Gå til innhold

Innkallelse militæret


Gjest Frk.Franzen

Anbefalte innlegg

Hvorfor det?

Det er nesten ingen land igjen i verden som har verneplikt. På tide at det blir frivillig i Norge også.

Jeg vil ikke bruke ordet skammelig, men jeg er også for det at så mange som mulig skal avtjene et år i Forsvaret. Det gir grunnleggende soldatopplæring og man gjør en innsats for landet sitt. Det gjør man jo selvfølgelig via jobb også, men man kan få så mye gratis!

Jeg fikk f.eks IMO 60-kurset dekket og sparte 15 000,-

Dette er selvfølgelig bare et eksempel, men viser at man kan få mye ut av det :)

Men hver sin smak selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor det?

Det er nesten ingen land igjen i verden som har verneplikt. På tide at det blir frivillig i Norge også.

Vi er en nasjon som består av fattige 4.6 millioner innbyggere. Vi har en kyststripe som er rekordlang i Europeisk sammenheng. En av våre beste evner til å kunne forsvare oss så langt i historien har vært nettopp det at så mange menn har kjennskap til hva man egentlig bedriver med et våpen mellom hendene, og litt evne til å leve ute blant bark, maur og gress.

Det neste som er litt viktig er å tenke på hva gutta i grønt faktisk forsvarer befolkningen fra. Unyansert nok tenker folk at det kun handler om krig og terror, men det er faktisk en faktor til hvor Forsvaret er en viktig ressurs når naturen snur den vrange siden til.

Hen henter du personell fra når elver og fjell blir vanskelige? Hvor lærer du opp folk til å mestre slike stress-situasjoner?

Jeg mener helt klart at alle gutter (og jenter, for all del) har godt av å lære litt annet om hvordan man selv fungerer og hva man faktisk kan.

Og ja, jeg synes det er en skam at mange norske ungdommer som faktisk HAR tjenestevilje, blir plassert på totalt umotiverende og direkte frustrerende poster hvor de føler seg max ubrukelige. Forsvaret burde helt klart bli langt flinkere til å plassere rett person på rett plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en nasjon som består av fattige 4.6 millioner innbyggere.

Fem millioner nå. Følg med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...