Gå til innhold

Dere med hund

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje grunnen er at du kunne passe hunden hans hos han? Om søstra mi ville passa hunden min hadde jeg takket gledelig ja, men om hun skulle vært her hadde jeg tatt henne på kennel i stedet.

Anonym poster: 8a35c13f3df9a387c1ed7c782e2fc6c7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min hund er en håndfull, han er stor og sterk, han er småfrekk når jeg ikke er tilstede og jeg har kennelplass til han hvor han kan være om jeg reiser bort. De fleste i familien min tilbyr seg å passe bikkja, men jeg vil altså ikke at han skal være til bry. Jeg hører hva de sier, men tenker likevel i den retningen at de tilbyr seg å passe han for å være grei. Jeg tviler ikke på at de liker å ha han innimellom, men noen ganger synes jeg det er greiest å sette han på kennel hvor han har vært tidligere og trives. Det har absolutt ikke noe med personene å gjøre, det er bare slik jeg vurderer situasjonene som best for hunden.

AnonymBruker
Skrevet

20 er ungt. et par års erfaring med to småbikkjer gjelder ikke som erfaring. de aller fleste som driver kennel har årevis med erfaring, pluss erfaringen med å ha hunder i kennel. oppvokst med dyr er mange her i norge.

ja, jeg ville heller lagt hunden min inn på kennel enn å levere den til en 20år gammel søster. spesielt hvis det var setteren min, fordi han jaktes med og krever litt mer enn en miniatyr.

Anonym poster: f0ea79d8f4515cde669fe722cf75b4a8

Ei på 20 kan være mye mer flinkere med hund enn ei på 60 for den saks skyld, selvom 60 åringen har holdt på med hund "hele livet". Det er da for pokker ikke hvor mange år som kun skal gjelde, det hele handler om hvor mye man har lært av innhold, studering av andres hundehold, kunnskaper som kan fåes av andre, og rett og slett observasjoner av filmer, bøker, hundetrenere osv osv. Jeg mener dette er et mye bedre utgangspunkt, enn en som har hatt 40 hunder men likevel egentlig ikke kan en jævla dritt.

Det finnes så utrolig mange hunder som har fått et sjokk etter et kennelopphold. En hund krever balanse, trygghet og nærhet. Ikke kun lufteturer, mat og så rett i bur! Nesten dyreplageri, mener nå jeg..... Hvis man ikke har nære venner eller familie man kan ha hunden hos, så DRAR MAN IKKE PÅ FERIE OSV. DA BLIR MAN HJEMME.

Og hvis du er i tvil om at familien skal takle hunden din, så er det enten noe galt med hunden din eller deg. En normal hund klarer en ikke-vandt menneske å takle noen dager, så lenge du sier klart i fra hvordan hunden er osv og hvordan ting skal gjøres. ;)

Anonym poster: dfd059975583a115f2dd729b59dda27c

AnonymBruker
Skrevet

Ei på 20 kan være mye mer flinkere med hund enn ei på 60 for den saks skyld, selvom 60 åringen har holdt på med hund "hele livet". Det er da for pokker ikke hvor mange år som kun skal gjelde, det hele handler om hvor mye man har lært av innhold, studering av andres hundehold, kunnskaper som kan fåes av andre, og rett og slett observasjoner av filmer, bøker, hundetrenere osv osv. Jeg mener dette er et mye bedre utgangspunkt, enn en som har hatt 40 hunder men likevel egentlig ikke kan en jævla dritt.

Det finnes så utrolig mange hunder som har fått et sjokk etter et kennelopphold. En hund krever balanse, trygghet og nærhet. Ikke kun lufteturer, mat og så rett i bur! Nesten dyreplageri, mener nå jeg..... Hvis man ikke har nære venner eller familie man kan ha hunden hos, så DRAR MAN IKKE PÅ FERIE OSV. DA BLIR MAN HJEMME.

Og hvis du er i tvil om at familien skal takle hunden din, så er det enten noe galt med hunden din eller deg. En normal hund klarer en ikke-vandt menneske å takle noen dager, så lenge du sier klart i fra hvordan hunden er osv og hvordan ting skal gjøres. ;)

Jeg tror du bør undersøke litt mer hvordan det er på kennell, jeg. Det er sikkert noen dårlige kenneler omkring, men man undersøker selvsagt kennelen på forhånd. Der jeg pleier ha min hund er det svære hundegårder og private "båser", hvor hundene kan gå ut og inn som de vil. Forskjellige avdelinger så de kan skille hunder som ikke tåler hverandre. Det mangler heller ikke med frivillige og sommerarbeidende ungdommer som gir hundene kos og stell i massevis. De har det langt bedre der enn hos et familiemedlem som er på jobb 8-10 timer dagen og hunden må være alene inne hele dagen, og gjerne bare får en kort tissetur i hagen om morgenen og en kort tur om kvelden.

Og NEI, det er ikke alle ikke-hundevante personer som takler en helt vanlig hund. Da har du svært lite peiling på hvor ulike hunder kan være. En helt vanlig chihuahua er noe helt annet å passe enn en helt vanlig grand danois. Store og utspekulerte hunder krever faktisk trening å gå med. Kjenner man ikke hunden og vet hva man skal se etter så man kan forutse når den plutselig bykser til blir man fort hengende etter den som et slips. Når hunden veier mer enn deg, og har langt større muskelmasse, så er det noe helt annet å gå tur med enn en tikilos liten sak man bare kan løfte opp på armen. Å si til folk at de må ha hunden på innsiden av seg hele tiden betyr ikke at de klarer det i praksis. Siden denne personen ikke er "flokklederen" hunden er vant til er ikke hunden nødvendigvis like innstillt på å følge ordrer, så det blir enda vanskeligere for dem å gå tur enn det er for en "normal person". Og om det er mange ting å huske på, som låse dører man ikke vanligvis låser, aldri sette ting der man vanligvis setter dem, så er det fort gjort at man ikke klarer alt fordi man gjør ting på autopilot.

Anonym poster: a6f62f1dcdfc7e87048621ecc8fd0303

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du bør undersøke litt mer hvordan det er på kennell, jeg. Det er sikkert noen dårlige kenneler omkring, men man undersøker selvsagt kennelen på forhånd. Der jeg pleier ha min hund er det svære hundegårder og private "båser", hvor hundene kan gå ut og inn som de vil. Forskjellige avdelinger så de kan skille hunder som ikke tåler hverandre. Det mangler heller ikke med frivillige og sommerarbeidende ungdommer som gir hundene kos og stell i massevis. De har det langt bedre der enn hos et familiemedlem som er på jobb 8-10 timer dagen og hunden må være alene inne hele dagen, og gjerne bare får en kort tissetur i hagen om morgenen og en kort tur om kvelden.

Og NEI, det er ikke alle ikke-hundevante personer som takler en helt vanlig hund. Da har du svært lite peiling på hvor ulike hunder kan være. En helt vanlig chihuahua er noe helt annet å passe enn en helt vanlig grand danois. Store og utspekulerte hunder krever faktisk trening å gå med. Kjenner man ikke hunden og vet hva man skal se etter så man kan forutse når den plutselig bykser til blir man fort hengende etter den som et slips. Når hunden veier mer enn deg, og har langt større muskelmasse, så er det noe helt annet å gå tur med enn en tikilos liten sak man bare kan løfte opp på armen. Å si til folk at de må ha hunden på innsiden av seg hele tiden betyr ikke at de klarer det i praksis. Siden denne personen ikke er "flokklederen" hunden er vant til er ikke hunden nødvendigvis like innstillt på å følge ordrer, så det blir enda vanskeligere for dem å gå tur enn det er for en "normal person". Og om det er mange ting å huske på, som låse dører man ikke vanligvis låser, aldri sette ting der man vanligvis setter dem, så er det fort gjort at man ikke klarer alt fordi man gjør ting på autopilot.

Anonym poster: a6f62f1dcdfc7e87048621ecc8fd0303

Dette er jo nettopp det jeg sier: har man ingen i familien eller nære venner som klarer å takle hunden, så DRAR MAN IKKE PÅ FERIE ;) Mener nå jeg. Men selvfølgelig, jeg slenger ikke dritt etter de som setter hunden sin på et lite kennelopphold, men dette er ikke noe jeg ville valgt selv.

Og jo, jeg har ganske god peilig på hvor ulike hunder kan være. En person kan bli mye mer sliten av en chihuahua hvis den gneldrer hele dagen lang, og kan heller like en sterk GD. En annen person kan finne det mye mer tungvint å håndtere en GD, men syntes det er greit med en gneldrende chihuahua. Forskjellige er vi alle sammen, både mennesker og dyr.

Selv har jeg en hund som har ulike problemer, og jeg tørr rett og slett ikke å la andre passe hunden min. Jeg kunne heller ikke dratt noe sted, for da hadde treninga vår fått en "pause" og det er ikke bra når vi er i et slikt treningsprogram som vi er i.

Gjest _La Femme
Skrevet

For noen hunder er kennel en ferie. Det spørs litt hvilken hund det er, men jeg har en nær slektning med en jakthund som elsker seg på kennel! Min hund ville aldri likt seg på kennel, fordi hun er avhengig av å ha oss og folk hun kjenner godt rundt seg hele tiden. Men denne jakthunden trivdes så godt på kennelen fordi han fikk løpe og kose seg med andre hunder på hans størrelse. Dette er en kennel som har et svært godt rykte på seg, der hundene blir behandlet veldig GODT! (Jeg er også skeptisk til kennel i utgangspunktet, men ikke denne).

Så det kommer nok an på hunden skal du se. Du må ikke ta det på feil måte. Kanskje er denne hunden en hund som trives kjempegodt på kennel. :)

Skrevet

Hunden veier underkantet 20 kilo tipper jeg, ligner mer på et skilett en en hund . Og jeg har håndert større hunder på tur. Hun har aldri vært på kennel før.

Men saken er død nå :-)

Men lurte bare for morro skyld hva andre ville gjort i situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

du lurte jo ikke for morro skyld, du lurte fordi du var fornemmet og forbannet på broren din som ikke stoler på deg med hunden sin ;)

• Liker 3
Skrevet

Hva legger du i ung? Jeg er 20 og blir nå straks 21? Og erfaring? Jeg har to hunder? Oppvokst med dyr? Hvem har sagt jeg ikke har erfaring?

Men fant ut hva saken gjaldt, spørsmålet her inne var mer rettet mott om folk ville lagt hunden sin på kennel eller til en familievenn , ikke verre enn det :-)

For alt vi vet kan det være lille broren hennes som spør...................

Skrevet

Hunden veier underkantet 20 kilo tipper jeg, ligner mer på et skilett en en hund . Og jeg har håndert større hunder på tur. Hun har aldri vært på kennel før.

Men saken er død nå :-)

Men lurte bare for morro skyld hva andre ville gjort i situasjonen.

Høres ut som en setter.

Har en setterblanding selv og hadde ikke overlatt henne til en 20åring med kun erfaring fra småhunder.

Hun har med sine 18kg fart og styrke kombinert til å dra en voksen mann overende i ett litt ubevoksomt øyeblikk.

Jakthunder har og den leie tendensen til å ha stor radius, ta seg en tur på egenhånd osv.

Jeg har eid en Irsk Ulvehund, gigantrase og den var barnemat i forhold til setterhjernen her.

I tillegg ville jeg ikke hatt pass i mitt hus, ikke engang av søstra mi.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt kjempeglad hvis broren min eller søsteren min tilbydde seg til å passe mine to hunder. Jeg hadde vært overlykkelig for å slippe å sette de på en kennel, selv om jeg hadde hatt råd til å betale for kennelplass.

Jeg er enig med ts at en hund har det vel bedre i kjent omgivelser enn på en kennel... Skjønner godt at du ble fornærmet av broren din.

Anonym poster: 550cc5175c613376dc761b5f646ea591

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Selv små jenter kan lære å håndtere en voksen kraftig hund. Men ikke alle takler det :) Har selv hatt en svær dobermann, som kun jeg kunne håndtere.. les sette grenser for og styre. Hos andre ble det ofte til at han testet de osv.Så om du ikke har erfaring i å håndtere en slik rase så ville jeg ikke hatt deg til å passe hunden. Men hadde du hatt erfaring med slike store hunder og kunne satt deg i respekt, være bestemt og rolig og håndtert dem på en ordentlig måte så kanskje.. men småhunder er veldig forskjellige fra en dobbis.Nå har jeg ingen erfaring med jakthunder, men har hørt at de er enkel å håndter og myke i gemyttet :)

Skrevet

Kennel hadde for meg vært aller siste utvei, og jeg ville mye heller latt noen jeg kjenner og stoler på passe hunden enn å ha den på kennel.

Skrevet

20 er ungt. et par års erfaring med to småbikkjer gjelder ikke som erfaring. de aller fleste som driver kennel har årevis med erfaring, pluss erfaringen med å ha hunder i kennel. oppvokst med dyr er mange her i norge.

ja, jeg ville heller lagt hunden min inn på kennel enn å levere den til en 20år gammel søster. spesielt hvis det var setteren min, fordi han jaktes med og krever litt mer enn en miniatyr.

Nå skal vi ikke gjøre dette verre enn det er.

En setter uten problematferd har det nok bedre av å kunne være i sitt eget hjem med en 20 år gammel person som går turer med den, og som den kjenner fra før, enn på kennel der den får masse inntrykk, mye er ukjent, og den antagelig ikke får tur i det hele tatt.

En setter krever ikke all verden en ukes tid, selv om det er en jakthund.

Jeg hadde gladelig akseptert tilbudet fra søsteren min om dette.

• Liker 1
Skrevet

Selv små jenter kan lære å håndtere en voksen kraftig hund. Men ikke alle takler det :) Har selv hatt en svær dobermann, som kun jeg kunne håndtere.. les sette grenser for og styre. Hos andre ble det ofte til at han testet de osv.Så om du ikke har erfaring i å håndtere en slik rase så ville jeg ikke hatt deg til å passe hunden. Men hadde du hatt erfaring med slike store hunder og kunne satt deg i respekt, være bestemt og rolig og håndtert dem på en ordentlig måte så kanskje.. men småhunder er veldig forskjellige fra en dobbis.Nå har jeg ingen erfaring med jakthunder, men har hørt at de er enkel å håndter og myke i gemyttet :)

En setter er ikke en stor hund. Den er lett, og ikke vanskelig å håndtere i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

En setter er ikke en stor hund. Den er lett, og ikke vanskelig å håndtere i det hele tatt.

Nåja, det kommer da helt an på individet om den er lett eller vanskelig å håndtere.

Ja normalt er det greie, men fy faen jeg har møtt på noen skikkelige hanner som har gitt meg hodebry til de grader.

Skrevet

Nåja, det kommer da helt an på individet om den er lett eller vanskelig å håndtere.

Ja normalt er det greie, men fy faen jeg har møtt på noen skikkelige hanner som har gitt meg hodebry til de grader.

Jaja, jeg har en hannhund på omtrent 60 kilo, så jeg klarer ikke å se at en setter på max 30 kilo er noe problem å håndtere.

Og min er ikke enkel å så måte heller.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Nå snakket jeg generelt om store hunder som min dobbis og ikke en lett setter. Vet da godt at den ikke er stor

Skrevet

Jeg er så imot kennel at jeg heller avbestiller ferien min enn å putte bikkja på kennel. Jeg har vært innom samtlige kenneler i området og alle har vært full av stressede hunder! Folk har fått tilbake både drektige hunder, og hunder uten "stemme" igjen!

Var innom en i Oslo for å hente hunden til vennina mi ettesom den mistrivdes virkelig og jeg sa jeg kunne passe den. Så fort jeg kom inn døra var det et leven uten videre, det var bare bråk, det lå i et industriområde ved alnabru! Ute lå det flere valper i en haug i ruskeværet. Samtlige bikkjer ute sto også å bjeffa fra jeg kom til jeg dro. Ville aldri utsatt hunden min for noe sånt!

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg er så imot kennel at jeg heller avbestiller ferien min enn å putte bikkja på kennel. Jeg har vært innom samtlige kenneler i området og alle har vært full av stressede hunder! Folk har fått tilbake både drektige hunder, og hunder uten "stemme" igjen!

Var innom en i Oslo for å hente hunden til vennina mi ettesom den mistrivdes virkelig og jeg sa jeg kunne passe den. Så fort jeg kom inn døra var det et leven uten videre, det var bare bråk, det lå i et industriområde ved alnabru! Ute lå det flere valper i en haug i ruskeværet. Samtlige bikkjer ute sto også å bjeffa fra jeg kom til jeg dro. Ville aldri utsatt hunden min for noe sånt!

Nå generaliserer du fryktelig. Kan ikke dømme alle kenneler ut ifra EN vet du ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...