Gå til innhold

Belønne gode karakterer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som lærer synes jeg ikke noe om pengebelønning for karakterer. Har flere 3-er og 4-er-elever som får så og så mye om de får 6-ere. Uansett hvor hardt de jobber så får de ikke den 6-eren. Da ville jeg heller belønnet for innsats. Følg henne tett opp og se på arbeidet hun gjør, fremfor å se på resultatene. Kanskje du mener at hun kan klare høy måloppnåelse om hun bare jobber litt mer, men husk at lista også blir litt høyere i 9. klasse...

Anonym poster: e4389e8834eb109d409df91e1369fac3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mitt del var "skammen" over å ikke prestere over gjennomsnittlig nok til å motivere meg til å gjøre det bedre.

• Liker 1
Skrevet

Hvis barnet blir motivert av penger så hvorfor ikke? Men, jeg synes man må se belønningen ut ifra hva barnet har mulighet til å oppnå ved å sette inn en større innsats. Min datter får penger for å gå opp en evt to karakterer av sin stefar. Han gir henne 300 for hver 5'er og tusen for seksere. Hun har fem i snitt og har alltid vert skoleflink. Jeg vil tro han kommer til å gjøre det samme for de to mindre barna også men da med noen justeringer iom det ene barnet har en diagnose søm gjør at en 3'er vil være søm en 6'for Andre.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg synes det høres fornuftig ut.

Husker at jeg fikk kjeft av min mor om jeg kom hjem med en 5'er, og må nok si at jeg hadde foretrukket å heller få en belønning for å ha lagt noe arbeid bak resultatet - vel vitende om at hvis jeg jobbet enda bedre ble det enda bedre belønning.

Endte opp med å nesten droppe ut av VGS da jeg synes det var hjerteskjærende å bli talt til på en så nedlatende måte, og bare ble mer og mer demotivert.

Anonym poster: b75806d8efaee52d7fcaa2b0c402391b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå føler jeg meg litt bortskjemt, men når jeg gikk i 10. klasse og skulle få vitnemål hadde jeg en avtale med en av fadderene mine om at jeg skulle få 1000kr for hver sekser jeg fikk! Jeg var ikke sånn superflink på skolen, så gjorde så godt jeg kunne og klarte å klatre meg opp til en sekser i to fag, noe som var KJEMPESTORT. Denne belønningen hjalp virkelig på motivasjonen, og jeg jobbet knallhardt. Ikke bare ble jeg 2000kr rikere, jeg kom også inn på den vgs-linjen som er vanskligest å komme inn på her i byen med tanke på antall søkere. Så jeg takker virkelig fadderen min for motivasjonshjelpen!

Skal også nevnes at jeg kjenner flere som har hatt denne avtalen som det har gått veldig bra med. Og så må jeg også si at jeg tror, siden du er usikker, at å gi for eks en sum for en 5er og en litt høyere sum for en 6er er lurt! :jepp:

Endret av Lilliani
Skrevet

Jeg har selv blitt belønnet med penger for gode karakterer, og jeg har ingen dårlig erfaring med det. Det fikk meg til å jobbe hardere, da jeg kunne få noen ekstra kroner til sommerferien :)

Skrevet

tror egentlig den der belønningsmetoden egentlig ikke funker, hu søstra di får nok hva hun vil ha uansett.

Skrevet

Jeg har selv alltid vært et "skolelys", men aldri fått belønning for dette.

Husker jeg synes det var litt urettferdig at de dårligste i klassen fikk masse penger

bare de gadd å jobbe en gang i blant.

Mine foreldre har alltid synes at det å gi penger ikke er det rette å gjøre for å få opp motivasjon.

Selv har jeg alltid vært opptatt av gode karakterer og det å være best, så jeg manglet aldri motivasjon.

Men for de som sliter litt mer og ikke er teoretisk anlagt, er det sikkert effektivt.

Det virker som om det ikke er evnene hennes det står på, men det at hun ikke gidder.

Når jeg nå går på vgs, tenker jeg ofte på at jeg kunne fått enda bedre karakterer hadd jeg bare

gitt 120% alltid. Så jeg vil si at det er hennes eget ansvar å få gode karakterer når du sier hun er smart,

men synes likevel det er flott at du tar et slik initiativ :-)

Må tilslutt si at jeg gikk ut av ungdomsskolen med 7 seksere og 8 femmere, og snitt på 5,4.

AnonymBruker
Skrevet

Man skal være litt forsiktig med belønning når det gjelder karakterer. Du belønner jo bare for selveste karakteren, ikke at hun nødvendigvis har lært noe. Hadde vel kanskje vært bedre å belønne henne for å ha arbeidet godt med oppgavene :) Kanskje at hun viser i praksis at hun faktisk har lært noe! Men det er jo ditt valg. En 5er er kjempebra, så du skal nok ikke presse henne til å nå en 6er. Vær realistisk!

Anonym poster: f89df2e1c6041c01d02b1cc6fa24aa61

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes noen lærere som av prinsipp aldri gir ut 6ere, så jeg likte ideen om å gi litt for 5 også.

Jeg tenker at et belønningsystem kan fungere. Hvis hun venner seg til å jobbe for å få gode karaktere så tror jeg at det vil gi mersmak. Når man er vant til å få 5 i et fag så er det et nederlag å falle ned på 3, så da gjør man kanskje litt ekstra for å holde snittet oppe.

Anonym poster: 96be0803a00671e013647e0e54a75702

AnonymBruker
Skrevet

På vitnemålet gjør vi det sånt:

6: 500 kr

5: 200 kr

4: 0 kr

3: -200 kr

2: -500 kr

1: -1000 kr

Anonym poster: f2a9bd004d21b84511b13ec2a8e39437

Gjest finpåvin
Skrevet (endret)

Dårlige karakterer har ikke alltid en sammenheng med arbeidsinnsats.

Nei, men når karakteren blir bedre pga. av belønning, handler det faktisk om arbeidsinnsats :)

Jeg var en slik en :P Gidda ikke å lese til prøver, gjøre lekser osv. Helt til min far ga meg 300 kr for en 5 og 500 kr for en 6`er, dette gjorde han til jeg gikk ut vidregående. Takket være min far, er jeg på det 2.året på medisin.

Endret av finpåvin
AnonymBruker
Skrevet

På en måte mener jeg det blir feil å belønne kidsa med penger for karakterer. De må skjønne at det er til deres eget beste at de får toppkarakterer.

Gjest test123
Skrevet

Ja, jeg synes det høres fornuftig ut.

Husker at jeg fikk kjeft av min mor om jeg kom hjem med en 5'er, og må nok si at jeg hadde foretrukket å heller få en belønning for å ha lagt noe arbeid bak resultatet - vel vitende om at hvis jeg jobbet enda bedre ble det enda bedre belønning.

Endte opp med å nesten droppe ut av VGS da jeg synes det var hjerteskjærende å bli talt til på en så nedlatende måte, og bare ble mer og mer demotivert.

Kan jeg spørre om hvor gammel du er og om du er norsk?

Gjest krabat
Skrevet

På vitnemålet gjør vi det sånt:

6: 500 kr

5: 200 kr

4: 0 kr

3: -200 kr

2: -500 kr

1: -1000 kr

Dette hadde nok ikke foreldrene mine hatt råd til :gjeiper:

Skrevet

Hei kjære mødre!

Nå er ikke jeg en mor,men jeg har en søster på 13(8.klasse) som jeg er veldig glad i og alltid har hatt ansvar for.

I år har ikke karakterene hennes vært på toppen, slik jeg vet de kan være.

En hel gjeng med 3ere.

Jeg vet at ho er flink og smart, og når ho gir innsats får ho det til.

For meg er det veldig viktig at ho gjør det bedre neste år.

Så jeg tenkte å oppmuntre henne til det!

Har dere erfaring med å "belønne" gode karakterer?

Feks: For hver 6ere du får, skal du få en 200 lapp.

Men det jeg lurer mest på er:

Skal jeg belønne 6er eller 5er?

Å få 6 er vanskelig, kanskje umulig for mange. Hvis jeg sikter for høyt og ho aldri når målet uansett, så kommer ho nok til å gi opp fortere.

Å få 5 er helt mulig for henne tror jeg. Men da er jeg redd for at ho kommer til å tenke (kanskje ubevisst?) at jeg undervurderer henne, og at ho aldri trenger å gå for det høyeste målet.

hva er vanlig å gi isåfall? noen erfaringer med hvordan det har gått? :)

Takk for svar!

Anonym poster: b173ae80088494467375adfa4e5e2e1d

Hva med heller å gi belønning i form av opplevelse? Få dine foreldre med på laget slik at dere 2 kan dra på helgetur til en storby? Det er jo ofte mulig å få tak i billetter som ikke koster for mye og det er kanskje mer spennende motivasjon enn penger i seg selv. I hvertfall hvis dine foreldre er villig til å bidra også :)

Skrevet

Nei, men når karakteren blir bedre pga. av belønning, handler det faktisk om arbeidsinnsats :)

Jeg var en slik en :P Gidda ikke å lese til prøver, gjøre lekser osv. Helt til min far ga meg 300 kr for en 5 og 500 kr for en 6`er, dette gjorde han til jeg gikk ut vidregående. Takket være min far, er jeg på det 2.året på medisin.

Håper du får godt betalt som lege da, så du gidder å gjøre jobben din ;)

• Liker 3
Gjest finpåvin
Skrevet

Håper du får godt betalt som lege da, så du gidder å gjøre jobben din ;)

Vel, nå har jeg blitt en god del eldre da, og kanskje en smule mer moden og voksen. Men helt klart, jeg ser poenget ditt. Men, det var dette som gjorde at jeg fikk et "spark i rævva". Og jeg ser ærlig talt ikke problemet med det, om det motiverer til å jobbe mot gode karakterer. Foreldre kjenner vel barna sine, og det er klart at man ikke bør ha dette belønningsystemet om ungen faktisk ikke klarer mer en en 3`er.

Skrevet

Nå føler jeg meg som den kjipe nerden i skolegården, men jeg synes det er helt uaktuelt å belønne karakterer med penger. Det er da ikke meg de gjør en tjeneste? Og det er da virkelig ikke min fremtid som står på spill?

Misforstå meg rett, jeg kan lokke og lure med mye, og er på ingen måte hoverende her. Men penger for karakterer er bare et virkemiddel jeg ikke gidder å bruke- på samme måte som at jeg ikke gidder å belønne rydding og tannpuss.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om hvor gammel du er og om du er norsk?

21 år. Regner med svaret på ditt andre spørsmål må være nei da jeg kun er 1/4..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...