Gå til innhold

Vi krangler om ferien. Hvem er urimelig?


mlody

Anbefalte innlegg

Er samboeren din far til datteren din?

Hvis ikke så syns jeg det er forståelig at han ikke vil bruke to uker (av kun fem disponible) på familietur med småbarn før han selv får barn. De årene uten barn får man aldri tilbake, og han vil aldri kunne sette seg selv først når han får barn. Er det deres felles barn hadde jeg ikke godtatt at han ikke ønsket å bruke to uker av ferien på familietur, men to uker i syden på familiehotell kan være for mye for mange. Dere bør prøve å inngå kompromiss. Kanskje kjenner du en enslig venninne som kan være med dere? Eller kanskje barnets mormor/tante kunne tenke seg å være med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kameraveske='AnonymBruker' timestamp='1339613507' post='11126453']

Og, ja, det lurer jeg også på... Hva er argumentene hans for å ikke ville være med til syden? Du har ikke svart på det. Lettere å svare om man vet det.

Anonym poster: 31950d09345c2b6aeed5adecff4f4845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke hoppet av glede for to uker i syden. Hørtes kjedelig ut.

Anonym poster: 1034182bda76e9534a8e173f8c8c8aea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forresten så innmari glad jeg har en mann som verken fisker eller ser fotball! :jepp:

Anonym poster: 4421c63b9eaf67152b3d9861599945bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du valgt deg en "gubbe" med sånn altoppslukende interesse, så kan nok dette bli et problem hver gang dere skal noe.

Mitt tips til jenter er å skygge unna fotballfantaster, bilsportidioter og de med sær hobby som f.eks fiske.

Tror man ofte vil oppleve å være andrevalget...

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Han synes sydener kjedelig. Du synes fisking er kjedelig. Da får dere finne noe som begge liker og datteren din kan være med på.

Anonym poster: 31950d09345c2b6aeed5adecff4f4845

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor i all verden må han være med da? Hvis han ikke vil, så blir det bare syting og klaging over lle slags bagateller underveis. Dere kan vel ta dere en jentetur? Det er jo minst like ålreit! :goodbye:

Anonym poster: 9b1949f4eca954ebcacf6d5c40a08e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste argumentene er at det er kjedelig.. Men jeg mener at det blir jo litt som man gjør det til selv. Har som sagt ikke tenkt å dra stakkaren med på et resort og stroppe han fast i solsengen.

Skjønner jo at han kanskje ikke synes det er veldig moro, men han skal jo så myr annet som han liker å gjøre ellers i sommer at jeg mener han burde unne meg en tur til varmere strøk uten å gi meg følelsen av å være til bry.. Han gjør jo akkurat som han vil resten av sommeren.

Det er jo nettopp det han gjør, og han vil jo til og med være med, men har sagt at han ikke vil mer enn ei uke... Det er faktisk han som inngår kompromiss her, ikke du!!!

Hilsen gift dame som uten problem sender mannen på både fisketur og fotballkamp, og gladelig tar meg en tur på spa eller til syden med venninner.

Anonym poster: a36001551101a616f6ec76ed58000b1d

Anonym poster: a36001551101a616f6ec76ed58000b1d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med to andre her:

Noen "hater" syden. Han ønsker alikevel å dra, men sier han bare vil ei uke

Hva hvis han foreslo to uker i fiskeelva med deg. Du "hater" det, men fordi du er glad i ham blir du med ei uke, mens han er der i to. Du føler du virkelig strekker deg og blir selvfølgelig skuffet når ha reagerer negativt på ditt forslag...

Ta to uker du og datteren din, så har dere den første eller siste uke sammen alle tre. Kanskje fint for datteren din også, å få litt alenetid med mamma? Og hvis han kommer den siste uka, har dere noe å glede dere til:-)

Anonym poster: 203eb30d924faca917cad00bcf073c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han ikke klar over hvor heftig havfiske det er på mange av disse typiske "syden-stedene"?! :roll:

Fieøvrig dømmer jeg han etter det du skriver her, til en kontrollerende egojævel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han ikke klar over hvor heftig havfiske det er på mange av disse typiske "syden-stedene"?! :roll:

Fieøvrig dømmer jeg han etter det du skriver her, til en kontrollerende egojævel.

Sikkert kult å stå ute og fiske i førti varmegrader.

Anonym poster: 0bea0038b56a6408cdb1d8b1f066a8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert kult å stå ute og fiske i førti varmegrader.

Anonym poster: 0bea0038b56a6408cdb1d8b1f066a8b3

Ikke vær så flåsete, da... Syden er ikke et land, og det finnes da steder uten 40 grader. Dessuten er temperaturen en helt annen til havs, og de bedre båtene har da både skygge og vifter ute på dekk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så flåsete, da... Syden er ikke et land, og det finnes da steder uten 40 grader. Dessuten er temperaturen en helt annen til havs, og de bedre båtene har da både skygge og vifter ute på dekk.

Da blir sikkert ts glad, hvis han blir med til syden for så å dra på fisketur der!

Anonym poster: 0bea0038b56a6408cdb1d8b1f066a8b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da blir sikkert ts glad, hvis han blir med til syden for så å dra på fisketur der!

Anonym poster: 0bea0038b56a6408cdb1d8b1f066a8b3

Å gå med på 1-2 fiskedager der nede, fremfor å reise hjem etter en uke, må da være en bra løsning, det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hva folk tenker om hva "Syden" er og hva man gjør på denne plassen kalt "Syden". Du har altså Frankrike, Portugal,Italia, Spania, Kroatia, og mange flere plasser med masse muligheter for å finne på noe som alle kan like, det jo ikke være charter. Det å omtale alle disse landene som et unisont kjedelig sydenland vitner om kunnskapsløshet.

Det å reise til sydligere strøk er ikke for alle synonymt med å ligge på en solseng, det handler om å finne rette plassen der man kan finne på mest mulig. Flere steder kan man reise med båt og fiske, surfe, dra på slott, padle, fot- og sykkelturer. Kjæresten min og jeg liker ikke typiske charterplasser og han liker ikke å ligge på stranden annet enn en dukkert iblant, men har da ingen problemer med å finne på ting som å utforske stedene vi er på. Dersom man synes at alt som er sydligere strøk er kjedelig er man muligens tiltaksløs, fantasiløs og kjedelig selv. Dessuten kjedelig i forhold til hva - stå i timesvis med en fiskestang? Liker også å fiske og reise på hyttetur, men åndeløs spenning er det jo ikke. En tur er uansett det man gjør det til.

Om det er det at han ikke vil feriere med barn, burde han ha funnet seg en dame uten barn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er saken er at gubben vil bruke mer tid alene/ med kamerater, og mindre tid meg deg og dattera di. Det passer ikke med dine ambisjoner. Å dra med dama til syden er jo for mange en sexferie, men kanskje ferien blir mindre seksuell når man passer ei lita jente.

Det er viktig å komme seg vekk, i fred og ro og langt til skogs, og det er viktig å bruke tid med sin kjære. Hvis tiden er mangelvare, så er livet mer stress.

Jeg vil ikke si at noen er urimelig her. Dere har bare forskjellige ønsker. BM2 setter spørsmålstegn ved om dere passer sammen, og svaret er kanskje ganske utydelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg må si meg litt enig med I Grosny, bare at min konklusjon blir at dere begge er urimelige.

Dere er urimelige fordi dere begge forventer at den andre skal tilpasse seg deres egen idé om hvordan ferien skal brukes, uten at dere har avklart hverandres forventninger på forhånd. Dette handler ikke om Syden eller fiske, men om to personer som ikke helt innser at et forhold består av to likeverdige personer som begge må være meningsberettiget.

Dere har jo åpenbart helt ulike forventninger til hvordan man skal bruke ferien, og ingen av dem trenger å være mer riktig eller feil enn den andre. Det viktige er at dere, som jeg antar er voksne mennesker, setter dere ned og avklarer dette. Begge må trolig fire litt på sine egne "krav", slik at både ønsket om familietid og alenetid blir dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere ganger nå endt opp med å krangle om sommerferien.. Samboeren min er helt gal etter å fiske, så han har allerede vært ei uke på fisketur og neste uke, væravhengig, skal han ei uke på hytta igjen. Det blir nok flere småturer og ukesturer frem mot høsten. I tillegg planlegges det gutteturer til oktoberfest i høst og fotballtur til newcastle. Jeg luftet at jeg ønsker meg to uker i syden når jeg tar ferie. Da svarer han at han "kan bli med hvis vi kan inngå et kompromiss og bli bare en uke".. Føles som han ikke er interessert i å bli med meg og datteren min når han sier sånt, og når jeg forteller han at jeg ble skuffet og såret så ser han bare ikke hvorfor. Jeg har prøvd å si at han skal jo på mange spennende turer i løpet av sommeren og høsten, hvorfor er det så kjipt å reise til syden med meg? Da glefser han om at jeg bruker turene hans imot han. Når jeg sier at jeg og datteren min kan reise alene så blir han sur og bjeffer "men jeg har jo sagt jeg kan bli med!".. Jeg vil ikke ha han med hvis det skal være sånn. Et kompromiss. Overreagerer jeg?

Enig med BM2 - passer dere sammen? Han har åpenbart en lidenskap i fisking. Og dette er noe han har for seg selv, uten deg og datteren din. For min del syns jeg kanskje det ble litt vel mye fisking og oktoberfester. Jeg tror ikke jeg hadde trivdes med en samboer som skulle på bruke så mye av ferien sin og feriebudsjettet sitt på gutteturer hvert eneste år. Samtidig som det vel er ok at han har sine interesser og at han har kamerater og et liv utenfor deg og ditt barn? Og samtidig som jeg tenker at det ikke kan være slik at det er du som alene bestemmer hvilke ferie dere som familie skal ha sammen.

Er dere ganske unge? Jeg syns han burde dempe litt på alle guttetur-greiene sine. Jeg er ikke i mot at kjærester gjør sine ting og reiser på turer med venner, men samtidig syns jeg noe av vitsen med en kjæreste er at man nyter ferier sammen, og at det ikke bare er hverdager og praktiske ting som holder en sammen, så jeg ville nok forventet at i allefall halvparten av årets ferieuker ble benyttet sammen med meg.

Og når det gjelder 1 eller 2 sydenuker - er du sikker på hans egentlige problem er at det er selve turen som blir for kjedelig? Eller er det heller sånn at han har brukt opp ferieuker og feriebudsjett på andre planer? For som sagt - jeg syns det er for dårlig hvis han kun har råd til å sette av 1 ferieuke med deg.

Når det gjelder sydenturen, så syns jeg derimot det høres ut som et fint kompromiss at dere tar en uke, siden sydentur er noe du ønsker og vil og noe han selv ikke ville valgt. Da har du også mulighet til å vise ham at sydenturer med deg og barnet ditt kan være ganske ok slik at han kanskje får lyst på enda en uke året etter ;)

Hvis min kjæreste instisterte på at jeg skulle være med to uker på fiskeferie, ville jeg følt meg ganske grei hvis jeg gikk med på å sette kompromiss til en uke. Sånn til sammenligning. Jeg syns ikke du kan forvente at han skal strekke det til to uker med en ferie han ikke trives med, men jeg ville samtidig forventet at han satte av minimum en uke til til ferie med deg. Men at dere da fant på noe som begge kan trives med.

Og hvis barnet ditt kun er ditt, så ville jeg kanskje prøvd å få til at dere hadde en uke ferie sammen uten barn. Han må være klar over at du kommer som en pakke og at barnet følger med "på kjøpet", men jeg syns likevel det er ganske heftig å forvente eksakt samme engasjement fra en bonusfar som fra pappan. Det er i såfall noe som må vokse seg fram over tid, og jeg tror du gjør lurt i å sette av litt tid for bare dere to mens barnet er hos pappan sin eller hos besteforeldre el.l. hvis du har mulighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Som mann kan jeg ikke forstå at så mange forsvarer han typen.

Ut i fra åpningsinnlegget forstår jeg det slik at mannen allerede har fisket 1 uke, skal fiske 1 uke til snart, trolig kommer til å ta seg litt mer fisking senere i år, skal på fotballtur til Newcastle og guttetur til Oktoberfesten.

Jeg tipper at grunnen til at han kun vil ta 1 uke ferie med TS er at planen hans for seg selv allerede tar opp resten av ferieukene hans.

Er det noen som med hånden på hjertet (og som ikke er 19 år) kan si at de hadde følt seg komfortabel med at partneren bruker 4 av 5 ferieuker i året på aktiviteter som ikke involverer deg?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...