Gå til innhold

Barn som kaller folk "dama/mannen"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe i veien med det? Fikk en reaksjon på det i dag, etter å ha sagt til sønnen min på under to år at vi skulle inn til dama. Hun sa: jeg heter ikke dama, jeg har faktisk et navn! Jeg syntes det var litt ufint og merkelig ting å si. Er det en uskreven regel at barn ikke skal kalle folk dama/mannen?

Anonym poster: 7913ff0781435899f1941919a7fd3aeb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe i veien med det? Fikk en reaksjon på det i dag, etter å ha sagt til sønnen min på under to år at vi skulle inn til dama. Hun sa: jeg heter ikke dama, jeg har faktisk et navn! Jeg syntes det var litt ufint og merkelig ting å si. Er det en uskreven regel at barn ikke skal kalle folk dama/mannen?

Anonym poster: 7913ff0781435899f1941919a7fd3aeb

Det spørs jo hvem dere skulle inn til? Selv har jeg ikke noe problem med at barn sier dama/mannen , men hadde nok stusset over at du som forelder omtalte meg som det.

Anonym poster: 7067504e5ede0072b3307a311ba83a96

• Liker 4
Skrevet

For små barn kan det bli veeldig forvirrende å må ha et navn på alle de møter, for eksempel heter kanskje en de kjenner Anne, og da kan verden rase sammen om en annen heter Anne: Du er IKKE Anne, det er bare Anne som heter det. Etter hvert som de vokser seg til er ikke dette en problemstilling lenger, men selv vi voksne bryr oss da ikke med å spørre enhver vi møter om navnet deres....

Hun hørtes noe sensitiv ut den dama.

(Og kanskje bittelitt lei)

• Liker 9
Skrevet

Dette lurer jeg også på, vil jo ikke fornærme noen :flau: Mitt barn peker og sier "mann", "dame" osv. når hun ser folk. Da pleier jeg å si at "ja, der er mannen" osv. Vet jo ikke hva de heter, akkurat ;)

• Liker 2
Skrevet

Det spørs litt på situasjonen. Da jeg tidligere jobbet i butikk husker jeg at noen omtalte meg som damen. For eksmpel "den må du gi til damen hvis barnet holdt en vare som skulle betales. Jeg tenkte aldri på det som frekt, synes egentlig at damen er en ganske høflig form å bruke :)

• Liker 15
Skrevet

Fikk ikke med meg at du skrev at dere skulle inn til damen. Var dette hos en venninne eller type legekontor? Hvis det var en venn dere skulle til synes jeg det er frekt å bruke damen. Var det en ukjent person for både deg og barnet synes jeg damen er greit å bruke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var inn til en type behandler ja. Som barnet har møtt noen ganger før. Husker ikke helt hva hun heter selv, dobbeltnavn.

Anonym poster: f07f2f7692e48319dc9d5aed4dfa8902

Gjest Peaches
Skrevet

jeg ser ikke problemet i det. i og med man vet ikke hva alle heter.

vis barnet sier "der er mannen" eller "en mann" så kan jeg ikke si nei han heter Jens . for det vet jeg jo ikke.

jeg var frekk da jeg var liten det var en 14 år gammel jente som gikk forbi (jeg var 2 år) så sier jeg "se på kjerringa" det var frekt :sjenert:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo hvem dere skulle inn til? Selv har jeg ikke noe problem med at barn sier dama/mannen , men hadde nok stusset over at du som forelder omtalte meg som det.

Hva ville du da bli kalt av en forelder som ikke vet navnet ditt?

Anonym poster: c643f7cead6be6e850dd49d78c4665a7

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville du da bli kalt av en forelder som ikke vet navnet ditt?

Som sagt var det ann på hvem man skulle inn til. Antok ut i fra reaksjonen at personen det var snakk om ikke var en fremmed og det er sagt nå at det var en forhandler. Da ville jeg nok forventet, "nå skal vi inn til legen/tannlege/psykologen".

Skrevet

Syntes det bare er søtt jeg.

Skrevet

Når barn/voksne kaller meg for damen stusser jeg litt over det selv, men det har vel litt med å gjøre at jeg er 20 år, og slett ikke føler meg som en dame!

• Liker 1
Skrevet

For små barn kan det bli veeldig forvirrende å må ha et navn på alle de møter, for eksempel heter kanskje en de kjenner Anne, og da kan verden rase sammen om en annen heter Anne: Du er IKKE Anne, det er bare Anne som heter det. Etter hvert som de vokser seg til er ikke dette en problemstilling lenger, men selv vi voksne bryr oss da ikke med å spørre enhver vi møter om navnet deres....

Hun hørtes noe sensitiv ut den dama.

(Og kanskje bittelitt lei)

Hehe den er sann. Jeg jobbet i barnehage som vikar en stund, og en jente het det samme som meg. Hun klarte ikke å forstå at jeg het det samme som henne, så jeg ble bare "du/dama".

Syns det er helt greit jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er hyggelig å bli kalt "damen" jeg!:) Ikke noe i veien med å kalle folk damen/mannen, men enkelte her i verden er alt for hårsåre!

Skrevet

Selvfølgelig er det helt normalt å omtale andre som "mannen, damen, gutten, jenta", til barnet sitt.

Jeg blir ofte omtalt som jenta eller damen, fordi de vet ikke hva jeg heter, og da kaller de meg jente eller dame. Man sier det til de man ikke kjenner så godt, eller vet navnet på.

Den behandleren er jo ikke en du kjenner godt, og da blir det mer naturlig å si "damen" fremfor navnet hennes.

Om du omtaler en fremmed med navn, blir det veldig personglig, syns jeg.

Skrevet

Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at det skal være noe å være fornærmet for?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt var det ann på hvem man skulle inn til. Antok ut i fra reaksjonen at personen det var snakk om ikke var en fremmed og det er sagt nå at det var en forhandler. Da ville jeg nok forventet, "nå skal vi inn til legen/tannlege/psykologen".

Hvis ikke barnet vet hva disse tingene er så er det mye enklere å bare si dama eller mannen...

• Liker 2
Skrevet

Hvis ikke barnet vet hva disse tingene er så er det mye enklere å bare si dama eller mannen...

ja får da lærer de jo hvertfall hva det heter :sjenert:

Det er ikke farlig eller forvirrende å bruke språket når vi snakker med barna. Helsestasjon, helsesøster, tannlegekontor, tannlegen, legesenter, legen etc.. er jo ord de blir fortrolige med hvis de hører de av en voksen og får erfaringer med det. Nå skal vi på helsestasjonen, nå skal vi snakke med helsesøster etc..

Synes ikke damen er noe uhøffelig å si, men jeg pleier å bruke tittel f.eks. legen. Er vi på butikken så kan jeg si nå må du gi pantelappen til kassadamen. Hadde jeg sagt at barnet skulle gi pantelappen til Siri ville det bare sett rart på meg og lurt på hvem Siri er og hvem som skulle ha den pantelappen.... (det at jeg leste at det stod Siri på navnskiltet til kassadamen kunne jo ikke han vite..)

Gjest Gjest
Skrevet

jeg ser ikke problemet i det. i og med man vet ikke hva alle heter.

vis barnet sier "der er mannen" eller "en mann" så kan jeg ikke si nei han heter Jens . for det vet jeg jo ikke.

jeg var frekk da jeg var liten det var en 14 år gammel jente som gikk forbi (jeg var 2 år) så sier jeg "se på kjerringa" det var frekt :sjenert:

Hahha:) Hvordan reagerte jenta? Jeg ville ikke blitt sur i og med at du bare var to år. Jeg ville sikkert blitt litt fornærmet i starten, og så ville jeg syntes det var søtt :D

Gjest Peaches
Skrevet

Hahha:) Hvordan reagerte jenta? Jeg ville ikke blitt sur i og med at du bare var to år. Jeg ville sikkert blitt litt fornærmet i starten, og så ville jeg syntes det var søtt :D

mamma ble ganske flau siden jeg ropte det ut :gjeiper:

jenta gikk bare videre.å sa ikke noe..mye mulig hun ble litt fornærmet,men regner med hun er kommet over det forlengst;P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...