Gjest Realist Skrevet 19. juni 2012 #1 Skrevet 19. juni 2012 På et legebesøk ble min høyde og vekt etterspurt. Jeg er 171 cm høy og veier 80 kg, og er da selvsagt overvektig per definisjon og BMI. Da jeg sa hvor mye jeg veide, brøt legen nesten euforisk ut: "Ja, men da er kiloene dine pent fordelt!". Jøss, tenkte jeg. Jeg har alltid vært litt overvektig og er fullstendig klar over det, men jeg er aktiv og trener mye. Jeg er den typen jente som også har bekjente som ser tykkere ut enn meg, men som veier mindre. Ja, det kan faktisk forekomme. Så, dette kan jo gi håp til noen. På denne guiden er jeg nok avskrevet allerede som flodhest. Men, dere vil få sjokk når dere får vite enkelte menneskers vekt. Det står ikke alltid i stil til utseendet. 1
Wednesday Skrevet 19. juni 2012 #2 Skrevet 19. juni 2012 Jeg har det motsatt.. "Veier du ikke mer???" får jeg stadig vekk .. så det har du helt rett i 2
Gjest Realist Skrevet 19. juni 2012 #3 Skrevet 19. juni 2012 Der har du det. Dette er så varierende. Og misforstå meg ikke, jeg er ingen tilhenger av overvekt. Jeg har anlegg for alvorlig overvekt i familien, så jeg har måttet kjempe gjennom hele livet for å holde vekten på et noe lunde forsvarlig nivå. Jeg har veid så mye som 95 kg (!!!) for en 3-4 år siden. Når jeg ser tilbake på bilder fra den tiden, gremmes jeg. Nå er jeg stolt over å ligge på 80 kg, og samtidig få komplimenter for hvordan jeg ser ut. Det skal ikke være lett å være menneske i dagens samfunn. Stå på, folkens!
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #4 Skrevet 19. juni 2012 Kroppssammensetningen har mye å si på vekten. Muskler har større massetetthet enn fett, så en muskuløs person kan fint veie mer enn det ser ut som. Jeg begynte å trene ganske seriøst styrke for et par år siden. Jeg gikk OPP 5 kg, og NED to buksestørrelser (og 1 bhstørrelse.. hurra...). Anonym poster: 5ff7a29ddc42dc62d59a83cb99c742e4
Gjest Realist Skrevet 19. juni 2012 #5 Skrevet 19. juni 2012 Kroppssammensetningen har mye å si på vekten. Muskler har større massetetthet enn fett, så en muskuløs person kan fint veie mer enn det ser ut som. Jeg begynte å trene ganske seriøst styrke for et par år siden. Jeg gikk OPP 5 kg, og NED to buksestørrelser (og 1 bhstørrelse.. hurra...). Anonym poster: 5ff7a29ddc42dc62d59a83cb99c742e4 Dette er selvfølgelig helt korrekt. Og jeg er imponert over din innsats! Et eksempel til etterfølgelse. Mange er derimot av det inntrykk at 80 kg er ekstremt mye for en kvinne å veie, og det kan jeg jo forstå. Men jeg vil få frem at det finnes nyanser.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2012 #6 Skrevet 19. juni 2012 BMI er kun en rettesnor og ingen ren fasit over kropp og helse når man ikke ser den i sammenheng med andre faktorer. Heldigvis Noen vil være usunt overvektige med din BMI, mens andre ikke er det. Det samme gjelder de som havner i nedre del av BMI-skalaen. Fettprosent, muskel- og fettfordeling på kroppen, livsstil og arvelige faktorer må tas i betraktning i tillegg til BMI-en. For øvrig tror jeg KG-folket har like stor variasjon som alle andre. Det er bare det at "ingen" store svarer i "Hvor høy er du, hva veier du og hvilken klesstørrelse bruker du-trådene". 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå