Gjest paraply Skrevet 17. juni 2012 #21 Skrevet 17. juni 2012 Jeg ser jeg har brukt ordet bohem feil. Da tar jeg det tilbake. Poenget mitt er at jeg vil leve et mer enkelt liv en periode, et friere liv. Jeg vil ikke være avhengig av tingene mine. Hehe... jeg er absolutt ingen rik oslojente. Jeg er en fattig student fra en annen plass i landet. Men jeg skjønner hva du mener, og som sagt brukte jeg ordet bohem feil. Men jeg vil ikke bare se mer av verden, jeg vil endre meg. Jeg vil ikke være så materialistisk som jeg har blitt. Jeg tar meg selv i å tenke "bare jeg får ditt og datt, så blir alt perfekt". Men nye gjenstander gjør en jo ikke lykkelig. Da kommer man bare på noe nytt man "absolutt trenger"... Jeg vil prøve å ha minst mulig og å være mer fri. Jeg vet ikke, jeg tror bare jeg er lei. Og nysgjerrig. Det er så mye jeg vil gjøre som jeg ikke gjør. Jeg jobber og går på skole og drar ut med venner når det er helg. Det er så basert på helgefylla, og jeg orker ikke mer av det. Drikke seg full stivpyntet i høye sko, dra ut på byen og kjede seg. Drikke seg enda mer full så det skal bli litt morsomt. Være dårlig søndagen, og stå opp og dra på jobb/skole mandag og snakke om hvor morsomt det var i helga. Nei.. jeg vet ikke. Jeg vil bare gjøre noe nytt. Møte nye mennesker, oppleve nye kulturer, og snakke om ekte og interessante ting. Lære nye ting, vokse på det. Og at det ikke er sånn at man må drikke seg full for å si og gjøre det man egentlig vil si og gjøre. Takk for tips alle sammen Anonym poster: 331b40c63eefef4ef19e5e39e750fd30 Det går fint å endre sitt eget liv dit du vil. Det er jo flere her i Norge som gjør og har gjort dette, så du skal ikke se bort ifra at du får det til. Vil du ha litt inspirasjon til å kvitte deg med ting så kan du lese litt i blogger som tar for seg endring av livsstil. Ege Denne er en av de som har endret livet sitt. Hun er voksen, og ett bevis på at det aldri er for sent. Hun har inspirert meg masse. Lykke til
Gjest Twinklefart Skrevet 17. juni 2012 #22 Skrevet 17. juni 2012 (endret) donèr noen av tingene dine til folk som trenger det da vel, og slutt å drikk. Endret 17. juni 2012 av Twinklefart
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #23 Skrevet 17. juni 2012 Bohemliv er kunstnerliv, et liv jeg lever og har du ingen artistiske talenter så vil du aldri kunne få et sådant liv som jeg har. Du blir bare groupie. Og hva var poenget med den kommentaren? Anonym poster: 6995c69b1828bc5553f8c4c11a7ff952 7
Gjest Twinklefart Skrevet 17. juni 2012 #24 Skrevet 17. juni 2012 Og hva var poenget med den kommentaren? Anonym poster: 6995c69b1828bc5553f8c4c11a7ff952 Hun bare gjør seg til, ikke bry deg om det 3
Lumos Skrevet 18. juni 2012 #25 Skrevet 18. juni 2012 Jeg vil anbefale at du tar turen innom Lonely Planet sitt reiseforum (Thorn Tree heter det), det er et stort reiseforum med mange aktive. Mye nyttig stoff! Ellers har jeg hatt stor nytte av diverse reiseblogger Hvor mye penger du vil trenge er litt vanskelig å anslå, alt etter hvor i verden du vil reise. Asia er klart billigst, mens USA og Oseania er vesentlig dyrere.
Gjest Badabing Skrevet 18. juni 2012 #26 Skrevet 18. juni 2012 Gjør det! Jeg har reist på den måten tidligere, og kommer definitivt til å gjøre det igjen.
Gjest Maruwan Skrevet 18. juni 2012 #27 Skrevet 18. juni 2012 Bohemliv er kunstnerliv, et liv jeg lever og har du ingen artistiske talenter så vil du aldri kunne få et sådant liv som jeg har. Du blir bare groupie. En skal ikke kimse av groupies. De er tross alt kvinners viktigste bidrag til musikken, det har jeg alltid ment. 1
Binta Ba Skrevet 18. juni 2012 #28 Skrevet 18. juni 2012 Tjah, det går fint an. Ei vennine bor i utlandet nesten konstant. Hun kan ikke jobbe, og får utbetalt rundt 6000kr i mnd fra NAV, og har tillatelse til å reise, spesielt til varmere strøk, sånn ca så mye hun vil, så hun slipper jo å tenke på eventuell inntekt. Men..hun er utenfor Norge ca 9mnder av året. Hun har bodd i 5-6 forskjellige land i alt fra 1-6mnd, helt alene. Leid seg en billig leilighet, bodd i telt, bodd på hostel og delt rom med 20 andre..hun har reist alene hele tiden, og hun trives. Alt hun eier og har får hun plass til i èn stor koffert, og en liten skulderveske. Nå har hun vært borte ca 3mnder, og jeg savner henne som fy. Jeg selv? Tjah. Planlegger å flytte til Afrika for en periode, har nå solgt/gitt vekk mye av tingene, og skal ennå kvitte meg med mer. Målet er å sitte med to kofferter for meg og ungen, og en koffert for mannen ( sett bort i fra ull og jakker av vinter-typen.. ), for å gjøre alt lettere. Jeg gleder meg allerede.
CathFoto Skrevet 18. juni 2012 #29 Skrevet 18. juni 2012 Man lærer masse om både seg selv og verden ved å reise, tror de fleste har godt av det. Du kan jo begynne med en mnd eller to og heller reise mer om det frister.
Gjest villrev Skrevet 18. juni 2012 #30 Skrevet 18. juni 2012 Et tips er hvertfall å prøv å kvitt deg med noen av tingene dine uansett. Jeg har alt for mye klær og sko jeg ikke bruker, og diverse ting, så jeg prøver å selge noe eller gi bort. Har kvittet meg med en del nå, og det føles bra.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #31 Skrevet 18. juni 2012 Tusen takk for mange fine og inspirerende svar! Jeg leser i blogger og forum for tiden. Vurderer å ta dette året ferdig så jeg har en bachelor, mens jeg jobber deltid (har 40% stilling) og sparer så mye jeg kan. Så kanskje til neste sommer? Jeg skal også kvitte meg med en hel del klær og TING som jeg ikke trenger. Vurderer å legge en rekke klær, vesker, sko, ipod og diverse ting ut på finn.no, så kan folk bare komme til meg og hente det gratis. Og å gi til fretex. Så har jeg også tenkt på å begynne å lese og skrive mer. Jeg har alltid elsket å skrive noveller og historier, og har vært en liten lesehest siden jeg var liten, men i det siste har det bare dabbet av. Har bare lest pensum, og skrivigen har blitt byttet ut med film og pc... Men jeg savner å skrive, føler at jeg kommer i kontakt med meg selv på en annen måte da, at jeg kjenner på ting. Føler mer. Så det skal jeg gjøre Igjen, takk for inspirasjon Anonym poster: 331b40c63eefef4ef19e5e39e750fd30
gladidag Skrevet 18. juni 2012 #32 Skrevet 18. juni 2012 REIS!!!! Jobb en stund og spar opp godt med penger..kjøp en jorden rundt billett og legg ut på eventyr:) Jeg og en venninne var på 6 mnd rundt jorden tur når vi var 25! Det var supert! Du blir kjent med folk overalt og kommer til å oppleve masse. Bare gjør det! Sett deg et mål om når turen skal gjøres..jobb og kutt ut shopping og party noen mnd og spar:)
Fiol Skrevet 18. juni 2012 #33 Skrevet 18. juni 2012 Tusen takk for mange fine og inspirerende svar! Jeg leser i blogger og forum for tiden. Vurderer å ta dette året ferdig så jeg har en bachelor, mens jeg jobber deltid (har 40% stilling) og sparer så mye jeg kan. Så kanskje til neste sommer? Jeg skal også kvitte meg med en hel del klær og TING som jeg ikke trenger. Vurderer å legge en rekke klær, vesker, sko, ipod og diverse ting ut på finn.no, så kan folk bare komme til meg og hente det gratis. Og å gi til fretex. Så har jeg også tenkt på å begynne å lese og skrive mer. Jeg har alltid elsket å skrive noveller og historier, og har vært en liten lesehest siden jeg var liten, men i det siste har det bare dabbet av. Har bare lest pensum, og skrivigen har blitt byttet ut med film og pc... Men jeg savner å skrive, føler at jeg kommer i kontakt med meg selv på en annen måte da, at jeg kjenner på ting. Føler mer. Så det skal jeg gjøre Igjen, takk for inspirasjon Anonym poster: 331b40c63eefef4ef19e5e39e750fd30 Ingenting å lure på engang! Bare kom deg avgårde! Livet på reise er bekymringsløst, uforutsigbart, fritt, lekent og spennende! Og du trenger egentlig ikke bestemme deg for lengde på reisa engang. Bare kjøp en enveis billett, og ta alt derfra. Da vil du føle deg enda friere! Er helt enig i det du sier om at hverdagen og fest i helgene ofte blir en kjedelig vane. Etter at jeg har reist rundt i verden som backpacker drikker jeg nå mye sjeldnere og pleier heller hobbyer eller finner på andre ting. Det er så mye annet meningsfylt å gjøre enn å drikke hver helg og kaste en hel dag bort på å være fyllesjuk! Jeg er 23 år og bor i Oslo selv, så du får bare si ifra om du vil møtes en dag og prate om reise. =)
aglaea Skrevet 19. juni 2012 #34 Skrevet 19. juni 2012 Jeg skjønner godt hva du mener! Reis ut og oppfyll drømmene dine! Man kan vokse utrolig mye på å oppleve verden, og ikke nødvendigvis ha alle godene som man har hjemme. Og det er så mye lettere å bare reise når man er ung og ikke trenger å tenke på noen andre! Men enig med deg at det kan være lurt å gjerne fullføre bachelorgraden, så har du iallefall den fullført før du drar. Hvem vet, kanskje du ender opp med å elske backpacker-livet og blir borte 1 år eller 2? Som andre sier, så er Thorn tree et veldig bra sted for å finne informasjon, få ideer osv. God tur!!
Belle de Jour Skrevet 19. juni 2012 #35 Skrevet 19. juni 2012 Jeg ser godt den med å ikke vill bli "eid" av tingene sine. Selv har jeg alltid vært opptatt av å ha andre verdier enn de materielle, men tar meg selv i å stadig ønske meg noe selv om forbruket mitt er nokså lavt. Det å komme seg ut kan være en god idé, jeg ville gjort mitt beste for å unngå å bare havne sammen med andre vestlige backpackere, uten å egentlig bli kjent med den lokale kulturen. For meg er fjellet det beste for rekreasjon, og skulle gjerne tatt en hytte-til-hytte-vandring, bestige flere fjelltopper eller noe lignende. I naturen får jeg perspektiv på hva som er viktig.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #36 Skrevet 19. juni 2012 Jeg blir så gira og inspirert av å lese det dere skriver. Ellers leser og leser jeg på nettet Begynner å få noen planer oppi hodet mitt nå. Belle De Jour: Skjønne godt hva du mener med roen på fjellet Jeg elsker å gå alene på fjellet selv. Høre på musikk eller bare gå i mine egne tanker. Jeg er en slik person som elsker og har behov for alenetid, jeg trenger tid til å tenke og prosessere ting. Føler meg fri og uthvilt mentalt etter en fin fjelltur alene. TAKK ALLE SAMMEN Anonym poster: 331b40c63eefef4ef19e5e39e750fd30
Taste of Slow Skrevet 23. juni 2012 #37 Skrevet 23. juni 2012 Jeg har absolutt lignende drømmer - og jeg har gjort det, om enn korte perioder som to måndter i slengen. Drømmen om å være fri er deilig, men så må man innse at man MÅ ha noe å leve av - altså en inntekt. Dersom dette er noe du har lyst å gjøre en kort periode (måndter) er det bare å sette igang å spare. Jeg har hatt FRI to mnd i året de siste fire årene der jeg reiser og tar ting som det kommer, men skal jeg reise lenger enn det måtte jeg satt opp en skikkelig spareplan. Denne sommeren skal jeg reise i tre måndter. Dersom du skal ha fri et helt år bør du lage deg et budsjett og tenke litt over hvor du reiser og hvordan du reiser (reis med lokal transport, spis lokal mat, hold deg unna turisthoteller etc). Dersom å reise er noe du har lyst å gjøre over lang tid er det på tide å begynne å tenke ut en business som du kan tjene penger på mens du reiser. Du kan skrive eller fotografere freelance, eller du kan bygge opp en reiseblogg du tjener penger på. Det er absolutt mulig - jeg var på en konferanse for reisebloggere i Italia i vår, og det er mange som lever av å reise. Da er det imidlertid viktig å huske at du er fri til å være hvor du vil - men du HAR ikke fri, det er hardt arbeid å drive en blogg eller levere nok freelance materiale til at man kan leve av det. Uansett hvordan du har lyst å reise: lykke til - jeg håper du gjør noe med drømmene! Hei! Jeg er en jente på 22. Er snart ferdig med en bachelor, og bor i Oslo. Har jobb, gode venner, kjæreste og en fin familie. Jeg har det jo bra. Men jeg drømmer en del. Jeg drømmer om et bohemliv. Å reise rundt i for eksempel Asia, i løse klær og med minst mulig ting med meg. Jeg føler jeg er eid av tingene jeg eier. Mac, tv, møbler og klær... Jeg er lei av det. Har et ønske om å være fri. Så det jeg lurer på... er det noen som har forlatt det komfortable og luksuriøse livet de har, for å dra rundt og reise og være fri? Reist rundt i verden, fått perspektiv på ting? Med minst mulig ting med seg...? Jeg kjenner bare jeg er litt lei av livet mitt. Ukedager med skole og jobb, helger med ubetydelige vorspiel og å dra ut på byen. Om å kle seg fint, komme inn på bra utesteder, sitte og prøve å prate med høy musikk i bakgrunnen. Er det noen som har tatt en pause fra alt og reist? Anbefales det? Anonym poster: 331b40c63eefef4ef19e5e39e750fd30
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå