AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #21 Del Skrevet 11. juni 2012 Har han vært utro flere ganger enn den ene gangen for 4 år siden? Er ikke sikkert dette er så relevant i forhold til typen din, men jeg har en kompis som alltid drikker seg totalt dritings. Faktisk treffer jeg ham sjelden uten at han er dritings (det er gjerne alkohol med i bildet når vi treffes). Men har er alltid like elskeverdig som han er ellers, bare ler, vitser, koser seg og snøvler i vei. Kjæresten hans syns ikke det er noe problem og vi andre gutta ser vel alle på henne som "drømmedama". Han sjanser ikke på andre jenter heller. Men jo da, stupfull det er han. Den desidert fulleste alltid. Nei, en gang utro. Men en gang er en gang for mye. Jeg synes han bør ta drikkingen seriøst, iallefall når han har sagt at han skal ta det roligere. Det er som om at når han er ute - uten meg - så tenker han: "ah, drit i henne. jeg skal bli full!!!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maruwan Skrevet 11. juni 2012 #22 Del Skrevet 11. juni 2012 Nei, en gang utro. Men en gang er en gang for mye. Ok, men dersom dere først har beveget dere videre siden den gang, kan du ikke fortsette å bruke den ene gangen mot ham. Dersom du ikke kan la det gå, burde du ha gjort det slutt den gangen. Jeg synes han bør ta drikkingen seriøst, iallefall når han har sagt at han skal ta det roligere. Det er som om at når han er ute - uten meg - så tenker han: "ah, drit i henne. jeg skal bli full!!!" Alt handler ikke om deg. Virker på meg som at han liker å drikke seg full sammen med kompisene sine og at problemet her er at det er du som er vanskelig. Og det syns jo tydeligvis han også. Vil du være "den dama"? Hvis ikke må du enten innfinne deg med at du ikke kan fortelle en voksen mann hva han har lov til og hva han ikke har lov til, eller så får du bare gjøre det slutt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #23 Del Skrevet 11. juni 2012 Ok, men dersom dere først har beveget dere videre siden den gang, kan du ikke fortsette å bruke den ene gangen mot ham. Dersom du ikke kan la det gå, burde du ha gjort det slutt den gangen. Alt handler ikke om deg. Virker på meg som at han liker å drikke seg full sammen med kompisene sine og at problemet her er at det er du som er vanskelig. Og det syns jo tydeligvis han også. Vil du være "den dama"? Hvis ikke må du enten innfinne deg med at du ikke kan fortelle en voksen mann hva han har lov til og hva han ikke har lov til, eller så får du bare gjøre det slutt. så når man er i et forhold, så skal ikke begge parter være enige osv? Man skal både gi og ta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maruwan Skrevet 11. juni 2012 #24 Del Skrevet 11. juni 2012 så når man er i et forhold, så skal ikke begge parter være enige osv? Man skal både gi og ta. Nei, en trenger ikke være enig om alt, enkelte tinger legger en seg rett og slett ikke opp i. Han er tydeligvis ikke enig med deg angående alkoholvaner. Hva skal han gjøre da? Danse etter pipa di sånn at du blir fornøyd? Du sier at i et forhold så skal en "gi og ta", men på hvilken måte er det å legge seg opp i hva han gjør med kompiser "gi og ta"? Det er jo bare å ta. Pleier han å fortelle deg hva du skal gjøre og ikke gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #25 Del Skrevet 11. juni 2012 Nei, en trenger ikke være enig om alt, enkelte tinger legger en seg rett og slett ikke opp i. Han er tydeligvis ikke enig med deg angående alkoholvaner. Hva skal han gjøre da? Danse etter pipa di sånn at du blir fornøyd? Du sier at i et forhold så skal en "gi og ta", men på hvilken måte er det å legge seg opp i hva han gjør med kompiser "gi og ta"? Det er jo bare å ta. Pleier han å fortelle deg hva du skal gjøre og ikke gjøre? Man kan jo ikke være i et forhold hvis (en) part(ene) sier: jeg gjør hva jeg vil!! det kan jo ikke fungere slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maruwan Skrevet 11. juni 2012 #26 Del Skrevet 11. juni 2012 Man kan jo ikke være i et forhold hvis (en) part(ene) sier: jeg gjør hva jeg vil!! det kan jo ikke fungere slik. For min del er det akkurat sånn det skal fungere. Utover det normale (ikke være utro, være snill og grei) så skal en få gjøre som en vil. Tror jeg snakker for de fleste menn når jeg sier at det er ingen som liker å være sammen med en barnehagetante. Og hvem ønsker vel å være den kjæresten? Den som sier "det får du ikke lov til" og som blir snurt når en da ikke får viljen sin? Du svarte forresten ikke på spørsmålet: Pleier han å fortelle deg hva du skal gjøre og ikke gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #27 Del Skrevet 11. juni 2012 For min del er det akkurat sånn det skal fungere. Utover det normale (ikke være utro, være snill og grei) så skal en få gjøre som en vil. Tror jeg snakker for de fleste menn når jeg sier at det er ingen som liker å være sammen med en barnehagetante. Og hvem ønsker vel å være den kjæresten? Den som sier "det får du ikke lov til" og som blir snurt når en da ikke får viljen sin? Du svarte forresten ikke på spørsmålet: Pleier han å fortelle deg hva du skal gjøre og ikke gjøre? Nei, for jeg får ingen bekreftelse på at jeg betyr alt for han i hele verden. Jeg får aldri noen misunlige blikk eller han er ALDRI sjalu. Han tar meg for gitt, det er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maruwan Skrevet 11. juni 2012 #28 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Nei, for jeg får ingen bekreftelse på at jeg betyr alt for han i hele verden. Jeg får aldri noen misunlige blikk eller han er ALDRI sjalu. Han tar meg for gitt, det er det. Så med andre ord legger ikke han seg opp i hva du gjør og ikke gjør. Da er ikke ditt forhold til alkoholbruken hans så my "gi og ta" som det er "bare ta", er det vel? Det at du nå vrir det hele til at han tar deg for gitt fordi han ikke er så sjalu og kontrollerende som det du er syns jeg egentlig bare er håpløst. Kanskje det ligger noe mer bak, men du bør ihvertfall være glad for at du har en fyr som ikke er sånn. Skjønner så klart at det er vanskelig å stole på noen som har vært utro mot deg før, men uansett kan du ikke fortsette å bruke det mot ham når dere først har beveget dere videre. Jeg har sagt mitt i denne saken nå, så får det være opp til deg om du i det hele tatt tar noe av det til etteretning. Beklager at jeg ikke kan gi deg det svaret du kanskje ønsker, men jeg syns du virker vanskelig å ha med å gjøre. Det er ikke vondt ment. Endret 11. juni 2012 av Maruwan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #29 Del Skrevet 11. juni 2012 Pjah. Her drikker begge seg møkkfull innimellom, men sjeldnere nå enn for 10 år siden. Har ingenting med (mangel på) respekt for partner å gjøre. Noen ganger bare blir det slik, andre ganger mer med vilje. Og han er da bare i begynnelsen av 20-årene enda. Ser ikke problemet. Virkelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #30 Del Skrevet 11. juni 2012 Vel, jeg kan jo bare snakke for meg selv, men jeg hadde gått med en gang han var utro. Det er uakseptabelt for meg, og kan ikke unnskyldes på noen som helst måte. Jeg vil heller ikke sitte igjen hjemme med bekymringer om hvor drita han er (regner med du kanskje har det litt sånn?), hva han kan finne på osv. Det er ødeleggende psykisk. Skal TS liksom sitte hjemme og vente mens han er ute og har "the time of his life"?! Dette handler ikke om at TS skal "bestemme over livet hans", men at han, som voksen mann, burde evne å se forbi sin egen nesetipp. Det går an å ta 3 øl i stedet for 10. Det er det vi andre gjør, og vi har det vel så moro om vi ikke drikker oss dritings når vi er på byen. Det sitter faktisk noen der hjemme som ikke synes det er noe ålreit, og når han velger å drikke seg dritings, vel, så er nå det et valg, i mine øyne, som sier mye om mannen. Synes du han er verdt det, TS? Synes du han viser at han bryr seg når han oppfører seg sånn? Tror du han er "farsmateriale"? Tror du han klarer å ha ansvaret for et annet individ (hvis du tenker på å få barn), når han har bevist at han ikke klarer å passe på seg selv? Selv om alkoholproblemer kan "ligge til familien" betyr ikke det at det mannen gjør er greit. Helt ærlig, TS, så synes jeg du fortjener tusen ganger bedre. Det er SÅ mange fisk i havet, og selv om du er veldig glad i ham nå, så er det ikke verdt å bli i et forhold som sliter deg ut, det er direkte usunt, og det tror jeg du ser selv også. Hvis han heller vil drikke seg dritings og henge med kompisene sine enn å være med deg, vel vitende om at dette plager deg, så er det han som har et problem. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maruwan Skrevet 11. juni 2012 #31 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Vel, jeg kan jo bare snakke for meg selv, men jeg hadde gått med en gang han var utro. Det er uakseptabelt for meg, og kan ikke unnskyldes på noen som helst måte. Jeg vil heller ikke sitte igjen hjemme med bekymringer om hvor drita han er (regner med du kanskje har det litt sånn?), hva han kan finne på osv. Det er ødeleggende psykisk. Skal TS liksom sitte hjemme og vente mens han er ute og har "the time of his life"?! Dette handler ikke om at TS skal "bestemme over livet hans", men at han, som voksen mann, burde evne å se forbi sin egen nesetipp. Det går an å ta 3 øl i stedet for 10. Det er det vi andre gjør, og vi har det vel så moro om vi ikke drikker oss dritings når vi er på byen. Det sitter faktisk noen der hjemme som ikke synes det er noe ålreit, og når han velger å drikke seg dritings, vel, så er nå det et valg, i mine øyne, som sier mye om mannen. Synes du han er verdt det, TS? Synes du han viser at han bryr seg når han oppfører seg sånn? Tror du han er "farsmateriale"? Tror du han klarer å ha ansvaret for et annet individ (hvis du tenker på å få barn), når han har bevist at han ikke klarer å passe på seg selv? Selv om alkoholproblemer kan "ligge til familien" betyr ikke det at det mannen gjør er greit. Helt ærlig, TS, så synes jeg du fortjener tusen ganger bedre. Det er SÅ mange fisk i havet, og selv om du er veldig glad i ham nå, så er det ikke verdt å bli i et forhold som sliter deg ut, det er direkte usunt, og det tror jeg du ser selv også. Hvis han heller vil drikke seg dritings og henge med kompisene sine enn å være med deg, vel vitende om at dette plager deg, så er det han som har et problem. Lykke til! Hva er det med dere damer som gjør at dere absolutt skal "sitte hjemme" og være totalt avhengige av å bli underholdt av typene deres? Hvorfor kan dere ikke finne på noe gøy selv uten at han må være der og holde dere i hånda? Endret 11. juni 2012 av Maruwan 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #32 Del Skrevet 11. juni 2012 han har lyst å drikke hver helg å være sørpefull. noe som er helt greit at han vil ,men jeg hadde aldri ville sammen med en sånn kar! vis han vil ha et liv som det må han jo bare kjøre på men jeg hadde sagt at da blir det uten meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #33 Del Skrevet 11. juni 2012 Vel, jeg kan jo bare snakke for meg selv, men jeg hadde gått med en gang han var utro. Det er uakseptabelt for meg, og kan ikke unnskyldes på noen som helst måte. Jeg vil heller ikke sitte igjen hjemme med bekymringer om hvor drita han er (regner med du kanskje har det litt sånn?), hva han kan finne på osv. Det er ødeleggende psykisk. Skal TS liksom sitte hjemme og vente mens han er ute og har "the time of his life"?! Dette handler ikke om at TS skal "bestemme over livet hans", men at han, som voksen mann, burde evne å se forbi sin egen nesetipp. Det går an å ta 3 øl i stedet for 10. Det er det vi andre gjør, og vi har det vel så moro om vi ikke drikker oss dritings når vi er på byen. Det sitter faktisk noen der hjemme som ikke synes det er noe ålreit, og når han velger å drikke seg dritings, vel, så er nå det et valg, i mine øyne, som sier mye om mannen. Synes du han er verdt det, TS? Synes du han viser at han bryr seg når han oppfører seg sånn? Tror du han er "farsmateriale"? Tror du han klarer å ha ansvaret for et annet individ (hvis du tenker på å få barn), når han har bevist at han ikke klarer å passe på seg selv? Selv om alkoholproblemer kan "ligge til familien" betyr ikke det at det mannen gjør er greit. Helt ærlig, TS, så synes jeg du fortjener tusen ganger bedre. Det er SÅ mange fisk i havet, og selv om du er veldig glad i ham nå, så er det ikke verdt å bli i et forhold som sliter deg ut, det er direkte usunt, og det tror jeg du ser selv også. Hvis han heller vil drikke seg dritings og henge med kompisene sine enn å være med deg, vel vitende om at dette plager deg, så er det han som har et problem. Lykke til! Tusen hjertelig takk for svar Vel, jeg er veldig enig i mye av det du skriver. Han går ikke mye ut, slett ikke, men hver gang så tar vi en prat og har forsikrer meg om at han skal bevise at han er til å stole på. Det ender alltid galt. Det ender med at han blir dritings, og sannsynligvis har tenkt: "drit i hu, jeg skal bli full!" Dette er krevende og slitsomt, han mener jeg er sur og kontrollerende.. det er ikke poenget. Har ikke snakt med han på 3 dager nå, bør jeg ta kontakt eller vente til han tar kontakt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #34 Del Skrevet 11. juni 2012 Tusen hjertelig takk for svar Vel, jeg er veldig enig i mye av det du skriver. Han går ikke mye ut, slett ikke, men hver gang så tar vi en prat og har forsikrer meg om at han skal bevise at han er til å stole på. Det ender alltid galt. Det ender med at han blir dritings, og sannsynligvis har tenkt: "drit i hu, jeg skal bli full!" Dette er krevende og slitsomt, han mener jeg er sur og kontrollerende.. det er ikke poenget. Har ikke snakt med han på 3 dager nå, bør jeg ta kontakt eller vente til han tar kontakt? Meg igjen Jeg har jo også stor forståelse for at han liker å gå ut iblant og ha det gøy, men det blir problematisk når han lover deg noe, bryter løftet, og det ikke får noen konsekvens. Da blir jo tankegangen hans at "jeg har gjort det før, og hun gjør ikke noe, så da kan jeg gjøre det igjen!". Med andre ord vet han at du "bjeffer mer enn du biter" (selv om det høres teit ut å si, ehe ). Helt ærlig synes jeg du skal vente og la ham ta kontakt, så kanskje han skjønner at du ikke kommer "logrende" (for å dra hundeanalogien igjen) tilbake og lar ham "styre skuta". Jeg tror også at det kan være lurt at dere tar en ordentlig prat ansikt til ansikt om dette, hvor du sier hvordan du har det, og at du er lei av brutte løfter. Hvis du er innstilt på det kan du gi ham én siste sjanse, men da er det viktig at du faktisk følger opp dersom han igjen bryter det han lover. Og da mener jeg at du drar og aldri ser deg tilbake - da er han virkelig ikke verdt det. Selv hadde jeg nok ikke giddet mer, da han i mine øyne har bevist at han ikke skjønner poenget flere ganger, men dersom han kontakter deg, ber om unnskyldning osv., så må du jo vurdere det selv. Hvertfall ikke vær den som tar kontakt. Det er jo også et tegn om det går x antall dager før fyren ringer deg, da prioriterer han helt klart andre ting enn deg. Du fortjener bedre! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 11. juni 2012 #35 Del Skrevet 11. juni 2012 Jeg er litt på lag med Maruwan her, altså. Det er helt ok at du ikke aksepterer drikkingen hans, men det er også helt ok å innrømme at det er ditt problem og ikke nødvendigvis hans. Det er ikke sikkert han har et alkoholproblem annet enn at han ikke klarer å drikke med måte når han først drikker. For jeg forstår det som at det ikke skjer hver helg heller. Jeg kjenner massevis av mannfolk som er akkurat sånn, de har gjerne kone og barn også. Selv min far går på ei skikkelig fyllekule innimellom, men nå som han har passert 50 skjer det sjeldnere og sjeldnere. Det hele handler om hva du er villig til å akseptere og leve med. Hvis du finner ut at du ikke kan leve med dette, så ikke legg skylden på samboeren din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juni 2012 #36 Del Skrevet 11. juni 2012 Hm.. det er ikke snakk om å søke hjelp.. ikke i den stand om at han er alkoholiker altså? Det er bare det at han ikke kan begrense seg når han først er ute. Han lover alltid å drikke med måte, men hver gang så skjer det aldri. Hvordan definerer du et alkoholproblem? Det er alt for mange som ser for seg daglig drikking = alkoholiker, mens klarer ikke gi seg før stupfylle = ikke alkoholiker. Men faktum er at dersom en ikke KAN kontrollere sitt alkoholinntak så har man pr definisjon et alkoholproblem. Det er mange der ute som ikke drikker på ukesvis, for så å drikke seg fra forstanden - gjerne flere dager i strekk. Har ikke de et alkoholproblem heller? De har et navn - periodedrankere. Det er min mening at enhver som aldri klarer å stoppe å drikke når en har drukket en på forhånd avtalt mengde eller når en er brisen, den har et alkoholproblem. Dette nettopp fordi en faktisk ikke klarer å begrense inntaket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #37 Del Skrevet 11. juni 2012 Han er ung og lever livet. Det betyr for ham at det blir litt i overkant med alkohol. Så lenge han ikke er utro og flørter vilt rundt seg så er det i mitt hode helt ok. Samboeren min roet seg ikke før godt etter fylte 25 år. Selv festet jeg mye i starten av 20 årene. Nei, hverken han eller jeg har alkoholproblemer. Vi var unge, bekymringsløse, levde livet og landet pent etter noen år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #38 Del Skrevet 11. juni 2012 Min eks gjennom litt for mange år var også sånn som drakk seg stupfull, han holdt seg heldigvis unna jenter (med et par unntak hvor det var nære på), men jeg ble utrygg av å ikke vite hvordan kvelden kom til å ende, om han ble sur, sovnet på et gulv eller en benk et sted, ikke ville hjem eller ikke kom hjem osv. At jeg holdt ut, tenker jeg i ettertid... Det nyttet ikke å få ham til å endre seg, han mente han skulle slutte å drikke sprit ute etter en episode hvor han dummet seg veldig ut, men det varte ikke så lenge. Du ser det samme med din kjæreste, at han ikke er villig til å endre seg. Da må du bare se det i øynene at det kommer til å fortsette å være sånn. Kanskje han blir bedre når han blir eldre, antagelig ikke, og det kan være vanskeligere å forandre seg når man er i et forhold hvor den andre er "vant til at du er sånn", enn om han er alene og ser han må ta ansvar for seg selv. Mitt råd er det klassiske enkle - du bør vurdere å gå fra ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #39 Del Skrevet 11. juni 2012 Han er ung og lever livet. Det betyr for ham at det blir litt i overkant med alkohol. Så lenge han ikke er utro og flørter vilt rundt seg så er det i mitt hode helt ok. Samboeren min roet seg ikke før godt etter fylte 25 år. Selv festet jeg mye i starten av 20 årene. Nei, hverken han eller jeg har alkoholproblemer. Vi var unge, bekymringsløse, levde livet og landet pent etter noen år. Men hvordan skal jeg vite hva han gjør på byen da? Jeg klarer ikke å stole på han når han er på byen alene drita... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 11. juni 2012 #40 Del Skrevet 11. juni 2012 Jeg er helt enig med Maruwan. Dette er mine tanker ut i fra TS sine kommentarer, og andre kommentarer: 1. TS skriver, ettersom jeg har forstått, at kjæresten ikke drikker alkohol SÅ ofte. Jeg antar dermed at det er snakk om mindre enn 1 gang i uka. Kjæresten til TS er ikke alkoholiker på den måten at han MÅ ha det (hverken fysisk eller psykisk). Han har kanskje et usunt forhold til alkohol, men det gjør han ikke til en alkoholiker. 2. TS og kjæresten er bare 22 år gamle. Det er veldig, veldig vanlig at man går ut og drikker seg full i helgene, spesielt hvis man studerer. Mange går ut både torsdag, fredag og lørdag hver helg. Klart det ikke er sunt for kroppen, men det er ikke uvanlig, og man blir ikke ødelagt for livet av å holde på slik i noen år mens man enda er ung. 3. Som Maruwan sa er det dårlig av TS å holde det imot kjæresten at han var utro. Når hun har valgt å bli hos han, burde hun ha lagt hendelsen bak seg. 4. Vil TS virkelig være den kjæresten som alle guttene synes er kjip, som aldri kan unne kjæresten sin at han går ut og har det gøy? 5. Man kan være uenige når man er i et forhold. Man kan ha ulike hobbyer. Man kan ha ulike syn på nesten alt. Man kan ha forskjellige venner. Man kan ha ulike fritidsaktiviteter. Det er ikke slik at når man er i et forhold går man fra å være to personer, til å bli en person som kun har de samme holdningene, og som alltid må være konsistent. Det er HELT GREIT at kjæresten din liker å gå ut og drikke seg dritings. Så lenge han ikke skader andre mennesker, så er det lov å være ung, uansvarlig, begå feil, lære, ha det morsomt, drikke og danse. Det er HELT GREIT at han har andre holdninger til alkohol enn hva hun har, og at han ikke bestandig føyer seg etter hennes behov og ønsker, men i stedet tilfredsstiller egne ønsker og behov. Noen på KG vil være uenig i dette, men dem om det. Personlig mener jeg det er skadelig å ha for høye forventninger og krav til kjæresten sin, spesielt når man er så ung. Jeg synes ikke TS sin kjæreste er en slem eller dårlig person. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå