Gå til innhold

Er det greit å dra på ferie uten stebarnet/barna?

Gjest lurer

Anbefalte innlegg

Hææ??

La oss si at det ikke klaffer slik at man kan ta ferie med alle barna. Skal de da hoppe over ferien bare pga av det slik at fellesbarnet ikke får ferie overhodet det året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts skisserer situasjonen som om h*n mener at stebarna bør få tilbud om å være med. Så her svarer jeg "ja, hvorfor ikke?"

Men ofte er ikke ting så svart/hvitt som dette. I vår familie har vi også et særkullsbarn. Bostedsforelder har meget god økonomi og reiser med barnet mange ganger i året. Tunisia i høstferien, Tyrkia i vinter, New York i påsken og nå i sommer går turen til Hellas for et par uker.

Særkullsbarnet har også to søsken. Og disse barna er ikke like heldig, for i deres hjem går økonomien så vidt rundt. Slik har det vært i alle år. Men fordi ingen ønsker å reise uten å inkludere alle blir det dessverre ingen ferier på disse barna, som bor med begge foreldrene. Det føles heller ikke riktig, men alternativet er heller ikke hyggelig. :( Noen ganger kan man ikke vinne...

Kan du være så grei å skrive dette på nytt, skjønner ikke bæret av hva du mener her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at det ikke klaffer slik at man kan ta ferie med alle barna. Skal de da hoppe over ferien bare pga av det slik at fellesbarnet ikke får ferie overhodet det året?

Så lenge man forklarer barna hvorfor ting er som de er så tror jeg barn forstår og godtar veldig mye uten å synes det er uretferdig. Det er værre med de hysteriske

bio-mødrene som påvirker barna ved å synes sånt er fælt og grusomt, og derfor synes synd på og trøster barna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i alle år reist på ferie alene uten stebarna. Ikke nødvendigvis fordi det er dette vi ønsker, men for å unngå enda en falsk politianmeldelse fra biomor...

De gangene vi har reist med de (innenlands da de ikke får ta med pass), har det vært i all hemmelighet der de ikke visste noe før vi dro. For at biomor ikke skulle få ødelegge.

Barna har aldri klaget eller vist misunnelse på at vi har dratt alene utenlands med fellesbarn, men vi har da heller ikke snakket åpenlyst om disse turene.

Til tross for verdens verste biomor og en litt annerledes din/min/våre barn situasjon, har vi et supert forhold alle sammen. Stebarna inkludert!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En familie skal bestille ferie og må ta stilling til følgende:

- stebarna/barnet har anledning og lyst til å være med, men vet ikke om ferien enda. De kommer

dog til å få vite om den når den er bestilt, enten de skal være med eller ikke.

- fellesbarn skal være med på ferien, slik at det er en familieferie og ikke en "voksenferie"

- og for de det måtte bety noe for; stebarna/barnet er friske og greie barn som ikke medfører

noen stor "belastning", tvert imot kan de hjelpe til med mindre barn.

Er det greit å bestille ferien uten stebarna/barnet? Hvorfor/hvorfor ikke?

Selvfølgelig skal stebarnet/stebarna bli med! Er de mindre verdt for faren enn hans nye barn med sin nye kone? Kanskje dere bare kan droppe at dine stebarn må komme annenhver jul og påske også da?

For en usmakelig problemstilling... Syns synd på barnet/barna som har en slik stemor. Snakk om forskjellsbehandling!! Minner meg om Askepott; stemoren dro ofte på morsomme ting med datteren, mens stedatteren Askepott pent måtte bli hjemme...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke felles barn enda, men samboeren har to barn på 3 og 5 år. Slik det er nå har han og moren ungene to uker hver om sommeren. De to ukene som vi ikke har barna så drar vi på en lengre ferie sammen. Vi reiser også sammen med barna, men ikke på samme type ferie. Men tilsammen reiser vi ca 4 uker om sommeren.

Men når vi får fellesbarn så kommer vi til å reise sammen med det den uka vi ikke har barna til samboeren min.

Er dette noe du eller dere sammen har bestemt dere for? Han er jo like mye far til de barna han har med eksen, som han er til de dere eventuelt måtte få sammen, og jeg forstår ikke at han skulle ha noe mindre ønske om å feriere med dem han har fra før enn med dem han får med deg?

Få, om noen, foreldre som lever sammen ville valgt å ta med seg bare en av ungene på ferie år etter år mens den andre måtte være hjemme, så hvorfor er dette plutselig greit når man blir skilt?

Edit: Anonym i innlegget over meg her kom meg i forkjøpet med poenget om likeverd på barna...

Endret av Marsipan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dine foreldre har vel ingenting imot at dere spandere turen på barna til din mann slik at de også får være med på disse turene?

Jeg er heldigvis ikke skilt så barna mine har sluppet å forholde seg til stemødre og stefedre. Men om jeg prøver å tenke meg situasjonen at jeg har mine to barn med min (eks)mann og et fellesbarn med min nye mann. Aldri i livet om jeg hadde lagt ferieturer til tider mine barn fra første ekteskap ikke kunne bli med. Det hadde vært uaktuelt. Og nåde den mannnen som i det hele tatt hadde foreslått noe sånt for meg.

Søren, klarte å gi deg en pluss, når jeg skulle sitere innlegget. Ikke med vilje!

Her reiser mor og stefar på ferie med kun ett av barna. Det blir vel feil for det andre som ikke får være med? De er jo stebarna til stefar, selv om de alle er barn av mor. Så her er saken at kun ene "stebarnet" får være med på tur, mens det andre er overlatt til sin far så lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke flere barn enn man har råd til.

På den annen side, i denne settingen: Fars barn fra før har fått X antall sydenturer alene med både mor og far (kanskje felles før de be skilt, og i hvertfall hver for seg) før fellesbarnet til far og stemor kom. Skal ikke fellesbarnet til stemor og far få oppleve det samme, kun fordi stemor og far ikke har økonomi til å ha med seg 3+ barn på sydenferie? Når stebarna er hos mor, kan far reise på den ferien han vil uten dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En familie skal bestille ferie og må ta stilling til følgende:

- stebarna/barnet har anledning og lyst til å være med, men vet ikke om ferien enda. De kommer

dog til å få vite om den når den er bestilt, enten de skal være med eller ikke.

- fellesbarn skal være med på ferien, slik at det er en familieferie og ikke en "voksenferie"

- og for de det måtte bety noe for; stebarna/barnet er friske og greie barn som ikke medfører

noen stor "belastning", tvert imot kan de hjelpe til med mindre barn.

Er det greit å bestille ferien uten stebarna/barnet? Hvorfor/hvorfor ikke?

Alle eller ingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mitt ansvar å få dem med på ferie. Jeg betaler for meg selv og mine barn. Om min mann ikke har råd til å betale for sine barn så er ikke det mitt problem. Ikke har jeg penger til det heller.

Da blir det ferie uten dem.

Jeg har lovt mine barn sydentur i flere år og vi har spart, både barna og jeg. Jeg bryter ikke det løftet fordi min mann og hans barn ikke har spart selv om det var planen. Barna som forøvrig får mye lommepenger av både min og hans familie, har prioritert andre ting enn å spare. Jeg har ikke synd på dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mitt ansvar å få dem med på ferie. Jeg betaler for meg selv og mine barn. Om min mann ikke har råd til å betale for sine barn så er ikke det mitt problem. Ikke har jeg penger til det heller.

Da blir det ferie uten dem.

Jeg har lovt mine barn sydentur i flere år og vi har spart, både barna og jeg. Jeg bryter ikke det løftet fordi min mann og hans barn ikke har spart selv om det var planen. Barna som forøvrig får mye lommepenger av både min og hans familie, har prioritert andre ting enn å spare. Jeg har ikke synd på dem.

Smålig!

Stemoren i askepott med pms....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smålig!

Smålig???? Ærlig talt skal jeg ta opp et svindyrt forbrukslån for å betale for hans unger?

Mine unger og jeg har spart i tre år til dette. Skjerp deg!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smålig!

Ja, du hadde vel bladd opp av en skrunken lommebok tenker jeg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smålig???? Ærlig talt skal jeg ta opp et svindyrt forbrukslån for å betale for hans unger?

Så idyllisk forhold :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

På den annen side, i denne settingen: Fars barn fra før har fått X antall sydenturer alene med både mor og far (kanskje felles før de be skilt, og i hvertfall hver for seg) før fellesbarnet til far og stemor kom. Skal ikke fellesbarnet til stemor og far få oppleve det samme, kun fordi stemor og far ikke har økonomi til å ha med seg 3+ barn på sydenferie? Når stebarna er hos mor, kan far reise på den ferien han vil uten dem.

Så om mor og far er sammen, og får flere barn, så kan de med rette utelate eldste barnet fra ferie siden det tross alt fikk være med på ferie før småsøsken ble født?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du gå inn i en annen tråd for å provosere? Gidder ikke å krangle med små barn skjønner du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jytte

Så om mor og far er sammen, og får flere barn, så kan de med rette utelate eldste barnet fra ferie siden det tross alt fikk være med på ferie før småsøsken ble født?

Tenkte akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er idyll for deg når stemor tar opp lån og betaler for andre sine barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor gammelt det barnet er. Har de eldte barna blitt myndige og i jobb så burde de betale selv om de skal bli med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du dra uten mannen din også da? Han har jo ikke spart noe virker det som. Men du inkluderer vel ham for å være snill?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...