Gå til innhold

"Skal ut å lufte gamlemor"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig å snakke sånn om gamle mennesker? Mennesker som har gitt deg livet, oppdratt deg, lært deg ting. Min første reaksjon var å le, men så begynte jeg å tenke over det.

Anonym poster: e0ef6bafed044ec1b845282b84c4b97f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Broren min kaller vår mor "hislingen". En hisling er en fisk som går i oppløsning når man håndterer den, kunne han forklare.

Moren min synes det er det morsomste kallenavnet i verden, og holdt på å le seg ihjel når han han hadde navngitt det trådløse nettverket for "hislingen_home".

Så - jeg tror nå det er personavhengig! ;)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt bare et uttrykk?

Anonym poster: 10edbb43eec3069ca2a7bf710f329c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kaller foreldrene mine for "gamlingene" ... det kalles humor

Anonym poster: 930619b3b3e7933acf78fc2ae64c22a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda de to som slo meg, banket meg, tvang meg til å rydde vaske og lage mat, klippe plenen og misshandlet meg... joda de FORTJENER jo å bli behandlet med respekt de!!

Anonym poster: 245452b8e71ec7a2a178c15cda7e8669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Twinklefart

Jeg sier gamlingan til foreldrene mine, selv om de bare er i førtiåra, gamlingan og sjølingan, det er jo kjælenavn. Hadde jeg skulle kalt de noe stygt for å kalle de noe stygt så hadde jeg valgt et mere slagkraftig ord en gamlingen eller gamlemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foreldrene er "gamlingan". i nord norge der jeg kommer fra er det helt vanlig!

Anonym poster: e1df3acf450600549680f63d7369e23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller mamma for gamlemor, selv om hun "kun" er i 50-årene.

Anonym poster: f616093de99bdf630a5734fdc73a2a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

det er helt vanlig å fleipe om sine foreldre og svigerser. en jeg kjenner kalla sin svigermor for flodhesten!

å kalle sin kone for kjærring eller gamlemor.det er et tein på at en er trygg på hverande.

ser ikke noe galt i dette,men noen er og blir prippen og slike mennesker utstråler ikke trygghet og en avslappet tone iallefal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt vanlig å fleipe om sine foreldre og svigerser. en jeg kjenner kalla sin svigermor for flodhesten!

å kalle sin kone for kjærring eller gamlemor.det er et tein på at en er trygg på hverande.

ser ikke noe galt i dette,men noen er og blir prippen og slike mennesker utstråler ikke trygghet og en avslappet tone iallefal.

Er jeg prippen og usikker fordi jeg synes det er stygt sagt til eldre? Jeg er ikke en av de selv.

Anonym poster: 511742c177929a2de29b7cec64d0e07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet mange som kaller kona gamlemor når det har vært gift noen år, og jeg ser ikke problemet med det. Men her jeg er bor er det jo også vanlig å si kjerringa om kona :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestemoren min ble i alle fall såret da fetteren min kalte henne det. Nå tror hun at den delen av familien refererer til henne som "gamla" når de snakker om henne.

Bestefar ble kalt gammer'n, men det tok han som en hedersbetegnelse tror jeg.

Så det er nok forskjell på folk :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene mine kaller seg selv for "gamlehjemmet" :)

Anonym poster: ba407c4de427256babf37ec2fc569daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant det er ment i en god tone så tenker jeg det er greit. Også bør man vite at den andre ikke blir såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

joda de to som slo meg, banket meg, tvang meg til å rydde vaske og lage mat, klippe plenen og misshandlet meg... joda de FORTJENER jo å bli behandlet med respekt de!!

Anonym poster: 245452b8e71ec7a2a178c15cda7e8669

Herre.Gud. :blink: Ta dine issues i en annen/egen tråd?

Jeg synes ikke det er så respektløst å kalle foreldrene sine 'gamle' eller 'gamlemor/far" om de er OK med det - jeg synes derimot at det er respektløst å si at man skal 'ut og lufte' mora/faren sin. Man får assosiasjoner til en bikkje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller moren min for røya.. :sjenert:

Hun er i midten av 50-årene og bare ler av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier gamlingan til foreldrene mine, selv om de bare er i førtiåra, gamlingan og sjølingan, det er jo kjælenavn. Hadde jeg skulle kalt de noe stygt for å kalle de noe stygt så hadde jeg valgt et mere slagkraftig ord en gamlingen eller gamlemor.

Men du er jo 30, hvor gamle var de når de fikk deg, da? :klo:

Anonym poster: b4bb674c94781ee629b532ceafa6d935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...