Gå til innhold

Uføretrygd!!


Gjest MåneSkygge

Anbefalte innlegg

Gjest Moonshadow

Er det noen som vet hva minste beløpet for unge under 26år blir utbetalt i mnd på uføretrygd?? Det virker som jeg nå blir ufør og jeg lurer veldig på hvor mye det er i mnd. Vet det er noe tilegg når du blir ufør under 26år. Leste på trygdeetaten sine sider men skjønte ikke så mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg har ikke peiling, men jeg synes du bør ringe trygdekontoret og be dem om å forklare for deg dine rettigheter.

Lover og regler kan være vanskelig å forstå trygdeetatens skriv.

Lykke til Tina! :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har "ung ufør"..og får utbetalt grunnpensjon kr 4.738 pluss tilleggspensjon 7.037 ...har vært uføretrygdet siden 88.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow
Jeg har "ung ufør"..og får utbetalt grunnpensjon kr 4.738 pluss tilleggspensjon 7.037 ...har vært uføretrygdet siden 88.

Nesten 12000 utbetalt??

Det er jo mye da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min samboer blir nok uføre, og da får han litt over 12000 i mnd.

Det er lite, ikke noe å rope hurra for.

Det finnes også tidsbegrenset uføre som du kan få og den gjelder for 1-4 år, der er utbetalingen som på rehabilitering.

Det er Trygdekontoret som bestemmer hvilken av de du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Moonshadow

Jeg hadde nok ropt hurra for 12000 jeg ja.. Nå går jeg på attføring å får bare 6000 i mnd.. det er lite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hVA MAN FÅR UTBETALT VARIERER JO FRA PERSON TIL PERSON? hER KOMMER JO FRADRAG I SKATTEN SOM ER ULIK FOR ALLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Man får jo ofte mer enn 12000 i bruttolønn i en fulltidsjobb da. Men uansett så er jo ikke uføretrygd noe man VELGER, det er noe man får dersom man (av lege) anses å være arbeidsufør. 100% trygd om man er 100% arbeidsufør. Det blir man jo ikke sånn uten videre, og det er jo stort sett ikke MORRO å leve med en kronisk sykdom, eller lignende.

Ikke i tvil om at jeg er glad for at jeg kan jobbe i alle fall.

Endret bare en tastefeil jeg... manglet en null...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow
Man får jo ofte mer enn 12000 i bruttolønn i en fulltidsjobb da. Men uansett så er jo ikke uføretrygd noe man VELGER, det er noe man får dersom man (av lege) anses å være arbeidsufør. 100% trygd om man er 10% arbeidsufør. Det blir man jo ikke sånn uten videre, og det er jo stort sett ikke MORRO å leve med en kronisk sykdom, eller lignende.

Ikke i tvil om at jeg er glad for at jeg kan jobbe i alle fall.

Jeg velger det ikke selv heller jeg da. Kunne godt tenkt meg å

ha en vanlig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow
hVA MAN FÅR UTBETALT VARIERER JO FRA PERSON TIL PERSON? hER KOMMER JO FRADRAG I SKATTEN SOM ER ULIK FOR ALLE

Jeg spurte om minste utbetalingen og alle som blir ufør før 26år får ett ungdomstilleg som er likt for alle. Men jeg har også hørt en annen plass at det ligger på litt over 12000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg velger det ikke selv heller jeg da. Kunne godt tenkt meg å

ha en vanlig jobb.

Vet det, mitt svar var til gjesten som lurte på om det ville lønne seg å jobbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei venninne på 43, som har uførepensjon - minstepensjon. Hun får 8300 i måneden, tilsammen.

Men hun er kanskje ikke ung ufør? :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke heller noe særlig peiling på dette. Men, det jeg har fått fortalt av de jeg kjenner som er blitt ufør, er at det er en del mindre enn attføring. Jeg har oppfattet det som om det er omtrent på lik linje med minstepensjon. Ekstra tillegg for unge har jeg forstått er noe fordi at uten ville unge ikke fått noe i det hele tatt - det har noe med at de ikke har hatt mulighet til å danne seg et grunnlag til å beregne ut fra. Men jeg tror ikke at unge får mer enn eldre, hensikten med tillegget er å gi de unge en sjans, ikke å prioritere dem.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Unkelen min ble ufør ung og har aldri jobbet, han ligger på rundt 12000. Det er en del mer enn attføring, det vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine
Jeg har oppfattet det som om det er omtrent på lik linje med minstepensjon.

Det varierer nok, man får mer om man har barn, og tydeligvis om man er ung.

Men, ja, trygd kan meget godt være minstepensjon, det er det min mor får. Hun er 100% uføretrygdet, det har hun vært i en del år. Det hun får er minstepensjon (og, brev som begynner "kjære minstepensjonist")

Men, hva en "ung ufør" får utbetalt vil nok variere fra menneske til menneske det også. Trygdekontoret gir nok det beste svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får såkalt hjelpestønad - dersom de f.eks. må ha dyre medisiner, behandling osv. i tillegg til trygden. Har de bil innvilget av trygdekontoret, vil de få litt ekstra midler til bilen (penger til service bl.a). Barnetillegg er også en ting.

Venninna mi får ikke noe slags tillegg, hun har ikke barn og får kun "minstepensjon". Nå bor hun billig, men dersom hun leier seg noe annet - vil hun ha krav på bostøtte.

Denne minstepensjonen er 8300 kroner.

Hun er jo nokså ung da, bare 43...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...