AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Jeg har flere stigmatiserende feildiagnoser i tidlige legejournaler, og når jeg får en ny lege har h-n gjerne gjort seg opp en mening om meg før jeg prater med dem fordi de har lest gamle "journaler". Har vært et stort problem. Kan man unngå at nye leger leser feilaktige journaler når man bytter lege. At ikke de får tilgang til de for å få bedre forhold til ny lege? Anonym poster: 0304c787ec34df09aa472420716fd16a
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 Det er ikke noe system som gir nye fastleger journalen din, den må du gi til den nye legen selv. Så sant du ikke gjør dette så slipper du å bli forhåndsdømt. Anonym poster: b49a084c94d05933ebfb5fb3a6c887be
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 Det er ikke noe system som gir nye fastleger journalen din, den må du gi til den nye legen selv. Så sant du ikke gjør dette så slipper du å bli forhåndsdømt. Anonym poster: b49a084c94d05933ebfb5fb3a6c887be Javel, men når jeg ringte den forrige fastlegen jeg nettopp hadde fått men ikke pratet med refererte han til jouralene mine. Sa blandt annet at jeg måtte til rusbehandling for lege hadde skrevet i journaler, for å kalle de det, at jeg hadde hatt alkoholproblemer.. Anonym poster: 0304c787ec34df09aa472420716fd16a
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Mener å ha lest ett sted at man kan kreve sin egen journal og da kreve at ting blir fjernet. Vet ikke om det er gjeldene pr i dag, men det går sikker an å finne ut av. Man har i allefall rett til innsyn.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 Mener å ha lest ett sted at man kan kreve sin egen journal og da kreve at ting blir fjernet. Vet ikke om det er gjeldene pr i dag, men det går sikker an å finne ut av. Man har i allefall rett til innsyn. Jeg har kjempet så mye om å få fjernet uriktige ting i journalene at jeg er helt utslitt, leger og sykiatere innrømmer skjelden feil selv om i mitt tilfelle, tiden har vist at de tok feil. Så har disse feilene i journalene blitt sendt til neste lege som stoler mer på journaler enn pasienten, og så til neste osv. Anonym poster: 0304c787ec34df09aa472420716fd16a
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Jeg vet jeg har lest om det. Ville prøvd å sjekke det opp likevel jeg da altså for tviler på at det er veldig vanlig. Føler meg heldig nå som har en lege jeg stoler på og bryr meg lite om hva som blir skrevet i journalen. Men synes også at det høres rimelig ut at man bør ha kontroll på sin egen sykdomshistorie. Kanskje du bør sjekke med en advokst?
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #7 Skrevet 21. juni 2012 Jeg vet jeg har lest om det. Ville prøvd å sjekke det opp likevel jeg da altså for tviler på at det er veldig vanlig. Føler meg heldig nå som har en lege jeg stoler på og bryr meg lite om hva som blir skrevet i journalen. Men synes også at det høres rimelig ut at man bør ha kontroll på sin egen sykdomshistorie. Kanskje du bør sjekke med en advokst? Jeg kontaktet en advokat om å få fjernet den verste feildiagnosen, men han sa at siden jeg kontaktet advokat om det måtte diagnosen være riktig... Men det er jo anstendige advokater og, kanskje det kunne være fint å kontakte en av de om dette, det er noe som har plaget med i flere tiår. Anonym poster: 0304c787ec34df09aa472420716fd16a
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #8 Skrevet 21. juni 2012 Da jeg byttet lege hentet jeg ut journalen min selv og tok den med hjem. Startet med blanke ark hos ny lege og opplyste bare om det som jeg mente var relevant for videre behandling. Hadde levd i et helvete med en ikke så snill mann, som jeg var skilt fra, samt ei narkoman søster som ikke gjorde livet mitt så lett. Dette var nå over og ut og alle de psykiske problemene jeg hadde hatt var det slutt på. Så den nye legen fikk aldri min journal. Anonym poster: 3b8337c28fc87138b15d1f6600326e83
Gjest Hjertego` Skrevet 21. juni 2012 #9 Skrevet 21. juni 2012 Om pasientjournalen Ta å les litt her. Det skal være lovhjemlet at en kan slette innhold i journalen viss det fremstår som "Feilaktige, mangelfulle, belastende eller misvisende opplysninger skal slettes eller rettes."
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #10 Skrevet 21. juni 2012 Da jeg byttet lege hentet jeg ut journalen min selv og tok den med hjem. Startet med blanke ark hos ny lege og opplyste bare om det som jeg mente var relevant for videre behandling. Hadde levd i et helvete med en ikke så snill mann, som jeg var skilt fra, samt ei narkoman søster som ikke gjorde livet mitt så lett. Dette var nå over og ut og alle de psykiske problemene jeg hadde hatt var det slutt på. Så den nye legen fikk aldri min journal. Anonym poster: 3b8337c28fc87138b15d1f6600326e83 Jaha, høres interessant ut, men hvordan hente ut journalen, de har den vel på data? Beklager det du har vært utsatt for! Anonym poster: 0304c787ec34df09aa472420716fd16a
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #11 Skrevet 21. juni 2012 Om pasientjournalen Ta å les litt her. Det skal være lovhjemlet at en kan slette innhold i journalen viss det fremstår som "Feilaktige, mangelfulle, belastende eller misvisende opplysninger skal slettes eller rettes." Ja det var interessant, men jeg har biplar og kraftig angst så jeg vet ikke om jeg har krefter igjen til å gjøre noe mer konkret alene.. Anonym poster: 0304c787ec34df09aa472420716fd16a
Gjest Hjertego` Skrevet 21. juni 2012 #12 Skrevet 21. juni 2012 Når en bytter fastlege så skal ikke journalene automatisk bli sendt over til det nye legekontoret. Du må be om det selv. Enten får du utlevert journalen selv og leverer den til den nye fastlegen. Eller så kan det gamle legekontoret ta å sende den til den nette sum av 85kr. Men viss det er snakk om bytte på samme legekontor har er det ofte et felles elektronisk journalsystem som alle legene der har tilgang til. Så du kan bytte fastlege og legekontor. Viss du da ikke ber om å få overført journalen så skal du egentlig være trygg på at den nye fastlegen på det nye kontoret ikke har tilgang til dine tidligere journaler.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #13 Skrevet 21. juni 2012 Så du kan bytte fastlege og legekontor. Viss du da ikke ber om å få overført journalen så skal du egentlig være trygg på at den nye fastlegen på det nye kontoret ikke har tilgang til dine tidligere journaler. Ja, men jeg snakket med pasientombudet og hun sa at legen måtte ha journalene.. Men ikke nødvendigvis at hun mente det burde være slik. Anonym poster: 0304c787ec34df09aa472420716fd16a
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2012 #14 Skrevet 21. juni 2012 Javel, men når jeg ringte den forrige fastlegen jeg nettopp hadde fått men ikke pratet med refererte han til jouralene mine. Sa blandt annet at jeg måtte til rusbehandling for lege hadde skrevet i journaler, for å kalle de det, at jeg hadde hatt alkoholproblemer.. Anonym poster: 0304c787ec34df09aa472420716fd16a Samme kontor? Dette høres egentlig ut som brudd på taushetsplikten. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #15 Skrevet 21. juni 2012 Hvis man får journalen fra sykehuset da? Er det en kopi eller slipper man ha journalen liggenes på sykehuset. Kunne tenke meg å beholdt journalen selv. Mange elsker å lese i pasientopplysninger fra sykehusene og det er ikke moro når naboen er sykepleier Anonym poster: a7536504bb89a55f0a15776fda4790d8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #16 Skrevet 21. juni 2012 Samme kontor? Dette høres egentlig ut som brudd på taushetsplikten. Han leste journalene bl.a fra psykiatrisk, og det som har vært problemet med de fleste leger de siste 30 år, de har forsøkt å stigmatisere meg som alkoholmisbruker og benzodiazepinmisbruker, selv om jeg ikke har brukt mer enn foreskrevet, og aldri drukket for noe annet enn å dempe angst så jeg kunne oppleve en del ting som hadde vært umulig uten. Men blandt leger og i psykiatrien er det utrolig mye fordomsfullhet, og vi har snakket forbi hverandre i over 30 år, og "journalene" til de fleste av disse er omtaler om en annen person. De har bare lyttet til sine fordommer, og jeg har sett på de, med to gode unntak, som plageånder jeg må prøve å klare meg til tross for. Jeg har de så langt opp i halsen at det er helt utrolig. To tvangsinnleggelser uten å være til fare for noen, og objektive psykopaters mishandling bak låste dører som den første gangen fikk de meg psykotisk etter tvangsmedisinering med medisiner som ikke må taes samtidig. Han som tvangsinnla meg snakket ikke med meg en gang. Når jeg ble sluppet løs fikk jeg telefonnummeret til en sykepleier som ville hjelpe meg hvis jeg fikk senskader av mishandlingen, men jeg har ikke funnet det igjen, må ha mistet det i drosjen. Andre tvangsinnleggelse var fordi jeg var litt manisk og "fraværende", og ble innelåst hos en overlege som med sin vanvittige sadisme og skriking ut av de mest grusomme ord hun kunne finne i sitt tomme mørke sinn. Et menneske hvis ondskap jeg aldri har sett maken til i noe land. Jeg har tenkt på henne hver dag, time og minutt siden skjendingen i april i forfjor. Og, ja, jeg nevner bare litt av det dette helvetes hjelpeapparatet har foretatt seg, de skriver jo ikke i journalene det kriminelle de gjør, men mas om rus og slike ikke-ting som bare lever i deres perverterte hjerner. Ble lagt i reimer, ikke jeg men en medfange, fordi han mista ei brusflaske i gulvet, av plast... De er i stand til hva som helst, iallefall her sør, og siden de er statsansatte leger beskyttet av SEFO eller Fylkeslegen, kan de forårsake så mange selvmord de måtte ønske. Stemning av frykt skaper de med de "fineste" titlene. Journalene er hvitvaskrapporter, han måtte skjermes, f.eks, ble lagt i reimer fordi jeg nektet å innta disse pillene deres som gjorde meg mye verre. Ruspåvirket, hvis man har tatt foreskreven dose benzodiasepiner. Slipper ut så mye dårligere at sanser har gått i alle retninger, men i journalen, pasienten har fått kontakt med virkeligheten igjen. En virkelighet de gjorde det de kunne for å frata meg. Det høres sikkert ille ut dette, men det var adskillig verre. Det er ting man opplever i livet der ord ikke strekker til. De overtok mishandlingen og stigmatiseringen da min psykopat-far skjøt seg. Jeg avskyr og forakter de på en måte som er umulig å forklare, tenk hvordan livet kunne ha vært uten noen av disse. Jeg har forøvrig ikke vært beruset på ca 20 år uansett hvor irriterende det er for noen av de som hører hjemme bak låste dører men ikke på et sykehus. Jeg kan ikke skrive mer nå. Anonym poster: 0304c787ec34df09aa472420716fd16a
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #17 Skrevet 22. juni 2012 Først vil jeg bare si at jeg beklager det som har skjedd med deg. Og så, selv om feilen som sto i min journal ikke var av samme alvorlighetsgrad, ikke en diagnose, men beskrivelse av en oppførsel/livsførsel som gikk i strid mot hva som er helsefremmende i mitt tilfelle, så fikk jeg endret det. Håper jeg da. Jeg spurte på legekontoret om hva jeg skulle gjøre med feilaktige opplysninger i journalen. Da fikk jeg vite at jeg skulle skrive en liten post-it om hva det gjaldt, så skulle det endres. Om det ble gjort, vet jeg jo ikke. Har valgt å tro på dem. Ellers så må jeg si at jeg til dags dato ikke har opplevd at noen leger (og jeg har hatt mange) har lest journalen min før jeg dukket fysisk opp på kontoret. Og ikke etterpå heller, forsåvidt. Så derfor har jeg nå en diagnose stående i papirene som jeg ikke har orket å be dem rette. Den er ikke langt unna sannheten uansett, og ingen leser det jo. Anonym poster: 0331d24488ad4604698ddddf9da7bc3c
Gjest Lisa Skrevet 22. juni 2012 #18 Skrevet 22. juni 2012 TS, jeg synes ikke du virker helt frisk på det du skriver.....
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2012 #19 Skrevet 22. juni 2012 TS, jeg synes ikke du virker helt frisk på det du skriver..... Les en biografi eller to av folk som har vært utsatt for mishandling av autoritetspersoner, og du vil se mye det samme. TS er frustrert, men det er ikke det samme som sykelig.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2012 #20 Skrevet 23. juni 2012 Det er vanskelig å få slettet opplysninger i en gammel legejournal. Uansett er det imidlertid mulig å kreve at det opprettes et korreksjonsnotat der alle tidligere feil i journalen omtales, og at korrigerte opplysninger kommer frem. Det beste ville være, slik det har vært foreslått, at alle journalnotater nedtegnes med pasienten til stede og i samråd med pasienten. Slik vil pasienten kunne korrigere opplysninger og formuleringer som er feil eller uheldige. Pasient og lege bør diskutere alt som skal stå i journalen til det oppnås enighet om ordvalg og vurderinger. Dette kan samtidig bedre kvaliteten på konsultasjonen hos legen. Så lenge journalene på sykehus og hos allmennleger er elektroniske, er det vanskelig for pasienten å få utlevert journalen uten at det ligger en kopi tilbake i systemet. Jeg vet ikke om det er mulig å forlange at journalopplysninger kun skal foreligge hos pasienten og ikke være tilgjengelige med mindre pasienten medbringer journalen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå