Gå til innhold

Er det greit å dra på ferie uten stebarnet/barna?

Gjest lurer

Anbefalte innlegg

Siterte jeg deg og dine innlegg om din manns myndige barn? Nei, ergo, jeg snakket ikke om deg.

Jo, siste sitat handler om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må da være lov å dra på ferie uten partners barn. Her i familien har vi en felles datter på nesten 1 år, han har en jente på 12 og en gutt på 15. De fleste turerer fremover vil bli med hensyns til minstemann. Jeg kan ikke se at to tennåringer skal kose seg like mye da. Det min far og mor gjorde mot min bror ( pappa hadde han fra tidligere) De spurte om han ville være. Han kunne velge selv. Det var da mindre luksuriøse reiser hvor dem hadde råd til alle sammen. Var det mere luksus fikk han fortsatt tilbudet, men måtte spare lommepenger selv. Og det er faktisk helt fear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Nå handler ikke denne tråden om deg og din situasjon, men TS, som har en annen situasjon. Hvor barna ikke er myndige. Din situasjon er jo ikke aktuelt her.

Hvorfor siterer du meg her? Je setter jo spørsmålstegn ved hvorfor det er greit å utelate stebarn fra ferie på grunnlaget at de jo har vært på ferie før småsøsken ble født...

Nemlig.

Jo, siste sitat handler om det.

Tråden handler om mindreårige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Det må da være lov å dra på ferie uten partners barn. Her i familien har vi en felles datter på nesten 1 år, han har en jente på 12 og en gutt på 15. De fleste turerer fremover vil bli med hensyns til minstemann. Jeg kan ikke se at to tennåringer skal kose seg like mye da. Det min far og mor gjorde mot min bror ( pappa hadde han fra tidligere) De spurte om han ville være. Han kunne velge selv. Det var da mindre luksuriøse reiser hvor dem hadde råd til alle sammen. Var det mere luksus fikk han fortsatt tilbudet, men måtte spare lommepenger selv. Og det er faktisk helt fear.

Og mannen din synes det er helt ok at dere velger ferier som passer best til minstemann slik at de to eldste velger å ikke bli med?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Hjelpes....

Ettåringen har liksom ikke helt store gleden av turer som de store barna har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mannen din synes det er helt ok at dere velger ferier som passer best til minstemann slik at de to eldste velger å ikke bli med?

Jeg skulle svare deg , og ikke gi deg pluss.

Kan du forklare meg hvordan vi skal tilrettelegge en familie med en aldersforskjell som dette, hvor det passer tenåringene best og ikke den minste? Hvor vi da skal la minsten følge etter de største?

Det er ingen som har sagt at de eldste ikke vil bli med, de får selvsagt være med om de vil, men nå må en ta hensyn til en til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes....

Ettåringen har liksom ikke helt store gleden av turer som de store barna har...

Nei, men nå sa vel ikke jeg at vi skulle dra i morra eller hva???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Kan du forklare meg hvordan vi skal tilrettelegge en familie med en aldersforskjell som dette, hvor det passer tenåringene best og ikke den minste? Hvor vi da skal la minsten følge etter de største?

Det er ingen som har sagt at de eldste ikke vil bli med, de får selvsagt være med om de vil, men nå må en ta hensyn til en til.

Ja, men det skal takes hensyn til dem også.

Nei, men nå sa vel ikke jeg at vi skulle dra i morra eller hva???

Ikke ta det her personlig og bli teit når du selv er den som diskuterer på personlig grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Ved å gjøre sånn som de fleste som har barn med stor aldersforskjell. Min søster har 12 år mellom sine to barn, men de klarer å reise på ferie sammen hele familien - hver eneste gang.

De har reist til Thailand, Danmark, Kroatia, Spania, USA, England ... og ikke minst i Norge. Både storbyferier og strandferier kan tilpasses alle. Ser ikke helt problemet? Finner man en partner med barn så kan man ikke bare viske ut den parten av livet ..

Og mine barn har blitt med oss på ferie noen ganger helt til de var over 20. Jeg har sett på det som en glede å ha de med oss selvom etter at de ble voksne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ti år mellom eldste stebarn og fellesbarnet her også....

I starten hang den yngste bare med på det de eldste ville! Det syntes jeg var helt ok, en 1-åring har det stort sett greit de fleste steder. Ettersom fellesbarnet ble eldre, har det kommer nye ønsker fra alle parter, og den eldste er ikke alltid med på ferie i det hele tatt. Han har fått jobb og kjæreste, så det er klart at ferier med familien ikke alltid har førsteprioritet...

Jeg synes ikke så store barn skal måtte tilpasse seg en 1-åring! Og det sier jeg selvom (eller kanskje nettopp fordi) jeg har vært i samme situasjon selv!

Når fellesbarnet blir litt eldre, så må man nesten finne ferier hvor alle kan ha det gøy (for to år siden storkoste både 4-åringen, 9-åringen og 10-åringen seg i Legoland f.eks, mens 14-åringen var som 14-åringer flest og synes noe er gøy og noe er kjipt, men tar på seg storebrorrollen når han gidder og er kul å være sammen med, liksom ;)

Det er ikke umulig å være på samme ferie, men å få litt ulikt ut av den! Man må bare tilpasse seg, sånn som familier som BARE har fellesbarn med stor aldersforskjell gjør...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Søsteren min har to døtre. Da eldstejenta fylte 13 reiste mor, far og datter på storbyferie sammen for å shoppe, gå på musical og bare kose seg sammen. Yngstejenta ble hjemme hos bestemor. Planen er at yngste skal få en tilsvarende tur når hun fyller 13 om noen år.

Yngste skjønner godt at hun ikke kan bli med denne gangen, og hun gleder seg til det blir hennes tur å være med på tur når hun blir gammel nok.

Tenk dere så følgende scenario:

Min søster skiller seg fra jentenes far og får en ny mann før yngstejenta fyller 13. Den nye mannen har tenåringsbarn fra før. Det vil ikke lenger føles naturlig for min søster å reise på ferie med faren til døtrene, og hun kan av ulike grunner ikke reise som eneste voksen. Faren er ikke i stand til å ta denne turen alene. Hvordan løser hun dette? Skal yngstejenta miste turen sin fordi mamma og stefar ikke kan ta henne med på tur av hensyn til stefars barn? Uansett hvordan de løser en slik situasjon så vil det kunne tolkes som urettferdig for noen. Men iblant må man bare akseptere at ting kan ikke bli 100% likt. Og derfor kan det iblant være greit å reise uten stebarn.

Jeg kjenner en 20-åring som er kjempefornærma fordi lillebroren (10 år yngre) får være med til Tusenfryd i sommer, mens hun selv ikke får betalt tur. Hun mener det er kjempeurettferdig at foreldrene bruker så mye penger på lillebror mens hun selv ikke får noe. Det hun har glemt er at hun fikk ferier, gaver og opplevelser i ti år før lillebror ble født. Men DET er jo ikke urettferdig vettu.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ordla meg feil. Vet at en på 1 år ikke tenker slik at jeg vil ditt og dat som de andre og at det er enklere og ta med hun rundt nå, men som noen nevnte over jeg om ikke leste helt feil. Når hun blir 3-4 år. Så blir det er familiehotell. Med sklier og barnbasseng. Da er eldstemann 19. Om han vil være med da er det kjempe koselig, men synes da at lommepenger kommer fra egen lomme. Om han ikke vil være med fordi det er kejdelig er opp til han.

Søstera er da 15 og kan ikke taes like mye hensyns til som den gangen hun var yngre. ( i disse dager)

Når det er 12 og 15 år mellom de andre og den minste så går det ikke ann ( etter hva eg har erfart selv med min bror) å gjøre alle til lags. Og da er det greit å si " vi skal dit og dit, det er kanskje ikke kjempe morro for dere store, men sånn er det nå )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og da er det greit å si " vi skal dit og dit, det er kanskje ikke kjempe morro for dere store, men sånn er det nå )

Det går an å planlegge ferier sånn at man gjør ditt og datt for den yngste, og si som du sier at det kanskje ikke er så gøy for de store - men SAMTIDIG ha undersøkt nok om det stedet man evt. skal til, eller bruke litt tankevirksomhet, på å komme fram til noe som KAN fenge de større og så fortelle at man også skal DET og at det er hyggelig om de blir med uansett!

De velger så klart selv samme hva, men det er noe med måten det legges fram på.... Jeg hadde ikke hatt lyst til å bli med noen venninner av meg på tur hvis de sa "vi skal dit og dit, vi skal gjøre det og det, men det synes jo du er dødskjedelig, så du får velge selv og vi skjønner om du ikke vil bli med".... Ingen som føler seg inkludert eller invitert da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Sitat slettet.

Jeg prøver å sette meg i eks din manns sted. Dersom jeg var deltidsmamma til mine barn så hadde det ikke kommet på tale å prioritere yngre barn fremfor eldre når det kommer til ferien.

Det er vel kanskje derfor hun skrev at mennene kanskje virker litt tafatte i det hele. Jeg kunne ihvertfall aldri tenkt meg å ikke bruke feriene mine på alle barna mine om jeg ble skilt - og da spesielt de barna jeg ikke fikk bo sammen med hele tiden.

Endret av Sulosi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du da at det barnet du tilbringer ukene med skal vike bort på ferie fordi de som er med dere til samvær skal ha proritet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jytte

Mener du da at det barnet du tilbringer ukene med skal vike bort på ferie fordi de som er med dere til samvær skal ha proritet?

Nei, det mener jeg selvsagt ikke. Men om jeg var skilt og deltidsmamma til mine barn så hadde jeg nok vært ekstra på vakt overfor en ny partners måte å omgås barna mine. Å reise på ferie uten dem hadde vært totalt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å sette meg i eks din manns sted. Dersom jeg var deltidsmamma til mine barn så hadde det ikke kommet på tale å prioritere yngre barn fremfor eldre når det kommer til ferien.

Det er vel kanskje derfor hun skrev at mennene kanskje virker litt tafatte i det hele. Jeg kunne ihvertfall aldri tenkt meg å ikke bruke feriene mine på alle barna mine om jeg ble skilt - og da spesielt de barna jeg ikke fikk bo sammen med hele tiden.

Enig, og jeg skjønner ikke at noen vil være sammen med en mann som syns det er greit å nedprioritere barna fra tidligere forhold. Hvem sier at det nye forholdet vil vare livet ut? Det kan vare men i dag er det ganske vanlig med seriemonogami hvor det fødes barn i hvert forhold, og hvordan ønsker man at mannen skal være mot fellesbarn hvis det skulle skjære seg også i dette forholdet? For den måten mannen behandler sine barn fra tidligere forhold på nå vil også være den samme måten han vil behandle deres barn på hvis han igjen etablerer seg på nytt med ny familie.

Mange har avtale om to uker sommerferie med far, da har far også tid før eller etter til å bruke ferietid på den "nye familien" sin. Hvis da ferien med far alltid tilbringes billigst mulig hos far og de spennende ferieturene tilbringes med den nye familien så blir det feil for meg, da jeg ønsker at alle skal ha det spennende innimellom, og nei, det trenger ikke alltid bety utenlandsturer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er galt at fellesbarna blir sett på anderledes enn stebarna dine av deg. De er også en del av familien!!! :kjefte: + de er barna til den andre parten!

Famileferie uten alle barna?... egoistferie spør du meg.

Anonym poster: 91a92de20f8bf230e6665e63d87ae549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er "deg"?

Jeg kan for min del si at min samboers barn, er jeg utrolig glad i og er veldig takknemmelig for å være en del av dems liv. Selv om jeg også elsker mine datter på en helt annen måte. Jeg kom inn i dems liv for 5 år siden og de var store da.

De blir sett på anderledes ja, men på en negativ måte: nei!

Og hvorfor skjule seg bak anonymknappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...