Gå til innhold

Hvordan få et liv igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært psykisk syk siden jeg var 15 år. Nå er jeg 24. I løpet av disse årene har jeg for det meste vært innlagt og levd et ekstremt isolert liv. Nå er jeg nesten frisk, i hvertfall bra nok til å klare meg selv. Har ingen psykolog/behandler for tiden. Jeg sluttet å gå til psykolog da jeg flyttet til en annen by for å begynne helt på nytt. Den fungerte dårlig i den nye byen, så nå er jeg tilbake i hjembyen min. Bor hjemme hos foreldrene mine. Har mistet kontakten med de fleste av vennene mine, har bare noen "bekjente" igjen. Føler meg ensom. Det er deilig å være fri fra sykehuset, men jeg føler jeg har gått glipp av ungdomstiden min. Mens andre fikk kjæreste og var på fest var jeg innlagt. Slike tanker gjør meg veldig trist.

Jeg vet det ikke nytter å være bitter på fortiden, så jeg har bestemt meg for å begynne å leve livet her og nå. 24 år er vel ikke så gammelt? Jeg skal begynne å studere til høsten, men de fleste jeg skal begynne med er bare 19 og 20 år. Jeg vil heller få et nettverk på min egen alder.

Hvordan kan jeg få frem? (støttekontakt er uaktuelt)

Anonym poster: f92be125923150e2728baf4a883a7bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken by eller fylke snakker vi? Hadde vi vært på samme sted hadde jeg invitert på et glass brus!

Så det er også en måte å skaffe nytt nettverk, gjennom internett altså. :)

Anonym poster: 6d69aea2a6ae3f85dcc9004aa6ad013d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i hvert fall si at du ikke må tenke at du har gått glipp av noe. Du har livet foran deg. Og vi er en haug med 25-åringer som ikke har hatt kjæreste på flere år. Jeg vet om mange i 20-årene som nærmer seg 30 som ennå ikke har funnet sitt kall/funnet seg selv, så du har alle muligheter til å forme livet ditt til det du vil det skal bli. Det er ikke i nærheten av å være for seint.

Anonym poster: 8e3228f43e3ab85e0bc08e3fafe9a38e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i en lignende situasjon som deg; har meldt meg helt ut av verden på grunn av psykisk sykdom og mange innleggelser.

Jeg tror nok at mange som studerer er eldre enn 19-20, men det spørs jo litt hva slags studie du skal ta. Har du noen interesser, eller ting du kunne ha fattet interesse for? Noe du kunne ha deltatt på på fritiden, for å bli kjent med folk? Sport/idrett, håndarbeid, frivillig arbeid, jobbing på studentkro?

Anonym poster: 7ea7baa251976ea31a39ff43e21550ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å begynne å trene tror jeg er en godt snart, det vil få deg til å føle deg vell og straks se lysere på tingenes tilstand! :)

Finn en fritidsaktivitet, kan være feks lag-idrett, table-top rollespill, paintball osv :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du føler deg frisk nok til å avslutte behandling, det koster nok litt, når det er det du er vant til. Mitt råd er å ikke ha det for travelt. Du har nok gått glipp av noe, men på den andre siden har du nok lært veldig mye og. Så det er ikke sikkert at du og jevnaldrene er på helt samme linje ennå.

Mitt råd til deg er to: Ta det med ro, la ting skje (du får sannsynligvis studievenner til høsten)og to; kanskje gå for litt eldre omgangkrets? Som har vært ute en vinternatt før og ikke synes alt skal være etter boka?

Du spør hvordan du skal få jevnaldrende venner, og jeg svarer gå for studievenner (altså yngre) og dessuten eldre. Beklager. Jeg vet det ikke var det du spurte om, men jeg tror allikevel at det er det du burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eneri

Hei!

Så utrolig flott at du er så frisk at du kan "gå videre" med livet ditt! Syns ikke du skal henge deg opp i alder på medstudenter. Jeg gikk et studie der de færreste var jevnaldrende med meg, det var altså flest som var eldre enn meg. Jeg opplevde at når man har en felles plattform som et studie er, så spilte alder veldig liten rolle. Det er jo et fint utgangspunkt at du skal være på et studiested med maaangee som gjør samme utdanningsvalg som deg? Da har dere allerede et "treffpunkt" i interessefelt.

Dessuten vil et studentmiljø alltid by på fritidstilbud av ulike slag. Hvis det er noe som faller i smak hos deg kan du melde deg på. Her kan du sikkert treffe andre studenter enn dem du er sammen med til daglig i studiet ditt.

Så syns jeg du ikke skal kreve for mye av deg selv sosialt. Kanskje vil det føles slitsomt å ha så mye folk rundt seg hele tida. Jeg vet ikke hvilke psykiske plager du hadde/har, men om du må skjerme deg litt på ettermiddagstid for å hvile fra sosialt samvær, så tillat deg det uten å tenke at "Jeg går glipp av alt" /"dette er ikke normalt" osv.

Jeg ønsker deg masse lykke til! Syns du er utrolig sterk som går i gang med studier, står all respekt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 er ingen alder :) Jeg synes livet mitt på mange måter begynte da jeg var 23-24, før det gjorde jeg ting mest av plikt, fra da av kjente jeg mer etter hva jeg hadde lyst til (av studier o.l.), og fikk fler venner jeg hadde mye felles med. De erfaringene du har med deg er uansett verdt noe, men fortid er fortid, du lever i nået som alle andre.

Tror ikke du skal bekymre deg for alder på medstudentene, jeg er 35 nå og student igjen, og det er faktisk en del helt opp i (og over) min alder her jeg studerer. Endel rett fra videregående, men ellers er det også mange i sånn 22-27-årsalder - jeg synes ikke man merker så stor forskjell på om folk er i begynnelsen eller slutten av 20-årene, og har fått gode venner som er 5-10 år yngre (og eldre) enn meg. Fordelen med å være student, er jo at en har en del felles både av hverdag og ofte interesser, og studenter er gjerne veldig åpne for å bli kjent med nye mennesker.

Ellers kan det være lurt å engasjere seg i for eksempel foreninger eller fagutvalg ved studiestedet (hvor seriøst/useriøst velger du selv, hos oss har vi alt fra fylle-broderskap til veldedige religiøse organisasjoner). Organisert trening eller andre interesser med litt sosialt fellesskap er også et tips.

Lykke til - det går sikkert bra :)

Anonym poster: 5f445c37968d429b181c3a50bee3229e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er selv 24 og har egentlig ikke hatt noe liv, kanskje kommer jeg ikke til å få det heller. Aldreren din kommer ikke til å være en merkbar ulempe. Selv de mest studiekåte har ofte et friår, militærtjeneste folkehøyskole, studert noe annet først før de begynner på en nytt studie. I tillegg er det selvsagt alle de som sent finner ut av hva de skal bli.

Men passs på å bli med på fadderuke, og det kan sikkert være greit å søke om å jobbe gratis på studentpuben eller noe.

Anonym poster: 6423918f5495829b9bb13f75d6e8a162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer:

jeg har vært innlagt det meste av livet og er enda for syk til å kunne jobbe og fremtiden med jobb ser mørk ut.

jeg trenger 2 ganger i uka i stallen med hest og 1 gang på lydighet(hund) og en gang agility (med hund)..

her har jeg møtt mennesker med samme interesse som meg og dyrene gir meg trygghet, så jeg har klart å få hele 2 venner, det er rekord til å være meg det :)

så begynn å jobb (hvis du er frisk nok) i en jobb du trivs i og interesserer deg for skal du se du får raskt venner :)

og selfølgelig aktiviteter som du liker..

mine tips da :)

Anonym poster: 1a9358e7cd2c253d6b643206764f384f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå blir jeg nesten helt rørt her. Så mange koselige og positive svar :) Dette hjelper! Godt å høre at det ikke er for sent for meg.Gleder meg til å få livet tilbake! Å leve i stedet for å bare eksistere! Håper jeg klarer det!!

Klem fra TS :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, har du fullført VGS?

Anonym poster: 29c9db7bf3aad63ef45c09c733208373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, har du fullført VGS?

Siden hun skal begynne å studere til høsten har hun nok det.

Anonym poster: ed66d563381509dd103431edaf27fc9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har du fullført VGS?

Ja, har det. Men ville gjerne gått den om igjen på normal måte. Altså å ha et sosialt liv på skolen og ha det litt gøy. Jeg bare tok fag alene mens jeg for det meste var innlagt. Jaja, får ta det igjen nå da!

Klem fra TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...