Gå til innhold

Nok til å få varsellampene til å lyse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I mine tidligere forhold har jeg latt meg selv bli behandlet dårlig av partner. Det har vært utroskap, løgner, svik, overdreven kritikk og jeg mistet helt meg selv på veien. Funnet meg i så alt for mye. Etter siste brudd, ble det flere timer hos terapeut.

Ble klar til å starte med blanke ark, med ny lærdom og innstilling, og er nå i et nytt forhold. Jeg har nå blitt svært obs og forsiktig, for å ikke havne der jeg har vært, igjen. Magefølelsen var god i starten, men har nå skurret litt. Vet ikke om det bare er jeg som er overforsiktig og lar varsellampene lyse for småbagateller, eller om det virkelig er noe å vare på vakt for. Ønsker derfor deres mening.

Han har barn med exen sin. Helt fra starten har han sagt klart og tydelig at kommunikasjonen mellom eksen og ham, kun handlet om barnet. Dette viste seg å ikke stemme helt. Tok det opp med ham, og han sa han skulle passe bedre på. Han sa han ønsket å vise meg meldinger dem imellom, slik at jeg kunne være sikker på dette. Han er åpen og har holdt dette nå så langt jeg vet.

Han sa en dag jeg bare måtte føle seg som hjemme tiden jeg er hos ham. Han hadde ingenting hemmelig i verken skuffer eller skap, og absolutt alt fra exen var ute av leiligheten for lengst. Etter hvert har det dukket opp ting som er hennes, og han har vært klar over at han har hatt disse tingene.

Exen bor i toppen av en blokk. Han forklarte meg at hver gang han leverte barnet, så måtte han først hele veien opp med barnet, så ned igjen å hente tingene til barnet og så opp med dem til leiligheten hennes igjen, mens hun ventet i leiligheten. Første gangen jeg var med for å levere barnet, sa han på kjøreturen opp dit, at hun brukte å komme ned for å hente barnet, han tok tingene til barnet og så tok de heisen sammen opp. Jeg ventet i bilen, uten at exen visste at jeg var med.

Han sa for noen dager siden at han hadde hatt en opprydning på facebook, slettet alle han ikke ville ha. I dag sa han "Nå skal jeg forklare deg hvem jeg har på facebook", bladde nedover hjemsiden. Sa om et par jenter (hun ene en annen ex), at hun hadde han lagt til for lenge siden og bare blitt liggende i vennelisten (de har jo ikke bare "blitt liggende", han hadde hatt en opprydning, og dermed ønsket å ha dem der, slik jeg ser det). Jeg latet som ingenting.

Er disse småløgnene bare bittesmå bagateller som ikke er noe å henge seg opp i, eller nok til at jeg burde være på vakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HunterLady

Jeg synes ikke dette forholdet deres høres helt sunt ut jeg. Bare det å måtte forklare vennene sine på FB for partneren sin, hadde fått mine lamper til å lyse.

Så ja, jeg synes du overreagerer kraftig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Forklarte meg nok ikke nøye nok. Han har aldri MÅTTE forklare noe som helst. Dette gjorde han helt uoppfordret og av seg selv. Vi kan fint sitte sammen på hver vår fb, og viser hverandre, vi ønsker å ha slikt helt åpent med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Om noen burde være på vakt her, så er det ham. Du burde jobbe med usikkerheten din, for de tingene du henger deg opp i er på god vei til å gå over i kontrollbehov. Det burde være helt unødvendig å gå gjennom fb kontakter, og random ting som ligger igjen etter en x bør være uproblematisk.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Okey. :)

Synes likevel at du ikke har noen grunn til å måtte ta varsellampene dine på alvor. Det er meget vanskelig når en har blitt sveket mye før, men du må rett og slett forsøke å stole på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, både Vampen og HunterLady:)

Vampen: tingene som ligger igjen etter exen ER uproblematisk, det jeg forsøkte å formidle er at han sa slikt var ute av huset for lengst, da han likevel visste det ikke var det.

Dette er ikke noe vi krangler om i det hele tatt. Bare noe jeg har lagt merke til (at det ikke har vært helt slikt han har sagt), uten å si noe (annet enn det første punktet, det snakket vi om, på en rolig måte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville vært på vakt. Alle de småløgnene er ikke der for ingenting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker: Har du bry til å utdype litt mer? Takk for svaret:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har en kjæreste som ikke alltid har helt styr på ting. Som sier noe, og så var det ikke helt slik likevel, i alle fall bare av og til. Det blir ikke et problem ut av det så lenge man har en partner som ikke bryr seg, men når man er sammen med en som er ekstra på vakt blir alt slikt plutselig veldig stort og veldig viktig.

Det er nok ikke noe som helst farlig med disse tingene. Mannen er litt upresis i vurderinger og formuleringer, og han forstår nok ikke at det skulle være et problem. (Han vet det kanskje, men ha forstår det ikke.)

Jeg vil tro han føler seg mistrodd og kontrollert om du lager en stor sak ut av det. Kanskje han blir sint eller lei seg.

På den andre siden sitter du og orker ikke at han sier ting som viser seg å ikke stemme. Og det er fullt forståelig.

Er det mulig å prate med mannen og forklare hvor viktig det faktisk er for deg at det han sier stemmer? At småunøyaktigheter som ikke er viktige for ham gjør deg redd og lei deg fordi de trykker på alle de feile knappene hos deg?

Det er nok også lurt å øve på å ignorere de tingene som er forglemmelser og bagateller.

Er det egentlig viktig hvordan leveringen foregår? Er det viktig at han ikke har exer på Fb? Er det viktig at han ikke har ting som har tilhørt en ex? Eller er det bare det at han setter seg selv i et litt uriktig godt lys med det han sier som er vanskelig?

Det er jo lov å si til ham at du helst ser at han sletter exen på Fb hvis det er det du egentlig vil, for det er ikke sikkert det er viktig for ham å slette henne.

Vær tydelig og rettferdig om du klarer. Det er bedre enn å ønske seg at han skal ha en viss type oppførsel og så bli skuffet når han ikke lever opp til den (selv om det er ham selv som har laget forventningene).

Det er vanskelig, men det er viktig å være rettferdig med ham og ikke stille urimelige krav. Samtidig må han forsøke å ta litt ekstra hensyn til deg, og huske at det han sier og ikke sier faktisk er viktigere enn han tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElleMelle, hjertelig takk for et utfyllende svar!

Om han hadde sagt at leveringen av barnet foregår slik det faktisk gjør, så hadde jeg ikke ofret det en tanke. Det samme gjelder tingene hennes, hadde han sagt at det og det tilhører henne, har bare ikke fått kastet det ut/ønsker å ha det her fordi.., så ja, helt ok. Det samme gjelder ha en gammel ex på vennelisten. Det er kun at det han sa ikke stemte helt, som gjør meg urolig.

Er redd for å ta opp tingene, da vi har det bra ellers. Redd for å ødelegge det, om du skjønner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vær heller forsiktig med slik usikkerhet fordi det virker som om han har erfaring med sjalu kvinnfolk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen. Har en litt delt tankegang. Noen ganger tenker jeg bare at "jeg gir faen om det er slik eller slik, det spiller ingen rolle" og andre ganger at "å nei, nå er jeg på vei inn i mitt dårlige mønster fra tidligere forhold".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: Han fortalte at exen ble svært sjalu på slutten av forholdet deres. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker: Har du bry til å utdype litt mer? Takk for svaret:)

Delvis fordi jeg føler det er som han anstrenger seg for å vise hvor redelig han er. Det å skulle vise deg hvem han har slettet på FB, seriøst, snakker han til ett barn eller? Og hvorfor skulle det være nødvendig å bli med opp når han leverer barnet? Det er jo en viss grense der også. Når moren kommer ned, så må jo ho kunne takle både barn og barnets eiendeler. det er tross alt ikke ett helt flyttelass det er snakk om.

Jeg får bare en kraftig følelse av at noe ikke stemmer. Jeg kan selvfølgelig ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar AnonymBruker. Til hans forsvar, så har barnemor pakket svært mye med til barnet, selv om det bare er snakk om en helg. To svære bagger. Han har nå sagt til henne at hun ikke måtte pakke med så mye, var på besøk hos kjæresten i dag, og barnet hadde fortsatt to bagger med, men mindre enn forrige gang. Jeg nevnte ikke noe om dette. Så ikke selv noen grunn til å forklare leveringen på den måten han gjorde. Han nevnte det et par andre ganger også faktisk, at det var så stress å først måtte løpe helt opp og ned igjen to ganger, slik han gjorde. Også har det visst aldri foregått slik. Har ikke nevnt dette for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har barn med exen sin. Helt fra starten har han sagt klart og tydelig at kommunikasjonen mellom eksen og ham, kun handlet om barnet. Dette viste seg å ikke stemme helt.

Hva annet handlet det om da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva gjorde at xen ble sjalu på slutten da?

For meg høres dette ut som bagateller som du ikke burde henge deg noe særlig opp i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissejenta: F.eks at han kontaktet henne og ville vite om hun skjulte noe, siden hun hadde blokkert han på fb.

AnonymBruker: To ting han har nevnt at hun var sjalu på. Det ene var hvis han skulle til kamerater og om det var andre jenter der. Det andre var at etter han hadde vært på pcen, så gikk hun og sjekket hva han hadde vært på.

Takk for svar, begge to:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at dere hadde oversett dette, er det ikke lett at det blir fortalt småløgner nå og større løgner senere da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har erfaring med sjalu og kontrollerende damer fra før, derfor prøver han å forklare ting for deg. Tror ikke du har noe å bekymre deg for, til tross for små unøyaktigheter. Han prøver visst bare å gjøre deg trygg, men lykkes ikke helt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...