Gjest Anonymous Skrevet 27. mai 2002 #1 Del Skrevet 27. mai 2002 Jeg har god kjennskap til hvordan man ansetter ledere i politiet og bruker dette som utgangspunkt for det jeg nå skal ta opp: misforstått likestilling. For å statuere et eksempel: Ved Oslo politikammer skal det ansettes avdelingsleder ved trafikkavdelingen. 10 personer søker; 1 kvinne og 9 menn. Etter en tidkrevende prosess (med stasjonssjefen anbefalinger og ansettelsesrådets endelige beslutning) med en helhetsvurdering av kompetanse, erfaring, personlige egenskaper osv osv av alle søkere, ender man opp med den endelige rangeringslisten. Den ene kvinnelige søkeren kommer nå enten ut som nr 1 eller nr 2 på listen, uansett. Som nr 1 er saken grei, hun blir ansett som den beste søkeren og får jobben hvis hun vil. Dersom denne kvinnen ikke blir rangert som nr 1, blir hun automatisk innstilt som nr 2, kun fordi hun er kvinne. Dette er regelen og kan ikke omgås. Selv om samtlige av de 9 andre (mannlige) søkerne blir vurdert som bedre egnet for stillingen enn henne (hun blir altså ansett som den minst kompetente), blir hun offisielt nr 2. Dette innebærer at dersom nr 1 på listen takker nei til stilling, får nr 2 muligheten. Hun takker ja og man har fått en inkompetent leder! Dette er helt høl i hue, spør du meg! Jeg ville aldri takket ja til å bli kvotert inn på denne måten! For det første ville jeg følt meg råtten i forhold til mine mannlige kolleger og for det andre ville jeg ikke visst hvor godt egnet jeg ble ansett som for den aktuelle stillingen. Etter mitt syn er dette overhode ikke likestilling, men favorisering av kvinner! Jeg skammer meg! Det finnes sikkert liknende eksempler fra andre yrkesgrupper, men det som er skremmende ved denne saken, er at politifolk gjør en ganske viktig jobb i forhold til mennesker og dermed kan ansettelse av en inkompetent leder få katastrofale følger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 27. mai 2002 #2 Del Skrevet 27. mai 2002 Og du synes det ikke er likestilling? Sjekk dette dokumentet jeg fant på nettet angående at jenter skal få førtifemtusen kroner og gratis pc UTEN at likestillingsombud reagerer! Forkastelig! ................ Brevet er slettet da dette var ett privat brev som ikke var tiltenkt å postes på KG.... Forøvrig vet jeg heller ikke om brevet faktisk var skrevet av likestilligsombudet... Gjengi gjerne innholdet på nytt med andre ord. Gry (red) .............. Jeg tror de fleste oppavgående mennesker ser galskap i Mile. Ingenting ødelegger kvinneverdigheten så mye som likestillingsombudet....1212[ Dette Innlegg er endret av: Gry (red) den 2002-05-30 17:55 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NangaParbat Skrevet 28. mai 2002 #3 Del Skrevet 28. mai 2002 Spørsmålet er vel hvorfor det ikke igangsettes lignende tiltak for eksempelvis mannlige sykepleier-studenter. Forslagsvis kunne det jo gå ut på lønn under studietiden/stipend. For meg virker det som positiv diskriminering av denne typen bare gjelder når det er snakk om å få kvinner inn i typiske mannsyrker/stillinger. Eller er det noen som har eksempler på det motsatte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2002 #4 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg er av den oppfattning at kjønnskvotering er et nødvendig onde for å få inn en viss andel kvinner/menn i yrker det er stor mangel på dem. Kjønnskvoteringen er en prosess som ikke ska pågå over lengre tid, men for å oppnå en balanse mellom kjønnene. Kjønnskvotering skjer begge veier; menn inn i yrker det jobbes med barn - kvinner inn i lederstillinger. Jeg skjønner selvfølgelig at folk kan bli provosert av denne ordningen, men som sagt så går det begge veier. Bare fordi den beste ikke fikk stillingen, betyr det IKKE at personen ikke er kompetent til jobben han/hun er satt til å utføre. Dette er snakk om en overgangstilstand, og om et par år, blir det sannsynligvis slutt på denne ordningen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2002 #5 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg er av den oppfattning at kjønnskvotering er et nødvendig onde for å få inn en viss andel kvinner/menn i yrker det er stor mangel på dem. Kjønnskvoteringen er en prosess som ikke ska pågå over lengre tid, men for å oppnå en balanse mellom kjønnene. Kjønnskvotering skjer begge veier; menn inn i yrker det jobbes med barn - kvinner inn i lederstillinger. Jeg skjønner selvfølgelig at folk kan bli provosert av denne ordningen, men som sagt så går det begge veier. Bare fordi den beste ikke fikk stillingen, betyr det IKKE at personen ikke er kompetent til jobben han/hun er satt til å utføre. Dette er snakk om en overgangstilstand, og om et par år, blir det sannsynligvis slutt på denne ordningen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 28. mai 2002 #6 Del Skrevet 28. mai 2002 Anonym, du må ikke glemme at det er over nitti år siden kvinner fikk stemmerett, ennå idag må de kvoteres inn, så jeg tror nok den "overgangstiden" du driver og snakker om, kan ta litt tid.... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marigull Skrevet 28. mai 2002 #7 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg kunne aldri takket ja til en jobb hvis jeg fikk en den fremfor en annen som var mer kompetent enn meg selv bare fordi jeg var kvinne... hadde følt det pinlig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klara Skrevet 28. mai 2002 #8 Del Skrevet 28. mai 2002 On 2002-05-28 00:34, anonym wrote: Den ene kvinnelige søkeren kommer nå enten ut som nr 1 eller nr 2 på listen, uansett. Som nr 1 er saken grei, hun blir ansett som den beste søkeren og får jobben hvis hun vil. Dersom denne kvinnen ikke blir rangert som nr 1, blir hun automatisk innstilt som nr 2, kun fordi hun er kvinne. Dette er regelen og kan ikke omgås. Selv om samtlige av de 9 andre (mannlige) søkerne blir vurdert som bedre egnet for stillingen enn henne (hun blir altså ansett som den minst kompetente), blir hun offisielt nr 2. Dette innebærer at dersom nr 1 på listen takker nei til stilling, får nr 2 muligheten. Hun takker ja og man har fått en inkompetent leder! hei anonym, du sier du har peilig, men kan du være så snill at du gir en referanse på denne regelen som "ikke kan omgås"? Det JEG vet er at vi i dag bruker MODERAT kjønnskvotering. Det betyr at når en mann og en kvinne er LIKE GODT KVALIFISERTE, så skal kvinnen velges før mannen. RADIKAL kjønnskvotering BRUKES IKKE I NORGE. Det innebærer at kvinnen går foran uansett i kraft av å være kvinne. Selv synes jeg det eksempelet du kommer med er så søkt at jeg ikke tror det er slik før du beviser det. Dessuten vil jeg hevde at det ikke er likestilling i dette landet før vi har like mange inkompetente kvinnelige ledere som vi har inkompetente mannlige ledere. [Jeg mener... hvor mange av dere går rundt og faktisk tror at dumme og inkompetente kvinner blir sjefer fordi de er kvinner?????] get real12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2002 #9 Del Skrevet 28. mai 2002 Regner med at disse opplysninger (basert på sladder?) ikke er beregnet på og offentkiggjøres i Kg eller andre plasser? Hvor er moderator? Hilsen falkeblikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling Skrevet 28. mai 2002 #10 Del Skrevet 28. mai 2002 Er faktisk enig med deg waco (!!!) og de andre her som reagerer på forskjells behandling den ene eller den andre veien. det er desverre noe som har gått galt i likestillings prosessen når likestiling kun skal være til fordel for en gruppe. tingeling12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2002 #11 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg er ikke "Anonym" som startet dette temaet, bare slik at det er klart Som jeg skrev tidligere så gjelder kjønnskvotering ikke bare for kvinner, men også for menn ( les: barnhager osv ) Og Waco; hva har stemmeretten for kvinner med kjønnskvotering å gjøre? Nå er du usaklig - igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2002 #12 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg synes det er utidig å henge ut enkelte etater, spesielt ved navn, slik som det blir gjort her. Det sier jo endel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 28. mai 2002 #13 Del Skrevet 28. mai 2002 Er det nokon som veit korleis dette har påverka IT-studiane i Tromsø? Andelen kvinnelege studentar er ein ting, men har det påverka miljøet? Eg berre lurer, for eg må innrømma at sjølv om eg synest kvotering er greitt så blir eg litt provosert av å gi det eine kjønnet fordelar framfor det andre. (OK, kanskje meir enn berre litt...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 28. mai 2002 #14 Del Skrevet 28. mai 2002 Ja anonym, det var skikkelig dårlig gjort av meg, å fortelle sannheten om hva dette "likestillings" greiene fører til.... Det er faktisk ganske konstruktivt at vi debatterer denne misbruk av kvinnetilliten vi menn har gitt dere. Waco Regner med at du forsto litt mer nå.... =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 29. mai 2002 #15 Del Skrevet 29. mai 2002 Hva i all verden er "kvinnetillit"? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2002 #16 Del Skrevet 29. mai 2002 Kjære Klara! Hvis du ikke tror på eksemplet jeg kom med om lederstillinger innen politiet, kan du jo bare ringe til Drammen politikammer og høre. Jeg vet hva jeg snakker om, skjønner du, jeg finner ikke bare på noe. Hvorfor uttaler du deg om ting du tydeligvis ikke har greie på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babyface Skrevet 29. mai 2002 #17 Del Skrevet 29. mai 2002 Det er vel ikke å henge ut en etat når man beskriver de faktiske forholdene? Dessuten fikk jeg inntrykk av at dette bare var et eksempel for å få i gang en diskusjon om lekestilling. Jeg for min del synes likestillingen har gått for langt når ikke de beste søkerne blir foretrukket. Jeg er for at kvinner skal få lederstillinger, men bare dersom de er kvalifiserte, ikke fordi de er kvinner.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 29. mai 2002 #18 Del Skrevet 29. mai 2002 Har noen eks. på at menn har blitt prioritert som de sier (i kvinnedom. yrker) Jeg er tillitv i den sektoren, og har ikke opplevd det.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 29. mai 2002 #19 Del Skrevet 29. mai 2002 Har noen eks. på at menn har blitt prioritert som de sier (i kvinnedom. yrker) Jeg er tillitv i den sektoren, og har ikke opplevd det.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 29. mai 2002 #20 Del Skrevet 29. mai 2002 Jeg er imot at kvinner ikke får være med å konkurrere engang - bare fordi de er kvinner. Dette er et mye større problem enn at noen lar kvoteringsiveren ta overhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå