Gå til innhold

Han lar meg ikke bli lege.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ganske interessant at ingen her evner å se det fra mannens side. Han er åpenbart utrolig glad i dama når han venta et år på henne, og vil sannsynligvis starte familie. Mange menn vil ha barn før de er i slutten av 30-årene, eller 40.

Jeg jobber med turnusleger og av 10 turnusleger er det 4 som har barn alt, 2 av dem har 2 barn. De fleste ass.legene våre har flere barn, så de har på en eller annen måte altså klart å trøkke ut flere unger i løpet av studietiden. Vi har også hatt gravide turnusleger. Det er ikke forbudt med svangerskapspermisjon på medisinstudiet.

Anonym poster: c6eef6eb5719d6149e990b007ea45d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Virker som folk her bare ser det fra kvinnens perspektiv. Hun skal ta 1 år fhs, 6 år studie, så et år(?) turnus, altså han er kanskje 37-38 når hun er klar til jobb. Han regner kanskje med at hun vil jobbe noen år før hun får barn.

Ganske interessant at ingen her evner å se det fra mannens side. Han er åpenbart utrolig glad i dama når han venta et år på henne, og vil sannsynligvis starte familie. Mange menn vil ha barn før de er i slutten av 30-årene, eller 40.

Forøvrig er jeg mistenksom til at dette er trolling fra TS sin side. Hun bruker ord som at han ikke lar henne følge bli lege, når det sterkeste han har gjort er hinting. Og hun svarer kun med en setning som ikke er særlig interessant. Tror hun egentlig lagde tråden for å se reaksjonene.

Anonym poster: a4c85f513190df64db8f3607af75a246

Se det fra HANS SIDE??? Hun er 19 år og han vil at hun skal droppe alle sine drømmer for å gå hjemme og trykke ut unger for han??? Nei vet du hva. Han burde vite at hun er for ung til å starte familie. Hun er 19 år. Å^følge sine drømmer burde være det aller viktigste for henne nå. Om han vil starte familie med en gang så får han finne seg ei som er gammel nok. FUCK HAN!!!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nettopp ferdig med videregående, og tenker å søke medisin. Kjæresten min er en 29 år gammel ingeniør. Skulle tro han likte velutannede damer - men den gang ei. Han hinter hele tiden til at jeg bør søke et annet yrke fordi seks år studium er så mye osv. Virker som han vil at jeg heller skal bli sykepleier eller optiker. (Dette sier han ikke rett ut, men disse forslagene går igjen) Han er ellers en topp mann. Vi ventet 1 år før vi hadde sex. Dette valgte jeg for å forsikre meg om at det er meg og ikke sexen han er ute etter. Han er dessuten grei mot alle! Elsker han. Bare dette med karriere er problemet... Hva skal jeg gjøre?

(Orker ikke å se over innlegget, så drit i å kommentere eventuelle skrivefeil.)

Anonym poster: 79efea78f548c6cd28107157fc667c52

Det er ingen som kan hindre deg i å jobbe for dine drømmer, ei heller en kjæreste. Kommer du inn på medisin, så følg drømmen. Er han det skikkelige mannfolket du tror han er, så vil han støtte deg, selv om det blir tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først kan jeg jo si at jeg overhode ikke synes du skal la karrieren din styres av noen andre en deg selv, det er kun du som er garantert å skulle leve med deg selv resten av livet, og leve med ditt karrierevalg.

Så dersom det å bli lege er din drøm, og du ikke anser en lang utdannelse som noe hinder i å nå din drøm, så bli lege!

Er det å bli lege din drøm?

Hvorfor ønsker du ett friår på folkehøgskole for å ta friluftsliv?

Er du skolelei etter videregående?

Jeg tenker bare som så at mange jeg kjenner som starter på folkehøgskole, har enten brent for faget de har tatt der og har virkelig lyst til å jobbe innen det faget, eller de har vært skolelei etter videregående og tar ett år på folkehøgskole for å komme seg unna, gjøre noe annet, artigere med folkehøgskole en videre utdanning der og da.

Også tenker jeg.. dersom det skulle være slik at du er litt skolelei etter videregående (3 år).. kan det være at kjærsten din tar det som ett tegn på at det å satse på 6 års utdanning kan gjøre at du blir lei underveis og detter av utdannelsen?

Det er overhode ikke sikkert det er deg og ditt tilfelle, men dersom han opplever det slik, kanskje han hinter om kortere utdannelse rett og slett fordi skolelei etter 3 år videregående, ikke nødvendigvis høres ut som noe som lett kombineres med 6 år legestudie?

bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter "han lar meg ikke bli" osv. Hvis man mener dette, så har en allerede satt seg i offerrollen og er ikke sterk nok til å ta egne avgjørelser.

Anonym poster: 16446c75058de4eab3215ac777418f45

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest test123

Greit med stor aldersforskjell, men her er dere vel også i helt ulike faser av livet.

Men problemet er kanskje ikke lengden på utdanningen, men at du kommer til å flytte,det blir i hvertfall kronglete om du tar utdannelsen din i øst-europa.

Endret av test123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe som heter "han lar meg ikke bli" osv. Hvis man mener dette, så har en allerede satt seg i offerrollen og er ikke sterk nok til å ta egne avgjørelser.

Anonym poster: 16446c75058de4eab3215ac777418f45

Helt enig. utrolig nok at denne ikke har fått flere plusser...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med turnusleger og av 10 turnusleger er det 4 som har barn alt, 2 av dem har 2 barn. De fleste ass.legene våre har flere barn, så de har på en eller annen måte altså klart å trøkke ut flere unger i løpet av studietiden. Vi har også hatt gravide turnusleger. Det er ikke forbudt med svangerskapspermisjon på medisinstudiet.

Anonym poster: c6eef6eb5719d6149e990b007ea45d0d

Det er vel nesten ingen som får flere barn under studiene enn legestudenter. Sånn blir det når de leser side opp og side ned om hvor mye bedre fysiologisk det er å få barn i tjueårene. Og alle jeg kjenner som har fått barn har på mystisk vis timet det nesten perfekt ift eksamen og sommerferie, så de har ikke mistet mer enn det ene året eller noen ganger ett semester heller.

Anonym poster: 7b136c19bb249e7fa853279b2c090cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøffel

Haha, stussa jeg litt på også. Virker ikke som TS er såå intr i hva folk har svart henne her? (Eller?)

Anonym poster: 66f4b987ab533818ad67f53d57e8a2b9

Ja, det er ganske påfallende. I denne tråden finnes det mange gjennomtenkte innlegg med gode poeng, som TS ikke har ofret noe svar.

Til TS: jeg har en del venner som har studert medisin og du må jo ha et høyt karaktersnitt. Jeg stusser litt på at du ikke svarer noen av de som spør om det er fordi kjæresten din vil ha barn osv. Det var heller ikke en eneste av mine legevenner som tok et "friår"(det er jo ulike snitt etter så og så lang tid også, primærvitnemål osv., men det går vel bra med folkehøyskole?), og samtlige visste godt hva inntakssnittet var og om de hadde det. De som hadde denne drømmen kvesset klørne lenge. Du virker ikke helt der. Kan det være at kjæresten din forstår at dette er en drøm du ikke har mulighet til å realisere og prøver å si det til deg skånsomt? Jeg synes dette lukter litt rart.

Jeg er helt enig i dette. Å ha behov for et friår etter VGS når man har tenkt å ta et profesjonsyrke med 6 års beinhard studietid og 1,5 år i turnus (plassert hvor som helst i landet) virker litt rart. Kan hende at kjæresten din, som jo faktisk har 10 år mer livserfaring, ser at dette vil du ikke klare å gjennomføre? Evt at du mest sannsynlig må studere utenlands, og at han da vet at forholdet vil ryke tvert et par mnd etter at du ankommer Krakow?

De færreste av oss ender opp med å dele resten av livet med den vi hadde som kjæreste da vi var 19. Å la denne personen diktere ens utdanningsvalg, og særlig i retning av å ikke bruke sitt fulle potensiale, men heller velge noe mindre ambisiøst, er et uklokt valg.

Velg utdannelse etter dine egne interesser, ønsker og ambisjoner. Det lønner seg i lengden.

Dette er sant. VELDIG mange forandrer seg VELDIG mye fra de er 20-29 år gamle. Det forholdet man hadde i tenårene, holder sjelden i lengden.

Virker som folk her bare ser det fra kvinnens perspektiv. Hun skal ta 1 år fhs, 6 år studie, så et år(?) turnus, altså han er kanskje 37-38 når hun er klar til jobb. Han regner kanskje med at hun vil jobbe noen år før hun får barn.

Ganske interessant at ingen her evner å se det fra mannens side. Mange menn vil ha barn før de er i slutten av 30-årene, eller 40.

Anonym poster: a4c85f513190df64db8f3607af75a246

Har du lest tråden i det hele tatt? Halvparten av innleggene tar opp akkurat det du nå har skrevet. Jeg er møkklei alle de kjønnshatende innleggene, slik som ditt, som florerer her på KS.

Endret av Trøffel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg er helt enig i dette. Å ha behov for et friår etter VGS når man har tenkt å ta et profesjonsyrke med 6 års beinhard studietid og 1,5 år i turnus (plassert hvor som helst i landet) virker litt rart.

Dette undrer jeg meg litt over. Jeg, og mange med meg, tok et friår på folkehøgskole nettopp fordi vi visste det ville bli lange og mange studieår framfor oss. Hvor er motsetningen i det egentlig.

Ellers må jeg si meg enig med flere her. Ts har svart på de underligste ting, men ingen lengre innlegg med gode råd. Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alt.. Kanskje han tenker at han må forsørge deg i 6 år mens du studerer? (ihvertfall betale for det meste hvis dere ikke skal bo et lite sted du har råd til å betale halvparten..)

Så hvis dere skal på ferie osv, så må jo han betale hvis dere skal bo litt bedre enn hva en student har råd til..

Som andre skriver, kanskje han snart vil ha barn, altså om ca 4 år. Skal du ta et friår og så studere i 6 år og så må du jobbe for å få rett til permisjon, så blir han en gammel pappa ;)

Du er nødt til å ta en prat med han for å høre hvorfor han er så imot at du skal bli lege.

Kan være at han ikke vil være med en som "er flinkere".

Kanskje du ikke passer til å bli lege?

Kanskje han vet hvor hardt det er å studere i så mange år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Nå har ikke jeg lest alt.. Kanskje han tenker at han må forsørge deg i 6 år mens du studerer? (ihvertfall betale for det meste hvis dere ikke skal bo et lite sted du har råd til å betale halvparten..)

Så hvis dere skal på ferie osv, så må jo han betale hvis dere skal bo litt bedre enn hva en student har råd til..

Som andre skriver, kanskje han snart vil ha barn, altså om ca 4 år. Skal du ta et friår og så studere i 6 år og så må du jobbe for å få rett til permisjon, så blir han en gammel pappa ;)

Du er nødt til å ta en prat med han for å høre hvorfor han er så imot at du skal bli lege.

Kan være at han ikke vil være med en som "er flinkere".

Kanskje du ikke passer til å bli lege?

Kanskje han vet hvor hardt det er å studere i så mange år..

Om hun skal bli sykepleier så må han jo uansett forsørge henne med den drittlønna nesten. Blir hun lege kan hun jo betale tilbake de pengene senere om det var det som var problemet. Og om han blir gammel pappa: Jeg har sagt det før og sier det igjen: Det burde han tenkt på før han ble sammen med en tenåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det så mange som tror at man må være skolelei for å gå på folkehøyskole? Da jeg gikk på fhs var de fleste der enten pga det faglige, eller for å dyrke en interesse i et år, før de studerte videre. Å utsette legestudiet et år er ikke så krise, de fleste bruker lengre tid enn det på å forbedre karakterer osv.

Ang eventuelle barneønsker hos han, så er det noe han burde tenkt på da de ble sammen, dersom dette er viktig for han. Hovedproblemet med så stor alderforskjell er at den eldste nødvendigvis må "vente" på at den yngste er klar for slike ting, fikser han ikke det burde han funnet seg en verpeklar dame på sin egen alder.

Anonym poster: 2520005858ed3cfacf5d4ead0914f90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nettopp ferdig med videregående, og tenker å søke medisin. Kjæresten min er en 29 år gammel ingeniør. Skulle tro han likte velutannede damer - men den gang ei. Han hinter hele tiden til at jeg bør søke et annet yrke fordi seks år studium er så mye osv. Virker som han vil at jeg heller skal bli sykepleier eller optiker. (Dette sier han ikke rett ut, men disse forslagene går igjen) Han er ellers en topp mann. Vi ventet 1 år før vi hadde sex. Dette valgte jeg for å forsikre meg om at det er meg og ikke sexen han er ute etter. Han er dessuten grei mot alle! Elsker han. Bare dette med karriere er problemet... Hva skal jeg gjøre?

(Orker ikke å se over innlegget, så drit i å kommentere eventuelle skrivefeil.)

Anonym poster: 79efea78f548c6cd28107157fc667c52

Du er idiot om du holder på denne fyren. Dropp han, følg dine egne ambisjoner og drømmer og skaff deg en mann som støtter deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...