Gå til innhold

Bør jeg fortelle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er en helse- eller samlivssak, men prøver her...

For noen år sia ble jeg smitta med en kjønnsykdom (misstenker daverende samboer for utroskap). Sist jeg ble sjekka var alt ok, men er usikker på om jeg fortsatt er smittebærer og kan ha smitta han siste jeg hadde sex med.

Problemet er at han er (og var) i et forhold. Vi har ikke kontakt lenger, og dama hans vet ikke at han har vert utro. Vet ikke om han har sex med dama, men før eller siden vil de vell ha det. Har mest lyst å håpe alt går bra og ikke si noe. Men er redd det blir vanvittig med spetakkel og problem om hun blir smittet og finner ut om utroskapen pga det. Samtidig ser jeg at dette vil sette kan i en vanskelig situasjon, som er noe han absolutt ikke trenger akkurat nå.

Bør jeg fortelle? Eller bør jeg vente til jeg har vert hos legen og kanskje spørre han om ev smittefare (kan ta litt tid før jog får legetime)? Kan jo vere at alt er ok, og vil jo ikke lage unødvendige bekymringer. Tror dette blir veldig flaut å fortelle, og er ikke slik jeg ønsker å opprette kontakt igjen om jeg først skal det...

Klarer ikke helt se om jeg har rette intensjonene når jeg vurderer å fortelle/ikke fortelle han dette, håper noen har gode råd om hva som er rettest å gjøre.

(Dere trenger ikke fortelle at utroskap er falt, "karma is a bitch" og alt det der. Dette vet jeg veldig godt fra før!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si det.

For hver dag som går øker sjansen for at dama hans blir smittet.

Jeg vet ikke hve slags kjønnssykdom det er snakk om, men selv om hun ikke har symptomer kan hun være smittet, og hun kan bli steril.

Ikke risiker at et uskyldig menneske blir steil fordi du ønsker å leke struts og gjemme hodet i sanden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det.

For hver dag som går øker sjansen for at dama hans blir smittet.

Jeg vet ikke hve slags kjønnssykdom det er snakk om, men selv om hun ikke har symptomer kan hun være smittet, og hun kan bli steril.

Ikke risiker at et uskyldig menneske blir steil fordi du ønsker å leke struts og gjemme hodet i sanden.

Hun risikerer ikke å bli steril av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kjønnssykdom er det snakk om?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om dette er en helse- eller samlivssak, men prøver her...

For noen år sia ble jeg smitta med en kjønnsykdom (misstenker daverende samboer for utroskap). Sist jeg ble sjekka var alt ok, men er usikker på om jeg fortsatt er smittebærer og kan ha smitta han siste jeg hadde sex med.

Problemet er at han er (og var) i et forhold. Vi har ikke kontakt lenger, og dama hans vet ikke at han har vert utro. Vet ikke om han har sex med dama, men før eller siden vil de vell ha det. Har mest lyst å håpe alt går bra og ikke si noe. Men er redd det blir vanvittig med spetakkel og problem om hun blir smittet og finner ut om utroskapen pga det. Samtidig ser jeg at dette vil sette kan i en vanskelig situasjon, som er noe han absolutt ikke trenger akkurat nå.

Bør jeg fortelle? Eller bør jeg vente til jeg har vert hos legen og kanskje spørre han om ev smittefare (kan ta litt tid før jog får legetime)? Kan jo vere at alt er ok, og vil jo ikke lage unødvendige bekymringer. Tror dette blir veldig flaut å fortelle, og er ikke slik jeg ønsker å opprette kontakt igjen om jeg først skal det...

Klarer ikke helt se om jeg har rette intensjonene når jeg vurderer å fortelle/ikke fortelle han dette, håper noen har gode råd om hva som er rettest å gjøre.

(Dere trenger ikke fortelle at utroskap er falt, "karma is a bitch" og alt det der. Dette vet jeg veldig godt fra før!)

Selvfølgelig må du fortelle han om at du muligens har en kjønnssykdom så han ikke sprer det videre om han også er smittet. HALLO?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kanskje er bærer av en smittsom kjønnsykdom, har du etisk plikt til å fortelle han det tenke nå jeg. Han fortjener ihvertfall å få vite om det du kanskje har utsatt han for.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun risikerer ikke å bli steril av dette

Det var bra.

Men uansett så mener jeg du bør si det. Du bør ikke utsette en uskyldig tredjeperson for sykdom bare for å gjøre ting lettere for dere.

Det vil absolutt sette ham i en vanskelig situasjon, og det blir ikke lett for deg, det forstår jeg, men av hensyn til kjæresten hans er det eneste riktige å si det om det er risiko for at hun kan bli smittet av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett så mener jeg du bør si det. Du bør ikke utsette en uskyldig tredjeperson for sykdom bare for å gjøre ting lettere for dere.

Det vil absolutt sette ham i en vanskelig situasjon, og det blir ikke lett for deg, det forstår jeg, men av hensyn til kjæresten hans er det eneste riktige å si det om det er risiko for at hun kan bli smittet av noe.

I og med at vi hadde ubeskytta sex er jo muligheten alltid tilstede for å bli smittet med noe. Alt var ok sist jeg sjekka meg, og har ikke hatt ubeskytta sex med andre enn han etter det og skulle i teorien vere smittefri. Men blitt usikker nå.

Misstenker meg selv for å finne enn unnskyldning for å kontakte han og å få han til å innrømme utroskapen (derfor jeg spørr her), kanskje jeg lager problemer for ingenting. Selv om jeg gjerne skulle sett at de gikk fra hverandre, vil jeg ikke vere skylden for brudd pga dette, vertfall vist det ikke er noe.

Bestiller legetime på mandag, er usikker på om jeg skal vente for å vite sikkert om dette faktisk er et problem eller ikke. Får jeg vite at jeg kan ha smitta han vil jeg så klart fortelle det med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at vi hadde ubeskytta sex er jo muligheten alltid tilstede for å bli smittet med noe. Alt var ok sist jeg sjekka meg, og har ikke hatt ubeskytta sex med andre enn han etter det og skulle i teorien vere smittefri. Men blitt usikker nå.

Misstenker meg selv for å finne enn unnskyldning for å kontakte han og å få han til å innrømme utroskapen (derfor jeg spørr her), kanskje jeg lager problemer for ingenting. Selv om jeg gjerne skulle sett at de gikk fra hverandre, vil jeg ikke vere skylden for brudd pga dette, vertfall vist det ikke er noe.

Bestiller legetime på mandag, er usikker på om jeg skal vente for å vite sikkert om dette faktisk er et problem eller ikke. Får jeg vite at jeg kan ha smitta han vil jeg så klart fortelle det med en gang!

Hvilken kjønnsykdom er dette egentlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kjønnsykdom er dette egentlig?

Mindre viktig. Men som jeg svarte tidligere er det ikke fare for å bli steril, det er heller ingen andre alvorlige "komplikasjoner" eller sykdommer som kan følge med (i følge det legen har informert før og det jeg har lest). Det er "bare" ubehagelig og ekkelt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis du går rundt og smitter andre, heller ikke tar ordentlig behandling så er du straffemessig ansvarlig for konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Herpes Zooster eller lignende så er det jo maksimalt kjipt!

Jepp, og vel fortjent når han er utro! Men kjipt for dama hans..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det Herpes Zooster eller lignende så er det jo maksimalt kjipt!

Eh.. Helvetesild er hverken en kjønnssykdom eller smittsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Helvetesild er hverken en kjønnssykdom eller smittsomt.

Sorry, tenkte på sånn vanlig herpes jeg.. leste feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går rundt og smitter andre, heller ikke tar ordentlig behandling så er du straffemessig ansvarlig for konsekvenser.

For det første, jeg fikk behandling første gangen, har vore sjekka og tidsmessig skulle jeg i teorien vere smittefri for lengst. Men teori og realitet er ikke alltid det samme. Jeg vet ennå ikke om noe er galt, må til legen for å sjekke det. Men ut fra situasjonen jeg har vert i fikk jeg litt panikk. Men å vifte med straffeansvar er bare tull i denne sammenhengen. Er ikke som at jeg har smitta noen med hiv heller.

Dette er absolutt ingen farlig sykdom. Men har en hatt samme partner i 15 år vil nok de fleste skjønne at partneren har vert andre steder skulle det dukke opp noe. Det er vell egentlig den verste bivirkningen hun kan få av dette, skulle det vere så ille.

Får jeg beskjed at legen at jeg har vert smittsom er det første jeg vil gjøre å fortelle han det. Men har ikke lyst å lage mere kaos enn nødvendig vist det ikke er noe. Prøver å gjøre det rette ved å holde meg unna en mann som forsøker å ordne opp i sine familieforhold. Det er tøft nok i seg selv, det ble dessverre litt mere komplisert å se hva som er rett og galt når dette dukket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...