireliv så lenge, men det skal bli deilig å kunne føle med vell med korte ermer igjen!

Når det kommer til trening har jeg tenkt å fortsette med styrketrening 3 ganger i uka, 45 min morgenspinning 2 ganger i uka og 40 mins spinning om ettermiddagen 2 ganger i uka og ellers kjøre på med kardio intervalltrening på mølle, romaskin eller ellipsemasking og gå i oppoverbakke på mølla. Kanskje jeg tar meg noen gruppetimer i blandt også. Jeg har tenkt å ha to økter om dagen, en før jobb de dagene jeg går på morgenspinning, en etter jobb hver dag, og gå tur på kvelden de dagene jeg ikke har morgenspinning.

Dette ble utrolig langt, men NÅ føler jeg jeg har fått skrevet ned "the basics", tilbakemeldinger mottas selvfølgelig fra de med peiling, og oppmuntringer er alltid kos :)

Pain is temporary, glory is forever ;)

Endret av Lucky Charm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan huske hva jeg har spist og hvordan jeg har trent 3 dager tilbake i tid:

Tirsdag 19 juni:

- Frokost: 2 skiver fullkornsbrød med peanøttsmør og en fettfri yoghurt 350 kcal

- Middag: renskåret svinekjøtt med grønnsaksblanding 350 kcal

- Kveldsmat: 2 knekkebrød med makrell i tomat, en banan og en fettfri yoghurt 400 kcal

Trente 20 min intervalltrening på sykkel og styrke på hele kroppen

Onsdag 20 juni

- Frokost: 2 skiver fullkornsbrød med peanøttsmør, smoothie av fettfri yoghurt, banan og en håndfull bjørnebær

Bilen fikk motorstopp og jeg måtte taues hjem, fikk ikke spist før middagstid

- Middag: kalkunfilet og wokede grønnsaker med 1 spiseskje fettfri gresk yoghurt og krydder

Gikk så til trening fordi bilen ikke virket (7,4 km tur/retur)

Trente styrke på bryst, skuldre, biceps, triceps og korsrygg og glemte rett og slett å spise mer den dagen.

Torsdag 21 juni

Fikk pulsklokke i posten, tok den på klokken 10.30, har i skrivende stund forbrent 2806 kalorier. Planen er at det skal stå 3126 innen 10.30 i morgen, som er 7 timer og 30 min til, skal nok forbrenne de resterende 320 kcal i søvne ;)

Edit: jeg har forbrent 3553 kcal på 24 timer. Desverre har jeg spist altfor lite, ca 1200 kcal, noe som gir et underskudd på 2353! Jeg håper at jeg har fått i meg nok næring. Jeg tar lærdom av dette og skal gjøre en skikkelig innsats for å få spist alle måltidene mine.

Frokost: 2 skiver med peanøttsmør, 1 banan (350 kalorier)

Lunch: kalkunfilet og en halv (stor) søtpotet (usikker på kaloriinnhold, tipper 350 kalorier?

Middag: renskåret svinekjøtt med wokede grønnsaker, 1 spiseskje fettfri gresk yoghurt og litt worcestershire saus (400 kalorier)

Trening: gikk 7,4 km til og fra trening, trente styrke igjen pga gnagsår, de muskelgruppene som ikke værket.

Jeg ser nå at jeg ikke spiser nok! Planen er å spise frokost 400 kcal, mellommåltid 150 kcal, lunch 350 kcal, mellommåltid 150 kcal, middag 400 kcal, mellommåltid 150 kcal, men dette er så nytt for meg at jeg glemmer å spise. På mandag begynner jeg på jobb (er student, sommerjobb fulltid på kontor), da begynner jeg å trene 2 økter per dag og håper jeg husker å spise når jeg får en strukturert hverdag.

Endret av Lucky Charm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22.06.2012

Første skikkelige dag med loggføring! Pulsklokka er nullstilt og frokosten er klar: 2 skiver med makrell i tomat, en fettfri yoghurt og en banan, til sammen 414 kcal.

Mellommåltid: Rester av svinekjøtt og grønnsaker fra i går, veldig liten porsjon, 150 kcal

Lunch: 3 20 kcal knekkebrød med peanøttsmør, liten banan og yoghurt, 385 kcal

Kommer til å oppdatere dette innlegget i løpet av dagen :)

Har gått tur i oppoverbakker, pulsklokka sier 1810 kcal forbrent så langt. Flytter i morgen så blir nok ikke trening før på søndag, med mindre jeg klarer å få til en økt i morgen tidlig.

Endret av Lucky Charm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cool_water

Her skal jeg følge! Virker som om du har satt deg ned og planlagt skikkelig, det er bra :) er lettere når man har en plan å følge ;) God helg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal jeg følge! Virker som om du har satt deg ned og planlagt skikkelig, det er bra :) er lettere når man har en plan å følge ;) God helg!

Så gøy med tilbakemelding! Nå ble jeg glad :biggrin: Har lest første innlegget på din treningsdagbok, så gøy med fysiske mål i forhold til treningen! Skal skrive litt om mine mål i forhold til styrketrening i et senere innlegg :)

Lykke til med målene dine, jeg skal følge med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23.06.2012

400 kcal frokost: 2 knekkebrød med peanøttsmør, 1 banan og 1 fettfri yoghurt.

287 kcal lunch på flyplassen: kyllingwrap

100 kcal havrebiscotti på flyet

300 kcal kyllingsalat til middag

300 kcal skinkepai på kvelden

Totalt 1387 kcal

Travel dag med fly og mellomlandinger og lite tid til mat. Skulle spist litt mer, og ihvertfall mer proteiner. Ser ut som om en proteinshake kunne vært en grei løsning. Jeg vil ha "slow release" proteiner som casein fremfor fast release som whey, og helst ikke falsk fruktsmak som jordbær eller banan :gjeiper: sjokolade, cookies and cream eller peanøtt høres godt ut, eller gjerne en smaksfri jeg kan ha i smoothies. Noen som har et karb og kalorifattig forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig fått trent skikkelig!

20 min på mølla, så styrke på hele kroppen og 20 min på sykkel :)

Gikk også en 45 minutters tur på kvelden.

Har spist:

Frokost: 2 knekkebrød med makrell i tomat og en skyr.

Lunch: 2 knekkebrød med pepperskinke, ost, agurk og tomat.

Middag: Indrefilet av svin med erter og rødkål og potetbåter.

En skål med jordbær.

Laget meg lunch til jobb som starter imorgen: resten av svinekjøttet, villris og stekt broccoli, blomkål, gulrot og sukkererter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Poke poke!! går det fremdeles bra med treningen :)?

Heisann! Ja det går bra, takk som spør! biggrin.png

Har ikke oppdattert på en stund, skal bli flinkere.

Jeg må innrømme at juli var en ganske dårlig måned kostoldsmessig. Jeg klarte å trene bra, men det ble vanskelig å spise sunt og planlegge måltider fordi jeg var nødt til å jobbe en del 60-70 timers uker hvor jeg etterpå var så sliten at det ble en del raske middager.

Jeg har ikke vekt for tiden, men har tenkt å ta nye mål:

Mål:

Hofter: 110 cm 99 cm

Midje: 78 cm 76 cm

Byste (omkrets under brystene: 85 cm 83 cm

Overarm: 35 cm (uendret)

Lår: 70 cm 68 cm

Jeg har gått ned en buksestr :)

Er litt skuffet at armene ikke er slankere, men det har nok også mye å gjøre med at jeg har trent en del biceps og triceps (og har "funnet" tricepsene mine for første gang!) så er nok litt musker som presser fettet lenger ut. Men armene er fastere, og jeg har mindre komplekser for dem :)

Jeg har vært flink hele august, og det er nå i det siste jeg har begynt å se resultater, så om jeg fortsette slik så går det nok rette veien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om jeg skal fortelle om treningen min hver dag, oppsummere hver uke, bare skrive hvordan målene forandrer seg, eller hva jeg egentlig skal gjøre?

Jeg kan jo ihvertfall oppsummere den siste uken, som har sett omtrent slik ut:

Lørdag: Ikke trening men gikk en 8 km lang tur

Søndag: Fyllesyk :P Lørdagen var min første anledning til å gå ut på flere måneder, og jeg var i et rebelsk humør, haha.

Mandag: En ganske bra økt. Ifølge pulsklokka forbrant jeg 1000 kcal på styrke/kardio (kan det stemme?)

Tirsdag: Byttet mølla ut med ellipsemaskin, forandring fryder. 1 time og 850 kcal.

Onsdag: Styrketrening etterfulgt av 5 km på mølla. En 12 km lang tur på kvelden.

Torsdag: Styrketrening igjen, kanskje den beste økten noensinne. En del nye personlige rekorder, 55 kg brystpress, 165 kg benpress, 75 kg tricep press? Heter det det? 50 kg lat pulldown.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...