Gå til innhold

Dere med hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min skal reise bort om to uker og bli borte i et par dager da han skal på kiel båten. Han har en flott jakt hund (husker ikke navnet på rasen) som er lydig , snill og hun er kjempe grei og ha med å gjøre.

Han ringte meg og spurte om jeg ville muligens være barnevakt for henne vist han ikke fikk kennel plass, jeg sa at jeg og mine hunder ( har to papillon gutter ) vi kunne gjerne bo hos han og passe henne, det ville bare være hyggelig for alle sammen. Jeg sa og at han bare kunne avvise kennelen vist dem hadde plass, for jeg ville gjøre det gratis og det bare ville være koselig for oss som sagt.

Han ringte idag hvor han sa at han hadde fått kennelplass, jeg sa da at ville det ikke være bedre for henne at hun bodde hjemme i sine omgivelser med meg og guttene som hun har vært med før i et par dager enn og bli plassert på kennel?

Han mente at for henne ville det være best og være på kennel.

Så spørsmålet mitt, vist noen i din familie sa at hun/han kunne passe hunden din gratis, og hadde satt kjempestor pris på det fordi det bare ville vært super trivelig , og den personen var snill, ordentlig, hadde gått lange turer, og din hund hadde kost seg og hadde trivdes i selskap med to andre hunder hadde du da plasser hunden din på kennel?

Jeg må innrømme jeg ble litt såret over at han valgte en kennel ovenfor sin egen søster, og følte det gikk litt personlig på meg.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har hatt mye fuglehunder, og jeg ville vel egentlig i det lengste valgt å spare mine venner med hunder - spesielt mindre hunder - den overivrige entusiasmen en slik hund kan medbringe. ville ikke tatt det så tungt, jeg - jeg tror nok at sjansen er stor for at han tenkte på deg og din komfort. :)

Skrevet

Jeg ville tenkt at jeg har råd til kennel og ikke vil være til bry for familien/venner.

Skrevet

Virker nesten som om du prøver å manipulere oss til å ta din side. Men manipulasjon trengs ikke, for jeg er veldig enig med deg.

Jeg er en dyreverner, og mener dyr sjelden trives på kennel. De trenger mer enn mat og lufting! De må føle seg trygge, og heslt være sammen med noen de kjenner når det er over så lang tid. Man må bare se på hunden sin som ett barn, for de er helt likedan.

• Liker 1
Skrevet

Virker nesten som om du prøver å manipulere oss til å ta din side. Men manipulasjon trengs ikke, for jeg er veldig enig med deg.

Jeg er en dyreverner, og mener dyr sjelden trives på kennel. De trenger mer enn mat og lufting! De må føle seg trygge, og heslt være sammen med noen de kjenner når det er over så lang tid. Man må bare se på hunden sin som ett barn, for de er helt likedan.

Øh manipulerer dere til og ta min side? :klo:

Spør bare hva andre ville gjort, om dem ville valgt kennel eller om dem ville valgt en i familien/omgangskretsen som tilbyr og sitte som barnevakt.

• Liker 2
Skrevet

jeg har hatt mye fuglehunder, og jeg ville vel egentlig i det lengste valgt å spare mine venner med hunder - spesielt mindre hunder - den overivrige entusiasmen en slik hund kan medbringe. ville ikke tatt det så tungt, jeg - jeg tror nok at sjansen er stor for at han tenkte på deg og din komfort. :)

Kjenner min bror, og tror det er det siste han tenkte på, og for meg ville det overhodet ikke vært noe bry uansett. Jeg tilbydde meg. Og mener personlig kennel ikke er et alternativ når noen tilbyr muligheten til og passe hunden. Jeg hadde blitt sjeleglad jeg om noen tilbydde seg og passe mine to små gratis for et par dager.

Skrevet

Jeg ville tenkt at jeg har råd til kennel og ikke vil være til bry for familien/venner.

Men når en tilbyr seg, og sier at man gladelig gjør det? Og bare syntes det ville vært trivelig. Da er man jo ikke til bry for en da?

Skrevet

Øh manipulerer dere til og ta min side? :klo:

Spør bare hva andre ville gjort, om dem ville valgt kennel eller om dem ville valgt en i familien/omgangskretsen som tilbyr og sitte som barnevakt.

Ja, fikk den følelsen da jeg leste dette:

"Så spørsmålet mitt, vist noen i din familie sa at hun/han kunne passe hunden din gratis, og hadde satt kjempestor pris på det fordi det bare ville vært super trivelig , og den personen var snill, ordentlig, hadde gått lange turer, og din hund hadde kost seg og hadde trivdes i selskap med to andre hunder hadde du da plasser hunden din på kennel?"

Virket bare som om du ville overbevise oss om at det er best at hunden ble hos deg.

_____

Men for å svare litt klarere; jeg ville mye heller latt hunden være med en venn, enn hos en kennel ;)

Skrevet

Så vanskelig man skulle være da?

Men til oppklaring nei jeg prøve ikke og manipulere noen som helst.

• Liker 3
Skrevet

Så vanskelig man skulle være da?

Men til oppklaring nei jeg prøve ikke og manipulere noen som helst.

Hvem er vanskelig?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis valget sto mellom en ung jente og kennel med erfaring så ville jeg nok valgt kennelen ja.

Mye mulig at han enten ikke stoler helt på deg, eller ikke tror du er ansvarlig nok til å ta deg av hunden hans. jeg er ekstremt sær på hvem som får passe hunden min og jeg kjenner nok av folk som tror de er flinke med hund men som aldri ville fått passe min hund, nettopp fordi jeg ikke mener de er flinke nok.

Anonym poster: f0ea79d8f4515cde669fe722cf75b4a8

• Liker 6
Skrevet

Hvis valget sto mellom en ung jente og kennel med erfaring så ville jeg nok valgt kennelen ja.

Mye mulig at han enten ikke stoler helt på deg, eller ikke tror du er ansvarlig nok til å ta deg av hunden hans. jeg er ekstremt sær på hvem som får passe hunden min og jeg kjenner nok av folk som tror de er flinke med hund men som aldri ville fått passe min hund, nettopp fordi jeg ikke mener de er flinke nok.

Hva legger du i ung? Jeg er 20 og blir nå straks 21? Og erfaring? Jeg har to hunder? Oppvokst med dyr? Hvem har sagt jeg ikke har erfaring?

Men fant ut hva saken gjaldt, spørsmålet her inne var mer rettet mott om folk ville lagt hunden sin på kennel eller til en familievenn , ikke verre enn det :-)

• Liker 1
Skrevet

Hva legger du i ung? Jeg er 20 og blir nå straks 21? Og erfaring? Jeg har to hunder? Oppvokst med dyr? Hvem har sagt jeg ikke har erfaring?

Men fant ut hva saken gjaldt, spørsmålet her inne var mer rettet mott om folk ville lagt hunden sin på kennel eller til en familievenn , ikke verre enn det :-)

hva gladt saken ? :)

AnonymBruker
Skrevet

20 er ungt. et par års erfaring med to småbikkjer gjelder ikke som erfaring. de aller fleste som driver kennel har årevis med erfaring, pluss erfaringen med å ha hunder i kennel. oppvokst med dyr er mange her i norge.

ja, jeg ville heller lagt hunden min inn på kennel enn å levere den til en 20år gammel søster. spesielt hvis det var setteren min, fordi han jaktes med og krever litt mer enn en miniatyr.

Skrevet

Personlig ville jeg valgt kennel fordi den kennelen jeg bruker er jeg så utrolig fornøyd med og bikkja mi blir helt ellevill når hun skjønner at det er dit vi skal. Da er det rett ut av bilen og enser ikke meg lengre.

Hun elsket å være der og derfor velger jeg også kennelen når det er muligheter for det for at bikkja mi skal få seg en "ferie" også med litt miljøbytte og andre hunder hun kan leke med

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med kennelen vi bruker. Har hatt flere hunder der i tillegg til katten vår, og de har trivdes alle sammen. Alltid fått tilbake friske og glade dyr :) i tillegg vet jeg at eierne har kompetanse og erfaring til å ta vare på dyrene mine.

Skal ikke si at jeg aldri ville latt et familiemedlem se etter bikkja mi, men jeg føler meg veldig trygg på at hun får det stellet og den omsorgen hun trenger på kennel. Derfor blir det dit hun reiser når jeg drar på ferie.

AnonymBruker
Skrevet

Hm, jeg er som deg og syns det virker rart at de velger kennel istedetfor at hunden kan være hjemme og bli passet av noen den kjenner... :gjeiper:

Ville absolutt droppet kennel og spart penger(selv om jg har råd til kennelopphold) og latt hunden kose seg med "tanten" sin hvis hun tilbød seg! :takke:

Anonym poster: 00db73c29fda6d79041648bad4b59f5f

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hunden og det kommer an på familiemedlemmet.

Hunden vår er stor og krevende. Krever mange og lange turer, og må håndteres av noen som er både fysisk og psykisk sterke. Vi overlater IKKE hunden vår til "hvemsomhelst"

Men jeg er ikke noe glad i å sette ham på kennel heller, for da har jeg jo "null" kontroll på hvordan han har det.

Det er umulig for oss å si noe om hvordan du er som hundepasser, da vi ikke kjenner deg, men kun basert på hva du har sagt, men ikke minst hvordan du har sagt det, tror jeg ikke at jeg anser deg som moden nok til å ta vare på min hund. Men det blir bare synsing.

Jeg har for øvrig full forståelse for at du blir litt fornærmet over at broren din heller sette unden på kennel enn hos deg. Det hadde jeg sikkert blitt selv også, dersom jeg hadde tilbydt på samme måte som deg.

Kanskje du skal konfrontere ham med det? Spørre om han ikke synes du er bra nok? Kanskje det da kommer frem dersom det er helt andre grunner?

Anonym poster: 80937fb75001d8f18e73b20be6deea08

Skrevet (endret)

Det kommer litt an på. Som hundeeier som av og til er litt "i beita" føler jeg veldig på det å "belaste andre" for mye, og å "bruke opp kvota". Denne gangen fikk han kennelplass, neste gang får han det kanskje ikke. Muligens "sparer han" tjenesten til en annen gang. Jeg kan komme til å tenke litt sånn.

En annen ting er det å vende hunden til kennel, og at det kan være bra å ha hunden på kennel innimellom for at den skal bli eller forbli vant til å være på kennel - når det må til. Siden det bare er noen få dager kan det være en fin "tilvenningsperiode".

Av og til tilbyr søsteren min seg å passe hunden min (fuglehund-setter), men så drar jeg på det og velger en annen løsning om jeg kan det. Hun har to barn og er litt avslappet, og siden jeg har en litt smånervøs hund er jeg rett og slett litt redd for at hun ikke passer på barna og hunden slik at det oppstår en situasjon hvor hunden f.eks. knurrer til barna eller småsnapper etter dem. Jeg er redd for barna hennes og hunden min, rett og slett. Hun mener dette er uproblematisk, selv om han skulle knurre. Jeg er jo livredd for en "barn/hund-situasjon" - hvor min hund alltid vil være taper og kanskje måtte avlives. Siden jeg ikke har barn er jeg nok mer nervøs, kanskje. Det går jo alltid bra!

Kanskje han har det litt sånn med de to små hundene, at han er litt redd for en fuglehund/litenhund-situasjon?

Jeg ville ikke tatt det så personlig. Holder en knapp på 1) tilvenning til kennel, siden kort opphold, 2) spare tjenesten til senere, når han virkelig trenger den og ikke får kennel, og 3) ubevisst nervøs for småhund/fuglehund-situasjon.

Endret av Naos
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har to små hunder, han har det som høres ut som en større hund. At du har erfaring med småhunder er ikke det samme som at du har erfaring med jakthunder.

Jeg har en pyreneer. Dette er en av de største hunderasene. Hunden min veier 55 kg, og er oppimot 80 cm over skuldrene. Dette er altså en veldig stor, og veldig sterk hund. Rasen er i tillegg kjent for meget sterk egenvilje, og de kan være svært så utspekulerte. En annen ting er pels. De røyter. Mye. De har lang, hvit pels, så hele hjemme mitt er loddent.

Mine svigerforeldre har hatt dachshunder i åresvis, og de tilbyr seg hvert år å passe hunden min, og nærmest nøder meg for det er jo bare kjekt med hunder. Men selv om jeg vet de mener det godt, og jeg vet at de er veldig flinke med dachshunder, så er min hund en helt annen verden enn det de er vant med. Jeg stoler ikke på at svigermor klarer å holde igjen min hund om de treffer en som sykler (for ja, sykler er ufattelig gøyale, og må hilses på...). Man er nødt til å passe på å ha hunden på innsiden når man går, så man kan bruke kroppen sin til å blokkere. Jeg stoler ikke på at de husker på å lukke og låse dører. Hunden min har null problemer med å hoppe opp og dytte ned dørhåndtak, i motsetning til dachsene som ikke er i nærheten av å nå opp til noe som helst. Jeg er redd hunden min skal logre i stykker ting som står for lavt. Hver gang vi er der må jeg redde unna bilder og slikt som står i logrehøyde, og det har skjedd at ting har knust. Det har vært tilfeller hvor de har satt fristende mat på kjøkkenbenken, og det har endt opp med at hunden har forsynt seg av det - det er jo i snutehøyde for min hund. Og jeg tror ikke de er klar over hvor mye pels de kommer til å måtte plukke ut av maten sin, i flere måneder etter besøket. Jeg er også redd de ikke ser omfanget av turgåing - min hund er IKKE fornøyd med litt tusling rundt på asfalten i nabolaget, og svigers er ikke ut-i-skogen typene.

Så selv om jeg vet de er flinke med sine hunder, så tror jeg ikke de skjønner omfanget av å passe min, ei heller at de er skikket til det. Derfor velger jeg kennel, hvor de har erfaring med store hunder.

Anonym poster: a6f62f1dcdfc7e87048621ecc8fd0303

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...