Gå til innhold

Innkallelse militæret


Gjest Frk.Franzen

Anbefalte innlegg

Gjest Frk.Franzen

Har ikke pc for øyeblikket, og det er dermed litt tungvint å søke opp ting på en knøttliten mobilskjerm. Men jeg lurer da på om hva som er gyldige grunner for en mann til å slippe førstegangstjenesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si at du er pasifist eller vegeterianer.

Da slipper du unna. :jepp:

Edit: skriveleif

Endret av Hesitation
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du er pasifist eller vegeterianer.

Da slipper du unna. :jepp:

Edit: skriveleif

Vet du om siviltjenesten er avskaffet nå da? Jeg vet at de pratet om å fjerne den, men vet ikke om det har skjedd ennå. Er du pasifist så blir du referert til siviltjeneste.

Det kan godt hende det er lett å slippe siviltjeneste da, det vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siviltjenesten er avviklet fra april 2012. for å få fritak fra førstegangstjeneste er du nødt til å søke. dette får du informasjon om hvordan du gjør fra ditt lokale vernepliktorgan. vær klar over at du mest sannsynlig uansett vil være pålagt å møte til innrullering ved din rekruttskole før du kan dimiteres herfra.

forøvrig henviser jeg til militærnekterloven.

edit: du slipper forøvrig ikke unna en ting ved å være vegetarianer. maten i forsvaret er både allsidig og bra.

Endret av Gunvald
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skammelig av menn/kvinner å ikke gjennomføre førstegangstjeneste. :kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du innkallelse til sesjon, eller har du vært på sesjon? Er nesten bare de som vil inn i militæret som blir innkalt, hvis du har ønsker om å slippe kan du rett og slett bare si at du ikke vil inn. Skulle ikke dette funke så kan du også i ytterste konsekvens lyve på deg diverse, som at du er pasifist, vegetarianer, bruker av ulovlige rusmidler eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk.Franzen

Det er skammelig av menn/kvinner å ikke gjennomføre førstegangstjeneste. :kjefte:

Jeg syns faktisk ikke det er så skammelig av menn å ikke gjennomføre førstegangstjenesten. Han har blitt innkalt i september, vi får vårt første barn i starten av desember og han komet da ikke til å dimme før august. Syns det heller er skammelig av forsvaret da isåfall å holde han borte fra barnet så lenge.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk ikke det er så skammelig av menn å ikke gjennomføre førstegangstjenesten. Han har blitt innkalt i september, vi får vårt første barn i starten av desember og han komet da ikke til å dimme før august. Syns det heller er skammelig av forsvaret da isåfall å holde han borte fra barnet så lenge.

Han kan søke om utsettelse

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Mener du innkallelse til sesjon, eller har du vært på sesjon? Er nesten bare de som vil inn i militæret som blir innkalt, hvis du har ønsker om å slippe kan du rett og slett bare si at du ikke vil inn. Skulle ikke dette funke så kan du også i ytterste konsekvens lyve på deg diverse, som at du er pasifist, vegetarianer, bruker av ulovlige rusmidler eller lignende.

Mener innkallelse til førstegangstjeneste. Han er totalt umotivert til militæret, noe som han sa klart ifra om på sesjon. Han fikk høre at det var synd iom han hadde en utdannelse de kunne få bruk for. Han fikk deretter høre at det var 99% sikkert at han ikke ble kalt inn. Han ble innkalt likevel, først i januar og deretter nå.. Forrige gang slapp han unna pga lærlingtid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener innkallelse til førstegangstjeneste. Han er totalt umotivert til militæret, noe som han sa klart ifra om på sesjon.

Det burde han tenkt på litt før da. Det er verdens enkleste ting å bli erklært tjenesteudyktig på sesjon. Får helt sikkert utsatt det når dere skal ha unge, men det er jo uansett bare å være totalt idiot så blir han dimma ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk ikke det er så skammelig av menn å ikke gjennomføre førstegangstjenesten. Han har blitt innkalt i september, vi får vårt første barn i starten av desember og han komet da ikke til å dimme før august. Syns det heller er skammelig av forsvaret da isåfall å holde han borte fra barnet så lenge.

Da kan han søke om utsettelse. Hadde han dratt inn i januar hadde han vært ferdig til desember når dere får unge. :kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Da kan han søke om utsettelse. Hadde han dratt inn i januar hadde han vært ferdig til desember når dere får unge. :kjefte:

Så sur du var. Hadde du lest ovenfor hadde du sett at han enda var lærling da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter en utsettelse, men ikke å droppe det helt. Masse late og umotiverte mennesker. Dette er ikke angrep, TS, da dere venter barn, men synes han bare skal utsette det.

Det at han er umotivert nå FØR fgt. skjønner jeg, men han blir fort motivert når han kommer inn ;)

Jeg fullførte min fgt. nå i mars, og det er helt klart det beste året jeg har hatt :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så sur du var. Hadde du lest ovenfor hadde du sett at han enda var lærling da.

Går an å sjekke med Forsvaret også gitt!

Endret av Gitte89
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter en utsettelse, men ikke å droppe det helt. Masse late og umotiverte mennesker. Dette er ikke angrep, TS, da dere venter barn, men synes han bare skal utsette det.

Det at han er umotivert nå FØR fgt. skjønner jeg, men han blir fort motivert når han kommer inn ;)

Jeg fullførte min fgt. nå i mars, og det er helt klart det beste året jeg har hatt :)

Subjektivt! ;)

Jeg var kjempemotivert før jeg dro inn, men førstegangstjenesten viste seg å bli en ganske miserabel opplevelse. Det har mye med hva slags mennesker du har som befal, hvor du er stasjonert osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skammelig av menn/kvinner å ikke gjennomføre førstegangstjeneste. :kjefte:

Jeg støtter en utsettelse, men ikke å droppe det helt. Masse late og umotiverte mennesker. Dette er ikke angrep, TS, da dere venter barn, men synes han bare skal utsette det.

Det at han er umotivert nå FØR fgt. skjønner jeg, men han blir fort motivert når han kommer inn ;)

Jeg fullførte min fgt. nå i mars, og det er helt klart det beste året jeg har hatt :)

Ja, for det som er best og fungerer for en selv, fungerer selvsagt alltid for andre.

Jeg synes det er skammelig at en voksen mann som venter sitt første barn skal tvinges til å bruke et år av livet sitt som for lengst er begynt (hadde han vært 18, ikke hatt noe bedre å gjøre og hatt lyst) på ordentlig til å gjøre noe han kanskje ikke verken vil eller har behov for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frk.Franzen

Det kan for hende han kommer til å trives dersom han må inn, jeg trivdes i alle fall i den korte perioden jeg ve der. Håper uansett at han slipper helt. Vi holder i tillegg på med huskjøp/husbygging så det passer utrolig dårlig. Dersom han får utsettelse nå også, vil han jo være 22 når han skal inn, og da blir der jo hovedsaklig med attenåringer. Bli vel litt verre med trivselen også da når motivasjonen ikke er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det som er best og fungerer for en selv, fungerer selvsagt alltid for andre.

Jeg synes det er skammelig at en voksen mann som venter sitt første barn skal tvinges til å bruke et år av livet sitt som for lengst er begynt (hadde han vært 18, ikke hatt noe bedre å gjøre og hatt lyst) på ordentlig til å gjøre noe han kanskje ikke verken vil eller har behov for.

Det er der UTSETTELSE kommer inn. Jeg er absolutt for at så mange som mulig skal tjenestegjøre for landet sitt. Du får så mye ut av det.

Men jeg skal ikke bare se det fra mitt eget ståsted; vil han ikke så vil han ikke. Det ER ikke vanskelig å slippe unna. Noen jeg kjenner sa rett og slett på første oppmøte at de virkelig ikke ville inn. Og da slapp de. Forsvaret er ikke interessert i å ha folk som ikke er motivert.

Det kan for hende han kommer til å trives dersom han må inn, jeg trivdes i alle fall i den korte perioden jeg ve der. Håper uansett at han slipper helt. Vi holder i tillegg på med huskjøp/husbygging så det passer utrolig dårlig. Dersom han får utsettelse nå også, vil han jo være 22 når han skal inn, og da blir der jo hovedsaklig med attenåringer. Bli vel litt verre med trivselen også da når motivasjonen ikke er der.

Det skjønner jeg, at det blir vanskelig når dere venter barn og har planer.

Men når det kommer til alder så hadde vi flere 22-åringer, og også en 26 åring der jeg var, så alder blir ikke noe problem.

Men får håpe dere finner ut av det :)

Endret av Siggen!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subjektivt! ;)

Jeg var kjempemotivert før jeg dro inn, men førstegangstjenesten viste seg å bli en ganske miserabel opplevelse. Det har mye med hva slags mennesker du har som befal, hvor du er stasjonert osv.

Det skal jeg ikke nekte for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skammelig av menn/kvinner å ikke gjennomføre førstegangstjeneste. :kjefte:

Hvorfor det?

Det er nesten ingen land igjen i verden som har verneplikt. På tide at det blir frivillig i Norge også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...