Gå til innhold

Regner med å måtte flytte

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg traff tilfeldig for noen dager siden ei venninne jeg ikke har sett på lenge. Jeg skrøt av huset hennes og området hun bodde i. Det er en litt gammel bydel med mange eldre flotte hus (Lisleby i Fredrikstad).

Hun sa at det var en ærverdig bydel med mye historie, men at hun regnet med å måtte flytte om 4-5 år. Jeg spurte hvorfor og hun sa at det var fordi hele området var i ferd med å bli en innvandrer bydel. Redningen var(i følge henne)at hun kunne overta foreldrenes hus om ikke lenge.

Anonym poster: 4bc0bd1bd6112f4b7b77f4403ac18a08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hva så? Hun er da ikke rasist av å ikke trives i et nabolag med mange innvandrere. Hvis bydelen utvikler seg til å bli et sted hvor naboene ikke forstår hva hun sier så flytter hun til et sted det finnes flere nordmenn. Et sted hvor hun kan slå av en prat med naboen om de praktfulle rosebuskene i naboens hage o.l uten at naboen blir stående som et spørsmålstegn.

Anonym poster: 0637d87f9fb3b13c9e5cb62e53bed668

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

nei, vil ikke si det er rasistisk, å si noe slikt. jeg er faktisk helt enig med din venninne, etter å selv ha prøvd å bo i en slik byde, der majoriteten var innvandrere.

Å bo i enn invandrerbydel, kan være ubehaglig og ekkelt, pga kultur forskjellene. mangen menn fra utlandet med andre religionsbakgrunner enn kristendom, kan være på gående, gi deg ubehaglige kommentarer, og et få tall går så langt som overgrep. kvinner er ikke vant til våres klesmåte og mann kan oppleve å få kommentarer fra dem.

Ellers har mann jo språk og kommunikasjon, det er ikke noe kjekt å bo blant masse folk som ikke kan mer norsk enn 3åring. mangen som invandrer til norge prøver nok å lære seg språket, men ikke alle vil og ikke alle får det til. det er også slik at hvis en gruppe som er fra et speielt land, har slått seg ned en plass, er det lett for at andre fra det landet "følger" etter, Det å da skulle ha brl møter, nabolags treff og andre sosiale ting er nesten utelukket, siden vi lenger ikke snakker samme språk.

lukt og sanseintrykk kan og spille en stor rolle på trivselen i nabolaget. folk fra forskjelligeplasser i verden lager mat med ulike krydder og urter osv, noe som kan skape sterke og ubehaglige lukter.

Inntrykkene av invandrere er veldig forskjellig, men når mann hører to stk fra et ukjent land stå å prate, så kan det høres ut som om de skjeller hverandre huden full. noen av invandrerene har også mangen vonde opplevelser fra sitt hjemland, noe som gjør at de sliter psykisk, og konsekvensene av det kan være at de bli psykotiske, oppfører seg truende, eks går rundt å veiver med kniv eller annet våpen. og i værste tilfeller begår voldshandling som slagsmål og drap.

Kriminaliteten er høyere i innvandrer bydeler, og prisnivået på boliger lavere. dette gir ringvirkning, slik at eks narkomane også trekker til disse bydelen.

Anonym poster: 5e244f80aa4fb8de246333f0deb4a39c

• Liker 9
Skrevet

Synes det er helt greit å komme med slike utsagm, mann er da ikke rasistisk bare fordi mann ikke ønsker å bo i en innvandrerbydel. foreslår at du slår opp rasist i orboka, og finner betydningen av ordet rasist.

Enn har lov å være skeptisk til fremedkultur og innvandring uten å skulle bli stemplet rasist.

• Liker 6
Gjest Herr Heftig
Skrevet

For ikke å snakke om at boligprisene kommer til å synke.

Skrevet

Ja, hva så? Hun er da ikke rasist av å ikke trives i et nabolag med mange innvandrere. Hvis bydelen utvikler seg til å bli et sted hvor naboene ikke forstår hva hun sier så flytter hun til et sted det finnes flere nordmenn. Et sted hvor hun kan slå av en prat med naboen om de praktfulle rosebuskene i naboens hage o.l uten at naboen blir stående som et spørsmålstegn.

godt innlegg! Jeg er enig med deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett, litt trist utvikling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett, litt trist utvikling.

Trist ja, men logisk. Om jeg har valget mellom å bo i en innvandrerbydel eller en norsk, så velger jeg helt klart den norske.

Det er ikke kun nordmenn som tenker slik, innvandrere klumper seg sammen med sine egne de også. Lurer på om TS vil kalle DET rasistisk?

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet at det ikke er lett, men kanskje hun kunne prøve å bli kjent med naboene? Her jeg bor er det også en voldsom innvandring, og boligbyggingen holder ikke følge. Hva jeg gjør i framtiden vet jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet

Trist ja, men logisk. Om jeg har valget mellom å bo i en innvandrerbydel eller en norsk, så velger jeg helt klart den norske.

Det er ikke kun nordmenn som tenker slik, innvandrere klumper seg sammen med sine egne de også. Lurer på om TS vil kalle DET rasistisk?

Så veldig, veldig sant!

AnonymBruker
Skrevet

Det er en utvikling staten må kjempe i mot. Man bør prøve å spre innvandrene og la alle ha kontakt med hverandre. Man bør prøve å plassere noen på vestkanten også....

Anonym poster: 3d3af115dc0d184c142b4a163201729f

AnonymBruker
Skrevet

Det er en utvikling staten må kjempe i mot. Man bør prøve å spre innvandrene og la alle ha kontakt med hverandre. Man bør prøve å plassere noen på vestkanten også....

Hvordan foreslår du at vi "plasserer" noen på vestkanten?

"Værsågod, Fatima! Kommunen har kjøpt denne villaen til deg på Bestum! Var så få innvandrere her fra før, ser du"

Jeg vil at kommunen(e) bruker pengene sine på andre ting enn kommunale boliger på vestkanten hvor boligprisene er høyest. Tanken din er idealistisk, men ikke i det hele tatt realistisk.

Anonym poster: d9f11d04b0c12dacf06edc9b974e8afc

• Liker 3
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

"Værsågod, Fatima! Kommunen har kjøpt denne villaen til deg på Bestum! Var så få innvandrere her fra før, ser du"

Jeg vil at kommunen(e) bruker pengene sine på andre ting enn kommunale boliger på vestkanten hvor boligprisene er høyest. Tanken din er idealistisk, men ikke i det hele tatt realistisk.

Det er sånn de plasseres på bygda.

Staten sier, hei her har dere 20 innvandrere!

Kommunen sier, men vi har ikke plass til dem, det er ikke nok ledige steder å bo for de innbyggerne vi allerede har her!

Staten sier, det er ikke vårt problem, dere skal ha dem!

Og så bruker kommunen penger de ikke har på å bygge hus til innvandrerne mens de samtidig vinker farvel til de unge som har vokst opp her, men ikke kan bli boende fordi de ikke finner et sted å bo.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan feks bygge nye mindre boliger og så gi et tilskudd fra kommunen, eller reservere de nye boligene feks i 5 år for innvandrerfamilier. Jeg vet at det ville være kontroversielt, men i Dagbladet står det i dag at vi er 6 millioner i Norge om 10 år, så det begynner å haste ! !

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i et strøk med mest innvandrere og må innrømme at jeg synes det er fantastisk. Det er relativt nært sentrum, men siden nordmenn er redde dem, de "lukter" rart, tydeligvis er psykotiske og ikke snakker språket så er det kjempebillig å bo her. Når jeg sier hvor jeg bor er ofte det første spørsmålet fra folk: "Er det ikke mange innvandrere der?". Før de selvsagt slenger på at de ikke er rasistiske. Dette er etter at jeg har fortalt om hvor greit det er å bo her. Fikk spørsmål av tre stykk om de skulle hjelpe å bære da vi flyttet inn (to på helt forståelig norsk og en på dansk), det lukte rikke noe srlig rar mat i gangene (fisk lukter en del, men ellers har jeg ikke bitt meg merke i noe) og mange virker som de prøve å lære seg språket.

Så når folk jeg kjenner velger å ikke flytte hit fordi de er mange innvandrere, selv etter å ha fått høre at det egentlig ikke er noe galt her, så må jeg innrømme at jeg tror de enten er rasistiske eller redd for innvandrere.

Å flytte fra et strøk om det faktisk er et reelt problem at hovedbefolkningen er innvandrere synes jeg derimot ikke kan kalles rasistisk. Det kan sidestilles med å flytte fra et strøk fordi det er mye kriminalitet, man blir tilbudt dop på gata, du risikerer å bli angrepet av ulv eller barna dine blir mobbet fordi resten av klassen har iPhone og iPad fra første klasse og synes det viktigste i verden er nye moteklær.

Med din vennine som er redd for tilflytning vet jeg ikke. Hun kan jo ikke vite om det kommer til å bli et problem eller ikke, men hun kan vite at prisene ganske sikkert vil synke på boliger. Dermed kan det være økonomisk uforsvarlig å bli for enkelte i tillefelle det skulle ende opp som et dårlig strøk.

Anonym poster: ccd6c4a56e506e494a2883db0f8cea18

• Liker 2
Skrevet

Det er viktig å gjøre noe med dette problemet, hvis ikke så vil de fleste byer bli som Malmø.

• Liker 1
Gjest Elissima
Skrevet

Skjønner din venninne godt. Jeg har det sånn selv, bor på østkanten og her er det jamen mye rart. Satser på å flytte til et mer hvitt nabolag om ikke lenge.

AnonymBruker
Skrevet

:skratte:

Typisk nordmann!

Hver gang noe er litt skeivt, så roper mann på at Staten (med stor s) må ornde opp!

Anonym poster: 8de260c0067a2822e09bf6fea14638a5

AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn de plasseres på bygda.

Staten sier, hei her har dere 20 innvandrere!

Kommunen sier, men vi har ikke plass til dem, det er ikke nok ledige steder å bo for de innbyggerne vi allerede har her!

Staten sier, det er ikke vårt problem, dere skal ha dem!

Og så bruker kommunen penger de ikke har på å bygge hus til innvandrerne mens de samtidig vinker farvel til de unge som har vokst opp her, men ikke kan bli boende fordi de ikke finner et sted å bo.

Ehem, det er jo slik det er i dag! Flyktninger plasseres i kommuner i det ganske land. De får pengeoverføringer fra staten per snute de tar i mot. Kommunen tar da ansvaret med å gi norskopplæring, finne bolig +++

Problemet er at etter en tid så flytter nesten 90 % av disse menneskene inn til byene. De bosetter seg da gjerne i områder der det allerede bor flere av deres nasjonalitet.

Og VIPS får du en ghetto!

AnonymBruker
Skrevet

"Jeg er ikke rasist, altså. Men jeg vil ikke at naboen kommer fra et annet land"

WTF, folkens? :sjokkert:

:nei:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...