Gå til innhold

Jeg hater kjæledyret til samboern

Gjest frustrert

Anbefalte innlegg

Gjest Maneater

En undulat er ikke en hund. Man kan ikke få en undulat i "calm, submissive state" med å stå rolig og bestemt foran den eller kjippe til den og vise hvem som er "pack leader".

Fugler kan ikke læres til å holde kjeft.

Noen er mer kjatrete enn andre, for tro det eller ei. De har hver sine personlighetstrekk. Akkuart som mennesker.

He - he.

Hadde ikke fått tid til å lese hele tråden og ikke fått med meg at det var et lite fjærkre. (He - he!)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik er det å ha kjæledyr, har ein fått dei i hus får ein ta ansvar for kva ein har gjort og finne ein måte å lever med situasjonen på.

Nei, man kan selge, bytte, omplassere eller avlive de.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får undulaten nok stimuli? Jeg har hatt flere undulater da jeg var liten, venninner av meg har hatt undulater, og INGEN av disse har vært veldig til bry. De kvitrer og lager litt lyder innimellom, og undulater, slik som papegøyer, er kjent for å herme etter lyder fra omgivelsene. De aper også ofte etter ord eller setninger som ofte blir brukt.

De eneste gangene noen av undulatene mine lagde lyd som var høyt nok til å plage (altså mer lyd enn at den kvitret litt til seg selv i speilet) var når den ville ha oppmerksomhet. For meg så virker det som at dere ikke er flinke nok til å faktisk være med dyret, så klart vet ikke jeg noe om dette. Men det er viktig at undulaten har forskjellige ting i buret den kan leke med, blir tatt ut av buret innimellom slik at den kan fly litt fritt rundt i et rom (om det er mulig). Det er også viktig å snakke mye med dem og gi de oppmerksomhet.. De er ikke bare en pyntegjenstand som skal være i et bur.

Om dere prøver en periode å gi den mer oppmerksomhet kanskje den blir mer stille. Altså ikke gå bort til den hver eneste gang den skriker, det kan gjør vondt verre, men prøv å gi den nok daglig stimuli.

I tillegg kan det være et tips å legge et lett laken over buret om natten, dette gjør at det blir mørkere i rommet, og fuglen begynner kanskje ikke bråke før senere. Hvis buret står ved et vindu og solen går opp kl 4 med masse fugler utenfor, jo det sier seg jo så klart selv at fuglen din vil begynne å bråke da!

Anonym poster: ffb05c3865fe6feec09982760a30ce7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme problem når jeg hadde undulat. Hva med å legge et pledd over buret, slik at det blir helt mørkt inne i buret?

Mange undulater blir fort rastløse om de er alene hjemme og det er helt stille, sett på noe radio når dere er borte og se om det hjelper.

Undulater er selskapsdyr, de trives best i selskap og blir fort rastløse når det er helt stille og de er alene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laken over buret. Definitivt.

Skjønner ikke at det er noe å krangle om når løsningen er såpass åpenbar?

Undulaten får selvsagt puste likevel, laknet trenger jo bare dekke øverste del av buret, ikke tette det helt. Har hatt omplasseringsundulater selv, og la jeg laknet over buret ble det tyst, gitt!

Anonym poster: d7e34a50ea756b6514b06052e3606a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du lager så mye bråk på grunn av en jævla undulat, som stort sett blir så perpleks at den holder kjeft om du legger et pledd over buret, synes jeg oppriktig synd på mannen som har vært dum nok til å bli samboer med deg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker dyr! :rodmer:

Men jeg ville ALDRI hatt en fulg. Som du sier; De skriker og bråker så fryktelig mye. Skjønner hvorfor du er irritert :sukk:

Jeg ville sagt til denne mannen; Jeg flytter ut p.g.a. denne fuglen! Den bråker og jeg klarer det ikke lengre. Enten meg eller fuglen.

Skjønner at du kanskje ikke vil si dette, fordi du kan føle deg som den stygge ulven.. Men noe annet hvet jeg ikke..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du lager så mye bråk på grunn av en jævla undulat, som stort sett blir så perpleks at den holder kjeft om du legger et pledd over buret, synes jeg oppriktig synd på mannen som har vært dum nok til å bli samboer med deg.

Man kan faktisk bli veldig psykisk sliten av dyr som ikke fungerer ordentlig i hverdagen. Jeg syntes direkte synd på de som nærmest ofrer livet sitt for et dyr som krever all energien til eieren.

Jeg har flere venner som har hatt dyr som det er vanskelige å leve med, f. eks ene kompisen min hadde en hund som var psykisk skadet. Den tålte ikke mennesker generelt, bjeffet på det groveste på ALT, gikk til angrep på flere andre hunder og mennesker, og rett og slett styrte livet til kompisen min. Han "mistet" 7 år av livet sitt pga en hund som aldri ble frisk.

TS: Jeg hadde en undulat som døde i fjor, og jeg vet hvordan du har det. Skal være ærlig å si at jeg har mye av grunnen til bråkinga til fuglen. Jeg lærte den å si navnet mitt, og dette resulterte i at den skreik navnet mitt heeeele tiden. I tillegg lærte jeg den å plystre "flørte-plystringa", men dette syntes jeg bare var søtt.

Uansett. Et dyr skal ikke kontrollere eller bestemme livet deres. IKKE kast bort flere år av livet deres på unødvendige krangler pga kjæledyret, selv om man blir utrolig glade i dem. Men livet er altfor kort....... finn en dyrebutikk f. eks som kanskje vil overta undulaten :)

Anonym poster: 60e19d639e8bb043af52aa3d4ce5a291

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå får jo ikke ts lov av mannen å legge pledd over buret. Å ikke kunne holde samtaler eller nyte underholdning og på toppen av det hele ikke få den søvnen man trenger, alt pga støy, synes jeg ikke man skal måtte godta i eget hjem.

hadde TS kunne lagt pledd over buret og fuglen blitt stille hadde jeg forresten vært helt enig med deg.

Anonym poster: 15665a0b88911a042c4c14d6bec8d39e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå får jo ikke ts lov av mannen å legge pledd over buret. Å ikke kunne holde samtaler eller nyte underholdning og på toppen av det hele ikke få den søvnen man trenger, alt pga støy, synes jeg ikke man skal måtte godta i eget hjem.

hadde TS kunne lagt pledd over buret og fuglen blitt stille hadde jeg forresten vært helt enig med deg.

Anonym poster: 15665a0b88911a042c4c14d6bec8d39e

TS har valgt å bli samboer med denne mannen, eller var det kanskje noen som tvang henne? Hun var også enig i å skaffe seg en fugl (håper gud hjelpe hun aldri får barn), som skuffende nok ikke satt pent i buret sitt til pynt og holdt kjeft hele tida. Huff og huff, hjertet mitt blør for kjære TS. Virkelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan faktisk bli veldig psykisk sliten av dyr som ikke fungerer ordentlig i hverdagen. Jeg syntes direkte synd på de som nærmest ofrer livet sitt for et dyr som krever all energien til eieren.

Anonym poster: 60e19d639e8bb043af52aa3d4ce5a291

Dyr kan også blir psykisk slitne av sine eiere. I de aller fleste tilfeller der det er problemer med kjæledyr/eier, vil jeg påstå problemet ligger hos de tobeinte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: elsker mannen din undulaten??

Ha den på et helt mørkt rom om natten, da er de ofte stille. Kanskje du kan sette den inn på et annet rom enn stua, sette på radio så den hører litt lyder evt...

Syns det er rart at han ikke går med på å gi den bort til noen, når den skaper så mye krangling!

Anonym poster: fca5723dc2b3594862da0b25931b2386

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Quake

Samboeren hennes lar henne ikke legge pledd over buret fordi han er redd for bakterier eller noe tull.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren hennes lar henne ikke legge pledd over buret fordi han er redd for bakterier eller noe tull.

Et mørkt rom fungerer like fint. Noe som nok fungerer enda bedre, er å finne seg en ny samboer, som hverken har kjæledyr eller har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om samboeren din ikke er villig til prøve med pledd over buret, ja da bør du pakke sakene dine å dra din vei.

Man lar ikke sin kjæres velbefinnende komme etter en undulat.

Hadde det vært meg hadde jeg muligens kværka fuglen. Hadde ikke orket å blitt terrorisert av en undulat i muligens 10 år til.

Anonym poster: d9e100ed9539cb63211bdfcd0f919c0b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ifølge deg så er altså alle undulater like. Hvis en undulat holder kjeft om du legger et laken over buret dens så gjør alle undulater det samme. Det er i så fall helt feil. Hadde selv et undulatpar som ung jente, og de var så ulike som bare det. Forskjellig reaksjonsmønster på det meste.

Det er utrolig for meg at noen kan gi TS skylda her. Det er fullt lovlig å ikke trives med dyr, og det er lov selv om man har plukka ut dyret selv. Det at hensynet til et dyr skal dominere hensynet man tar til samboer som sliter med problemer er helt på trynet, synes jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har valgt å bli samboer med denne mannen, eller var det kanskje noen som tvang henne? Hun var også enig i å skaffe seg en fugl (håper gud hjelpe hun aldri får barn), som skuffende nok ikke satt pent i buret sitt til pynt og holdt kjeft hele tida. Huff og huff, hjertet mitt blør for kjære TS. Virkelig.

Du setter jo likhetstegn mellom en undulat og et pars eget barn. Det er jo å gå noen lysår for langt! En latterlig sammenligning!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du kjøpte undulaten sammen med samboeren, så dette er ikke bare samboerens kjæledyr, men også ditt, ergo ditt ansvar for å se til at undulaten har det bra.

2. Sett deg selv i bur, ikke møt mennesker på evigheter eller ha mennesker som du kan se, men som er utenfor din rekkevidde og du ville blitt sprø.

Jeg er ingen undulat-ekspert, og har aldri hatt en, men sier meg enig med brukerne som foreslår at du kjøper en undulat til slik at stakkaren får selskap.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juppsi

Undulat. Jeg vet de ser uskyldige og søte ut, men det er de ikke!!!! Han hyler like høyt som en sirene. Hele jævla tida! Dagen har akkurat startet med en kjempekrangel, og jeg er trøtt etter å blitt vekt av den IGJEN!

:skratte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...