Gå til innhold

Belønne gode karakterer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei kjære mødre!

Nå er ikke jeg en mor,men jeg har en søster på 13(8.klasse) som jeg er veldig glad i og alltid har hatt ansvar for.

I år har ikke karakterene hennes vært på toppen, slik jeg vet de kan være.

En hel gjeng med 3ere.

Jeg vet at ho er flink og smart, og når ho gir innsats får ho det til.

For meg er det veldig viktig at ho gjør det bedre neste år.

Så jeg tenkte å oppmuntre henne til det!

Har dere erfaring med å "belønne" gode karakterer?

Feks: For hver 6ere du får, skal du få en 200 lapp.

Men det jeg lurer mest på er:

Skal jeg belønne 6er eller 5er?

Å få 6 er vanskelig, kanskje umulig for mange. Hvis jeg sikter for høyt og ho aldri når målet uansett, så kommer ho nok til å gi opp fortere.

Å få 5 er helt mulig for henne tror jeg. Men da er jeg redd for at ho kommer til å tenke (kanskje ubevisst?) at jeg undervurderer henne, og at ho aldri trenger å gå for det høyeste målet.

hva er vanlig å gi isåfall? noen erfaringer med hvordan det har gått? :)

Takk for svar!

Anonym poster: b173ae80088494467375adfa4e5e2e1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Dilemmaet" løser du ved å gi f.eks 200kr for en 5'er, og 300kr for en 6'er.

Evt at hun får 200kr for både 5 og 6, men at f.eks 3 seksere ut skoleåret utgjør en 1000-lapp i ekstra bonus ved semesterslutt? :)

• Liker 2
Skrevet

Å belønne med penger syns jeg ikke er noen god ide. I stedet kan du spørre henne om hun syns hun har gjort sitt beste. De fleste ønsker å gjøre sitt beste for å oppnå gode resultateter, og å motiveres med penger blir feil innfallsvinkel. Hva skjer når hun begynner på vgs/universitetet eller kommer ut i arbeidslivet?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

"Dilemmaet" løser du ved å gi f.eks 200kr for en 5'er, og 300kr for en 6'er.Evt at hun får 200kr for både 5 og 6, men at f.eks 3 seksere ut skoleåret utgjør en 1000-lapp i ekstra bonus ved semesterslutt? :)

Ja,så smart! :)

Å belønne med penger syns jeg ikke er noen god ide. I stedet kan du spørre henne om hun syns hun har gjort sitt beste. De fleste ønsker å gjøre sitt beste for å oppnå gode resultateter, og å motiveres med penger blir feil innfallsvinkel. Hva skjer når hun begynner på vgs/universitetet eller kommer ut i arbeidslivet?

saken er den at jeg aller helst vil bare få henne i gang,at ho for første gang ser at hardt arbeid gir resultater,men jeg skjønner poenget ditt..Er ikke lenge til ho er voksen

- TS

Anonym poster: b173ae80088494467375adfa4e5e2e1d

• Liker 2
Gjest Ellab
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men det er ikke så lenge siden jeg gikk på ungdomsskolen, er 19 nå og nettopp ferdig med vgs. Mamma og pappa foreslo å gi meg penger for gode karakterer, men jeg synes det blir helt feil. Jeg ville ikke ha gode karakterer for å få penger, men for å være fornøyd selv. Det er jo ikke slik med alle, for jeg er sånn at jeg blir veldig missfornøyd når jeg vet at jeg ikke gjør mitt beste. Den eneste belønningen jeg har fått med karakterer var når jeg fikk min første femmer i matte, et fag jeg slet med siden barneskolen. Da fikk jeg et par øredobber av mamma fordi hun var så stolt. Det fungerte bedre for meg. Ingen planlagte belønninger, men de ble stolte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble belønnet med 500 (faktisk) kroner av min far for hver 6'er jeg fikk det siste halvåret på ungdomsskolen.

Synes egentlig dette var et bra system, med tanke på at det ga meg motivasjon til å få et snitt på 5,7.

Anonym poster: 63e94d6da5d622383b962ecfa1cf4516

• Liker 8
Skrevet

Jeg ble belønnet med 500 (faktisk) kroner av min far for hver 6'er jeg fikk det siste halvåret på ungdomsskolen.

Synes egentlig dette var et bra system, med tanke på at det ga meg motivasjon til å få et snitt på 5,7.

Anonym poster: 63e94d6da5d622383b962ecfa1cf4516

Samme beløp her! Kjempemotivasjon! Det gjorde også at det ble litt lettere å bytte bort jobbvakter rundt eksamenstiden.

Skrevet

Ja, for en skolelei fjortis, som tydeligvis kan, men sliter med motivasjonen, tenker sånn...

Jeg fikk 6 i alt jeg gadd å prøve litt i, og hvis jeg hadde fått litt ekstra motivasjon her og der, så hadde jeg sannsynligvis gått ut med 6 i absolutt alle fag unntatt gym.

Sorry å skremme deg med virkeligheten, men for en tenåring er penger en mye bedre motivator enn "tenk så vel du vil føle deg"! :ler:

• Liker 12
Skrevet

Da blir man ofte belønnet med penger for ekstra innsats.

Det er en god idè å gi belønning. På den måten gir det henne konkrete bevis på at målrettet arbeid lønner seg. Å si til en ungdom at man må ha gode karakterer for å komme inn på den linjen på vgs man ønsker seg er ikke like konkret og motiverende. Ungdom tenker gjerne at alt ordner seg likevel.

• Liker 1
Skrevet

Ja, for en skolelei fjortis, som tydeligvis kan, men sliter med motivasjonen, tenker sånn...

Jeg fikk 6 i alt jeg gadd å prøve litt i, og hvis jeg hadde fått litt ekstra motivasjon her og der, så hadde jeg sannsynligvis gått ut med 6 i absolutt alle fag unntatt gym.

Sorry å skremme deg med virkeligheten, men for en tenåring er penger en mye bedre motivator enn "tenk så vel du vil føle deg"! :ler:

Jeg var en skolelei fjortis som ikke fikk penger for gode karakterer, så det funket for meg... Jeg synes ikke at ungdommer skal få penger for alt som egentlig er en selvfølge...

• Liker 3
Gjest Heidi
Skrevet

Jeg får 100 kr for 5ere, 150 for 6ere, trekk på 100kr for 2ere og 150 kr for 1. summen betales siste dag hver moned. ikke noe av lomepenger ellers. Leksene er en del av det daglige arbeidet mitt. Går i 9.klasse til høst.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får 100 kr for 5ere, 150 for 6ere, trekk på 100kr for 2ere og 150 kr for 1. summen betales siste dag hver moned. ikke noe av lomepenger ellers. Leksene er en del av det daglige arbeidet mitt. Går i 9.klasse til høst.

Så du får betalt/trekt for alle prøver/stiler/innleveringer hele året? Kan du ikke bare legge til side en dårlig prøve så du slipper å bli trekt? Virker som en upålitelig metode om utbetaler ikke er del av den daglige oppfølgingen, ref. TS som er tante.

(Forøvrig refererte jeg til terminkarakterer i mitt forrige innlegg.)

Gjest Lallala
Skrevet

Jeg syns det er en kjempeflott idè! Jeg har en venninne som sliter litt på skolen (mest fordi hun ikke orker), og hennes foreldre har laget et slikt system. Men 200kr, er ikke det litt mye? Kanskje ikke hvis du kun regner med karakterene på karakterkortet, men for hver framfæring og prøver blir det vel kanskje litt mye?

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske mine foreldre hadde hatt en sånn ordning. Da hadde jeg vært rik. :lur:

Anonym poster: e0873ea8129c272bcd7f9f685f78ca4f

Gjest O___o
Skrevet

Jeg er fullstendig motstander av økonomiske belønningssystemer for skolearbeid.

Jeg synes du pålegger barnet ditt et forventningspress barnet ikke trenger og vil kunne føre til følelse av nederlag - dersom barnet ikke oppfyller dine forventninger.

Dårlige karakterer har ikke alltid en sammenheng med arbeidsinnsats.

Jeg synes heller du skal tenke over hva DU kan gjøre for å hjelpe barnet ditt med å få gode karakterer,

ved å hjelpe barnet igjennom pensum/oppgaver/leksehøring og høring i forkant av prøver.

• Liker 2
Gjest anonym
Skrevet

Hva med å heller gi penger for de karakterene som går opp? Feks. at hun får 50kr pr karakter som går fra feks 3 til 4 og 100kr for karakterer som går fra 3-5? synes 200/300kr er veldig mye penger.

En annen mulighet er jo å heller gi en gave, noe hun trenger, restaurantbesøk, litt ekstra feriepenger etc.

Gjest Gjest
Skrevet

14 åringen her får 250 kr for nest beste karakter på prøver og innleveringer, og 500 kr for beste karakter.

Jeg er helt motstander av pengebelønninger, men er stemor og syns ikke jeg kan blande meg i fars prioriteringer på dette feltet. Det har faktisk hatt veldig god effekt på resultatene hennes. Jeg tror nok likevel ikke at dette er noe min datter skal få, jeg håper heller at hun kan finne en indre motivasjon i å lære og prestere bra...

Gjest _La Femme
Skrevet

Belønning kan fungere en liten stund, der og da, men uheldigvis er penger bare ytre motivasjon som ikke trenger å hjelpe i lengden. Da mener jeg at det er viktigere at søsteren din finner sin indre motivasjon. At søsteren din får vite hvor viktig karakterer er, at med gode karakterer kan hun gjøre hva som helst i livet og bli hva hun vil, og at skolearbeid faktisk er givende og interessant.

Jeg føler også det blir feil å lære en 9.ende klassing at hardt arbeid alltid betyr stor pengegevinst. Jeg mener at det bør være like viktig for henne å lære at hardt arbeid, og pågangsmot, kan like gjerne bety annen gevinst (f.eks. større læringsutbytte, høyere kunnskapsnivå, osv).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener heller at man skal få penger når man får karakterer til jul og karakterer til vår.

Da kan man få en stort beløp for 5 og 6-ere. Søstern min får 600 for 6-ere og 300 for 5-ere.

Søstern min går på vgs. Hun hadde en 6-er og mange 5-ere, og noen 4-ere og en 3-er til jul.

Hun har jobbet bra nå frem til våren, og hun vet at hun har gjort det bedre nå, men venter på karakterene som hun får imorgen. :) Da blir hun rik :)

Anonym poster: 78221e9da0c0a5d7d79226d15d0e8958

AnonymBruker
Skrevet

jeg synes det kan være en god løsning. spesielt nå som det er sommer å få litt ekstra sommerpenger er alltid greit:)

Anonym poster: 188f11ab246ba6eb1a4b49869fa7bf40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...