Gå til innhold

Er det greit å dra på ferie uten stebarnet/barna?

Gjest lurer

Anbefalte innlegg

Jeg er stemor til tre, og her i huset gjør vi begge deler uten sure miner fra noen part.

De reiser på ferier med mor og stefar også, og totalt sett tror jeg de føler seg sett og "med" overalt!

Totalt sett er det vi som har hatt dem med mest på "store" ferier, type 14 dager i hus i Danmark, Egypt-tur osv.... To ganger har vi reist på den type ferie uten dem siden fellesbarnet ble født for snart 7 år siden. Det ene året skulle de til Tyrkia med mor og stefar, og var helt med på at det var en sydentur til hvert barn, selvom det ikke var samtidig og samme sted. Den andre gangen var "pappapermferie" i 14 dager etter at skolen hadde begynt, og det ble for lenge å ta dem ut av skolen. Ingen av barna ytret noe negativt om dette verken til oss eller til mor (vi har åpen dialog).

Det må ikke være rettferdig på samme sekund og krone, men totalt sett skal alle føle at de hører til!

Mine foreldre inviterer sambo, meg og fellesbarn på tur f.eks.... Mine foreldre har god økonomi, og ønsker å ha oss med. Av den grunn får fellesbarnet flere opplevelser kanskje, enn stebarna gjør - men jeg kan ikke forlange at mine foreldre skal ta med mine stebarn på den måten! De har et helt ok forhold, og kjenner hverandre greit, men stebarna har sine egne besteforeldre tross alt! Ingen av stebarna har sagt noe negativt om dette heller....

Konsekvent 14 dagers sydenferie med fellesbarnet to ganger i året og konsekvent hytteferie med stebarna år etter år, DET blir imidlertid feil, synes jeg....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper at "skillsmisse barn" eller skulle hatt den gleden såkalte "fellesbarn" har med å ha 2 tilgjengelige foreldre og ha 1 hjem- kontra ha 2 forskjellige hjem og forholde seg til,

SÅ dere som sier at "skillsmissebarn" får dobbelt opp .... tenk på hvordan hverdagen deres er de har ikke valgt å ha de slik..

Skal det gå utover fellesbarnet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Er også enig i at stebarna garanter hadde foretrukket en HEL familie, enn mine, dine, våre, og flere gaver til jul/bursdag.

Skal det gå utover fellesbarnet?

Men er det ikke hyggelig for "fellesbarnet" å få dra på ferie med søsknene sine også?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor til to. Vi har så og si alltid hatt med stebarna mine på ferie. Jeg husker ikke sist mannen min og jeg var på ferie bare oss to. De var til og med med oss på "bryllupsreisa" vår ;)

Moren har ikke hatt råd til å reise noe sted med dem, ei heller alene. Nå har hun fått seg en kjæreste som tar henne med på helgeturer til utlandet 3-4 ganger i året, og det er veldig mye prat her hjemme om at barna føler seg utenfor. Vi har forsøkt å forklare for dem på en grei måte at det ikke er mor som betaler, men kjæresten som inviterer henne med på kjærestetur, men de føler seg allikevel utelatt.

Så hvis jeg skulle dratt på ferie med fellesbarn så tror jeg jeg ville gjort det på et tidspunkt hvor mine stebarn allerede var på tur et annet sted, eller på ett tidspunkt hvor de allerede hadde vært på tur med moren, eventuelt så fram til en tur som de skulle på. Jeg tror nemlig ikke at vi ville hørt så mye om disse kjæresteturene til moren dersom de hadde kommet samtidig med at vi var på ferie med barna, eller kunne si "ja, men om noen uker skal jo vi avgårde".

Vi har også hatt med nevø på tur til utlandet, fordi han og min manns sønn var like gamle og bestevenner. Da sørget vi for å legge opp med foreldrene slik at de dro på ferie med den mye yngre lillesøsteren samtidig, for at hun ikke skulle bli veldig lei seg for å ikke bli invitert. Det hele endte opp med at hun fortalte alle at hun skulle på ferie alene med sine foreldre og at onkel skulle passe broren hennes ;)

Jeg synes mao. ikke barna ha to sydenturer med begge familiene, men jeg tror at de må se at de får ca. det samme som søsknene sine (f.eks. fra den andre foreldren) for at det ikke skal oppstå sjalusi. Barn har ofte en veldig sterk rettferdighetssans, men det må noen ganger pekes ut hva som er "rettferdig" og ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Jeg er stemor til tre, og her i huset gjør vi begge deler uten sure miner fra noen part.

De reiser på ferier med mor og stefar også, og totalt sett tror jeg de føler seg sett og "med" overalt!

Totalt sett er det vi som har hatt dem med mest på "store" ferier, type 14 dager i hus i Danmark, Egypt-tur osv.... To ganger har vi reist på den type ferie uten dem siden fellesbarnet ble født for snart 7 år siden. Det ene året skulle de til Tyrkia med mor og stefar, og var helt med på at det var en sydentur til hvert barn, selvom det ikke var samtidig og samme sted. Den andre gangen var "pappapermferie" i 14 dager etter at skolen hadde begynt, og det ble for lenge å ta dem ut av skolen. Ingen av barna ytret noe negativt om dette verken til oss eller til mor (vi har åpen dialog).

Det må ikke være rettferdig på samme sekund og krone, men totalt sett skal alle føle at de hører til!

Mine foreldre inviterer sambo, meg og fellesbarn på tur f.eks.... Mine foreldre har god økonomi, og ønsker å ha oss med. Av den grunn får fellesbarnet flere opplevelser kanskje, enn stebarna gjør - men jeg kan ikke forlange at mine foreldre skal ta med mine stebarn på den måten! De har et helt ok forhold, og kjenner hverandre greit, men stebarna har sine egne besteforeldre tross alt! Ingen av stebarna har sagt noe negativt om dette heller....

Konsekvent 14 dagers sydenferie med fellesbarnet to ganger i året og konsekvent hytteferie med stebarna år etter år, DET blir imidlertid feil, synes jeg....

Men dine foreldre har vel ingenting imot at dere spandere turen på barna til din mann slik at de også får være med på disse turene?

Jeg er heldigvis ikke skilt så barna mine har sluppet å forholde seg til stemødre og stefedre. Men om jeg prøver å tenke meg situasjonen at jeg har mine to barn med min (eks)mann og et fellesbarn med min nye mann. Aldri i livet om jeg hadde lagt ferieturer til tider mine barn fra første ekteskap ikke kunne bli med. Det hadde vært uaktuelt. Og nåde den mannnen som i det hele tatt hadde foreslått noe sånt for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Vi har en utenlandsferie i året, i fellesferien når barnehagen er stengt. Stebarna får selv velge om de vil være med eller ikke. De er ungdommer og synes ikke lengre det er så stas med lekeland og slikt, og de er ikke så fristet til å reise på sydenferie med oss lengre. De er undommer og vil sove utpå og slappe av, det er lite kompatibelt med en liten gjeng smårollinger som er oppe grytidlig.

I år tar vi en liten ekstraferie alle sammen, med ungdommene også, type besøke gammel slekt og legge inn litt shopping og slikt, da blir ungdommene med. Deretter reiser "småbarnsfamilien" til syden, og storebarna drar på voksensydenferie med sin mor. Det har egentlig aldri vært noe problem. Når man reiser med småbarn blir jo lista lagt deretter. Hadde aldersforskjellen vært mindre, antar jeg at vi hadde reist sammen alle sammen, men da hadde vi nok satset på house exchange e.l. i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når vi får fellesbarn så kommer vi til å reise sammen med det den uka vi ikke har barna til samboeren min.

Alltid? Hvorfor? Tenk hvis den andre forelderen (eller bonusforelderen) tenker likedan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid? Hvorfor? Tenk hvis den andre forelderen (eller bonusforelderen) tenker likedan?

Det er veldig dyrt å ha med seg 2-3 barn på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Man får ikke flere barn enn man har råd til.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dine foreldre har vel ingenting imot at dere spandere turen på barna til din mann slik at de også får være med på disse turene?

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, for det er mine foreldre som spanderer, ikke sambo og jeg, men gitt at det var en skrivefeil, så: jeg har tre stebarn, som fyller 17, 13 og 12 i år... Selvom de har god økonomi, så synes jeg på ingen måte at jeg kan forvente at de skal spandere tur og lommepenger på "dobbelt så mange" som sambo, jeg og datteren vår er....

Det har aldri vært formulert som noe problem her, noen ganger reiser stebarna på tur med mor, stefar og mormor f.eks., og da er jo (naturlig nok) ikke vårt barn med. Jeg skjønner at det ikke kan sammenlignes fordi hun ikke har en forelder i den settingen, men ungene har aldri oppfattet dette som noe problem! Og jeg kjenner at så lenge man ikke formulerer dette som noe problem, så blir det heller ofte ikke noen "big deal"....

Det blir litt som at jeg har en følelse av - når den tid kommer - at mine foreldre kommer til å sponse min datter med førerkort... Det har ikke mine stebarns besteforeldre mulighet til (dvs, det kan hende morfaren har, men på ingen måte mormoren, de er skilt). Skal jeg si til mine foreldre at de enten må sponse førerkort på fire unger, eller droppe å gjøre det for barnebarnet? Hun er bare 6 år nå, så det ligger jo evigheter fram i tid, men det er liksom prinsippet.... Man kan ikke på død og liv måtte telle både kroner, sekunder og gud-vet-hva i sånne settinger.... Man må se på totalen og godta at det er to ulike familier bak til tross for at ungene vokser opp som søsken....

Mine stebarn har ei stesøster (stefars datter) som reiser til "Syden" to ganger i året med sin mor. Det er jo noe verken de eller vi får til. Er det urettferdig også?

Ihvertfall disse ungene vokser opp med såpass mye "ulikheter" at ingen av dem teller på knappene på den måten der....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Og synes mannen din det er helt ok også?

Og isåfall - hva er tiltrekkende med en mann som "glemmer" barn fra tidligere forhold så snart det dukker opp barn med den nye kvinnen? En sånn fjott av en mann hadde jeg aldri kunnet dele livet mitt med.

Om barna får reise med sin mor? Ja, hva så? Jeg kunne aldri tenkt meg å reise på ferie med barna fra andre ekteskap, mens barna fra første ekteskap ikke trengte bli med for de fikk reise med faren sin :kjefte:

Det er JEG som mor som vil ha med alle barna på ferie. Jeg vil at barna skal ha gode minner fra ferier i oppveksten - slik som jeg selv har hatt fra min egen oppvekst. For meg som mor hadde det ikke vært forskjell på barn fra første ekteskap som barna fra andre ekteskap. Det er foreldrene som velger å dra barna inn i skilsmisser og nye forhold .. da er det sannelig foreldrenes ansvar å gjøre det så smidig og godt som man kan.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, for det er mine foreldre som spanderer, ikke sambo og jeg, men gitt at det var en skrivefeil, så: jeg har tre stebarn, som fyller 17, 13 og 12 i år... Selvom de har god økonomi, så synes jeg på ingen måte at jeg kan forvente at de skal spandere tur og lommepenger på "dobbelt så mange" som sambo, jeg og datteren vår er....

Det har aldri vært formulert som noe problem her, noen ganger reiser stebarna på tur med mor, stefar og mormor f.eks., og da er jo (naturlig nok) ikke vårt barn med. Jeg skjønner at det ikke kan sammenlignes fordi hun ikke har en forelder i den settingen, men ungene har aldri oppfattet dette som noe problem! Og jeg kjenner at så lenge man ikke formulerer dette som noe problem, så blir det heller ofte ikke noen "big deal"....

Det blir litt som at jeg har en følelse av - når den tid kommer - at mine foreldre kommer til å sponse min datter med førerkort... Det har ikke mine stebarns besteforeldre mulighet til (dvs, det kan hende morfaren har, men på ingen måte mormoren, de er skilt). Skal jeg si til mine foreldre at de enten må sponse førerkort på fire unger, eller droppe å gjøre det for barnebarnet? Hun er bare 6 år nå, så det ligger jo evigheter fram i tid, men det er liksom prinsippet.... Man kan ikke på død og liv måtte telle både kroner, sekunder og gud-vet-hva i sånne settinger.... Man må se på totalen og godta at det er to ulike familier bak til tross for at ungene vokser opp som søsken....

Mine stebarn har ei stesøster (stefars datter) som reiser til "Syden" to ganger i året med sin mor. Det er jo noe verken de eller vi får til. Er det urettferdig også?

Ihvertfall disse ungene vokser opp med såpass mye "ulikheter" at ingen av dem teller på knappene på den måten der....

Vel - som jeg skrev så syntes jeg at dere kunne spandere på din manns barn. For ham som far så betyr barna fra første ekteskap like mye som datteren deres - ville du virkelig reist avgårde med bare et av barna dersom du var i hans situasjon? Jeg hadde ikke gjort det.

Og dersom dine foreldre betaler din datters førerkort - eller sponser det - så synes jeg din mann skal sponse førerkortet til de andre barna. Det måtte være fryktelig urettferdig for dem å oppleve en sånn forskjellsbehandling. Dine foreldre må gjøre det som de ønsker med sine barnebarn, men det er du og din mann som er ansvarlig for å gjøre det beste utav situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest "gjest"

Fått nok av steforeldre på en lang stund etter trådene de har laget de siste par dagene. Jeg forstr ikke hvordan enkelte klarer å leve med seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - som jeg skrev så syntes jeg at dere kunne spandere på din manns barn. For ham som far så betyr barna fra første ekteskap like mye som datteren deres - ville du virkelig reist avgårde med bare et av barna dersom du var i hans situasjon? Jeg hadde ikke gjort det.

Og dersom dine foreldre betaler din datters førerkort - eller sponser det - så synes jeg din mann skal sponse førerkortet til de andre barna. Det måtte være fryktelig urettferdig for dem å oppleve en sånn forskjellsbehandling. Dine foreldre må gjøre det som de ønsker med sine barnebarn, men det er du og din mann som er ansvarlig for å gjøre det beste utav situasjonen.

Aha, sånn ja, da skjønte jeg hva du mente....

Da er vi ikke enige, og det er jo en fair ting... Ingen av disse involverte familiene er SÅ opptatt av ting og tang.... Stebarna er i fjellet annenhver helg f.eks. hele vinteren, det er ikke fellesbarnet, og hver gang vi leier hytte er fellesbarna med...

Nå er ikke dette med førerkort noe vi har tatt opp, og det er 10 år mellom eldste stebarn og vår datter. Skal jeg måtte spørre mine foreldre NÅ hva de tenker om saken, 12 år før hun er 18, sånn "i tilfelle" vi skal måtte skrape sammen penger til førerkort nå? Vi hadde ikke betalt for henne heller, men hvis mine foreldre velger å gjøre det, så synes jeg faktisk ikke det er grusomt....

Hadde det vært omvendt, at mine stebarn fikk det betalt av sin bestefar, mens mine foreldre ikke hadde hatt samme mulighet, så hadde jeg tenkt at stebarna var heldige, men at mitt barn ikke hadde besteforeldre med samme type ressurser... Og sånn ER det faktisk bare... Man kan ikke sitte med lupe og gjøre alt såkalt rettferdig hele tiden... Tror de færreste unger har problemer med dette, så lenge alle er inkludert i det meste!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loren

Fått nok av steforeldre på en lang stund etter trådene de har laget de siste par dagene. Jeg forstr ikke hvordan enkelte klarer å leve med seg selv...

Jeg og, og håper min sønn aldri får steforeldre som oppfører seg som mange av de jeg har sett her inne de siste dagene... =S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts skisserer situasjonen som om h*n mener at stebarna bør få tilbud om å være med. Så her svarer jeg "ja, hvorfor ikke?"

Men ofte er ikke ting så svart/hvitt som dette. I vår familie har vi også et særkullsbarn. Bostedsforelder har meget god økonomi og reiser med barnet mange ganger i året. Tunisia i høstferien, Tyrkia i vinter, New York i påsken og nå i sommer går turen til Hellas for et par uker.

Særkullsbarnet har også to søsken. Og disse barna er ikke like heldig, for i deres hjem går økonomien så vidt rundt. Slik har det vært i alle år. Men fordi ingen ønsker å reise uten å inkludere alle blir det dessverre ingen ferier på disse barna, som bor med begge foreldrene. Det føles heller ikke riktig, men alternativet er heller ikke hyggelig. :( Noen ganger kan man ikke vinne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar enten alle ungene eller ingen når vi drar. ser ikke for meg hvilken unskyldning ungene mine skulle godtatt dersom de ikke skulle fått bli med?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Ts skisserer situasjonen som om h*n mener at stebarna bør få tilbud om å være med. Så her svarer jeg "ja, hvorfor ikke?"

Men ofte er ikke ting så svart/hvitt som dette. I vår familie har vi også et særkullsbarn. Bostedsforelder har meget god økonomi og reiser med barnet mange ganger i året. Tunisia i høstferien, Tyrkia i vinter, New York i påsken og nå i sommer går turen til Hellas for et par uker.

Særkullsbarnet har også to søsken. Og disse barna er ikke like heldig, for i deres hjem går økonomien så vidt rundt. Slik har det vært i alle år. Men fordi ingen ønsker å reise uten å inkludere alle blir det dessverre ingen ferier på disse barna, som bor med begge foreldrene. Det føles heller ikke riktig, men alternativet er heller ikke hyggelig. :( Noen ganger kan man ikke vinne...

Men det blir helt annerledes. Du kan da ikke forvente at moren til særkullbarnet skal ta med seg eksens nye barn på ferie?

Og jeg tviler på at det er særkullbarnet som er den som gjør at familien ikke har råd til å reise - i såfall bør faren spør sin ekskone om hun kan bidra til reisen.

Det er den som har valgt å skaffe seg ny familie som er ansvarlig for at hele familien - barn fra dette og forrige ekteskap - skal ha det like bra sammen med faren. Hva de gjør sammen med moren er ikke faren og hans nye kone sin business.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Hjelpes..

Så det er liksom særkullbarnet som er grunnen til at familien ikke kan reise på ferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...