Gjest Anonymous Skrevet 7. februar 2004 #41 Del Skrevet 7. februar 2004 Nei, gud forby at noen skal stikke seg frem og gi litt input til andre mødre i den offentlige debatt.. Hun må ikke tro at hun er noe.. Hvis mødre føler seg tråkket på tærne av det utsagnet der, så er de mer enn akseptabelt ømfindtlige. Jeg synes man bør tenke litt over hvordan man formulerer seg; om man utifra sin egen livssituasjon tror at man er berettiget til å fortelle andre hvordan de skal leve livet sitt, eller om de bare forteller om sitt eget liv uten å være formanende overfor andre. Jeg må medgi at jeg ikke helt har fått med meg i hvilken setting dette er blitt sagt... Jeg synes stortingspolitikere, statsråder etc. - om de ønsker å forandre på folks holdninger - heller bør komme med sine innspill i sine politiske agendaer, og ikke som privatpersoner. De har tross alt langt bedre muigheter til å forandre på dette enn andre...om det nå er deres personlige meninger som ligger bak eller "generelle samfunnsbetraktninger"..Det kan sees på begge måter; både at det er en styrke at slike utsagn kommer fra "maktpersoner", at meningsytringen blir tillagt mere vekt enn fra en "vanlig" borger. Dette bør man være seg bevisst. Det kan også være en "svakhet"; at man får meninger tredd ned over hodet på en; at man tillegger sine meninger større vekt enn de egentlig (burde) har. Dette er som sagt min personlige mening. Andre kan sikkert synes at jeg tenker feil....ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 7. februar 2004 #42 Del Skrevet 7. februar 2004 Jeg syntes ikke hun var formanende. Selv om VG kanskje trakk ut en overskrift som var litt misvisende (intet nytt under solen). Hun fortalte om hvordan hun ordnet seg, og kom med en generell oppfordring til hvordan jenter skal oppnå mer likestilling i hjemmet - nemlig å gi litt slipp på kontrollen. Jeg synes du toucher borti janteloven, ikke positivt, at hun ikke har noe med å fortelle andre hvordan de skal leve...yuck. Hørte på radioen idag, hun KK redaktøren fortalte at Erna Solberg hadde vært på deres kvinnekonferanse. Og direkte og kontant som Erna er, sa hun rett ut at kvinner vil ikke oppnå likestilling før de forsørger seg selv. Det er jo helt sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 7. februar 2004 #43 Del Skrevet 7. februar 2004 Hvis dere har vært gjennom diskusjon, og ingenting nytter; (Lister pleier å virke - da er det bare å fordele oppgavene, skrive seg på.) Men om det ikke virker: Hva med å gi blaffen i å vaske hans klær, ikke skifte på hans side av senga, og så videre? (Du kan ha en kopp, glass og fat som du vasker etter deg, og la hans oppvask hope seg opp som den vil...) Du kan ha egne håndklær i ditt skap, egen hylle i kjøleskapet om han ikke gjør innkjøp osv. Vanskelig, vet det. Men hvorfor gjøre alt mulig for et annet voksent menneske, hvis han ikke gjør noe tilbake? Når det ikke er likt fordelt. Er din tid mindre verd enn hans? På denne måten vil du måtte senke kravene til støvfritt, men da kanskje han ser at ting trenger å gjøres, og at ingen gjør det for han - hvorfor "han" venter det, må gudene vite... Synes vi kvinner er litt tåpelige, som ikke stiller krav (og senker kravene slik at det går an å gjøre det på andre måter enn vår...). Nå ser ikke kjøkkenet ut her, men jeg gidder ikke. Ikke min tur. (Vi har oppvaskmaskin, men orker ikke rydde ut, og rydde benken osv.) Det får se herpa ut. Heldigvis har vi frukt, så kan jeg unngå middagslaging også. Burde hatt annenhver dag, men hva om middag ikke er så nøye for den ene parten? (sier han...men spiser når det lages, uansett...selvsagt.) Lage egen middag, når stemningen ellers er god...nei. Synes det med matlaging er verst å få bukt med. Jeg er vant til å ha middag hver dag, ikke tre dager i uka (som det blir når vi skal fordele oppgavene). Kunne jeg, skulle jeg spist middag på jobben, før jeg kom hjem. Drittlei brødskiver. Kanskje jeg skal grille i skogen, når han ikke ser meg? Gjøre det til sommeren. Hm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. februar 2004 #44 Del Skrevet 7. februar 2004 Det er bare det at hun "stigmatiserer" andre kvinner. Hvor langt skal en gå i hjelpe mannen da? Og om en kjefter på mannen; hvor mange ganger har en gjort det; hvordan gjorde en det; hvorfor gjorde en det???? Det bli veldig enkelt å bruke som forsvar fra mannen at hun kjeftet; at han ikke gjorde det som hun ville. Hvor samarbeidsvilig er han; hadde hun kanskje grunn til å si ifra? Synes i det hele tatt det blir feil å si at det er kvinnen som skal legge alt til rette for mannen. Han kan da vel tenke selv!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 7. februar 2004 #45 Del Skrevet 7. februar 2004 Jeg tror du må lese artikkelen en gang til. Det er ingen som har sagt noe om å legge ting til rette for mannen, ei heller å kjefte på ham. Faktisk ganske motsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. februar 2004 #46 Del Skrevet 7. februar 2004 Jeg tror du må lese artikkelen en gang til. Det er ingen som har sagt noe om å legge ting til rette for mannen, ei heller å kjefte på ham. Faktisk ganske motsatt. Ikke? Var det ikke Erna som sa at kvinnene skulle slutte med husarbeid, så mannen fikk opp øya?? Og er det ikke det som brukes som argument fra enkelte menn da; at hun kjefter på dem, vil ha ting gjort på sin måte? For det er vel kanskje dette som blir utfallet om kvinnene slutter med husarbeidet. Eller er det så lett at mannen kaster seg over vaskekosten....og at han tar hintet med en gang?? Da kunne han vel ha tatt initiativet selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 8. februar 2004 #47 Del Skrevet 8. februar 2004 Det at kvinnene skulle slutte med husarbeid er en overskrift VG valgte å klasse ihop. Erna sa at kvinnene skulle slippe litt kontrollen, slik at menn føler de har ansvar og kontroll på hjemmebane også, og ikke bare gjør tjenester/følger kommandoer fra kona/"sjefen". Først da blir det likestilling hjemme, først da vil mannen føle at han har ansvar - og vil gjøre jobben. Det har ikke bare med å få opp øya på mannen å gjøre, mest å la mannen få ha kontroll med HVA som skal gjøres også. Hvis kvinnene slutter med husarbeid, men likevel kjefter på mannen for at han skal gjøre ting på deres måte.. dumme kjerringer. Det er ikke så mye med det å ta initiativ og hint med en gang, jeg tror mange menn faktisk tar initiativ. Og blir satt på plass av kona si og hennes fastlåste diktatur, og dermed slutter å ta initiativ. Selvfølgelig er det en del menn som gjør husarbeid for å glede kona, og forventer stor ståhei og skryt hver gang, og ikke ser det som sitt ansvar. Og noen som er late, og ikke skjønner hvorfor de må gjøre noe når kona tilsynelatende synes det er greit å gjøre alt alene. Og noen som ser det som helt naturlig å dele på jobben med å rydde og vaske etter seg og sine. Her er det fremstilt på annen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2004 #48 Del Skrevet 8. februar 2004 Men jeg mener fortsatt at det blir feil utgangspunkt for diskusjon å gå utifra at kvinner HAR kontroll, og ikke minst at de LIKER å ha full kontroll. Kanskje Erna har denne grunnleggende husmorinnstillingen i seg, at hun elsker husarbeid og har nektet mannen å hjelpe til..Men det tror jeg neimen ikke så mange kvinner har. Kjefting: Som jeg skrev tidligere; det er veldig lett for menn å gi opp med den argumentasjoen at hun kjefter. Man må jo bl,.a vurdere hvorfor og hvor mange ganger hun gjør det osv. Jaja - Det finnes sikkert mange ulike momenter å trekke inn i slike saker. Man kan ikke si at noe er mere rett enn noe annet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2004 #49 Del Skrevet 8. februar 2004 Det er svært få som vil slippe kontrollen over hjemmet. Rettere sagt vi klarer ikke å overlate kontrollen til mannen. Gir vi mannen ansvaret så blir da ting gjort. feilen med de fleste jenter er at vi forlanger at ting skal gjøres på vår måte. Hvis ikke gjør vi det selv. da starter bråket... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 8. februar 2004 #50 Del Skrevet 8. februar 2004 Nettopp, siste gjest. Og forrige gjest, utgangspunktet med at kvinner HAR full kontroll og råderett på hjemmebane er hele poenget med diskusjonen. Klart det ikke gjelder alle kvinner, men diskusjoner kan ikke ramse opp alle unntak, da blir det usaklig. Veldig veldig mange kvinner har i seg at de tar/krever/vil ha (ofte motvillig, men de gjør det likevel og samtidig klager de over at mannen ikke tar ansvar.. hva kom først, høna eller egget?) hovedansvar på hjemmebane (tradisjonelt kjønnsrollemønster). Da overlates nødvendigvis veldig lite rom for mannen til å ha overordnet ansvar for ting. Når du snakker om kjefting, og at man må vurdere hvorfor og hvor mange ganger hun gjør det, og at menn gir opp med dette som grunn: Hvorfor skal det kjeftes? Er mannen et barn? Bør det heller ikke naturlig forventes at han klarer husarbeid? Det er jo ikke astrofysikk det er snakk om, men å gnikke en klut over en gulvflate osv.. Mulig jeg misforstår, men jeg skjønner ikke hvorfor kvinner kjefter på mennene sine. Og jeg synes heller ikke at mannen skal måtte finne seg i å bli kjeftet på av kona si, uansett hvorfor. Man kan da snakke sammen hvis man respekterer hverandre. Synes du det er greit at kona kjefter på mannen, bare hun ikke gjør det for mange ganger pr. uke? Sålenge hun selv synes hun har legitim grunn? Hvis det er snakk om å få ut generell frustrasjon over livet, så vil jeg heller anbefale å begynne med kickboxing eller noe.. og lag lister sammen hjemme. Partneren skal ikke fungere som punchingball for skuffelser og frustrasjoner for den andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2004 #51 Del Skrevet 8. februar 2004 Jeg er dessverre stygt redd for at slike holdnigner først og fremst finnes hos de kvinnene med liten eller ingen utdanning. Og ditto menn. Etter min mening handler det om hvem som frivillig har tatt ansvar for hjemmet, og ikke fordi de har nektet mannen eller fordi hjemmet er kvinnenes domene. Kvinner er flinke til å ta ansvar. Og så skal de nå bli kritisert... Ja, vi får håpe at kvinnen slipper å si noe som helst for å få mannen til å hente vaskekosten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 9. februar 2004 #52 Del Skrevet 9. februar 2004 Det er ikke kritikk for at kvinner tar ansvar hjemme. Heller ikke kritikk for at de er flinke hjemme. Det er mer kritikk for at på den ene siden tar kvinnen alt ansvaret hjemme (motvillig, men "hun er nå engang flinkest til slikt da..") uten å slippe mannen til, på den andre siden klager de over at de sliter de med tidsklemma og dobbeltarbeid. Løsningen er jo egenlig åpenbar. Hvis mannen kvinnen velger er bra nok til å avle barn med, må han vel være bra nok til å tørke støv og vaske litt? Hvis ikke, så er det jo et alvorlig misforhold. Hvis kvinnen er tilfreds med å ta alt ansvaret hjemme, så er jo alt helt strålende. Det med at menn frivillig henter vaskekosten- det er ofte mødrene (igjen kvinnene med kontrollen i barndomshjemmet) som har lagt lista der. Hvis mannen er oppdratt til å bli servert, klart han blir en latpeis da. Jeg er seriøs, jeg kjenner mange menn som ikke gjør en dritt hjemme hvis de klarer å lure seg unna. Som later som om de ikke skjønner hvordan klær skal sorteres og vaskes, for hvis de spør og later som om de er dumme så vet de at sjefen kommer og føyser dem unna, og tar over hele vasken. Neste dag finner de tøyet pent sammenbrettet i skapet Og jeg kjenner menn som frivillig rydder og vasker; som ser at nå er det på tide med litt innsats for han gidder ikke bo i griseri og rot. Som tar initiativ og ansvar. Diskusjonen går på hvordan kvinner skal oppnå det siste heller enn det første. Og ja, mye av feilen ligger faktisk hos kvinner selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 9. februar 2004 #53 Del Skrevet 9. februar 2004 Jeg er dessverre stygt redd for at slike holdnigner først og fremst finnes hos de kvinnene med liten eller ingen utdanning. Og ditto menn. Mine holdninger? Isåfall tar du feil av meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 10. februar 2004 #54 Del Skrevet 10. februar 2004 Fint at dere tør innrømme det jenter! Kontrollfriker? det er dere, eneste forskjellen er at noen av dere er det mer enn andre....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 11. februar 2004 Forfatter #55 Del Skrevet 11. februar 2004 Fint at dere tør innrømme det jenter! Kontrollfriker? det er dere, eneste forskjellen er at noen av dere er det mer enn andre....... Tusen takk for et vektig og seriøst innspill til en viktig debatt.... Og hvordan har du det i forhold til samarbeid om husarbeidet??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ireth Carnesir Skrevet 11. februar 2004 #56 Del Skrevet 11. februar 2004 Hadde jeg virkelig slutta med husarbeid hadde det blitt fint hjemme hos oss ja..... Hadde vel blitt helsefarlig å bo her og ingen rene klær til noen familiemedlemmer. Problemet er at menn ikke ser at ting må gjøres. Men jeg er heldig mannen min vasker hus, når jeg ber han om det. Han ser aldri selv når det må gjøres. Jeg har prøvd å drøye det og se om han ser at det må vaskes. Men han gjør det ikke uansett hvor skittent det er.Han tar også oppvasken når han har tid. Ellers gjør jeg alt annet. Synes jeg er heldig som har en mann som gjør noe i det hele tatt. Har avfunnet meg med at jeg må gjøre alt annet inkl matlaging. Da jeg var i fødselspermisjon klaga han ofte når han kom hjem om jeg ikke hadde det strøkent ,tatt oppvasken og hadde middagen klar. Hadde jeg vært mye våken med babyen om natta prøvde jeg å sove når babyen sov om dagen. Er ikke alltid tiden strekker til da. Men da han var hjemme i fødselpermisjon tror dere middagen sto klar da? Nei da var huset bomba, ingen middag. Hadde ikke vaska klær engang. Det klarte da jeg uansett hvor hektisk jeg hadde det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 11. februar 2004 #57 Del Skrevet 11. februar 2004 Hadde jeg virkelig slutta med husarbeid hadde det blitt fint hjemme hos oss ja..... Hadde vel blitt helsefarlig å bo her og ingen rene klær til noen familiemedlemmer. Det er ikke snakk om å slutte med husarbeid (forbanna VG for dårlig valg av overskrift!), men hvis man gjør alt så kanskje slutte med 50%. OG gi kontrollen for mannens 50% også til ham.. Han bestemmer når og hvordan ting skal gjøres. Problemet er at menn ikke ser at ting må gjøres. Han ser aldri selv når det må gjøres. Jeg har prøvd å drøye det og se om han ser at det må vaskes. Men han gjør det ikke uansett hvor skittent det er. Hvis du har lest hele tråden, så kan du utlede at problemet ofte ikke er at menn ikke ser at ting må gjøres. Men at menn ikke ser det som sitt ansvar å se når ting skal gjøres, fordi kona har tatt full råderett og herredømme hjemme. De har kommet inn i et tankespor hvor et skittent gulv betyr: Kona har nok bestemt at det er akseptabelt ettersom hun ikke har vasket det eller bedt meg vaske det. Og hun er flinkest i huset, så hun vet nok best. Jeg skal ikke kritisere hennes beslutninger ivertfall. Hvis kona slipper på kontrollen (og uttrykker dette..ikke bare lar være..) og sier DU mannen min, har ansvar for renhold av gulver denne uka, vask og støvsug når DU synes det må til. Jeg hadde ivertfall syntes det hadde vært interessant å teste resultatet hvis du hadde prøvd denne metoden for å overføre med ansvar for husarbeid til mannen din! Men jeg er heldig mannen min vasker hus, når jeg ber han om det. Han tar også oppvasken når han har tid. Ellers gjør jeg alt annet. Synes jeg er heldig som har en mann som gjør noe i det hele tatt. Har avfunnet meg med at jeg må gjøre alt annet inkl matlaging. Du er ikke heldig. Men du har kanskje litt for mye styringa på hjemmebane. Som gjør det vanskelig for han å føle samme grad av ansvar. Jeg lurer på hvor mange kvinner som tør å la mannen ta seg av planlegging. Jeg tror også at kvinner ofte er planleggere i større grad enn menn er. Det tror jeg har litt sammenheng med at menn ofte ikke ser behovet for detaljert planlegging, og at de da ikke planlegger like tidlig. Jeg tester ut dette ved å noenganger overlate all planlegging til ham. Selv om det er mindre stressende for meg å ha alt klart på forhånd. Men å la han ta føringa, og stole på ham, er en god øvelse. Og vi kommer da dit vi skal og får gjort det vi skal når han fører også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ireth Carnesir Skrevet 11. februar 2004 #58 Del Skrevet 11. februar 2004 Kan selvsagt prøve å snakke med han å gi han ansvaret for en del ting. For å se hvordan det går. Ingen dum ide. Men klesvask kan han ikke. Han har ødelagt masse klær når han har prøvd. Det nytter ikke at jeg forteller han 1000 ggr at han ikke må blande farger. Han fatter det bare ikke Selv om han jo ser at klær blir ødelagte. Gjør menn dette med vilje for å slippe unna klesvask? Begynner faktisk å lure. For de er jo ikke dumme. Og dette er noe nesten alle menn gjør. Konspirerer de? hehe Matlaging er veldig vanskelig for han, og kjøkkenet ser bomba ut etterpå. Bruker dobbelt så lang tid og rydder ikke vekk ting etterhvert. Kan feks sette på risen når alt det andre er ferdig. Veldig sein middag med andre ord og sure masende unger som resultat. Men da kan jo jeg ha ansvaret for matlaging og klesvask. Noe må jo jeg gjøre :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 11. februar 2004 #59 Del Skrevet 11. februar 2004 Det høres faktisk ut som at han gjør det galt fordi da slipper han unna.. Kjenner flere faktisk som kløner så de skal slippe unna! Men du har jo kvinnelist å støtte deg til. Lag en plakat og heng opp over vaskemaskinen med enkle klare instruksjoner. Evt la ham få lære seg på sine egne klær et par uker først så kan han ødelegge dem Eksempel plakat: Lyse håndklær, sengeklær, undertøy av bomull: 60% Mørke håndklær, sengetøy, undertøy av bomull: 60% Mørke gensere, olabukser, sokker, skjorter: 40% Lyse gensere, olabukser, sokker, skjorter: 40% Kunststoff alle farger: 30% Ull alle farger: 30% Avtale at han lager middag til kl 17 imorgen. Han bestemmer hva han skal lage, og om han vil vaske opp underveis eller etterpå. Dvs. hvis dere har et system hvor en person lager middag + vasker og bytter på dette. Selvfølgelig kan dere også dele inn i oppgaver heller enn å bytte på alt. Slik at du tar hovedansvar for middager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lenny Skrevet 11. februar 2004 #60 Del Skrevet 11. februar 2004 så lenge mannen er vant til at kvinnen gjør husarbeid hun vil ha gjort selv,kanskje uten å spørre om hjelp,så hvorfor skal mannen da lette på rompa?vi har selv skjemt dem bort.la vær å gjør alt selv,gi mannen litt mere rom for å ta sin del(viktig å gi ros,isteden for å kritisere måten han gjør det på). NB!husk at de fleste menn ikke er utstyrt med kvinnens røntgensyn og huslighet,og må kanskje derfor ha litt hjelp til å SE hva som må gjøres,kan jo være lurt med en liten liste med gjøremål? det er opp til oss selv damer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå