Gå til innhold

Gave fra besteforeldre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i den situasjonen at min bestemor ønsker å gi meg en gave til ca 30.000.

Hun er minstepensjonist og har 10 barnebarn, hun vil mao ikke ha mulighet til å gi de andre barnebarna samme sum eller gave til tilsvarende verdi.

Hun sier hun ønsker å hjelpe meg og at jeg er hjertebarnet hennes. Vi har alltid hatt et nært forhold da jeg vokste opp på samme gård som henne, men det gjorde jo også mine søstre.

Hvordan forholder jeg meg i denne saken?

Kan også nevne at gaven er noe jeg trenger og enten må kjøpe selv eller da få i gave fra henne.

Anonym poster: 8fe0cf50b9dc849755fe4409959cbe0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun gir den garantert med hjerte, og da skal du bare ta i mot uten dårlig samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun står selvsagt fritt til å gi hva hun vil til hvem hun vil. Jeg ville nok likevel følt meg litt flau hvis jeg ble til de grader forskjellsbehandlet framfor søsken og kusiner/fettere. Og jeg tror nok du bør være menalt forberedt på at denne gaven kan komme til å bli dratt fram den dagen dere skal ha et arveoppgjør etter bestemoren din, det er sikkert mange av dere som selv syns de kunne trenge noe til 30.000, og misunnelse og grådighet får ofte fram det verste i folk. Når det er sagt så syns jeg ikke du skal avslå gaven hvis det er slik at hun har lyst til å hjelpe deg. Men vær forberedt på at det kan bli bråk og misunnelse, og at det vil bli betraktet som din del av en framtidig arv, muligens.

En annen ting er at jeg tror beløpet er for høyt i forhold til hva du skattefritt kan motta som gave, så jeg tror gaven må føres som forskudd på arv på ligninga, men dette kan du google deg fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt samme problemet da min bestefar ville gi bilen sin til meg, som da var verdt 25 000kr. Han hadde sagt det i mange år, at jeg skulle få bilen når han ikke skulle ha den lengre. Veldig snilt av han :) Jeg er atpåklatt og det minste barnebarnet, men han hadde 8 barnebarn alt i alt. Men alle de andre hadde biler og var "godt etablert".

Det ble til at jeg insiterte å betale for bilen...Ikke fordi jeg nødvendigvis ville gjøre det rettferdig ovenfor de 7 andre barnebarna, men jeg ville ikke at de skulle bli irriterte/få noe imot snille gode bestefar. Men jeg hadde dårlig samvittighet ovenfor bestefar som ville gi meg bilen helt gratis. Jeg ble klemt mellom barken og veden rett og slett. Synes det var dårlig gjort av meg og ikke la bestefar få gleden av å gi meg bilen som han hadde snakket om i alle år, men syntes også det hadde vært dårlig gjort av meg å la bestefar risikere å bli "snakket negativt om" av de andre barnebarna som ikke fikk noe til 25 000 kr... For han var den snilleste medst godslige bestefaren noen kan tenke seg :rodmer: *savner*

Anonym poster: baefe9d90fe2f19aaf8e2737a1982a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For han var den snilleste medst godslige bestefaren noen kan tenke seg :rodmer: *savner*

Anonym poster: baefe9d90fe2f19aaf8e2737a1982a3f

Litt OT, men ble så rørt av innlegget ditt... Besteforeldre kan være så utrolig betydningsfulle, og jeg savner også min mormor altfor mye. :tristbla:

Anonym poster: dbcc9deefc3bd8cda8ae581cbfe6d5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at jeg tror beløpet er for høyt i forhold til hva du skattefritt kan motta som gave, så jeg tror gaven må føres som forskudd på arv på ligninga, men dette kan du google deg fram til.

Nei, det går fint.

Og til TS: Dette kan forsure forholdet mellom deg og dine søsken og deg og dine søskenbarn. Skjevfordeling av gaver og arv er den beste oppskriften på familiedrama. Det er ikke sikkert du ser det og det kan være de spiller et bra skuespill, men som regel blir det i det minste sagt krasse kommentarer med sammenbitte tenner.

Anonym poster: 0581630dff90bb5cf1c97fb2c355c6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...