Gå til innhold

Syklubb til besvær


Gjest Luta_lei_no

Anbefalte innlegg

Gjest Luta_lei_no

For 4-5 år siden når jeg flyttet til samboeren i bygda jeg bor i nå var jeg ganske ensom når det gjaldt venninner. Jeg bestemte meg for å ta tak i dette selv og tok kontakt med forskjellige jenter på de lokale festene vi var på. Det var mange hyggelige jenter, og flere jeg er god venninne med i dag. :) Problemet er at ganske tidlig ble jeg kjent med ei som var veldig "pågående" når det gjaldt å bli venner. Det startet med at hun ville vi skulle finne på ting sammen (noe som ikke er unormalt, og er veldig hyggelig), men det ble veldig ofte. Det ble fort 3 - 4 dager i uken + helg, noe som ikke alltid passet for min del (kommer tilbake til dette). Midt oppe i alt fikk hun meg med i en "syklubb" som jeg takket ja til for de virket som en veldig trivelig gjeng. Nå følte jeg virkelig at det sosiale livet mitt fikk seg en skikkelig boost. Men med jobb, samboer og gårdsbruk med dyr følte jeg at jeg måtte takke nei til noen av forslagene om å finne på ting, til denne venninnen. Og jeg snakker ikke om å bryte kontakten, jeg snakker om å kutte ned til 1 dag i uken + syklubb. Dette ble ikke godt mottatt, og ble fortalt at jeg fant på unnskyldninger for å slippe å gå ut av huset, hadde sosial angst og ikke minst; at jeg trengte hjelp for å komme ut av dette mønsteret!

Dette var ting som ikke hang på greip, noe jeg også fortalte henne. Jeg har jo tross alt blitt kjent med andre som jeg ville se av og til også, men det virket ikke som hun ville høre på det jeg hadde å si. Etter den episoden trakk jeg meg stille og rolig fra vennskapet våres, men fortsatte å gå på syklubbmøter (hvor hun også var). Disputten vi hadde hatt var ikke et tema jeg tok opp med noen, for jeg mente det bare angikk henne og meg. Men ettersom de andre i syklubben begynte å oppføre seg merkelig mot meg, luktet jeg lunten. Det ble aldri sagt noe, men en dag kom det to stykker fra syklubben til meg på kaffe og da kom mine mistanker frem. Hun hadde fortalt alle de andre om diskusjonen vår, og de undret seg hvordan jeg kunne være så hard mot henne. Som et spørsmålstegn sank jeg ned i sofaen, og forstod ikke hva de snakket om. Hun hadde spredd løgner og rykter til de andre jentene i syklubben om hva som hadde blitt sagt og gjort mellom oss, og ettersom jeg ble medlem sist skjønner jeg at de stiller spørsmålstegn ved meg som de kjente minst. Jeg fortalte de at jeg syns ingen har noe med den diskusjonen vi hadde, men når det hadde gått så langt så fortalte jeg min versjon og sa at hvis de ville tro på action-historien som hun hadde servert måtte de gjerne gjøre det. Jeg for min del var ferdig med saken og satte punktum. Dette ble respektert og ble aldri snakket om igjen.

Syklubben gikk sin gang, men jeg følte det ble mer og mer en kveld hvor sladder om andre i bygda skulle deles, hvem som hadde gjort mest i huset, hadde de beste barna og hadde de beste rådene. Før var det også en frivillig syklubb, slik at hadde du anledning så var det bare å melde i fra i hvert fall dagen før. Nå er det påmelding før hvert møte(kan man ikke komme må dette begrunnes), meny, årskalender, julebord and it goes on.. Det syns jeg ble kjedelig og dumt når kvelden skulle være et pusterom i hverdagens rutiner, mas og jag. I tillegg er det veldig ofte drama (både inad og utad i syklubben) som jeg ikke ønsker å bli en del av. Nå vil jeg ut av dette ungdomsskoledramaet, og sliter med å finne et skikkelig måte å gjøre det på for å slippe diskusjoner om hvorfor jeg velger å "trekke meg". Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke syklubb selve definisjonen på sladder og drama? :klo:

Anonym poster: ec77e047a8e6001295c809ca18c09220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

du sier du vil ut av ungdomsdramaet, da må du jo bare si ifra om det å bare styre unna de diskusjonene som evnt måtte oppstå.

du er jo forsåvidt like barnslig selv når du ikke kan si ifra på en skikkelig måte fordi du ikke orker diskusjonen. det er ingen som tvinger deg til å ta diskusjonen som kommer i etterkant, det er fritt valg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luta_lei_no

du sier du vil ut av ungdomsdramaet, da må du jo bare si ifra om det å bare styre unna de diskusjonene som evnt måtte oppstå.

du er jo forsåvidt like barnslig selv når du ikke kan si ifra på en skikkelig måte fordi du ikke orker diskusjonen. det er ingen som tvinger deg til å ta diskusjonen som kommer i etterkant, det er fritt valg

Jeg sier ikke at jeg ikke orker å ta diskusjonen :) Og jeg spurte om tips til hvordan jeg kunne gå frem for å nettopp gjøre det på en skikkelig måte for å ikke virke surmaget når jeg forlater "gjengen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si at det ikke lenger passer å være bundet sånn fast, men at sånn som dere hadde det før, med løsere avtale passet deg bedre.

Og at du desverre må trekke deg ut?

Altså ikke si noe om internt drama eller noe sånt, men forklare det med at det praktiske rundt ikke passer, og at du ikke vil ødelegge for de andre, ved å ofte avlyse på kort varsel. (Uten god grunn)

Anonym poster: e36387c7c8fbe71d3d98d861328830b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Luta_lei_no

Kan du ikke bare si at det ikke lenger passer å være bundet sånn fast, men at sånn som dere hadde det før, med løsere avtale passet deg bedre.

Og at du desverre må trekke deg ut?

Altså ikke si noe om internt drama eller noe sånt, men forklare det med at det praktiske rundt ikke passer, og at du ikke vil ødelegge for de andre, ved å ofte avlyse på kort varsel. (Uten god grunn)

Anonym poster: e36387c7c8fbe71d3d98d861328830b0

Takk for tips! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Skaff deg en hest eller hund og si du er for opptatt med dyret til å komme ;)

Anonym poster: acf2c4b2180fabb77820eb9eeffbeae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luta_lei_no

Hmm... Skaff deg en hest eller hund og si du er for opptatt med dyret til å komme ;)

Anonym poster: acf2c4b2180fabb77820eb9eeffbeae4

:fnise: Ja, hund har jeg og hest er det plass til. Good one! Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha , selve grunnen til at ordet "klubb" for meg har negative vibber. Har aldri vært med i noe som helst klubb og skal heller aldri bli det. Foretrekker å velge mine venner med omhu og synes mingling med mennesker jeg ikke har umiddelbar kjemi med er bortkastet tid. Jeg tror det finnes usikre mennesker som ikke tør å velge bort klubben iredsel for å bli baktalt. Hvorfor bry seg? Du vet jo selv hva som kjennes best. Så hvorfor mingle med dem som ikke respekterer det? Virker som et maktregime for å råde over deg. Sikkert et hieraki også.Nei stå opp for deg selv og ditt ,si ifra uten skånsel. Og stå for det. Folk må gjerne kalle mine sær for mine valg men det er faktisk et kompliment for jeg er stolt av å være unik og ikke hoppe når andre sier hopp. Jeg er trygg i mitt indre uten et klubbmedlemskap. Hvorfor bry seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luta_lei_no

Haha , selve grunnen til at ordet "klubb" for meg har negative vibber. Har aldri vært med i noe som helst klubb og skal heller aldri bli det. Foretrekker å velge mine venner med omhu og synes mingling med mennesker jeg ikke har umiddelbar kjemi med er bortkastet tid. Jeg tror det finnes usikre mennesker som ikke tør å velge bort klubben iredsel for å bli baktalt. Hvorfor bry seg? Du vet jo selv hva som kjennes best. Så hvorfor mingle med dem som ikke respekterer det? Virker som et maktregime for å råde over deg. Sikkert et hieraki også.Nei stå opp for deg selv og ditt ,si ifra uten skånsel. Og stå for det. Folk må gjerne kalle mine sær for mine valg men det er faktisk et kompliment for jeg er stolt av å være unik og ikke hoppe når andre sier hopp. Jeg er trygg i mitt indre uten et klubbmedlemskap. Hvorfor bry seg?

Som tidligere nevnt var "syklubb" et dårlig ordvalg. Er forøvrig bare jeg som kaller "gjengen" det. :P Jeg vil ikke være en del av det du beskriver her, og det er jo nettopp derfor jeg vil ut av dette og slippe "hopp når andre sier hopp" mentaliteten. Det tok meg dessverre litt tid å se hvor landet lå selv, men nå er tiden for å ta et oppgjør på en kontrollert måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke greit å vise til de endringene som har skjedd i det siste når du "melder deg ut" da? Som noen over her også sier :)

Si at du syntes det var hyggelig med en uformell tilknytning til gjengen deres, men nå ser du at du ikke har tid til å gjøre din del lenger og må med beklagelse melde deg ut/ "får heller komme sterkere tilbake" (en sikker vinner :fnise: )

Ikke bruk mer tid på noe som er så lite stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luta_lei_no

Er det ikke greit å vise til de endringene som har skjedd i det siste når du "melder deg ut" da? Som noen over her også sier :)

Si at du syntes det var hyggelig med en uformell tilknytning til gjengen deres, men nå ser du at du ikke har tid til å gjøre din del lenger og må med beklagelse melde deg ut/ "får heller komme sterkere tilbake" (en sikker vinner :fnise: )

Ikke bruk mer tid på noe som er så lite stas.

Jo. Det bør nok nevnes :P

:fnise: Ja, greit å kjøre safe.

Nei, det er nettopp det jeg ikke gidder mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Er det slik at dere møtes en bestemt ukedag hver gang det er møte?

I så fall kan det kanskje være fint å melde seg på en hobby/et kurs/en treningskveld som går fast på akkurat den ukedagen. Da har man liksom "godkjent forfall" for akkurat så lang tid som man skulle ønske.

For øvrig likte jeg "kommer sterkere tilbake"-forslaget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...