Tabris Skrevet 20. juni 2012 #101 Del Skrevet 20. juni 2012 Dere må gjerne forklare, analysere, diskutere og evaluere dette fenomenet opp og i mente med alskens vitenskapelige tilnærminger men det er faktisk ikke nøvendig. Ah, det alltid greit når en mann på KG kan skjære gjennom diskusjonen fordi han sitter på Sannheten. Så tåpelige vi er som forsøker å diskutere og analysere dette, når det jo er mennene her på KG som sitter på det ene svaret. Bottom line - redebygging (som er sekkeposten i forhold, hus, heim, relasjoner osv) er kvinnens domene, ikke fordi hun tvinges til det men fordi hun er skapt for det. Interessant. Først sier du at en analyse og en vitenskaplig tilnærming ikke er nødvendig, før du presenterer nettopp det (hvorvidt den faktisk stemmer vitenskaplig sett er en annen sak). Deretter sier du at menn ikke har denne evnen. Da regner jeg med du ikke klager over at kvinnene tar styringen der uten å spørre deg? Selv har jeg liten tro på tanken om redebygging. Dvs, det er mulig det ligger noe der instinktsmessig, men det er et langt steg derfra til å si at menn ikke eier den evnen. Det høres for meg ut som en billig unnskyldning for å slippe unna det man anser som mindre interessant enn det å skru bil, grille biff og andre ting som får en til å føle seg som mann. (Ja, nå går jeg også over i latterlige generaliseringer, må jo debattere på samme nivå). Når kvinner kan gå på jakt, skfite dekk på bilen og ha lederstillinger, så kan menn huske bursdager, kle på barna og velge ut gardiner. Gorgy, jeg likte deg så mye bedre når du ikke var så generaliserende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EasyRider Skrevet 20. juni 2012 #102 Del Skrevet 20. juni 2012 Hvorfor skal man bruke mye tid og ressurser på å feire bursdager, kle på barna og velge ut gardiner? Vi sier gratulerer med dagen og gir en gave og spiser en enkel kake. Barna er lært opp til å kle på seg selv fra ubg alder. Og gardiner tar det 5 minutter å kjøpe på KiD. Disse oppavene tar omtrent ingen tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fridr Skrevet 20. juni 2012 #103 Del Skrevet 20. juni 2012 Dette var dårlige eksempler, da! He decides THE average man says: What car the couple own. Denne kjøpte faktisk jeg! Og vi er enige om hvilke biler vi skal ha i fremtiden. What they watch on TV. Nei, vett hva. Her bestemmer jeg Neida, vi ser stort sett på det samme, ellers avtaler vi i forveien om det er noe spesielt den ene av oss vil se. Well, that's it, actually. SHE DECIDES THE average woman determines: Bedtime for the whole family. Det gjør faktisk han, fordi han begynner på jobb tidlig, og jeg har vært student så lenge vi har vært sammen... Vi har ingen barn, da. What to buy as gifts. Her er han flinkere enn meg... When the couple have children. Dette er det faktisk han som prater mest om. Jeg har egentlig ikke så lyst på barn. Må bli noen år til. Where they go on holiday. Dette gjør vi ilag. How the money is spent. Dette deler vi på. What is for dinner. Dette sliter vi begge med, så når den ene har et godt forslag, går vi for det! :gjeiper: Whether the family has a pet. Det bestemmer faktisk mannen her... What the children wear. Har ikke barn, så vi får se The children's names. Her diskuterer vi. What temperature the heating is. Hehe, diskusjon! When housework is done. Ja, dette gjør faktisk jeg, fordi han er lat. When they have sex. Dette bestemmer han! Jeg har mer lyst enn han. Where they live. Hmmm.. Jeg bodde i denne byen, så han flytta hit. Men vi diskuterer ofte hvor vi skal bo i framtida. What they do at weekends. Dette bestemmer vi ilag. Så lista var nå ikke så veldig representativ for vår lille familie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #104 Del Skrevet 20. juni 2012 Vi har allerede erkjent det, Cuckold, og kommet med ulike forklaringer på hvorfor. Jeg kan godt fortelle deg hvorfor! Det er for det er mange kvinner som bare blir sutrette og grinete hvis de ikke får vilja si og da gidder rett og slett ikke mannen å bry seg mere. Jeg tror det er derfor det såpass lett for mange menn å ende opp i "tøffel fella" Tror dette spesielt gjelder norske kvinner, for vi er generelt ganske bortskjemte her til lands Anonym poster: 521114870a5c88ce39fabc437bd2d2a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gorgonzola Skrevet 20. juni 2012 #105 Del Skrevet 20. juni 2012 Når kvinner kan gå på jakt, skfite dekk på bilen og ha lederstillinger, så kan menn huske bursdager, kle på barna og velge ut gardiner. Gorgy, jeg likte deg så mye bedre når du ikke var så generaliserende. Men alt er ikke et spørsmål om hva man kan, men hva man vil. OK, det er lett å bli veldig generaliserende når man har lest litt for mye på "samliv og relasjoner", for ikke snakke om "barn og familie" - som egentlig burde vært omdøpt til "mine barn og hva jeg gjør". Skal det bli noen meningsmotsetninger og litt temperatur så må det smøres litt tjukt på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 20. juni 2012 #106 Del Skrevet 20. juni 2012 Men alt er ikke et spørsmål om hva man kan, men hva man vil. Nettopp. Og hvis det er viljen det står på, så kan man ikke klage over at kvinnene tar styringen eller bestemmer det meste i forholdet. Da er det jo etter eget valg for de menn som ikke ønsker å delta på slike avgjørelser. Skal det bli noen meningsmotsetninger og litt temperatur så må det smøres litt tjukt på. Jeg tenker annerledes. Jeg er ikke interessert i temperatur, men i en saklig og konstruktiv debatt (selv om det er ytterst sjelden det lar seg gjøre her på KG). Folk som smører tjukt på tar jeg ikke så seriøst. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 20. juni 2012 #107 Del Skrevet 20. juni 2012 Det er en grunn til at Gift kan bety 2 forskjellige ting..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gorgonzola Skrevet 20. juni 2012 #108 Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) Nettopp. Og hvis det er viljen det står på, så kan man ikke klage over at kvinnene tar styringen eller bestemmer det meste i forholdet. Da er det jo etter eget valg for de menn som ikke ønsker å delta på slike avgjørelser. Nettopp! Klager jeg? Jeg forklarer, det er en viss forskjell. Jeg tenker annerledes. Jeg er ikke interessert i temperatur, men i en saklig og konstruktiv debatt (selv om det er ytterst sjelden det lar seg gjøre her på KG). Folk som smører tjukt på tar jeg ikke så seriøst. Spørs litt hva man legger i begrepet temperatur, jeg forsøker etter beste evne å lage temperatur uten å være direkte frekk eller skjelle ut noen. Men jeg er selvsagt enig med deg sånn altoverskyggende. Både du og jeg har mer enn én gang forsøkt oss på saklig, konstruktiv debatt i spesielt innvandring/asyl/rasisme debatter og det er like greit på KG som en snøball har det i helvete. Men skal følge opp forrige hjertesukk, ikke bli ødeleggende generaliserende. Uansett - hovedårsaken til at jeg fattet interesse for KG i sin tid og hovedårsaken til at jeg fremdeles er her er fasinasjonen over hvor forskjellige kvinner og menn faktisk er, midt oppe i alt vi deler og er like på. Men nok om meg....*senker koppen og ser deg inn i øya*, åssen går det med deg snuppa :gjeiper: Endret 20. juni 2012 av Gorgonzola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 20. juni 2012 #109 Del Skrevet 20. juni 2012 Men det skal og sies at menn kanskje burde ta mer ansvar på slike områder. Det er nemlig ikke gitt at kvinner trives med slike oppgaver selv om de er kvinner. Jeg leste for en liten stund siden en artikkel som sa at selv om vi har mer likestilling med tanke på at f.eks begge foreldrene jobber fulltid, og begge tar seg av barna, så er det likevel mor som har sisteansvaret og hovedoversikten - fordi hun tar ansvar. Mange ganger så tar hun ikke ansvar fordi hun har "redebyggingsinstinkt" og trives så veldig med slike oppgaver, men fordi hun må gjøre det fordi det ellers ikke blir gjort. Da mener jeg mennene også må på banen og gjøre det som er kjedelig. Jeg blir derfor like provosert av kvinner som unnskylder menn, som kjøper blomster til bursdagen til hans tante fordi "han er mann, han husker ikke slikt". Det er både provoserende fordi det er generaliserende og fordi det unnskylder hans unnfallenhet. Det er da ingenting som tilsier at menns hjerne mangler evnen til å huske bursdager. Så det mener denne snuppa. :geiper: 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #110 Del Skrevet 20. juni 2012 Men det skal og sies at menn kanskje burde ta mer ansvar på slike områder. Det er nemlig ikke gitt at kvinner trives med slike oppgaver selv om de er kvinner. Jeg leste for en liten stund siden en artikkel som sa at selv om vi har mer likestilling med tanke på at f.eks begge foreldrene jobber fulltid, og begge tar seg av barna, så er det likevel mor som har sisteansvaret og hovedoversikten - fordi hun tar ansvar. Nei nei, menn og kvinner er begynt å ta like mye ansvar i hjemmet. I hvert fall i følge norske forskere. Den moderne mannen antas å være likestilt, men gjør ikke mer husarbeid enn for 20 år siden. Den eneste grunnen til at menn og kvinner stiller likere i hvor mye tid de bruker på husarbeid, er at kvinnene nå gjør mindre, dermed blir fordelingen likere enn før, skriver forskning.no. kilde: http://www.adressa.no/forbruker/article1300687.ece Likestilling på mannens premisser... Anonym poster: a4cc8741daa2ee43071188688f9337f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majott Skrevet 20. juni 2012 #111 Del Skrevet 20. juni 2012 Nettopp Adonis! En vanlig uttalelse fra dominerende kvinner er at "han er passiv eller uinteressert derfor må noen gjøre det og det bli meg". Hvorfor er han passiv? En vanlig uttalelse fra dominerend ekvinner er at "han har sine hobbyer og har en krevende jobb". Hvorfor holder han seg vekk fra dem mye av fritiden? Forøvrig ser jeg ordet "dominerende", "urimelig" og "plagsom" som synonymer. Jeg synes det er morsomt med Majott som blir sint og begynner å generalisere og tillegge andre debattanter meninger som de ikke har. Det er også et tegn på at man ønsker kontroll og at man benytter urimelighet for å oppnå dette. Mange dominerende kvinner oppfatter seg selv ikke som dominerende. De oppfatter seg selv ei heller som egosentriske. Men det er desverre nettopp det de er. Derfor trekker mannen seg vekk og utforlder seg på arenaer der han ikke blir plaget livet av. Det er en grunn til at vi har begrepet "furtebod" i Norge. Det viser at det er akseptert å dominere og plage mannen til hun får viljen sin og han trekker seg vekk. Og så klager hun på at han ikke tar del i familielivet som hun nettopp har presset han vekk fra. Kun 1/3 del av kvinner er rasjonelle. Derfor har det ikke så mye hensikt å diskutere med mennesker som ikke klarer å skille person og sak. Men man kan jo håpe at de motvillig tar noe til seg selv om det vil ta tid. Jeg tror flere ekteskap ville vare lengre da. Snittlengen er 7-8 år. Det kunne vært mye lenger. Jeg er i allefall ikke villig til å investere tid og penger i et prosjekt som skal feile om 7-8 år. Da er det bedre å bruke tiden på eg selv og å nyte livet samt at det økonomisk er mer fordelaktig. Ikke fordi man får lavere skatt (man får høyere hvis man ikke er alenepappa med skatteklasse 2 og dobbel barnetrygd), men fordi man blir kvitt familiens største utgiftspost. Ettersom du nevner meg her, så svarer jeg. Du tillegger meg egenskaper jeg ikke kjenner meg igjen i, og du nedvurderer de fleste menn ved å kalle dem passive og svake. Det er ikke enkelt å skille person og sak, når du selv trekker inn personer som eksempler, så der feiler nok du stort. Jeg er ikke vant med passive menn. De fleste menn jeg kjenner og har omgang med, har sine egne interesser, og det er ikke fordi de ikke tør eller ikke vil være hjemme, men fordi de har ting de har lyst til å gjøre. Mannen min er ikke passiv eller uinteressert, men han venner og interesser som han har fra lenge før vi ble sammen. Er det noe galt i det? Fasitsvaret ditt er jo at han har det fordi han ikke vil være hjemme, for der blir han kontrollert, og må derfor rømme hjemmefra. HAN er engasjert i sporten sin, og ville IKKE godtatt en dame som prøvde å sette en stopper for det. Hva er riktig da? Kan ikke en mann trives i forholdet sitt om han har andre ting han også vil gjøre? Og dermed tilbringer tid utenfor hjemmet? Du sier at jeg blir sint. Det blir jeg ikke. Men jeg blir oppgitt over at det ikke går an å skjønne at et par faktisk kan ha det bra sammen. Og såpass vet jeg om min mann, at han hadde dratt om han ikke hadde det bra. Du sier at her hører vi bare en part, og det stemmer nok. Det er ikke sånn at et par må dele alt, så at mange menn ikke er på kvinneguiden, er ikke så rart. Mannen min er en som sier fra hvordan han vil ha det. Og jeg liker at han er sånn, for jeg er ikke komfortabel med en mann som finner seg i alt. Skal vi gå til det som gjelder her hjemme, så er det sånn: Mannen bestemmer hvilken bil vi skal ha. Han har god greie på biler, det har ikke jeg. Og betydelig større krav enn jeg har. Så hadde jeg fått bestemme, hadde vi hatt billigere biler med ikke så mye motorkraft. Mannen bestemmer hvilket hus vi skal ha, og i aller høyeste grad hvor vi skal bo. Han er avhengig av å ha flere garasjer, så alle eiendommer uten det er uaktuelle. Han har en jobb som medfører bestemte bosteder, og vi bor her vi bor pga det. Skulle vi bodd der jeg helst ville bo, måtte han finne seg et annet yrke, så det gjør vi ikke. Hvor vi drar på ferie bestemmer vi felles, vi liker det samme. Han er med på å bestemme både gardiner og innredning. Det overrasket meg litt da vi flyttet sammen. Istedet for kjellerstue har vi fullt innredet treningsstudio, til glede for begge. Mye mer også, uten at jeg går nærmere inn på det. Men bare spør! Hva vi ser på tv varierer, men jeg har sett flere bilprogrammer enn han har sett "dameprogrammer". Gaver og julekort er det jeg som må ta meg av. Jeg bestemmer stort sett hva vi har til middag. Han bestemmer når vi legger oss. Vi bestemmer hva vi bruker penger på, men vi har en pott hver som vi bruker på det vi vil. Vi har to hunder. Jeg bestemte at den ene skulle i hus, han bestemte den andre. Men det er jeg som har ansvaret for begge. Han hadde sitt å si når det gjaldt rase, så en chihuahua eller puddel hadde ikke kommet inn her. Stort sett så kan jeg ikke se at jeg dominerer forholdet. Han er hverken svak eller passiv, men en mann som står for det han vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 20. juni 2012 #112 Del Skrevet 20. juni 2012 Ganske frisk hersketeknikk det der: Menn tenker/prioriterer annelerdes enn kvinner=bryr seg ikke Det er da ganske logisk? Det man ikke prioriterer er det man ikke bryr seg så mye om. Hadde barnets navn vært viktig for mannen hadde han vel tatt ansvar og blitt med å bestemme? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Odd Molly Skrevet 20. juni 2012 #113 Del Skrevet 20. juni 2012 Jeg kan godt fortelle deg hvorfor! Det er for det er mange kvinner som bare blir sutrette og grinete hvis de ikke får vilja si og da gidder rett og slett ikke mannen å bry seg mere. Jeg tror det er derfor det såpass lett for mange menn å ende opp i "tøffel fella" Tror dette spesielt gjelder norske kvinner, for vi er generelt ganske bortskjemte her til lands Anonym poster: 521114870a5c88ce39fabc437bd2d2a6 Og da spør jeg: HVORFOR fortsetter dere forholdet -og forblir en tøffel? Når alt er så skrekkelig? Det jeg ikke fatter er den kollektive sutringen en del menn har når de samles, det snakkes om "kjærringa" som alltid er gretten, som aldri gir dem nok sex eller oppmerksomhet...og de klapper hverandre på skuldrene og er så enige om hvor skrekkelig de har det. Og så går de hjem og fortsetter samlivet med dette mennesket! Akkurat der ramler jeg ut, beklager. Er dere egentlig drit-redde for å bli alene - det er vel trygt kanskje å ha den fæle kjærringa- når det kommer til stykke? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #114 Del Skrevet 20. juni 2012 Og da spør jeg: HVORFOR fortsetter dere forholdet -og forblir en tøffel? Når alt er så skrekkelig? Det jeg ikke fatter er den kollektive sutringen en del menn har når de samles, det snakkes om "kjærringa" som alltid er gretten, som aldri gir dem nok sex eller oppmerksomhet...og de klapper hverandre på skuldrene og er så enige om hvor skrekkelig de har det. Og så går de hjem og fortsetter samlivet med dette mennesket! Akkurat der ramler jeg ut, beklager. Er dere egentlig drit-redde for å bli alene - det er vel trygt kanskje å ha den fæle kjærringa- når det kommer til stykke? Ja, det er utrolig hva vi menn må finne oss i! Er vell for det at vi rett og slett ikke ser poenget med å gjøre så big deal ut av alt. Vi prøver å tenke med hodet og ikek følelsene våres. Anonym poster: 521114870a5c88ce39fabc437bd2d2a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #115 Del Skrevet 20. juni 2012 Gjelder overhode ikke mitt forhold, i alle fall. Hadde aldri orket å være i et forhold hvor jeg måtte bestemme alt. Anonym poster: 9094acea5db5cd4376746b922749cd0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Odd Molly Skrevet 20. juni 2012 #116 Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) Ja, det er utrolig hva vi menn må finne oss i! Er vell for det at vi rett og slett ikke ser poenget med å gjøre så big deal ut av alt. Vi prøver å tenke med hodet og ikek følelsene våres. Anonym poster: 521114870a5c88ce39fabc437bd2d2a6 Men du svarte ikke på spørsmålet mitt.....hvis dere har det ille.....så ille som noen av dere gir uttrykk for - så GJØR dere jo big deal ut av ting. Hvorfor går dere ikke fra dette kvinnemennesket? Dere VELGER jo å ha det slik...er det noe stas og gå rundt å ha det kleint? Jeg synes ikke det er tenke med hodet. Endret 20. juni 2012 av Odd Molly 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2012 #117 Del Skrevet 21. juni 2012 Og da spør jeg: HVORFOR fortsetter dere forholdet -og forblir en tøffel? Når alt er så skrekkelig? Det jeg ikke fatter er den kollektive sutringen en del menn har når de samles, det snakkes om "kjærringa" som alltid er gretten, som aldri gir dem nok sex eller oppmerksomhet...og de klapper hverandre på skuldrene og er så enige om hvor skrekkelig de har det. Og så går de hjem og fortsetter samlivet med dette mennesket! Akkurat der ramler jeg ut, beklager. Er dere egentlig drit-redde for å bli alene - det er vel trygt kanskje å ha den fæle kjærringa- når det kommer til stykke? Fordi da mister vi den daglige kontakten med barna våre og vi risikere å knapt se dem igjen før de er voksne om dama blir så sur for å bli dumpet at hun forhindrer alt samvær, noe hun fint kan gjøre og mange kvinner gjør. Dagens lovverk og mannsdiskriminerende dommerpraksis plasserer menn i en avhengighetsrelasjon til kona/ekskona som gjør det vanskelig å markere seg i forholdet og vanskelig å gå. Beviset på at dette er tilfellet ser man i de statene i USA der delt omsorg er normen. Der er det nemlig langt flere menn som tar ut sklismisse og langt færre kvinner, i strak motsetning til stater der normen er at moren får primør omsorgsrett og i praksis kan forhindre alt samvær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tja Skrevet 21. juni 2012 #118 Del Skrevet 21. juni 2012 Fordi da mister vi den daglige kontakten med barna våre og vi risikere å knapt se dem igjen før de er voksne om dama blir så sur for å bli dumpet at hun forhindrer alt samvær, noe hun fint kan gjøre og mange kvinner gjør. Dagens lovverk og mannsdiskriminerende dommerpraksis plasserer menn i en avhengighetsrelasjon til kona/ekskona som gjør det vanskelig å markere seg i forholdet og vanskelig å gå. Beviset på at dette er tilfellet ser man i de statene i USA der delt omsorg er normen. Der er det nemlig langt flere menn som tar ut sklismisse og langt færre kvinner, i strak motsetning til stater der normen er at moren får primør omsorgsrett og i praksis kan forhindre alt samvær. Da lever du i et ganske annet miljø enn meg, for de jeg kjenner som har blitt skilt har enten delt omsorg eller vanlig samvær og dette har de klart å komme fram til til tross for hvem som ba om skilsmisse. Min bror har barn med to damer og det er han som har hatt ungene boende hos seg etter samlivsbruddene og det var uproblematisk å få til, en venninne lot barnet bo fast hos far, også det var uproblematisk. Jeg ser at det er flere og flere som velger mer enn vanlig samvær, de velger delt samvær med enten 50/50 eller 60/40 fordeling. Så alt er ikke svart/hvitt. Det er heller ikke sånn at hvis du tar samværssaken til retten så får mor automatisk omsorgen, bildet er nok mer nyansert enn som så. Jeg kjenner ingen passive menn, de har sine egne interesser og står på og deltar på lik linje med sine kvinner på de fleste områder i samlivet. De har innflytelse på de områdene de vil ha innflytelse på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. juni 2012 #119 Del Skrevet 21. juni 2012 Fordi da mister vi den daglige kontakten med barna våre og vi risikere å knapt se dem igjen før de er voksne om dama blir så sur for å bli dumpet at hun forhindrer alt samvær, noe hun fint kan gjøre og mange kvinner gjør. Jeg håper du selv er klar over hvor latterlig det du skriver her er? Menn tør ikke ha meninger om interiør og gaver, fordi hvis de sier noen kvinnen er uenig i, så tar hun barna fra deg og går? Og noen lurer på hvorfor man ikke kan ha en seriøs og saklig debatt her på KG? Hver gang jeg prøver, så kommer jeg over innlegg som dette, som bare bekrefter at dette forumet er ren underholdning, ingenting annet. Maken til lavmålsdebatt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2012 #120 Del Skrevet 21. juni 2012 Jeg håper du selv er klar over hvor latterlig det du skriver her er? Menn tør ikke ha meninger om interiør og gaver, fordi hvis de sier noen kvinnen er uenig i, så tar hun barna fra deg og går? Og noen lurer på hvorfor man ikke kan ha en seriøs og saklig debatt her på KG? Hver gang jeg prøver, så kommer jeg over innlegg som dette, som bare bekrefter at dette forumet er ren underholdning, ingenting annet. Maken til lavmålsdebatt. Det er meget enkelt. Den som er mest redd for at forholdet tar slutt vil være den som er mest innstilt på å please den andre og å kompromisse mere enn de egentlig føler for. Fordi menns posisjon etter en skilsmisse med tanke på samvær med barna er så radikalt mye dårligere enn kvinners posisjon er som regel menn langt mere redd for at ekteskapet tar slutt enn kvinner er. Dette reflekteres i at det er kvinner som tar ut skilsmisse i 70% av tilfellene, men at i delstater i USA der delt omsorg er domstolenes norm så faller andelen kvinner som tar ut skilsmisse og anndelen menn som tar ut skilsmisse øker. Med andre ord mange blir eller drar basert på hvor mye de kan regne med å ha kontakt med barna etterpå. For menn i norge i dag er det normen å få se barna annen hver helg, i ferier og kanskje en dag i uken i tillegg. Man blir da i praksis lett en Disney pappa og blir satt klart på sidelinjen i forhold til mor. Om mor får en ny mann vil den nye mannen se barna langt mere enn faren gjør og på mange måter kunne bety mere enn han i praksis. Slik loven er i dag er det ingenting staten kan gjøre for å stoppe en mor som vil forhindre mannens lovbestemte samvær. Det er, selv om det ikke er det vanligste utkommet av en skilsmisse, mange menn som opplever at kona fullstendig forhindrer hans samvær med barna. Det er en ikke ubetydelig risiko for en mann at dette kan skje. Dere kan fnyse av det fordi dette er noe som aldri skjer med kvinner, men det er høyst reelt for oss. Selv om mange par i dag velger å gi mannen mere samvær og samarbeider godt så er det overhodet ikke noe en mann kan ha noen som helst sikkerhet på. Det er overhodet ikke uvanlig at en ekskone som hater eksen gjør alt hun kan for at mannen ikke skal få se barna i det hele tatt. Mannen kan også risikere at kona tar med seg barna og flytter til et annet sted noe som gjør at han bare ser barna i ferier. Uansett er poenget at de kjipe alternative er høyst reele risikoer og mannen ikke kan vite hvordan det vil bli og han vil være avhengig av sin ekskones gode vilje fult og helt. Det er det som plasserer ham i en svak posisjon. Denne svake posisjonen gjør selvfølgelig ikke at en mann ikke tør å ytre sine meninger om gardiner. Men, det plasserer ham i rollen som den som er mest redd for at forholdet tar slutt og dermed er villig til å sette egne behov til side for å tekkes den andre og den som er mest redd for at den andre skal bli misfornøyd. Alt dette burde være selvsagt og lett å forstå. Vi vet også fra annen forskning at ting som at hvis mannen tjener en god del mere enn dama er sjansen mye større for at han er utro og hun trosfast enn hvis de tjener like mye. Det er et annet eksempel på hvordan strukturelle maktforhold radikalt endrer hvordan folk oppfører seg i et forhold. Det finnes mange flere slike faktorer. Problemet deres er at dere vil bare ikke innse at dette er en faktor som sterkt påvriker hvordan menn oppfører seg fordi å innrømme det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå